Madonna di Campiglio eller Livigno?

frippolov

Aktiv medlem
Jag har en skiddag att spendera innan jag ska plocka upp mitt resesällskap i Bergamo, för att därefter köra vidare västerut mot Aostadalen.

Valet står mellan två orter som jag vill bocka av; Madonna di Campiglio eller Livigno.

Just nu går tankarna mot Madonna med kortare restid och bättre snötillgång (prognos just nu). Men jag tolkar recensioner och videoklipp som att Madonna bjuder på långa liftköer och generellt mycket folk i backarna.
Åkningen blir på en torsdag, så helgbesökare från Milano kanske inte har tagit sig upp?

Eftersom jag är ensam så håller jag mig i liftsystemet.

Ni som åkt på dessa ställen, vad säger ni? Vilken skidort skulle ni valt?

Aprica och Ponte di Legno är ju två ställen som är närmare Bergamo, och Bormio är ett tredje ställe du passerar om du åker från Bergamo till Livigno. Men de kanske inte är med på listan av orter att bocka av?

Hur som helst lär en torsdag vara något lugnare i de orter som får mycket helgtrafik från Milano/Bergamo/Brescia etc.

Senast ändrad:
Jag rekommenderar varmt Passo Tonale/Ponte di Legno! Om det toksnöar, Ponte di Legno, om solen skiner, Passo Tonale. Vi har varit där två gånger. För ett år sedan på sportlovet, veckan 9. Inga köer alls, ingenstans. Mycket bra lössnö mellan pisterna. Plus, om det blir varmt, Presena i Passo Tonale hjälper, en ny snabb lift tar er till 3000 m oh.

Har inte varit i Ponte di Legno men man blir ju sugen när man läser det ovan... Finns redan på min bucket list!

Vad gäller Livigno och Madonna di C så är de ju mycket olika orter, mest en smaksak. Livigno är kanske litet snällare men med en hel del möjligheter till pistnära offpist. Redan byn och dalen ligger högt och snösäkert, gissningsvis generellt större chans till mer och bättre snö men det kanske inte gäller just nu
Madonna di C har delar av liftsystemet som ligger ganska nära större vägar, om man väljer att ta liftarna upp längst från väster eller öster. Vid skruttväder så har nog Madonna fler väderskyddade backar.
Tror inte du får några liftköproblem någonstans en torsdag.

Är ju två väldigt olika ställen som nämnts här tidigare. Tror inte du hinner ”bocka” av någon av de på en dag, i alla fall inte Madonna och Livignio kommer du bara stressa igenom vilket jag kan tycka är lite synd. Möjligtvis får du en känsla för respektive ort för att sen komma tillbaka.

Var i Madonna för något år sen v8 och första tre dagarna lör/sön/mån var det inte större köer medan man resten av veckan lätt kunde stå 10-20 min på en hel del liftar. Åkte då till Tonale över dagen men det var i princip samma där.

Däremot är jag nyss hemkommen från Tonale v3 och det var inga köer alls. Pisterna mycket fina men dåligt med snö utanför. Kan tänka mig att här är fint när det kommer lite snö, nära till offpist.

Livignio är betydligt mindre system än Madonna var där med v3 för två år sen här var det bra med snö både utanför i pist så det var en kul vecka. Var nästan bara jag som åkte utanför så det räckte flera dagar 😀. Betydligt mer prisvärt och lugnare än Madonna men iof jämför jag inte samma vecka så det kan vara missvisande ang trängsel.

Från Bergamo till Ponte di Legno kanske 1,5 timmar.

Madonnas liftsystem (via Pinzolo) ligger iofs bara en halvtimme längre bort från Bergamos flygplats. Instämmer dock i Ponte som förstahandsval om inte snörapporten talar emot.

Sen beror det ju på var frippolov startar bil-dagen också. Alla tre orterna är ju väl värda mer än en dags åkning men Livigno är klart bökigare att nå.

17 år som medlem på Freeride och i dag hittade jag kartfunktionen på Skidorter…
Skämskudde på mig själv!

