Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!

Sedan nya Stjärnliften ersatte gamla WC liften är det sällan kö vid stjärntorget, men sportlov ökar naturligtvis mängden besökare. Jag har precis kommit hem efter 3 veckor i Åre/Vemdalen området och har i stort sett inte haft nämnvärd kö någon gång, och jag kör ganska många timmar om dagen, så inte mycket afterski, men desto tröttare ben. Nu e det sportlov så jag får vila benen fram till vecka 11. Då e det på det igen.
Det är väl aldrig någon som har påstått att det är köer i Åre under lågsäsong?
Du har förmånen att kunna åka där när du vill, men de stora massorna av ”en gång om året skidsemester” resenärerna (barnfamiljerna) som åker under sportloven har inte det.
Nu står det ju var och en fritt fram att välja, och om man efter en sportlovskövecka (om man nu inte gillar det), ändå återvänder igen så får man ju skylla sig själv.
Det finns trevliga skidorter i norska fjällen som inte har köproblem under sportlov (v.8) eller påsklov (och säkert ställen i svenska fjällen också som jag inte har besökt). Tror att v.8 i fjällen norr om Idre inte är så mycket köer, skåningarna orkar nog inte köra längre än så.

Men det är ju ingen som tar en bild på liftarna i Rödkullen eller Duved. För det blir en jääääättedålig artikel utan klick.

Nej precis det vore ju som att skriva en artikel om väg E22 i Skåne på sommaren. Ändå är det ibland kaotiskt under några vinterdagar.

Har naturligtvis förståelse för att Skistar helst inte vill visa bilder på när det är som allra värst.
Å andra sidan kanske det kan bidra till att fler söker sig bort från de överbelastade skolloven. Det låter ju också bra att bl.a. nya Stjärnliften har avlastat situationen. Kanske beror det delvis på att köerna faktiskt har uppmärksammats av media och andra?

Gjorde lite research, hittade en sida som hade sparat ifrån stjärntorgets webcam. Den var översnöad i typ en vecka, så verkar som att den råkades ändra då så jag tror ärligt talat inte det är någon konspiration bakom.
Började snöa dagen innan nyår:
1739288812400.webp

Här verkar någon jeppe med spade vara på den och sen dess är den ändrad:
1739288882696.webp

Kontaktade kundservice, så får vi se om de justerar den.

Perfekt! Be jeppen med spaden putta tillbaka kameran vid Olympiaplatån också. Han verkar ha varit på den kameran också. Nu ser man mer himmel och mindre kö där med. Givetvis av en slump.

Före spade (faktiskt exakt den påskdag då jag var där, tack för tipset!) :

1739293022780.webp

Efter spade:

1739293097139.webp

Senast ändrad:
Perfekt! Be jeppen med spaden putta tillbaka kameran vid Olympiaplatån också. Han verkar ha varit på den kameran också. Nu ser man mer himmel och mindre kö där med. Givetvis av en slump.

Före spade (faktiskt exakt den påskdag då jag var där, tack för tipset!) :

Visa bilaga 37536
Efter spade:

Visa bilaga 37537
Kollar man historiken på kameran så kan man se att den ändras många gånger genom åren. Men det är klart umbrella corporation har nog en ond plan ;)
1000034819.webp

Edit: Senaste justeringen skedde den 17e december 2024 i sidled efter snöfall kan man se på kamerorna.

Senast ändrad:
En ögonblicksbild
Men den blev inte längre under dagen.
Det är en klar fördel med sportlovet vecka 7 i Norge

Bilagor

• 20250211_101313.webp
    20250211_101313.webp
    598.8 KB · Besök: 125
Kollar man historiken på kameran så kan man se att den ändras många gånger genom åren. Men det är klart umbrella corporation har nog en ond plan ;)

Du förklarade bort den första omriktningen som en slump, det var en ”jeppe med spade” som råkat putta till den. När jag visar att exakt samma typ av omriktning gjorts på en annan viktig webkamera (där liftkön var ca 35 minuter senast jag var där) så vill du förklara bort det också.

Skistar försöker förstås bara undvika negativ press som alla andra företag. Inte kul att få sina liftköer exponerade i kvällspress och sociala medier via ett enkelt Screenshot från deras egna webbkameror.

Skistar är inte ensamma om att råka rikta sina webkameror så att man inte ser liftköer.
En vy över soltorget i Stöten v.8 kunde nog skrämt bort en del besökare.
Kläppen som brukar påstå att de inte har så mycket kö vill nog inte visa sin kö till gondolen på sportlovet.

