Boende Österrike. Mycket redan fullbokat??

Hästskon

Medlem
Jag tänker spendera 3 veckor i Österrike från mitten av Januari 2026. Det mesta av boende i rimliga prisklasser som passar om man inte har bil tycks vara bokat. Innebär det att allt är slutsålt på riktigt eller kan det vara så att charterbolagen prel bokat en massa som senare släpps ut på marknaden igen? Eller ska man gå utanför de stora förmedlarna, Booking etc för att hitta mer?

Tipsa gärna om boende i närheten av Sölden, St Anton eller andra bra områden med åkning på hög höjd. Jag R inte rädd för att åka skidbuss. Däremot vill jag inte gå specielllt långt till/från skidbussen.

Flyger till Munchen.

Tips emottages tacksamt
:)

Gå in på respektive orts turistsida och filtrera på bokningsalternativ där. År 2026 är dock nästan allt boende redan bokat under vecka 7-8 pga Fasching infaller då.
By the way.... Sölden och St Anton tillhör de dyraste skidorterna i Österrike och "billiga" boenden lär du inte hitta där ändå.

Gå in på respektive orts turistsida och filtrera på bokningsalternativ där. År 2026 är dock nästan allt boende redan bokat under vecka 7-8 pga Fasching infaller då.
By the way.... Sölden och St Anton tillhör de dyraste skidorterna i Österrike och "billiga" boenden lär du inte hitta där ändå.
tack, jo har förstått att St A o Sölden är dyrt från början. Jag reser själv och då blir ju boende för 25k i veckan rätt mycket...Därför jag gärna tänker mig att bo lite utanför centralorten bara det finns buss. St Antonpartajet har jag vuxit ifrån för länge sen..

tack, jo har förstått att St A o Sölden är dyrt från början. Jag reser själv och då blir ju boende för 25k i veckan rätt mycket...Därför jag gärna tänker mig att bo lite utanför centralorten bara det finns buss. St Antonpartajet har jag vuxit ifrån för länge sen..
Vad för sorts boende är du ute efter?
€ 120-150 inkl. halvpension per dag för enkelrum på 3* eller 4* hotell borde du kunna hitta om du inte tvunget måste åka till en charterort. Det är € 840-1050 per vecka med alla måltider utom lunch betalda.
Vilka veckor åker du?

Åker 9-30 januari. Mest troligen bokar jag första veckan separat för att boka andra och tredje vecka efter förutsättningarna på plats.

Kollar på Mayerhofen just nu. Bara varit där sommartid tidigare.

Finns t ex Wellness Hotel Kirchlerhof i Hintertux med 3/4 pension (frukost, eftermiddagsmål och 4-rätters kvällsmiddag) enkelrum för € 3.360- för alla dina tre veckor tillsammans.
Förstår inte problemet.

Finns även mindre hotell/pensioner i Zillertal inkl. frukost för € 1000-1500 för de tre veckorna tillsammans. Finns massor ledigt, januari efter trettonhelgen är inte högsäsong. Nästan allt boende i Österrike håller bra standard.

Instämmer också, men jag tycker mig de senare åren ha sett allt tidigare uppbokning och prisstegringar som överstiger både inflation och kronkurs. I både Österrike och Italien.
Kronan har ju faktiskt stärkts något mot euron de senaste två åren. Löneläget i Sverige däremot... vi har tappat minst 10 års utveckling - svenska reallöner ligger nu på ca 2014 års nivå. Så det känns dyrt för oss.

Instämmer också, men jag tycker mig de senare åren ha sett allt tidigare uppbokning och prisstegringar som överstiger både inflation och kronkurs. I både Österrike och Italien.
Kronan har ju faktiskt stärkts något mot euron de senaste två åren. Löneläget i Sverige däremot... vi har tappat minst 10 års utveckling - svenska reallöner ligger nu på ca 2014 års nivå. Så det känns dyrt för oss.
Ja, Euron ska historiskt ligga mellan 9 och 10 kr, så där har vi våra förlorade 10-20% köpkraft.
Annars har löneutvecklingen i respektive valuta i jämförbara EU-länder varit ungefär samma. De senaste 15 åren har lönerna i Sverige ökat med 51% och i t ex Tyskland med 47%.
Går vi längre tillbaka har Sverige ökat mer, och tittar vi på bara de senaste 7-8 åren så har Tyskland ökat mer. De senaste årens löneökningar i Tyskland har dock inte backats upp av lika mycket ökning i produktivitet och tillväxt som löneökningarna, så det kommer nog att bromsa in.
Hur som helst, det mesta beror på att vi inte gick med i Euron. Svenska löntagare tjänar idag sämre än tyska.

EDIT:
Lite intressant är det att det inte är dyrare att skidsemestra i Österrike än i Italien och Frankrike. Löneläget i Österrike är samma som i Tyskland, och de tjänar bättre än vad italienarna och fransmännen gör. Skulle nog vilja påstå att det mesta är dyrare på en fransk skidort jmf med en österrikisk (och det till lägre standard på det mesta).
Men priserna i Euro har stigit rejält överallt de senaste åren, det är riktigt.

