Vesterlandet i april

Vesterlandet i april
Har dröjt lite med min rapport, men herregud vilken fin resa vi fick. Det var verkligen hur fint som helst, vilket område och vilka underbara berg. Från Krossbu så fick vi till underbara turer och möjlighet att sätta på skidorna redan från bilen.

Vädret hjälpte också, men jag tror att det går att få till fin åkning med lite mer mulet också.

Vill verkligen rikta ett stort till alla som tipsade om Jotunheimen. Det var helt fenomenalt.

Börjar du från Krossbu, så kan du sätta på dig skidorna redan vid bilen. Börjar du vid Geitsätre så kanske du får knalla några 100 meter med skidorna på ryggen.
Tack för rapporten! Nu blir det till att följa väderprognosen. Det ser fint ut närmsta dagarna men vi kan inte åka riktigt med så kort varsel. Skulle vilja få lite solglimtar och gärna en "frys-tö cykel" för att få den där riktigt fina snön.

Bodde ni ner i Lom eller någonstans på vägen närmare Krossbu?

Vesterlandet i april
Även från Leirdalen och de topparna som ligger åt söder kan man gå från vägen.
Vägen in i Leirdalen syns på sist bilden

Bilagor

• 20250421_081359.webp
    20250421_081359.webp
    205.3 KB · Besök: 97
  • 20250421_095823.webp
    20250421_095823.webp
    319 KB · Besök: 104
Vesterlandet i april
Har dröjt lite med min rapport, men herregud vilken fin resa vi fick. Det var verkligen hur fint som helst, vilket område och vilka underbara berg. Från Krossbu så fick vi till underbara turer och möjlighet att sätta på skidorna redan från bilen.

Vädret hjälpte också, men jag tror att det går att få till fin åkning med lite mer mulet också.

Vill verkligen rikta ett stort till alla som tipsade om Jotunheimen. Det var helt fenomenalt.

Börjar du från Krossbu, så kan du sätta på dig skidorna redan vid bilen. Börjar du vid Geitsätre så kanske du får knalla några 100 meter med skidorna på ryggen.
Kul med rapport! Tack.
Svårt att bedöma för dig som var där första gången kanske, men hur uppfattade du glaciärerna? Pratade ni med någon om sprickor/snöbryggor, årets snömängd etc?

Vesterlandet i april
Jag såg ingen som knöt in sig när de korsade Leirbrean vilket jag har sätt vid andra besök.
Även Storbrean var välbesökt, vi tog valet att inte knyt in oss men hade selat på och hade med rep, mm.
Övre delen av Björnbrean användes rep av vissa vid färd mot toppen av Storebjörn. Men oftast inte.

Det var inte ett svar på din fråga utan bara observationer på hur andra agerade under helgen.

Vesterlandet i april

Det är alltid trevligt med rapporter, kan du inte komplettera med några fina bilder?:)

Vesterlandet i april
Det är alltid trevligt med rapporter, kan du inte komplettera med några fina bilder?:)
Det gör jag mer än gärna! Hade inte dem på datorn när jag skrev tidigare inlägg. Inte svårt att ha det underbart med så mycket blå himmel.

Bilagor

• IMG_0818.webp
    IMG_0818.webp
    183.2 KB · Besök: 112
  • IMG_0934.webp
    IMG_0934.webp
    358.7 KB · Besök: 120
  • IMG_3358.webp
    IMG_3358.webp
    520.2 KB · Besök: 111
  • IMG_0713.webp
    IMG_0713.webp
    250.2 KB · Besök: 127
  • IMG_3368.webp
    IMG_3368.webp
    263.8 KB · Besök: 120
  • IMG_3337.webp
    IMG_3337.webp
    196.4 KB · Besök: 125
  • IMG_3361.webp
    IMG_3361.webp
    316.2 KB · Besök: 126
  • IMG_3396.webp
    IMG_3396.webp
    394.7 KB · Besök: 120
Vesterlandet i april
Fina bilder!

Är det snö i västra jotunheimen så det räcker ett par tre veckor in i maj också?

Ser ut som det kommer att räcka och bli över.

Hela väg 55 öppnas idag också :cool:
1745577597910.webp

Vesterlandet i april
Blåkupa i Jotunheimen med ett par BC Camox under fötterna. Kan inte bli bättre än så 🤟🇳🇴
Nix, det var riktigt propagandaväder! Och skidorna var verkligen helt perfekta för ändamålet :love:
Verkar som att denne ”powderhound” håller med dig! 😂 Tror inte jag fantiserar när jag tänker att han/hon njuter av stunden.

Visa bilaga 39086
Nix, vovven kutade som om att det inte fanns någon morgondag, var först med kilometern kvar till bilen som han visade någon form av trötthet. En riktig turhund! 😁

Vesterlandet i april
Kul med rapport! Tack.
Svårt att bedöma för dig som var där första gången kanske, men hur uppfattade du glaciärerna? Pratade ni med någon om sprickor/snöbryggor, årets snömängd etc?
Verkar inte helt säkert på glaciärena i Jotunheimen nu.

Tillbaka
Topp