Skistar visar liftstatus för vissa liftar på sin hemsida, någon som vet hur de definierar t.ex. "Lång kö"? Är det 5 minuter? 10? 15?
Hur räknas det ut?

Skistar är inte ensamma om att råka rikta sina webkameror så att man inte ser liftköer.
En vy över soltorget i Stöten v.8 kunde nog skrämt bort en del besökare.
Kläppen som brukar påstå att de inte har så mycket kö vill nog inte visa sin kö till gondolen på sportlovet.

Skistar visar liftstatus för vissa liftar på sin hemsida, någon som vet hur de definierar t.ex. "Lång kö"? Är det 5 minuter? 10? 15?
Hur räknas det ut?
Skistar skriver på displayerna att systemet med visade tider är under inkörning med målet att få de visade tiderna på displayerna och i appen så korrekta som möjligt. Är nog inte jättelätt då det svänger otroligt fort ibland. Fungerade ändå hyffsat bra under veckorna 4-6 då jag var i Åre&Vemdalen. Sedan är det ändå ganska ungefärliga tider det ger då skillnaden mellan singelkö o vanliga kön kan vara jättestor. Nu var det väldigt sällan det var kö någonstans under dessa veckorna så det stora testet blir vecka 9.

Senast ändrad:
Du förklarade bort den första omriktningen som en slump, det var en ”jeppe med spade” som råkat putta till den. När jag visar att exakt samma typ av omriktning gjorts på en annan viktig webkamera (där liftkön var ca 35 minuter senast jag var där) så vill du förklara bort det också.

Skistar försöker förstås bara undvika negativ press som alla andra företag. Inte kul att få sina liftköer exponerade i kvällspress och sociala medier via ett enkelt Screenshot från deras egna webbkameror.
Alltså jag är inget superfan av skistar, men det känns inte som att de riktat om de med någon baktanke. Kan självklart ja fel men som du ser på bilden på "jeppen med spaden" så är det just en spade man ser. Jag kollade igenom bilder igår på den andra kameran och ser att den under åren flyttats uppåt men även i sidled vilket skedde senast den 17e december. Båda senaste gångerna har det skett i samband med snöfall så det rimliga känns väl ändå att man råkat ändra den i samband med att man tagit bort snön. Men visst jag kan ha fel precis som att du kan ha fel, ville bara belysa att ibland är det bara slumpen. För övrigt var det väl pandemi på din bild med kön och det var ju extra katastrof dåligt just då. Var i Sälen 2021 och det var helt bisarrt när man delades upp i olika fållor trots att man var en familj.

Nu ska jag faktiskt till Åre för första gången på söndag så vi får väl se hur illa det är, kommer bo i Tegefjäll så blir väl en hel del åkning där. Brukar åka till Lofsdalen som brukar vara väldigt bra på sportlovet när det gäller minimalt med köer.

Om de riktar om kameran med flit så borde de ju göra det också när kameran skulle visa en kort/ingen kö. Är ju faktiskt inte så att det alltid är långa köer i Åre trots att några verkar tro det. En kamera som visar de korta köerna på stjärntorget är ju bra för skistar.

Angående gondolen så tror jag aldrig jag har sett en kö som jag tror skulle synas i det perspektivet. Brukar ju vara en klump utanför dörrarna och ned trappan och inte som på korona bilden en ordnad kö långt ut på platån.

Bra, då vet vi snart om det var ett misstag eller inte att man inte längre kan se liftköerna på två av Åres viktigaste webbkameror.
Chattade med någon via kundservice så kanske inte ska ha de högsta förhoppningarna. Nämnde bara stjärntorget då du inte hade skrivit om vm platån då.

Skistar har släppt en funktion för att se köerna i appen, men tycker deras bedömningar är åt skogen och hur ofta det uppdateras är det ingen utanför som vet? Jag tycker det bästa vore en webkamera för varje större lift som filmade liftkön, typ en stream, så går det lätt att se aktuell kö.

Plottade upp min skiddag i Åre den 18 februari föra året. Alltså mitt i sportlovet. 10 min mellan gridlinjerna. Det första stora hållet var packning och den andra lunch. Så 10-15 minuter kö några gånger i vm 8:an och gondolen när det var som mest där. utc tid.
1739347549168.webp

Självklart går det att visa dagar när köerna inte varit något problem. Men det hela känns litet som att vifta med en svensk flagga på Karl Johans gata i Oslo. Inte många skidorter brukar skylta med sina liftköer på webbkamerorna. De som tror att det är en slump att samma sak numera gäller Åre - jag säger bara som Mel Robbins - Let them.

