Insikt på sommaråkning i Stryn

EmiliaC

Medlem
Tjena,

Kommer vara i närheten av Stryn nu i sommar och funderar på om det är värt att ta med skidorna och åka en del där. Är det någon som har koll på området och vet om det finns hyfsad friåkning i koppling till liften eller är det bara värt att åka om man har utrustning för att tura? Vad för typ av åk kan man förvänta sig?

Självklart ska du ta med skidor!
Stryn skrev just på Facebook att de öppnar redan 23 maj.
Dagkorten är ganska dyra men säsongskortet desto billigare så det borde vara givet val för dig.

Fin friåkning i anläggningen och parken har hållt hög klass de senaste åren. De har t.o.m en halfpipe!!

Självklart ska du även ta med topptursprylar: många fina turer i området

Självklart ska du ta med skidor!
Stryn skrev just på Facebook att de öppnar redan 23 maj.
Dagkorten är ganska dyra men säsongskortet desto billigare så det borde vara givet val för dig.

Fin friåkning i anläggningen och parken har hållt hög klass de senaste åren. De har t.o.m en halfpipe!!

Självklart ska du även ta med topptursprylar: många fina turer i området
Jaha! Dem har en halfpipe och allt, det var över förväntan. Då blir der absolut att ta med kittet.

Är så att jag inte har utrustning för att tura nu. Ska jag införskaffa tills jag åker dit, eller kan jag tolka ditt svar som att åkningen i anknytning till lift är tillfredsställande den med?

Jaha! Dem har en halfpipe och allt, det var över förväntan. Då blir der absolut att ta med kittet.

Är så att jag inte har utrustning för att tura nu. Ska jag införskaffa tills jag åker dit, eller kan jag tolka ditt svar som att åkningen i anknytning till lift är tillfredsställande den med?
Tidigare hade Stryn ytterligare en lift upp på glaciären. dvs nu går liften bara halvvägs. Där plockar man gärna fram hudarna..
I området finns flera sommarturer med snö direkt från bilvägen upp magnifika toppar. Räknas som ett av världens bästa topptursområden

Så, jo, du kommer vilja ha topptursprylar (finns billigt på marketplace så här års)

Avundsjuk på dig!

Snöläget varierar från år till år men ju tidigare på sommaren desto bättre förhållanden. I början på Juni brukar vara den bästa tiden, framåt midsommar och därefter så är är det oftast betydligt sämre.

Det är trist att den övre släpliften havererade och plockades bort för några år sedan. Då den fanns kunde man få 1000 fallmeter på baksidan med biltransport tillbaka till liften om det var bra med snö. Numera kräver det att man går upp en bit för egen maskin.

Om "nu i sommar" är slutet av maj, början av juni: Ta med skidor. Hur bra som helst!
Ska du dit i juli är gissningsvis snön borta. Ifjol stängde de 16 juni. Att de i år öppnar vägen en vecka tidigare än planerat är inget tecken på att de har rekordmycket snö.
Om liften är öppen är inte topptursgrejer nödvändigt, det går att boota för att nå fin åkning. Men har man turutrustning finns det ännu bättre möjligheter.

Tillbaka
Topp