Hållbara prylar

zzzchrille

Aktiv medlem
Hållbara prylar
Läste en artikel i Naturkompaniets medlemstidning om hållbara klassiker eller ikoniska prylar. Produkter som tillverkats för att hålla länge. Lite inspirerad av det tänkte jag på vad jag själv har för grejor som haft samma design de senaste decennierna utan förändras särskilt mycket. Listar upp det jag kommer på. Vad har ni själva därhemma som designades för längesedan, som fortfarande produceras och som man brukar en livstid? Något man bara köper en av, och måste man nödvändigtvis köpa en ny 20 år senare så finns modellen kvar.

- Kånken ryggsäck som jag fick när jag började ettan 1982
- Trangia stormkök som jag ärvt och borrat upp för att få in en gasolbrännare
- North Face duffelbag (alla i familjen har varsin i olika färger)
- Hilleberg Nammatj 2 GT tält
- Sorel-kängor
- Look Pivot 15 och 18
- Lundhags Professional kängor
- Norröna Lofoten jacka
- Woolpower Full zip jacket 400
- Lange RS 130 pjäxor
- Scott stavar i S4-aluminium (okejrå, helt lik är den ju inte, men jag flyttar mina gamla gummigrepp till den nya staven vid behov)

Det var nog det. Jag älskar att inte köpa nya prylar!

Hållbara prylar
Läste en artikel i Naturkompaniets medlemstidning om hållbara klassiker eller ikoniska prylar. Produkter som tillverkats för att hålla länge. Lite inspirerad av det tänkte jag på vad jag själv har för grejor som haft samma design de senaste decennierna utan förändras särskilt mycket. Listar upp det jag kommer på. Vad har ni själva därhemma som designades för längesedan, som fortfarande produceras och som man brukar en livstid? Något man bara köper en av, och måste man nödvändigtvis köpa en ny 20 år senare så finns modellen kvar.

- Kånken ryggsäck som jag fick när jag började ettan 1982
- Trangia stormkök som jag ärvt och borrat upp för att få in en gasolbrännare
- North Face duffelbag (alla i familjen har varsin i olika färger)
- Hilleberg Nammatj 2 GT tält
- Sorel-kängor
- Look Pivot 15 och 18
- Lundhags Professional kängor
- Norröna Lofoten jacka
- Woolpower Full zip jacket 400
- Lange RS 130 pjäxor
- Scott stavar i S4-aluminium (okejrå, helt lik är den ju inte, men jag flyttar mina gamla gummigrepp till den nya staven vid behov)

Det var nog det. Jag älskar att inte köpa nya prylar!
Kom på att jag även har ett par välanvända, lagade och fullt fungerande Hestra Kaj&Sverre skidhandskar också. Den modellen heter Army Leather Wool Terry nuförtiden. Samma handske men såklart inte lika cool.

Hållbara prylar
Sorel kängorna har inte alls samma kvalitet längre som de hade på 90-talet. Och vi har reklamerat 2 Lofoten jackor från Norrøna och de har bytts mot nya.

Hållbara prylar
Har fortfarande kvar ett gäng Everlast-kallingar som morsan köpte på Ullared kring millenieskiftet. Passande namn btw.

Sen hade jag ett par Hestra Leather Box Mittens i 14 år (bytt liner ett par gånger), men tappade dessvärre en på tur förra året. De hade säkert hållt ett par år till.

Hållbara prylar
Ja en del syntet-långkallingar håller riktigt länge. Och de blir bara skönare med åren..! Mina första från Craft (typ 1982) höll nog i 25 år. Och ja, jag tvättade dem då och då. :rolleyes: Har numera dessutom lärt mig att alltför glesa tvättar gör att plaggens fibrer slits fortare än om man håller dem rena med skonsam tvätt.
Tror också att mina Völkl Deacon 80 kommer att åldras långsammare än jag själv. Otroligt kompakt och solitt energiknippe, som om de lyckats baka in nån sorts elastisk energi i dem. Men litet tidigt att uttala sig om hållbarheten, har bara haft dem i fyra vintrar.