Om det nu är så litet köer i Åre (varför är det relevant i denna diskussion?) , t om på sportloven (när många vittnar om motsatsen), varför inte helt enkelt visa det på webkamerorna då? Man vill gärna se väder, snöförhållanden i pist och terräng samt - förstås - hur mycket folk det är i backar och liftköer.

Självklart går det att visa dagar när köerna inte varit något problem. Men det hela känns litet som att vifta med en svensk flagga på Karl Johans gata i Oslo. Inte många skidorter brukar skylta med sina liftköer på webbkamerorna. De som tror att det är en slump att samma sak numera gäller Åre - jag säger bara som Mel Robbins - Let them.

Om det nu är så litet köer i Åre (varför är det relevant i denna diskussion?) , t om på sportloven (när många vittnar om motsatsen), varför inte helt enkelt visa det på webkamerorna då? Man vill gärna se väder, snöförhållanden i pist och terräng samt - förstås - hur mycket folk det är i backar och liftköer.
Men det här gäller ju åt andra hållet också. Självklart går det att visa dagar då köerna har varit ett problem.
Generellt så håller jag med om bilden som Fredrik visar i sin mycket nördiga graf 🤓 de gånger jag åkt i Åre innan och efter pandemin.

Min erfarenhet är att köerna har minskat i Åre de senaste åren samtidigt som många av de som kritiserar alla köer i Åre inte verkar ha varit där på ett tag.

Är ju inte säkert att det ens är medvetet att kamerorna har ändrats. Ingen av dina både bilder från gondolen visar kön speciellt bra.

Oavsett alla varierande förklaringar etc - vad tycker ni egentligen? Att det är bra att ev. köer inte syns på webkamerorna? Eftersom problemet med liftköer är obetydligt? Undrar.

Min erfarenhet är att köerna har minskat i Åre de senaste åren samtidigt som många av de som kritiserar alla köer i Åre inte verkar ha varit där på ett tag.

Jag har inte varit där på fyra år, det är sant. Men det har ju också sina skäl. Och det finns boende i Åre (här på listan) som definitivt avråder från att besöka under loven, om möjligt. Men alla kan ju inte välja.

Köerna var generellt bland de längsta jag minns under 50+ år som skidåkare. Plus stressen av att göra "rätt vägval" och inte fastna i en lååång kö nånstans. Det var vår enda skidvecka det året och den kostade en hel del. Högzonen var stängd alla dagar utom två - ja det berodde på vädret trots att det inte var uselt - men det gjorde dessutom att VM8.an också ofta var stängd eftersom det blåste vid avsteget.
När högzonen väl öppnade en fin dag och vi kom upp till härliga Tväråvalvet så pajade den ena släpliften där (de är båda från 1980-talet tror jag) med enorma köer som följd. Sittliften i Duved var stängd den enda dagen vi var där. Som kompensation för allt höll de öppet för två timmars extra kvällsskidåkning en (1) kväll.

Är ju inte säkert att det ens är medvetet att kamerorna har ändrats. Ingen av dina både bilder från gondolen visar kön speciellt bra.

Nej det är inte "säkert", men troligare än att två kameror av en slump har riktats om på samma sätt. Och ev. köer syns definitivt sämre nu. Men det blir säkert bättre snart, så att alla enkelt kan se liftköerna och planera sin åkdag därefter.

Ibland slås jag av att problemet med liftkö hos Skistar verkar vara störst bland forumåkare o betydligt mindre bland irl åkare, men jag kan ju ha fel.

Ibland slås jag av att de som själva inte råkat ut för problemet har svårt att ta till sig att andra har en annan erfarenhet. Ja kanske är problemet större för just oss som inte är där så ofta, och därmed inte kan kompensera för en dålig vecka. Du brukar åka skidor ca 50 dagar per år tror jag? Då är det förstås inte samma problem om det funkar sämre vissa dagar/veckor. Jag betvivlar inte att det finns en hel massa åkdagar i Åre då liftköer mm inte är något problem alls.

