Skidköp: faction prodigy 2, armada arv 94, BC camox, faction agent? Telisåkare.

HannaDE

Medlem
Hej!
Behöver ett komplement till mina BC atris för dagarna mer pistnära/mindre snö i Åre. Gillar lekful åkning i miniformat men åker aldrig park. Provat k2 mindbender 96c men tyckte den var lite fladdrig i topparna och jag önskar lite mer dämpad känsla i skidan.
Har du åkt på nån av ovanstående är jag tacksam för input i mitt val!
Kommer montera med telisbindningar så har du åkt telemark på nån annan riktig höjdarskida vill jag höra vilken!

Har haft agent 3 som enda skida i 1,5 säsong nu och den är superbra förutom när det är för stökigt och går för fort, då blir den lite nervös. Den är väldigt lätt och lekfull, rolig att carvea. Har aldrig åkt med lös häl så vet inte hur det påverkar men jag misstänker att man vill ha något stabilare. Faction Dancer har ju samma geo men är tyngre och stabilare, kanske är den du ska titta på isåfall?

Kör BC Camox som enda skida som telisåkare. Den är väl åt det mjukare hållet vilket jag gillar.

Kan man montera telis på den? Står att man inte bör det, men jag är inte den som är främmande att göra som man vill 😆👍
Japp. rekommenderades t o m av gossarna på Alpint (RIP) som ersättare för ett par skrotade Salomon Mountain 95 - som definitivt inte höll för en telisbindning. OBS att vi pratar om en äldre modell av Camox, kanske 2017? Kan ju vara en helt annan konstruktion nu.

Kör BC Camox som enda skida som telisåkare. Den är väl åt det mjukare hållet vilket jag gillar.
Är det vanliga camox? Den verkar jättefin!! Upplever du den på gränsen till för mjuk någonsin? Jag gillar dock mjuka skidor alla dagar före styva.

Är det vanliga camox? Den verkar jättefin!! Upplever du den på gränsen till för mjuk någonsin? Jag gillar dock mjuka skidor alla dagar före styva.
Ja, precis. Jag har vanliga Camox från 2024. Black Crows är ju väldigt tydliga med att de inte rekommenderar freebird-varianten för telisar. Inga konstigheter att tura med heller tycker jag.

För mig är de lagom mjuka skulle jag säga, skulle aldrig köpa några med massa metall i.

Vilken bindning siktar du på?

Slog till på ett par Faction agent 2 i 179 cm längd och monterade en rotefella freedom. Vilken superskida för telemark! Har bara kört dem i hård pist och uppkörd offpist men hur bra som hellst!
För allmän kännedom säger faction att man får montera telemark på alla deras skidor då de är konstruerade med förstärkning även i de utan metall.
Håller koll efter beggad camox för piståkningen framöver 😜

Slog till på ett par Faction agent 2 i 179 cm längd och monterade en rotefella freedom. Vilken superskida för telemark! Har bara kört dem i hård pist och uppkörd offpist men hur bra som hellst!
För allmän kännedom säger faction att man får montera telemark på alla deras skidor då de är konstruerade med förstärkning även i de utan metall.
Håller koll efter beggad camox för piståkningen framöver 😜
Kul att det blev Faction, har just den Agent 2.0 både med ATK-bindning och med 22Designs Lynx för telis. Superkul skida, håller för det mesta förutom riktig höghastighetscarving i hård pist. Tror du kommer bli nöjd över tid! Plus en bonus att Faction kör titanal i monteringszonen så att man kan sätta dit en telisbindning också!

Tillbaka
Topp