Nån som vet om Stöten gjort något för att få ordning på sina sittliftar?

finlirarn

Medlem
Förra året var sittliftarna i Stöten stillastående var och varannandag. Enligt personalen berodde det på isbildning, så dom fick rycka ut och manuellt hacka loss is. Är det någon som vet om Stöten gjort något för att förbättra situationen. Det är ju betydligt bättre i de andra skidanläggningarna i Sälen som tydligen ska ha liftar som inte drabbas på samma sätt av vädret.

Det är nog för att der är där du är isf. I Tandådalen är det ett lotteri om pulsen går. Det har även varit mkt strul med ankarliftarna Norrliften och Kvillliften sista åren..

Solliften låter så mycket att personalen står med hörselkåpor.. Rullbandet upp till O'learys fungerar när ingen står på det och utanför sandar dom skidvägen 😱

Det jag vill säga är att skistar oxå har problem..

Dagsrapport (2025-01-08)
Uppdatering 10:20
World cup express öppnar.

Uppdatering 09:00
World cup express öppnar sent på grund av isbildning. Vi arbetar på att Is:a av stolsbanan och hoppas att ha den igång såfort som möjligt.
:sneaky:

Förra året var sittliftarna i Stöten stillastående var och varannandag. Enligt personalen berodde det på isbildning, så dom fick rycka ut och manuellt hacka loss is. Är det någon som vet om Stöten gjort något för att förbättra situationen. Det är ju betydligt bättre i de andra skidanläggningarna i Sälen som tydligen ska ha liftar som inte drabbas på samma sätt av vädret.
Kom till Kläppen istället…😉
Det händer dock ibland att gondolen står pga vind. Och vid riktigt hårda vind (då är det typ storm uppe på fjället) stängs även stolen, men då kan man tolka bakom skoter eller pistmaskin sista biten upp till toppstugan…..⛷️

Det där är nytt i Stöten. Var där säkert 10 gånger (6 år sen för sista gången) och har aldrig upplevt att de stod stilla pga av nedisning. Minns att WC express var trasigt en gång och sen var den stängt pga vind vid ngra tillfälle. Märkligt. Eller så hade vi bara tur...

Senast ändrad:
Det där är nytt i Stöten. Var där säkert 10 gånger (6 år sen för sista gången) och har aldrig upplevt att de stod stilla pga av nedisning. Minns att WC express var trasigt en gång och sen var den stängt pga vind vid ngra tillfälle. Märkligt. Eller så hade vi bara tur...
Jag har varit där ganska många gånger senaste 10 åren och upplever att det har varit märkbart mer stopp de senaste åren.
Ibland pga vind vilket är förståeligt, men oftast pga tekniska problem. Nedisning har inte nämnts, men kan kanske vara egentliga orsaken vid de tekniska felen.

Jag har en till spaning om varför sittliftarna stannar så ofta i Stöten. Precis framför där man kliver på så har de ju grävt ur ett dike av någon anledning. Samma på båda liftarna.

Det som händer, särskilt med mindre barn är att de inte når upp att sätta sig i tid och istället blir fram- och nedknuffade i diket, vilket medför att liften måste stanna.

Det där har jag bara sett i Stöten och aldrig någon annanstans. Varför är det urgrävt där? Kanske som en markör att man ska stanna och vänta in stolen just där. Eller jag vet inte, har ni någon teori?

Vi var där förra vintern och har inte upplevt så mycket strul med sittliftar någon annanstans.
Det var nedisning, för hård vind och tekniska problem.
Dessutom väldigt många korta stopp, man blev nästan förvånad när de gick hela vägen utan något stopp.

Vi var där förra vintern och har inte upplevt så mycket strul med sittliftar någon annanstans.
Det var nedisning, för hård vind och tekniska problem.
Dessutom väldigt många korta stopp, man blev nästan förvånad när de gick hela vägen utan något stopp.
Exakt så var det för oss. Vi var där vecka 10

Jag har en till spaning om varför sittliftarna stannar så ofta i Stöten. Precis framför där man kliver på så har de ju grävt ur ett dike av någon anledning. Samma på båda liftarna.

Det som händer, särskilt med mindre barn är att de inte når upp att sätta sig i tid och istället blir fram- och nedknuffade i diket, vilket medför att liften måste stanna.

Det där har jag bara sett i Stöten och aldrig någon annanstans. Varför är det urgrävt där? Kanske som en markör att man ska stanna och vänta in stolen just där. Eller jag vet inte, har ni någon teori?
Det där håller jag helt med, största problemet är ju att särskilt nybörjarna åker ända fram med skidspetsarna över kanten men när jag varit där är det oftast vuxna som ska hjälpa barnen som blir nerputtade,
Samma i Romme, där stannar liftarna minst ett par gånger varje resa, särskilt på helgerna när det är mycket folk, där är det bäst att hålla sig till
"Götes Express" dit det bara är Röda och Svarta backar och väldigt sällan stopp eller kö

Det där håller jag helt med, största problemet är ju att särskilt nybörjarna åker ända fram med skidspetsarna över kanten men när jag varit där är det oftast vuxna som ska hjälpa barnen som blir nerputtade,
Samma i Romme, där stannar liftarna minst ett par gånger varje resa, särskilt på helgerna när det är mycket folk, där är det bäst att hålla sig till
"Götes Express" dit det bara är Röda och Svarta backar och väldigt sällan stopp eller kö
En investering i rullband borde ta bort dessa stopp till 95 % :)

