Splitboard i pisten. Hur göra styvast!

Kung-Stalle

Aktiv medlem
Tja!

Funderar på att göra om en bräda jag gillar till en "one to rule them all". Och för för mig innebär det att kunna splitta för offpist men även kunna lägga lite diken i pisten.

För att det sista skall fungera optimalt så bör man ju hålla de två halvorna så tighta som möjligt.
Vilka prylar kan man använda för att styva upp en splitboard för piståkning?
Har en sån här:

Vilka fler gadgets kan man montera för att styva upp ekipaget?
Karakoram Ultra Clips verkar ju vara givet.

Sen en fråga... den gamla modellen av bindning som man skjuter på puckarna torde ju vara styvare än ett par splitboardbindningar som man klickar i. Eller? Har jag missuppfattat hur splitboardbindningar monteras på tvären?

Stalle

Generellt sett är ju splitboards rätt mycket mindre vridstyva än solida brädor och det har du svårt att komma runt men om vi bortser från det.

De system på bindningar som är störst nu är:

Spark R&D: De som du beskriver som "de gamla modellen". De sitter på voilépuckar och skjuts på bakifrån och låses med en mekanism under tårna.
+ Enkla (få rörliga delar)

-Inte lika vridstyva som karakoram

Karakoram: Använder egna puckar där bindningarna sätts på rakt uppifrån för att sedan låsas med en bygel bakom hälen. Två pins trycker ihop pucken och låser bindningen.
+ Ökad vridstyvhet pga trycker ihop de två delarna

- Mer rörliga delar

Sen finns också Union men de har jag inte så bra koll på. Överlag kanske svårt att fatta nån av förklaringarna men du kan ju googla på lite videos för att se hur de lirar.

Själv kör jag på ett par karakoram free ranger. Jäkligt go känsla utförs men lite småstrul med skruvar som inte sitter 100% (skulle tippa på att det beror på SBS). Har inte testat spark så kan inte uttala mig om hur de jämför men just att karakoram trycker ihop delarna är ju lite av deras USP.

Men med allt detta sagt: Min solida bräda är mycket bättre i pisten än splitten och det är nog roligare (om du har möjlighet) att satsa på en split och en solid. Kan inte säga att jag är nåt proffs så om nån annan på forumet inte håller med får de gärna fylla i!

Ja att en delad bräda blir mindre vridstyv fattar jag. Det jag undrar är om det finns några bra sätt att göra den så vridstyv som möjligt trots att brädan är splittad.

Men då fattar jag hur Karakoram funkar. Tack!

Jag har redan flera brädor men man kommer ju alltid till fjällen med fel bräda känns det som .

Stalle

Ja att en delad bräda blir mindre vridstyv fattar jag. Det jag undrar är om det finns några bra sätt att göra den så vridstyv som möjligt trots att brädan är splittad.

Men då fattar jag hur Karakoram funkar. Tack!

Jag har redan flera brädor men man kommer ju alltid till fjällen med fel bräda känns det som .

Stalle
Perfekt! Ja det va inte meningen att klanka ner på idén om det verkade så! Du bestämmer ju självklart helt själv vad du vill ha ;). Tror att Karakoram är bäst för det du vill iallafall!

Skall du såga en egen eller köpa en split? min erfarenhet är att det blir alltid kasst med en split i pisten, oavsett vad man gör. Men det beror ju lite på hur hårt man pressar brädan så klart.

Furberg hade väl en innerstålkant som var profilerad så den låste ihop sig... Vad som händer när det kommer is emellan,eller en sten, förtäljer inte historien dock.

Köpte en gång för länge sedan den styvaste nitrobrädan jag kunde hitta, sågade itu och byggde en split med voile puckar. Blev inte alls bra...

Skall du såga en egen eller köpa en split? min erfarenhet är att det blir alltid kasst med en split i pisten, oavsett vad man gör. Men det beror ju lite på hur hårt man pressar brädan så klart.

Furberg hade väl en innerstålkant som var profilerad så den låste ihop sig... Vad som händer när det kommer is emellan,eller en sten, förtäljer inte historien dock.
Ja deras floorboard tech. Synd bara att jag inte är så förtjust i Furbergs brädor.
:)

Stalle

Tillbaka
Topp