Hållbara prylar
Tror också att mina Völkl Deacon 80 kommer att åldras långsammare än jag själv. Otroligt kompakt och solitt energiknippe, som om de lyckats baka in nån sorts elastisk energi i dem. Men litet tidigt att uttala sig om hållbarheten, har bara haft dem i fyra vintrar.
Då slänger jag in Blizzard Rustler 11! Sju säsonger, 340+ skiddagar! 😄⛷️

Lacoste pikétröjor också, håller färg och form många tvättar. Extra kredit eftersom de fortfarande gör vettiga storlekar. Inte gett upp för alla med ölkagge.
Mina Icebreaker underställ har hållit väldigt bra också.

Hållbara prylar
En tråd i min smak, prylar som håller gör att man kan fokusera på det viktiga.

Mina tillägg:

Bra underställ håller länge, mitt favoritställ från Helly Hansen i 50/50 merino/syntet börjar närma sig 20 år även om det börjar uppstå spontana ventilationskanaler kring knän.

Hestra heli ski - plus för utbytbar innerhandske. Tar man hand om lädret så håller det länge, går att lämna in i hestrabutiken för lagning om det skulle behövas.

Hållbara prylar
Både jag o mannen har likadana Halti täckbyxor, med lagom hiphophäng från 2004(?). Dom är brändade av Kalle Palander så det säger ju lite om tideran. Mina har krympt i skåpet men maken använder sina vintern igenom sedan nu då snart 20 år. Å ännu e de nästan som nya. skulle köpa likadanna igen om det vore möjligt
1715082757306.png

Senast ändrad:
Hållbara prylar
Armada skidväska 2007
Craft polyester underställ 2004
Supernational merino-långkallingar 2007
(valla)strykjärn Husqvarna 1960-tal 😅
Sthil motorsåg 80-tal 😅
G3 aluminium teleskopstavar 2005
Airblaster skaljacka 2009 (som ny efter 1000 dagar?!) tydligen rest-tyg från Arc’Teryx

Hållbara prylar
Dragkedjan på min Woolpower-tröja gav upp. När jag ändå var i Östersund hälsade jag på i fabriken och fick en ny, helt gratis! Tyvärr kunde de inte sy i den, så jag vände mig till min mycket kompetente skräddare. 750 kr kostade det att sy i den. En helt ny full zip 400 kostar 1200 på Woolpowers outlet. Det kostar lite att stötta hållbarhet… Men nu har jag en unik insliten blå tröja med rosa dragkedja. Och den håller säkert 10 år till.

Hållbara prylar
Jag tycker att denna tråd förtjänar lite mer fokus!
Personligen gillar jag "saker" som håller över tid och inte bara är förbrukningsvaror "Buy once Cry once".
Vi matas idag med att allt handlar om att hålla ekonomin/konsumtionen rullande annars går det åt skogen... för vem då? (🤫)

Mina favoritprylar är många men de jag tänker på som har varit med riktigt länge är dessa, alla bra val och såklart opartiskt testade av mig utan åsikter från icke samtyckande mindre förstående farkoster...

1. Mora 2000 kniv.
Vill minnas att jag köpte denna i slutet på -90 talet för ca 200kr.
Fortfarande vass dock slipad några gånger men den har kluvit många vedträn, rensat fisk, sicklat skidor... seriöst så är den riktigt vass fortfarande och används OFTA!

2. Trangia stormkök.
Idag moddat som @zzzchrille
Har förmodligen kokat pasta för ett års konsumtion i hela Angola eller 1v. till Eddie Hall..

3. Haglöfs ShoSho3000
Köpte denna i Sundsvall sommaren innan jag började 5e klass.
Den har varit ÖVERALLT!
Sett ALLT!
Burit på ALLT!
25+ år i tjänst & används fortfarande.

4. Tegsnäs skidor -00 ish..
Behöver ingen förklaring!

5. Blizzard Rustler 10 (2020)
Skidornas skida, behöver ingen förklaring, dom är bäst!

Senast ändrad:
Hållbara prylar
Fan vilken bra tråd! I like!

Nummer ett är såklart Trangiakök. Jag har ett litet som bara är några år gamalt, men mitt stora kök har jag ärvt från mina päron. Det stora är från 70-talet och jag kör det på sprit, just for the vibes.