Nu står valet helt plötsligt mellan Madonna och nytt alternativ i Passo Tonale/Ponte di Legno.
Utgår från Bergamo med boende i Pinzolo eller något annat närmare Passo Tonale.
Livigno får utgå, för den här gången.

Tack alla för bra input!

17 år som medlem på Freeride och i dag hittade jag kartfunktionen på Skidorter…
Skämskudde på mig själv!

Nu står valet helt plötsligt mellan Madonna och nytt alternativ i Passo Tonale/Ponte di Legno.
Utgår från Bergamo med boende i Pinzolo eller något annat närmare Passo Tonale.
Livigno får utgå, för den här gången.

Tack alla för bra input!
Om det blir Passo Tonale så ta kontakt med Christer på Facebook. Han kommer ge dig alla åktips du kan behöva :) har för mig han varit lite aktiv här inne också :)

Aprica och Ponte di Legno är ju två ställen som är närmare Bergamo, och Bormio är ett tredje ställe du passerar om du åker från Bergamo till Livigno. Men de kanske inte är med på listan av orter att bocka av?
Någon som varit i Aprica och har något att säga? En riktig forumräv har recenserat här på FR men har gått 9 år sedan dess så tänkte att något kanske ändrats. Kommer vara i området och funderar på om det är värt ett endagsbesök?

Någon som varit i Aprica och har något att säga? En riktig forumräv har recenserat här på FR men har gått 9 år sedan dess så tänkte att något kanske ändrats. Kommer vara i området och funderar på om det är värt ett endagsbesök?
Jag har varit där några gånger på dagstur, men det var flera år sedan även för min del. Det fanns en hel del fina pister, men terrängen utanför såg ganska begränsad ut (vi testade inte då snöläget inte var kanon någon av gångerna). Att notera är att botten inte ligger så högt (drygt 1100 så snöläget längre ned kan vara osäkert).

Summa summarum, ett ok ställe (men inte mer än så), och kanske bäst för piståkning är min bedömning. Lite beroende på varifrån du kommer finns det ju också andra alternativ i krokarna. Bormio är hyfsat nära, och även Chiesa Valmalenco.

Jag har varit där några gånger på dagstur, men det var flera år sedan även för min del. Det fanns en hel del fina pister, men terrängen utanför såg ganska begränsad ut (vi testade inte då snöläget inte var kanon någon av gångerna). Att notera är att botten inte ligger så högt (drygt 1100 så snöläget längre ned kan vara osäkert).

Summa summarum, ett ok ställe (men inte mer än så), och kanske bäst för piståkning är min bedömning. Lite beroende på varifrån du kommer finns det ju också andra alternativ i krokarna. Bormio är hyfsat nära, och även Chiesa Valmalenco.
Toppen, tack för svar! Då var det lite som jag trodde, kanske en dags pistnötande kan vara ok då.

Kommer vara i Ponte di legno i en lite längre period och spanar lite på orter i närheten dels om det behöves variation och för upptäcka nya ställen, dels blir det några avstickare ändå mot Bergamo/Milano-hållet och då kan det eventuellt kombineras med åkning. Bormio har jag också kollat in. Och åt andra hållet såklart Pejo och Madonna di campiglio-systemet men de är ju mer etablerade och lättare att hitta recensioner.

Tack för era tips! Här kommer min egen recension efter dagens åkning i Passo Tonale/Ponte di Legno;

Solen sken! Började åkningen i Passo Tonale, för att sen bege mig till Passo Prescena, Ponte di Legno och Temu senare under dagen.
Brände pist då det inte bjöd upp till drömförhållanden på sidan.

Mer folk än väntat i backarna faktiskt. Passo Tonale verkar vara populärt för skidskolor, det kryllade av florerande små västar i mittendelen av systemet.
De backarna allra högst upp i alla delar var de som föll mig bäst i smaken.
Allt som allt nöjd, bra tips! Här finns något för alla tyckte jag!

