[Artikel] Almåsa skidanläggning öppnar igen till vintern

Redaktionen

Aktiv medlem
Almasa_Micke-Andersson-1000x472.jpg

Efter två säsonger utan skidåkning gör nu Almåsa skidanläggning comeback. Först ut är barnbacken och till nästa vinter öppnas hela systemet.

Läs hela artikeln:

Mkt skrivet om finansiering, miljoner hit och dit, bolag, kostnader, investeringar, vinst osv osv..

Inte lika mycket om snö, lek, vinter, skidåkning, glädje. Kanske mer relevant för denna sida och målgrupp? Men kul om Almåsa öppnar :)

Det är förstås en jättepositiv nyhet och måhända är jag blott en trött surkuk men jag är skeptisk. Bara för att man ändrar driftform och trycker in lite friskt kapital kommer ju inte folk automatiskt börja besöka backen en masse.

Om det inte har funkat tidigare så .........

Om det inte har funkat tidigare så .........

Uppfattar iofs den nye ägaren som seriös och långsiktig. Och minst sagt kapitalstark. Till skillnad från åtminstone en annan av de tidigare… Han härstammar själv från bygden där han dessutom har andra intressen och vill nog se till åtminstone att anläggningen sköts snyggt.

Och där verkar ju finnas hyggliga backar om man ska tro betygen här på Freeride.
Men visst, konkurrensen är stenhård mellan småbackarna i den regionen.

En snösäker backe med 300m fallhöjd, 5 mil från en stad med 65k invånare. Borde inte vara några problem (förutom att det finns rätt många andra kända anläggningar i krokarna)

Blev en hel del skiddagar i Almåsa på 70- och 80-talet. Var helt klart ett av de bästa alternativen för östersundsborna då. När jag ett årtionde senare kom till backarna i Kåbdalis var det med vissa igenkännanden från Almåsa. Visserligen är det ett tag sedan så minnet kanske sviker, men brukar tänka på båda de backarna som några av de mer inspirerande backar jag åkt i i Sverige. Lite typ som Supersvängen i Klövsjö kanske, där jag håller till en hel del numera. De som varit där på senare tid kanske har en annan uppfattning?

Blev en hel del skiddagar i Almåsa på 70- och 80-talet. Var helt klart ett av de bästa alternativen för östersundsborna då. När jag ett årtionde senare kom till backarna i Kåbdalis var det med vissa igenkännanden från Almåsa. Visserligen är det ett tag sedan så minnet kanske sviker, men brukar tänka på båda de backarna som några av de mer inspirerande backar jag åkt i i Sverige. Lite typ som Supersvängen i Klövsjö kanske, där jag håller till en hel del numera. De som varit där på senare tid kanske har en annan uppfattning?
Du har helt rätt. Backarna är kanonbra i Almåsa, precis som Supersvängen i Klövsjö. Det som är gemensamt för båda de ställena är att det inte är så mycket skidåkare där. Det verkar som att folk drar folk, mer än att bra skidåkning drar folk?

Uppfattar iofs den nye ägaren som seriös och långsiktig. Och minst sagt kapitalstark. Till skillnad från åtminstone en annan av de tidigare… Han härstammar själv från bygden där han dessutom har andra intressen och vill nog se till åtminstone att anläggningen sköts snyggt.

Och där verkar ju finnas hyggliga backar om man ska tro betygen här på Freeride.
Men visst, konkurrensen är stenhård mellan småbackarna i den regionen.
Mjo, men en av dom nuvarande delägarna ska vara med även i den nya konstellationen och hen har ju "misslyckats" minst en gång.

Eftersom Almåsa är en av mina närmsta backar så hoppas jag förstås att jag har fel men utan folkets stöd i form av utnyttjande av backen så spelar det ingen roll.
En snösäker backe med 300m fallhöjd, 5 mil från en stad med 65k invånare. Borde inte vara några problem (förutom att det finns rätt många andra kända anläggningar i krokarna)
Du har helt rätt. Backarna är kanonbra i Almåsa, precis som Supersvängen i Klövsjö. Det som är gemensamt för båda de ställena är att det inte är så mycket skidåkare där. Det verkar som att folk drar folk, mer än att bra skidåkning drar folk?
Japp, en toppenbacke men utan besökare.

MP1 är inne på rätt spår, folk är vanedjur. Även om det riskerar att utarma det som finns lokalt. Men snabba på att gnälla på allt och alla var man när backen stängde.

Det är en gåta hur fan jämtarna kan fortsätta hålla liv i det största skämtet i svensk elitfotbolls historia. Det är kris efter kris efter kris, elitlicensnämnd som blir uppfintade på läktaren gång efter annan med affärer som inte existerar, sponsorer som inte existerar, försäljning av fast egendom som inte existerar o.s.v. samtidigt som man inte kan stödja en kalasfin skidbacke genom att lägga ett antal skiddagar i Almåsa istället för i Åre, Bydalen eller Trillevallen.

Nog håller jag med dig.
Men att se Östersund slå Arsenal på deras hemmaarena är ett av mina vackrasta minnen (och jag är definitivt inte fotbollsintresserad i vanliga fall)
Tvärtemot dig är jag en (ibland lite väl) engagerad allsvensk supporter så jag tvivlar verkligen inte på storheten i den upplevelsen. Men efter sju sorger och åtta bedrövelser borde man förstå att man inte är kapabel till elitfotboll i denna stad. Mängdidrott, barn & ungdomsverksamhet borde man däremot satsa på. Speciellt flickorna!

Men det är egentligen ot så den diskussionen lägger vi ner :cool: men det är hur som helst märkligt att det finns så många självplågare med avgrundsdjupa fickor som utför konstgjord andning på ÖFK jämfört med den i sammanhanget lilla ansträngningen som skulle krävas för att Almåsa skulle bära sig. Om alla alpinåkande jämtar boendes i eller runt Östersund skulle byta en eller ett par av sina dagar i förslagsvis Hin Håle's anläggningar mot Almåsa skulle driften sannolikt vara räddad med råge.

Tillbaka
Topp