Dyrt som f-n i alperna

Dyrt som f-n i alperna
Inflation och en för tillfället klen krona. Men 3-4 gångar dyrare? Nog för att vinterns resa till Österrike blev rekorddyr, men kan omöjligen tänka mig att det kostar 25% av det i Frankrike eller Italien. Har du dubbelkollat det där? Är f.ö. sugen på Italien för nästa alpresa, oklart vart bara eller vilka veckor.
Har i det främst kollat större lägenheter/hus vid högsäsong. Är man 4 personer lågsäsong är skillnanden snarare 2-3 gånger.. men ändå.

Mina gissningar, vilket rör självhushåll boende ska förtydligas.
-Södra alpländerna erbjuder lägenheter. Större utbud nära liftarna.
-Norra alperna erbjuder i större utsträckning hus eller pensionat. Mindre utbud av prisvärda alternativ. De alternativ som finns är oftare nyrenoverade och kvadratgenerösa.
-Fler skidintresserade människor har närmare till norra alperna, driver på priser.

Dyrt som f-n i alperna
Har i det främst kollat större lägenheter/hus vid högsäsong. Är man 4 personer lågsäsong är skillnanden snarare 2-3 gånger.. men ändå.

Mina gissningar, vilket rör självhushåll boende ska förtydligas.
-Södra alpländerna erbjuder lägenheter. Större utbud nära liftarna.
-Norra alperna erbjuder i större utsträckning hus eller pensionat. Mindre utbud av prisvärda alternativ. De alternativ som finns är oftare nyrenoverade och kvadratgenerösa.
-Fler skidintresserade människor har närmare till norra alperna, driver på priser.
Tog en titt på Zillterals sida (för jag var där senast), och priserna är nog samma som när jag var där i vintras (oklart om dom har lagt ut allt inför vintern än). Priserna ser iaf inte ut att ha ändrats där. Behöver nog lite fler datapunkter för att styrka påståendet.

Dyrt som f-n i alperna
Tog en titt på Zillterals sida (för jag var där senast), och priserna är nog samma som när jag var där i vintras (oklart om dom har lagt ut allt inför vintern än). Priserna ser iaf inte ut att ha ändrats där. Behöver nog lite fler datapunkter för att styrka påståendet.
Jämför gärna själv mot andra platser

Dyrt som f-n i alperna
Jag har delvis samma erfarenhet som Anzom (förutom storleksordningen och ev skillnader mellan länder). Priserna verkar stiga snabbare än vad kronfallet (som inte ska överdrivas) förklarar.
Men jag tolkar det delvis litet annorlunda.

- svensk skidåkande medelklass ”har det bra” ekonomiskt men motsvarande andel på kontinenten får det allt bättre
- en del boende verkar gå ut med höga priser så här års eftersom en del (stamgäster, oroliga själar mm) är beredda att betala allt mer extra för att säkra exakt det de vill ha i mycket god tid
- mindre/lägre skidorter får allt mer snöproblem så utbudet minskar och pressen ökar på de skidorter dit vi svenskar brukar åka
- löneläget och andra kostnader stiger på skidorterna
- OS-vinter i nordöstra italienska Alperna med prisstegring och trängsel vilket pushar en del gäster till Österrike

Sammantaget är det en ganska begränsad tillgång på boenden under en allt kortare säsong som ska matchas mot svängningar i efterfrågan och betalningsvilja vilket kan ge oväntade stora effekter på tillgång och priser.

Senast ändrad:
Dyrt som f-n i alperna
PS kompletterar litet -
Vi som började åka till alperna på 1970-talet minns att snön var sämre överallt då - pga avsaknaden av snökanoner (och i viss mån massiv användning av pistmaskiner). De sista backarna ner mot orterna brukade delvis bestå av jobbig uppåkt is tidigt på vintern eller lera, stenar och grenar senare på säsongen.
Sedan kom en period då snökanonerna gjorde allt bättre överallt. Vi vande oss vid att ha fin snö (litet speciell och "sockrig" konstsnö men bättre än barmark) ända ner till byn långt i mars månad.
Nu börjar klimatförändringarna märkas på en del orter, plus enorma skriverier (delvis nästan skadeglada sådana) om hur eländigt det börjar bli med snön i alper och fjäll.
Så trots att snön fortfarande är bättre (min erfarenhet) på de flesta orter än fram till typ 1980-talet så har vi vant oss vid bättre snö i pisterna och fler dras därmed till "premium-orterna" med bättre åkhöjd. Vilket ökar efterfrågan och priserna där.

Dyrt som f-n i alperna
fler dras därmed till "premium-orterna" med bättre åkhöjd. Vilket ökar efterfrågan och priserna där.
intressant analys.
Jag tror åxå att besökare och researrangörer kommer söka sig till orter med högre åkning (3000m blir kanske minikrav?)

Investeringar i liftar och boenden kommer naturligtvis följa efter.
Troligtvis kommer lägre orter stagnera och bli mindre "premium".

En fråga till alla här på forumet:
väljer du skidort utifrån åkhöjd?
Skulle du skippa att boka resa till en ort med ex 2500m som högsta åkhöjd?