Körtiden från Bergamo var perfekt runt 2 timmar och liftköerna var lika med noll.
Liftkortet kostade 711kr.

Jag bodde på ”Le Suites de San Campel” i Ponte di Legno, som jag kan rekommendera.

Bilagor

• IMG_1426.webp
    IMG_1426.webp
    694.9 KB · Besök: 86
Ser ut som en fin dag med blåkupa! ☀️

Noterar 711 kr för en dag, i Italien. Det var mer än vad jag hade trott faktiskt. Inte ens en hundring mindre än det mer än dubbelt så stora Espace Killy i det märkbart dyrare Frankrike, som jämförelse. Undrar om priserna i Italien börjar "komma ikapp" de i övriga stora alpländer eller drar jag för stora växlar?

Ser litet tunt ut utanför pisterna - hur var snön? Ska till Alta Badia snart där det ser snarlikt ut.

Ser ut som en fin dag med blåkupa! ☀️

Noterar 711 kr för en dag, i Italien. Det var mer än vad jag hade trott faktiskt. Inte ens en hundring mindre än det mer än dubbelt så stora Espace Killy i det märkbart dyrare Frankrike, som jämförelse. Undrar om priserna i Italien börjar "komma ikapp" de i övriga stora alpländer eller drar jag för stora växlar?

Mitt intryck efter pandemin är att ja, liftkorten är lika dyra men det mesta annat är märkbart billigare i Italien. Särskilt för mat och dryck i backen. Skönt att kunna ta en caffe macchiato för 2 euro.
Dolomiti Ski med 450 liftar tar 83 euro för en dag (449 för 7 dagar) , 77 euro för en ”mindre del” (396 för 7 dagar) med typ 80 liftar.
För logi tycker jag ofta Österrike ligger litet bättre till, särskilt om man väljer något rimligt och inte bor mitt i smeten. Hotell från en viss nivå upp är ju svindyrt överallt.

Ser litet tunt ut utanför pisterna - hur var snön? Ska till Alta Badia snart där det ser snarlikt ut.

Mitt intryck efter pandemin är att ja, liftkorten är lika dyra men det mesta annat är märkbart billigare i Italien. Särskilt för mat och dryck i backen. Skönt att kunna ta en caffe macchiato för 2 euro.
Dolomiti Ski med 450 liftar tar 83 euro för en dag (449 för 7 dagar) , 77 euro för en ”mindre del” (396 för 7 dagar) med typ 80 liftar.
För logi tycker jag ofta Österrike ligger litet bättre till, särskilt om man väljer något rimligt och inte bor mitt i smeten. Hotell från en viss nivå upp är ju svindyrt överallt.
Är precis det intrycket jag med har. Liftkort har ökat i pris men i övrigt betydligt mer moderat prissättning.
När jag var i Tonale v3 köpte jag via boendet 8-dagars kort för 2750:-
Bara för att jämförelsens skull fick oväntat en möjlighet till en gratis stuga i Sälen denna vecka. Härlig bonus vecka som jag såklart inte kunde tacka nej till, liftkort strax under 3100:-
Åkte över dagen till Trysil en gång och träffade en vän för lite längre pister. Hon köpte dagskort 720:-

Visst har det blivit dyrare i Italien men med tanke på vad man får och kvaliteten på liftar/pister…..

Inte meningen att skapa en ny tråd bara lite perspektiv på det hela 😀

Instämmer med föregående inlägg. Liftkortspriserna i Italien har ökat ganska rejält jämfört med för bara några år sedan. Vi åkta över dagen i både Madesimo och Chiesa Valmalenco över nyår, och dagskorten låg på €55 på bägge ställe. Men mat och dryck i backen går fortfarande att hitta till klart habila priser.

Finns väl kanske risk för mer höjningar nästa år i och med OS. Hade missat att det är och jag som tänkte ta mig till italienska alperna på sportlovet nästa år, misstänker att det inte är en så bra idé då.

Tillbaka
Topp