Exakt. Du har fattat vad prisskillnaden är. Löneskillnaderna kan du i princip räkna bort idag då allt är så automatiserat. Det är främst våra skatter som gör att vi har svårt att konkurrera. På en helt öppen och fri global marknad där man räknar kronor och ören kan vi såklart inte konkurrera men det krävs inte så stora tullar för att det ska bli fördelaktigt att flytta hem produktionen.
Jag tillverkar idag en produkt fullt jämförbar med en iPad som styr en svensktillverkad industrimaskin. För den typen av produkt går brytgränsen för när det är billigare att producera i Kina vid ca 5000 enheter per år, under det är det billigare i Sverige.
Det vi saknar i Sverige och Europa för kunna bli självförsörjande på elektronik är någon vettig produktion av avancerade ic-kretsar (dvs byggstenarna för elektronik) och litiumbatterier.
Att starta produktion för detta skulle bli svårt och kostsamt i Europa. I USA finns dock kunskapen men det ligger förmodligen 5 år bort innan denna produktion kan börja skalas upp ordentligt i USA.
Ungdomsarbetslösheten var uppe i 28,1% i februari och fortsätter att stiga.
Jag kommer från förorten och gick på 90-talet på dagis där samtliga förutom jag och en kille med finsk mamma hade två utomeuropeiska föräldrar. Redan då var det väldigt uppgivet, föräldrarna var oroliga för hur det skulle gå för deras barn som inte såg några andra möjligheter att lyckas i livet än genom kriminalitet.
Kan det inte finnas väldigt mycket att vinna på ett samhälle där det finns jobb, möjligheter och framtidstro?
Att lägga utsläppskrävande verksamheter i andra länder är ett effektivt sätt att dölja sina verkliga utsläpp. På så sätt kan vi skriva under klimatavtal och enbart hålla detta på pappret när verkligheten är en annan.