fredw, jag tror inte alls att det var den övergripande analysen som
@Hjalleruff var ute efter. Det är fullständigt ointressant för mig som beslutsunderlag om jag ska köra med takbox på min elbil eller inte.
För oss som enskilda konsumenter räknas verkningsgraden från och med när elen lämnar eluttaget (det övriga kan vi lämna över till större samhällsplanerare).
De laddförluster på 15-20% som du nämner kommer från bilens ombordladdare (likriktare) och gäller vid AC destinationsladdnong (0-11 kW för de flesta elbilar). Den varierar en hel del beroende på bilmärke/modell
och laddeffekten. Förlusterna är t ex högre vid laddning med 3 kW än 11 kW.
För info så har jag mätt upp det på min hemmaladdbox och laddförlusterna när jag laddar min Enyaq ligger på ca 11% och fruns KIA på ca 17%. Laddeffekten hemma hos mig brukar ligga på 7-10 kW beroende på hur mycket effekt övriga förbrukare i huset drar samtidigt.
Vid DC-laddning är laddförlusterna endast någon enstaka procent, eftersom AC/DC omvandlingen redan har gjorts i laddstationen. Och det kan vi ju strunta i, vi betalar för den energi som laddaren matar ut och den går nästan oförstörd in i bilen.
När det gäller takbox så har jag en, men har aldrig använt den. Jag transporterar mina skidor inne i bilen. De kanske 5-7 mil som körsträckan skulle förkortas med vill jag inte ha. Vid Autobahnkörning blir det extra negativt. Med dieselbilen var det strunt samma om jag behövde tanka efter 90 eller 100 mil.