Dyrt som f-n i alperna
2500 m som högsta åkhöjd i Alperna är ok för min del. En ”effektiv” fallhöjd mellan 1500 och 2000 brukar ge fin snö även i mars.
2000 som topp är inte ok utom möjligen i typ januari men det beror inte på att det är dåligt mellan 1500 och 2000 utan att åkningen på dessa orter (typ Zell am See, Saalbach etc) oftast går ännu längre ner.
Det viktiga för mig är att tyngdpunkten av åkningen inte ligger för långt under 2000 m.

Detta sagt skulle jag hellre ta en gratisvecka i Saalbach än en vecka på jobbet men ska man offra tiotusenlappar och semesterveckor så vill man att det blir riktigt bra.

Dyrt som f-n i alperna
En fråga till alla här på forumet:
väljer du skidort utifrån åkhöjd?
Skulle du skippa att boka resa till en ort med ex 2500m som högsta åkhöjd?
Höjder hit och höjder dit. Viktigt att inte heller glömma orienteringen på själva skidområdet. Ligger allt i söder/västerläge kan det vara bart upp till höga höjder om man har otur. I alla fall på branta sluttningar som har en sämre vinkel kontra solens läge.
Medans det på nordligt orienterade skidområden kan hålla sig fint långt ned i skogen under längre perioder.

Med det sagt skall/bör 2500 möh räcka väldigt långt, även långt in på säsongen. Än så länge.
Men som @fredw säger, "Det viktiga för mig är att tyngdpunkten av åkningen inte ligger för långt under 2000 m".

Dyrt som f-n i alperna
Höjder hit och höjder dit. Viktigt att inte heller glömma orienteringen på själva skidområdet. Ligger allt i söder/västerläge kan det vara bart upp till höga höjder om man har otur. I alla fall på branta sluttningar som har en sämre vinkel kontra solens läge.
Medans det på nordligt orienterade skidområden kan hålla sig fint långt ned i skogen under längre perioder.

Med det sagt skall/bör 2500 möh räcka väldigt långt, även långt in på säsongen. Än så länge.
Men som @fredw säger, "Det viktiga för mig är att tyngdpunkten av åkningen inte ligger för långt under 2000 m".
Kan bara hålla med. Även om den mesta av åkningen är över 1800 m på Titlis så är faktorn att det är så nordvänt det som gör stor skillnad. Håller fortfarande till början av maj ner till Trübsee (åtminstone pisten, kan vara si och så i botten av Steinberg). Sen skadar det så klart inte att Titlis oftast får bra med nederbörd. :)

Områden längre ner/sydvänt får satsa på andra aktiviteter på vintern och hoppas på mer sommargäster (men då är höjden och solläget också nackdel om det blir för varmt).

Dyrt som f-n i alperna
Dyrt som f-n i alperna
Detta sagt skulle jag hellre ta en gratisvecka i Saalbach än en vecka på jobbet men ska man offra tiotusenlappar och semesterveckor så vill man att det blir riktigt bra.
Men om valet står mellan en gratisvecka i Saalbach eller en fullprisvecka på en riktig skidort, så faller valet ändå på att betala fullpris på den riktiga skidorten.☝️😁

Dyrt som f-n i alperna
Men om valet står mellan en gratisvecka i Saalbach eller en fullprisvecka på en riktig skidort, så faller valet ändå på att betala fullpris på den riktiga skidorten.☝️😁

Fast det finns bara typ 40 skidorter i Alperna med 3000+ möh högsta åkhöjd, och av dem går t ex Cervinia bort som ”inte en ort för skidåkare”… 😉

Dyrt som f-n i alperna
Svar: Ja, väljer bort alla orter som inte har högsta åkhöjd på minst 2500 möh. Helst ska de ha +3000 möh.

Svar: Ja.
Förstår delvis om man är bunden till vissa veckor och vill boka med lite framförhållning. Men diskvalificerar många fina områden som fortfarande kan vara superfina fast de inte riktigt når så högt. Mitt gamla ”hemmaberg” Männlichen-Kleine Scheidegg tex. (Är väl iofs redan diskat i den här tråden med tanke på priserna. :ROFLMAO:)
Ställen som knappt når över 2000 m skulle jag absolut passa mig för.

Dyrt som f-n i alperna
Förstår delvis om man är bunden till vissa veckor och vill boka med lite framförhållning. Men diskvalificerar många fina områden som fortfarande kan vara superfina fast de inte riktigt når så högt. Mitt gamla ”hemmaberg” Männlichen-Kleine Scheidegg tex. (Är väl iofs redan diskat i den här tråden med tanke på priserna. :ROFLMAO:)
Ställen som knappt når över 2000 m skulle jag absolut passa mig för.
Det är roligare när bergen är högre.:)

Dyrt som f-n i alperna
Vad är det för fel på Macugnaga? Och nu i ett Scandipass nära dig!:love:

Jag kommer mer att tänka på videon från denna gamla slagdänga från 80-talet....

1753456265224.webp

1753456283067.webp

Tillbaka
Topp