Ortovox Ravine 28 vs O. Free Rider vs Dakine Heli Pro vs Evoc Line pro

sivbertil

Aktiv medlem
Kollar ryggsäck utan airbag och har som krav
-integrerat ryggskydd
-max 32l men helst 20-22l
-så lätt som möjligt, max 1500g ink. ryggplatta.
-bra kompressionsremmar

Tänkt användning: pist, pistnära offpist och turer i områden med låg lavinrisk.

Efter lite velande och jämförelse beställde jag Ortovox Ravine 28 + ryggskydd. Ca 850g lätt skidrygga + ca 200g ryggskydd. Någon med erfarenhet av den modellen? Den har en del bra funktioner och fickor men kanske lite stor och onödigt många fickor och funktioner? Får hem den i veckan men har inte bestämt mig. Någon som har erfarenhet av Ravine eller någon annan liknande modell med ryggskydd?

Jag har kört Ortovox Freerider i ett gäng år. Grymt bra ryggsäck med allt jag någonsin önskat. Samtliga mina kompisar har konverterat till Freerider undan för undan då dom märkt hur smidig och genomtänkt den är.
Ända nackdelen är att det breda midjebanden kan bli väl varmt vid hög aktivitet, det verkar vara löst på Ravine modellen.

Jag har kört Ortovox Freerider i ett gäng år. Grymt bra ryggsäck med allt jag någonsin önskat. Samtliga mina kompisar har konverterat till Freerider undan för undan då dom märkt hur smidig och genomtänkt den är.
Ända nackdelen är att det breda midjebanden kan bli väl varmt vid hög aktivitet, det verkar vara löst på Ravine modellen.
Tackar, vilken storlek har du?

28. Har en Scott Patrol lavinrygsäck på 22 liter. Saknar alltid de 6 liter extra jag har i Ortovox:en

28. Har en Scott Patrol lavinrygsäck på 22 liter. Saknar alltid de 6 liter extra jag har i Ortovox:en
Fick hem ravine 28. Stör mig på locket men en del bra funktioner. Beställde hem Free Rider 28 för att jämföra. På Free rider verkar undre fästet för skidorna (A-frame) vara fast. Stämmer det? Hur breda skidor får man plats med?

Fick hem ravine 28. Stör mig på locket men en del bra funktioner. Beställde hem Free Rider 28 för att jämföra. På Free rider verkar undre fästet för skidorna (A-frame) vara fast. Stämmer det? Hur breda skidor får man plats med?
Inga problem 108mm i midja i alla fall, osäker på hur breda dom tar.

Fick hem Free Rider 28 idag. Kändes mycket simplare men lite tyngre än Ravine 28. Fick plats med mina QST Blank utan problem. Mycket bekväm. Hann testa Ortovox Haute Route på förmiddagen och den var också bra. Lite mer robust och väldigt bekväm. Fanns bara 40l i butik så inte aktuellt nu men om jag behöver större så kan det bli aktuellt. Behåller Free Rider o skickar tillbaka Ravine.

Tillbaka
Topp