Nummer två är Look Pivot-bindningar. Behöver inte säga mer...

Nummer tre är lite mer av en outlier på ett skidforum. En sax från Ernest Wright. Fick den för hundra år sedan och den är fortfarande som ny, alltså på riktigt!

Nummer fyra är Crafts jävla underställ från 80-talet. Har fortfarande tre tröjor i cirkulation. Galet bra!

Nummer fem, men kanske högst på listan, är alla mina jeans från #nudie. Kan alltid få dem lagade osv...

Nummer sex är kolfiberstavar från Scott (de smala jävlarna). Om inget oväntat händer håller de livet ut.

Nummer sju är en Bula-mössa i fleece som är från tidigt 90-tal, men är fortfarande min go to-mössa. Jag gillar att åka utan hjälm...

Nummer åtta toppar listan. Skigee. Behövs inga förklaringar

Hållbara prylar
Haglöfs windstopper fleece jacka.
25 år gammal, används till cykelpendling 4-5 ggr per vecka undantaget sommaren.

Var osäker när jag köpte den, fleece på utsidan kändes tveksamt. Mendel håller ifrån både vind och väta. Finns det något liknade att köpa idag?

Hållbara prylar
Mina hestra läderhandskar håller 2 år. Sen blir de ihopsydda och håller en säsong till. Köpte ett par Oakley nu till en bråkdel av priset så får se hur de håller, det kan ju liksom inte bli så mycket sämre med tanke på vad man betalar för ett par hestra.

Icebreaker merinokallingar håller bra. Har ännu inte hittat ett par långkallingar som håller bra. Lofoten brallor håller bra, förutom dragkedjan till bibben, den är värdelös och byttes snabbt ut (efter att Norröna lagat den vilket höll typ en vecka).

Merinostrumpor verkar hålla bra i allmänhet för mig.

Hållbara prylar
Fleece-långkalsonger från HM är nog högst på listan. Köpta på 90-talet. Klart bästa understället jag haft!

Komposit- eller kolfiberstavar från Scott. Köpta i mitten av 90-talet, sjukt bra kvalitet.

North Face fleecetröja från 1991. Används inte så ofta längre med bra kvalitet!

Hållbara prylar
Mina första långkallingar av syntet, Craft modell typ 1980. En revolution för varmhållningen jämfört med de bomullskallingar som mamma envisats med (och som blev kallblöta av svett så fort man hade blivit litet varm). De höll väl för flera hundra tvättar (men det gör iofs de flesta syntetkallingar). Fick slänga dem när de nästan var genomskinliga av alla tvättar, men fortfarande utan hål.

Har ett par vanliga Hestrahandskar som jag tröttnat på (utseendemässigt) men de ser nästan ut som nya ännu, så jag lär väl få åka med dem livet ut. Fast om jag slutar smörja in dem varje vår så kanske man kan påskynda åldrandet... ;)

Hållbara prylar
Såg att franska Oxbow producerar sina 2-lagerskläder i Frankrike. Vet dock inte var tygerna produceras, men det går att hitta alternativ till Kina, Bangladesh, Vietnam etc. Och Houdini producerar sina tekniska ytterkläder i EU och tygerna verkar vara producerade i Japan.

Nudie redovisar var alla komponenter och själva jeansen är tillverkade.

Norrøna redovisar vilken fabrik respektive plagg är producerat.

Man kan i större utsträckning än tidigare få tillgång till denna typ av info, även om jag hade önskat ännu större transparens. Jag som konsument vill kunna göra val utifrån dessa parametrar också.

Hållbara prylar
Jättekul tråd, lite som walking down memory lane.
Höjer min Klättermusen Mithril byxa till skyarna. Inköpta 1989 still going strong. Mitt bästa köp ever.

Hållbara prylar
Nu när det börjar bli kallt igen inser jag att jag aldrig nämnde Polyver- och Powerboots-stövlarna. Har ett par sedan länge, råkade trampa igenom en spik. Tyvärr gick det inte att laga men det går att få tag i samma modell fortfarande. Minus för att de är svårvädrade och luktar skumt efter några års användning.

Polyver - made in Jämtland
Powerboots - made in France

Tillbaka
Topp