Elan ripstick be 106 vs salomon qst 106

Emil0311

Medlem
Hej skid/prylnördar!
Jag har lite beslutsångest för vilka skidor jag vill köpa och tänker om några kunniga kan hjälpa mig att välja mellan dessa skidor?
Jag kör just nu på ett par völkl peregrine 82or som pistpiskare samt ett par faction prodigy 2 som all mountian / hopp och lekskidor, Jag har dock tyckt att jag har lite väl dåligt kantgrepp på mina faction och planerar också att köpa i ett par lite bredare skidor för att sätta på en rambindning och gå uppåt lite med.
Dock känner jag hellre att jag har en skida som är rolig över hela berget och carva runt vissa dagar på men också är bra i djupsnö än en som är extra bra för att gå uppför.
Testade qst 92 i vintras och blev helt kär i den, älskade kantgreppen speciellt. fattar att det blir lite annat grepp med 106 i midjan men tänker om ni vet hur elan ripstick 106 står sig mot den? hittat ett bra pris på ett par, om någon säljer ett par så är ja intresserad också:)

Med all respekt för att det inte riktigt är vad du frågar efter, kan jag varmt rekommendera ett par Nordica Enforcer 104/104 free. Mycket kompetenta carvare för sin bredd, flyter bra och är allmänt riktigt fina och roliga breda AM-skidor. Jag har ett par Shift på och går uppåt ibland, men åker mestadels luftburet. Har haft rambindning tidigare och det är faktiskt inte särskilt kul. Väldigt tunga och många, inkl. mig själv, upplever att de skapar en ”dödare” känsla i skidan än med vanliga alpinbindningar/shift eller liknande. Fattar att det kan vara en fråga om prioriteringar ekonomiskt då shift är dyrare än ram och man måste köpa nya pjäxor om man inte har tech inserts, men kan bara säga att man nog ska tänka ett varv till om man inte ska ”göra rätt” från början, dvs. skippa ram.

Med all respekt för att det inte riktigt är vad du frågar efter, kan jag varmt rekommendera ett par Nordica Enforcer 104/104 free. Mycket kompetenta carvare för sin bredd, flyter bra och är allmänt riktigt fina och roliga breda AM-skidor. Jag har ett par Shift på och går uppåt ibland, men åker mestadels luftburet. Har haft rambindning tidigare och det är faktiskt inte särskilt kul. Väldigt tunga och många, inkl. mig själv, upplever att de skapar en ”dödare” känsla i skidan än med vanliga alpinbindningar/shift eller liknande. Fattar att det kan vara en fråga om prioriteringar ekonomiskt då shift är dyrare än ram och man måste köpa nya pjäxor om man inte har tech inserts, men kan bara säga att man nog ska tänka ett varv till om man inte ska ”göra rätt” från början, dvs. skippa ram.
Tack för svar! Ska absolut kolla mer på de skidorna! Testat enforcern innan med och håller med om att den är väldigt bra.
Just med rambinding var det mer att jag fått uppfattningen att Pjäxor med gå läge/tech insert inte är lika goa att åka utför med som dedikerade utförs/alpin pjäxor, kan varit så att jag provat/pratat med fel människor också. Sen att jag har en rambindning liggandes med.
Tycker du att det är stor skillnad i åk delen på en rambindning och shift eller är det endast gå biten som är skit med rambindning?:)

Du har rätt i att pjäxor med gå-läge nog generellt är sämre att åka i jämfört med dedikerade utförspjäxor. Jag kör ett par atomic hawx ultra xtd 130 boa gw, som väl är en av de ”bitigare” pjäxorna med gåläge. Men, jag önskar att de hade ännu mera kräm utför. Nu tror jag att Fischer har släppt ett par pjäxor med tech inserts utan gåläge, vilken nog kan vara perfekt för bra mos utför men att man ändå kan gå uppför då och då. Klart det blir mindre bekvämt uppför utan gåläge. Men ska man bara uppför ibland kanske det är vettigt. Allt blir en kompromiss, om man inte ska ha flera olika pjäxor då.

Ram är enligt mig sämre än shift såväl utför som uppför. Tycker att ramens tyngd gör skidorna klumpigare och själva ramen att skidans ”spänst” försämras. Men, har du ett par liggandes, du gillar dina nuvarande pjäxor och du vill testa på att gå uppför, så varför inte. Så gjorde jag, men är å andra sidan väldigt nöjd att ha ”gått vidare”.

Sommar-rea på skidor och att använda befintlig rambindning och pjäxor är något annat prismässigt än nya skidor, pjäxor och bindningar såklart 😊

Tack för svar! Ska absolut kolla mer på de skidorna! Testat enforcern innan med och håller med om att den är väldigt bra
Just med rambinding var det mer att jag fått uppfattningen att Pjäxor med gå läge/tech insert inte är lika goa att åka utför med som dedikerade utförs/alpin pjäxor, kan varit så att jag provat/pratat med fel människor också. Sen att jag har en rambindning liggandes med.
Tycker du att det är stor skillnad i åk delen på en rambindning och shift eller är det endast gå biten som är skit med rambindning?:)
Du har rätt i att pjäxor med gå-läge nog generellt är sämre att åka i jämfört med dedikerade utförspjäxor. Jag kör ett par atomic hawx ultra xtd 130 boa gw, som väl är en av de ”bitigare” pjäxorna med gåläge. Men, jag önskar att de hade ännu mera kräm utför. Nu tror jag att Fischer har släppt ett par pjäxor med tech inserts utan gåläge, vilken nog kan vara perfekt för bra mos utför men att man ändå kan gå uppför då och då. Klart det blir mindre bekvämt uppför utan gåläge. Men ska man bara uppför ibland kanske det är vettigt. Allt blir en kompromiss, om man inte ska ha flera olika pjäxor då.

Ram är enligt mig sämre än shift såväl utför som uppför. Tycker att ramens tyngd gör skidorna klumpigare och själva ramen att skidans ”spänst” försämras. Men, har du ett par liggandes, du gillar dina nuvarande pjäxor och du vill testa på att gå uppför, så varför inte. Så gjorde jag, men är å andra sidan väldigt nöjd att ha ”gått vidare”.

Sommar-rea på skidor och att använda befintlig rambindning och pjäxor är något annat prismässigt än nya skidor, pjäxor och bindningar såklart 😊
ja exakt:)
men får nog ge shift en bra chans innan jag tackar nej helt till det, verkar ju vara ganska populära så något bra borde de ju va.
tack för tipsen iallafall.

Kul faktiskt. Jag har tidigare kört på prodigy 2, sedan ripstick 106:or och nu ripstick 116.

På mina satt ett par marker duke som jag flyttat över från 106orna till 116.

För mig funkade 106orna som en riktigt bra all mountain skida, jag körde en säsong i St Anton på dessa och hade då med mig prodigy 2 också. Hade 106 skiddagar den säsongen och kan nog konstatera att jag åkte på 106orna typ 95% av tiden.

De var för mig en riktigt bra allroundskida, funkade super i såväl pist som utanför. Jag älskade verkligen den.

Kan varmt rekommendera den. Men de gör väl inte 106an längre?

Är väldigt intresserad!
Vad är det för binding
Ah, det är så här, det sitter en shift på nu men den tänkte jag flytta över på en annan skida som jag råkade klicka hem. Så jag har inte bestämt än faktiskt om jag ska behålla 106:an och montera på en vanlig alpin eller sälja den så med eller utan bindning...

Tillbaka
Topp