Här står det att WC Express liften renoverats inför denna säsong så det borde vara mycket bättre nu https://www.mynewsdesk.com/se/stote...terligare-35-miljoner-i-anlaeggningen-3346464

…”Som om inte det vore nog har Stöten även skjutit in en större summa pengar i att renovera 6-stolsliften WC Express. Investeringen kommer bland annat att säkra en snabbare och ännu tryggare liftfärd upp till toppen för Stötens gäster.”…

Kom till Kläppen istället…😉
Det händer dock ibland att gondolen står pga vind. Och vid riktigt hårda vind (då är det typ storm uppe på fjället) stängs även stolen, men då kan man tolka bakom skoter eller pistmaskin sista biten upp till toppstugan…..⛷️
Får nog ta tillbaka detta och skämmas!!
Stolen i Kläppen har nu stått stilla i flera veckor!!! Väntar på reservdelar…
Men de två senaste dagarna har de i alla fall hållit på och skruva med den, så förhoppningsvis är den snart igång igen….

Får nog ta tillbaka detta och skämmas!!
Stolen i Kläppen har nu stått stilla i flera veckor!!! Väntar på reservdelar…
Men de två senaste dagarna har de i alla fall hållit på och skruva med den, så förhoppningsvis är den snart igång igen….
Fast jag har sett att de varit tydliga med det på Instagram. 27e januari sa de att prognosen var i slutet av vecka 6 och nu säger de att den öppnar imorgon. Så det tycker jag de ska få tummen upp för.

1000034770.webp

Klen tröst för alla gäster som stått o köat till gondolen senaste veckorna!!🥴
Men bra för alla nya gäster på väg in…..👍

Ja igår fredag var kön till gondolen alldeles för lång redan kl.11 så jag drog upp till Stöten istället där det rann på bra genom båda sittliftarna. Ja, förutom då kidsen blev nedknuffade i diket framför påstigningen med efterföljande nödstopp i vanlig ordning...:cautious: Stöten behöver bara en spade, inte en mångmiljoninvestering...:rolleyes:

Ja igår fredag var kön till gondolen alldeles för lång redan kl.11 så jag drog upp till Stöten istället där det rann på bra genom båda sittliftarna. Ja, förutom då kidsen blev nedknuffade i diket framför påstigningen med efterföljande nödstopp i vanlig ordning...:cautious: Stöten behöver bara en spade, inte en mångmiljoninvestering...:rolleyes:
Framför påstigningen?
När jag har varit där så har diket varit efter påstigningen.Men du kanske tar en genväg till påstigningen 😜.
/Besserwisser

Ett lika stort problem förra veckan var att ena dubbelliften borta vid Älvan stod still. Blev ganska långa köer stundtals. Enligt liftpersonalen så var motorn trasig. Det satt inga krokar på vajern så det lär ha varit så hela säsongen.

Framför påstigningen?
Hm, intressant tanke. Jag tycker nog att om jag står vid påstigningen så har jag diket framför mig och liftkön och stolarna bakom mig. I alla fall om jag står med näsan vänd mot backen. Men det är klart, om jag står vänd mot stolarna som kommer emot mig så har jag så klart diket bakom mig och då är jag ganska säker på att det kommer ett efterföljande nödstopp och irriterade blickar... :rolleyes:

När jag väl har lyckats sätta mig i stolen korrekt vänd och åker iväg med liften så har jag så klart diket bakom mig...😘

Hm, intressant tanke. Jag tycker nog att om jag står vid påstigningen så har jag diket framför mig och liftkön och stolarna bakom mig. I alla fall om jag står med näsan vänd mot backen. Men det är klart, om jag står vänd mot stolarna som kommer emot mig så har jag så klart diket bakom mig och då är jag ganska säker på att det kommer ett efterföljande nödstopp och irriterade blickar... :rolleyes:

När jag väl har lyckats sätta mig i stolen korrekt vänd och åker iväg med liften så har jag så klart diket bakom mig...😘
Ja, då förstår jag hur du tänkte.
Jag tänkte mer på hur man rör sig genom området och då blir det konstigt med ett dike framför påstigningen. Därav att jag skrev efter och inte bakom.

Ja, förutom då kidsen blev nedknuffade i diket framför påstigningen med efterföljande nödstopp i vanlig ordning...:cautious: Stöten behöver bara en spade, inte en mångmiljoninvestering...:rolleyes:
Du får erbjuda Stöten att du kan åtgärda problemen med nödstopp. Säg till dem att du för en kvarts miljon kan halvera antalet nödstopp i sittliftarns. Sen offrar du en halvdag på att skotta igen dikena och hämtar ut pengarna….. !!
😜

Er det ikke vanligt med ett dike framför påstigningen? Mitt lokala anlägg har det, VM8 har vel en brant kant har jag för mig. Det underlättar antagligen för folk med långa ben och folk som har kommit lite fel når de sätter sig.

Några incidenter har jag sett men inte många.

Du får erbjuda Stöten att du kan åtgärda problemen med nödstopp. Säg till dem att du för en kvarts miljon kan halvera antalet nödstopp i sittliftarns. Sen offrar du en halvdag på att skotta igen dikena och hämtar ut pengarna….. !!
😜
Strålande idé! Snacka om snabba cash...😇

Tillbaka
Topp