Man med skiftnyckel fixar lift i Tväråvalvet:

1739350631618.webp

Senast ändrad:
Du brukar åka skidor ca 50 dagar per år tror jag? Då är det förstås inte samma problem om det funkar sämre vissa dagar/veckor. Jag betvivlar inte att det finns en hel massa åkdagar i Åre då liftköer mm inte är något problem alls.
30 dgr liftburet så här långt på säsongen, så jag jobbar på det. Har inte många minuter kö om dagen i snitt, trots Julhelg och en del lördagar. Som jag skrivit tidigare så har nya Stjärnliften gjort underverk på logistiken i Åre. Den tål dessutom ganska mycket vind vilket gör situationen mycket bättre vid dåligt väder. Satsa på resa till Åre en av mellan veckorna som kommer nu och njut av Sveriges enda riktiga skidort ( även om jag gillar Vemdalen också)

30 dgr liftburet så här långt på säsongen, så jag jobbar på det. Har inte många minuter kö om dagen i snitt, trots Julhelg och en del lördagar. Som jag skrivit tidigare så har nya Stjärnliften gjort underverk på logistiken i Åre. Den tål dessutom ganska mycket vind vilket gör situationen mycket bättre vid dåligt väder. Satsa på resa till Åre en av mellan veckorna som kommer nu och njut av Sveriges enda riktiga skidort ( även om jag gillar Vemdalen också)

OK, hoppas också på nya Lundsgårdsliften och lastar inte Skistar för att det bygget gått i stå. Tycker också att den är väl placerad. Några nyheter där förresten?

Kollar man andra webkameror t ex vargenliften och tegeliften så har de ändrats lite i höjd under åren. Tegeliften har väl ändrats i höjd ungefär som den vid stjärntorget. Nu bevisar det inget mer än att de rör kamerorna lite under åren vilket inte är så konstigt. Sen kanske de passade på att dölja liftköer, vem vet.
1739352492826.webp

1739352514966.webp

Kollar man andra webkameror t ex vargenliften och tegeliften så har de ändrats lite i höjd under åren. Tegeliften har väl ändrats i höjd ungefär som den vid stjärntorget. Nu bevisar det inget mer än att de rör kamerorna lite under åren vilket inte är så konstigt. Sen kanske de passade på att dölja liftköer, vem vet.
Visa bilaga 37570
Visa bilaga 37571
Jag tror att de höjde den kameran för att få med mer av den vackra blå himmelen.😁

Visa bilaga 37570
Visa bilaga 37571

Tycker du inte själv att det är väldigt mycket himmel också på de där? Typ översta 2/3 av bilden? Jag får snarast intrycket att det är så viktigt att inte få med liftköerna i bild att man knappt ens ser något av pisterna och skidterrängen.

Tycker du inte själv att det är väldigt mycket himmel också på de där? Typ översta 2/3 av bilden? Jag får snarast intrycket att det är så viktigt att inte få med liftköerna i bild att man knappt ens ser något av pisterna och skidterrängen.
De visar avstigningen så inte så många köer där.

Tycker också det är en fin bild på Åre. Visar vädret och molnbas.

Alltså kollar man på nästan varje kamera så är de ju ändrade under åren, vad skulle de t ex dölja i den här då? Jag har ingen aning om de vill dölja köer däremot kan man ju se att de flesta av deras kameror har ändrats genom åren.
1739353508471.webp

1739353563694.webp

Alltså kollar man på nästan varje kamera så är de ju ändrade under åren, vad skulle de t ex dölja i den här då? Jag har ingen aning om de vill dölja köer däremot kan man ju se att de flesta av deras kameror har ändrats genom åren.
Visa bilaga 37573
Visa bilaga 37574
Tittade igenom webkamrarna över Åre. De enda som är i närheten av att kunna visa köer är Stjärntorget och VM platån (och för VM platån är det knappast målet).

Möjligt att det är Skistars mål att visa backar och natur och inte lift köer men det är nog många som mest också vill se backar och väder.

Tittade igenom webkamrarna över Åre. De enda som är i närheten av att kunna visa köer är Stjärntorget och VM platån (och för VM platån är det knappast målet).

Exakt, så jag vet inte varför man drar in andra webkameror i diskussionen. När det gäller VM-platån kan det absolut vara värdefullt att med egna ögon värdera de ev köerna. Om man siktar på högzon vill man veta om köandet på platån (och dessförinnan vid VM8) är värt besväret.

Möjligt att det är Skistars mål att visa backar och natur och inte lift köer men det är nog många som mest också vill se backar och väder.

Visst men om man vill finns det ju gott om plats för allt detta i bildfönstret. Om man vill, alltså. Tycker inte du också att det vore bra?

Som sagt, det är inte många webkameror runt om i fjäll och alper där man kan se ev. liftköer och jag tror att det finns en anledning. Ingen ort vill skylta med dem.

Exakt, så jag vet inte varför man drar in andra webkameror i diskussionen. När det gäller VM-platån kan det absolut vara värdefullt att med egna ögon värdera de ev köerna. Om man siktar på högzon vill man veta om köandet på platån (och dessförinnan vid VM8) är värt besväret.

Visst men om man vill finns det ju gott om plats för allt detta i bildfönstret. Om man vill, alltså. Tycker inte du också att det vore bra?

Som sagt, det är inte många webkameror runt om i fjäll och alper där man kan se ev. liftköer och jag tror att det finns en anledning. Ingen ort vill skylta med dem.
Alltså jag kollade ju lite historik och kunde då se exakt när kameran vid stjärntorget ändrades, vilket var den 5e januari i år i samband med att snön togs bort. Men den vid VM platån ändrades för flera år sedan, din teori är ju att det gjorts för att dölja köer. Jag är inte så säker på det och kollade då lite på olika kameror och har sett att de ändrats genom åren oavsett om de visar miljö eller kö. Varken du eller jag kan ju vara säkra på vad som gäller, enda sättet är väl att kontakta kundservice och försöka driva frågan eller?

Kameran på VM platån verkar vara placerad att den ändå gången man kan se kön är under korona åren. Följande bild är från en fin dag 21 februari 2020. Jag var där.
1739355771270.webp

Ja, det skulle vara bra med kameror överallt, också på köerna men när man väl är där är det nog ändå inte det man prioriterar mest.

Kameran på VM platån verkar vara placerad att den ändå gången man kan se kön är under korona åren. Följande bild är från en fin dag 21 februari 2020. Jag var där.
Visa bilaga 37577

Ja, det skulle vara bra med kameror överallt, också på köerna men när man väl är där är det nog ändå inte det man prioriterar mest.
Det kan vara riktigt bra, använde kameran i Idre på väst 6an nu i jul då det kunde bli riktigt jäkliga köer där stundtals. Då var det skönt att veta när det var kö och istället åka till gondolen.

Med bild där man kan räkna ut lift köer också. Men notera att de ibland är missvisande då jag ibland måste vänta på resten av familjen.

1739356053728.webp

Var inne och kollade några andra skidorter (Idre, Ramundberget, Funäsdalen och Tänndalen). Den enda webbkameran som visar en lift är den i Idre (förövrigt en ganska rejäl kö).

Var inne och kollade några andra skidorter (Idre, Ramundberget, Funäsdalen och Tänndalen). Den enda webbkameran som visar en lift är den i Idre (förövrigt en ganska rejäl kö).
Det där är en sex-stols expresslift, skulle inte kalla det ”kö”, tar högst 2 min.
Och andra sidan tar det väl inte mer än två min att åka ner igen heller…. :unsure:
Men för de som åker lite långsammare eller är nybörjare, så är det där inte någon kö som besvärar.
Och Kaiserwetter i Fjällen, trevligt för Göteborgarna den här veckan!(y)
1739357559441.webp

Man kan kolla webbkamerorna i Vemdalen också, de är betydligt bättre på att visa när det är kö. Framför allt kan man se kaoset som ibland uppstår vid Skalet express, men även Björnidet och Grizzly express i Björnrike visar tydligt hur lång kö det är.

Som jag förstår det baseras Skistars bedömning av köer utifrån våra mobiltelefoner. Jag upplever ofta att köerna är kortare än vad de anges i appen eftersom det finns folk som hänger vid liftområdet utan att stå i kö. Tex vid tävling/träning kan det stå mycket föräldrar och drälla nere vid liften utan att köa. Verkar även som att folk som sitter i värmestugor nära liften räknas in som köande till liften.

Alltså jag är inget superfan av skistar, men det känns inte som att de riktat om de med någon baktanke. Kan självklart ja fel men som du ser på bilden på "jeppen med spaden" så är det just en spade man ser. Jag kollade igenom bilder igår på den andra kameran och ser att den under åren flyttats uppåt men även i sidled vilket skedde senast den 17e december. Båda senaste gångerna har det skett i samband med snöfall så det rimliga känns väl ändå att man råkat ändra den i samband med att man tagit bort snön. Men visst jag kan ha fel precis som att du kan ha fel, ville bara belysa att ibland är det bara slumpen. För övrigt var det väl pandemi på din bild med kön och det var ju extra katastrof dåligt just då. Var i Sälen 2021 och det var helt bisarrt när man delades upp i olika fållor trots att man var en familj.

Nu ska jag faktiskt till Åre för första gången på söndag så vi får väl se hur illa det är, kommer bo i Tegefjäll så blir väl en hel del åkning där. Brukar åka till Lofsdalen som brukar vara väldigt bra på sportlovet när det gäller minimalt med köer.
Trevlig resa! Missa inte våfflorna i Lillåstugan. Trevlig väg dit med utsikt över Ullådalen och fin skogsväg tillbaka till Tege.

Tillbaka
Topp