Senast ändrad:
EDIT:
Lite intressant är det att det inte är dyrare att skidsemestra i Österrike än i Italien och Frankrike. Löneläget i Österrike är samma som i Tyskland, och de tjänar bättre än vad italienarna och fransmännen gör. Skulle nog vilja påstå att det mesta är dyrare på en fransk skidort jmf med en österrikisk (och det till lägre standard på det mesta).
Men priserna i Euro har stigit rejält överallt de senaste åren, det är riktigt.
Nu OT och jag spekulerar vilt. Men lite tillgång & efterfrågan som styr möjligen? Visst finns det många orter i Frankrike men de ligger ju samlat i sydvästra delen av det ganska stora landet. Närmsta grannen Schweiz knappast billigare. Så åker man från t ex Paris blir det Frankrike ändå. Möjligen att Pyrenéerna konkurrerar med alperna i så fall, och där tror jag prisbilden är lägre? Jmf Österrike där det finns orter (nästan) överallt i landet och för många är det nära att åka till Italien eller Slovenien om man verkligen vill pressa kostnaderna.

Liknande situation i Sverige- om än i betydligt mindre skala- där Norge i väst är dyrare på det mesta (även om det bättrats när deras krona fallit), men många inte ser alperna som ett alternativ (av diverse anledningar).

Frankrike och Italien (bortsett från dolomiterna) är billigare än Österrike. Anledning är större utbud på liftnära boende och färre kvadratmeter i snitt per bädd.

Ur offpistsynpunkt behöver man under högsäsong välja i Österrike. Antingen högre områden lägre in i landet eller mer nederbördsrika i lägre terräng. Det valet behöver man inte göra i Frankrike. Sen verkar det alltid vara molnigt norröver i Österrike. Åtminstone på Freeride testar filmerna ;)

Jag tror också det mycket handlar om utbud vs efterfrågan, åtminstone på kort sikt. Euron står idag på exakt samma kurs som kronan för tre år sedan. Utbudet i Alpernas premiumorter (där de flesta svenskar åker) förändras långsamt medan efterfrågan från många olika länder varierar stort.

På lång sikt tvistar de lärde och det finns massor av faktorer men jag instämmer i att det hade varit bättre för Sverige att gå med i euron.

Frankrike och Italien (bortsett från dolomiterna) är billigare än Österrike. Anledning är större utbud på liftnära boende och färre kvadratmeter i snitt per bädd.
Men då jämför du 🍎 med 🍐, man kan inte säga att det är billigare bara för att ett sämre boende är billigare än ett bättre.
Jag bor alltid på 3* eller 4* hotell med 1/2 eller 3/4 pension i Österrike, och där är det dyrare i Italien och Frankrike för samma nivå. Mer bang for the buck i Österrike.
Lunchen i backen är också dyrare i Frankrike, men mer prisvärd i Italien (gäller ej Cervinia dock). Och kaffet är alltid billigast (och bäst) i Italien :coffee::).

Det kan nog ligga något i det @FMP säger, fransmännen åker nästan alltid bara till Frankrike där de kan prata sin franska och känna sig hemma (och det är klart närmast för dem). Och så alla internationella turister till Valdi, Tignes, Trois Vallees osv som driver upp priserna.
Men det är betydligt dyrare för fransmännen att åka på skidsemester i sitt eget land än vad det är för tyskar och holländare att åka till Österrike.

Jag själv har den här vintern bokat en tripp till 🇮🇹 och två till 🇦🇹.
Blir nog inget 🇳🇴 den kommande säsongen, tyvärr.

Euron står idag på exakt samma kurs som kronan för tre år sedan.
Ja, men det är ändå inte den långsiktigt normala kursen.
Vi hade under många år en riksbankschef som hette Ingves, som förstörde vår valutakurs och drev upp fastighetspriserna snabbare än andra länder. Vi får hoppas att det går att vrida tillbaka det hela till normalläget. Ett officiellt beslut om att gå med i Euron skulle stärka SEK med minst 10% direkt.

Men då jämför du 🍎 med 🍐, man kan inte säga att det är billigare bara för att ett sämre boende är billigare än ett bättre.
Jag bor alltid på 3* eller 4* hotell med 1/2 eller 3/4 pension i Österrike, och där är det dyrare i Italien och Frankrike för samma nivå. Mer bang for the buck i Österrike.

Om skidåkning ska vara tillgängligt är prisbilden neråt viktigare för folk flest. Inte stjärnorna på hotellet som bör jämföras. Dyrare boende finns alltid.

Om skidåkning ska vara tillgängligt är prisbilden neråt viktigare för folk flest. Inte stjärnorna på hotellet som bör jämföras. Dyrare boende finns alltid.
Ja, Himalaya kanske är ännu billigare för där kan man bo tält.⛺
Jag pratade om prisjämförelse på boenden i olika länder, och 🍎 och 🍐.
Förstod du inte de begreppen eller väljer du att medvetet feltolka det jag skriver? Jag blir trött Anzom….:sleep:

Ja, men det är inte den långsiktigt normala kursen.
Vi hade under många år en riksbankschef som hette Ingves, som förstörde vår valutakurs och drev upp fastighetspriserna snabbare än andra länder. Vi får hoppas att det går att vrida tillbaka det hela till normalläget. Ett officiellt beslut om att gå med i Euron skulle stärka SEK med minst 10% direkt.

Det är iofs svårt att definiera "den långsiktigt normala kursen" eller var "euron ska historiskt ligga" - euron har bara funnits sedan 1999. Det finns en mängd andra faktorer än den svenska räntan som påverkat både eurons kurs och kronans kurs och därmed deras inbördes förhållande. Vilket kan vara argument både för och emot att vi ska gå med...

Tycker också att Österrike är prisvärt. Om man accepterar litet längre till liften och undviker de typiska Wellnesshotellen med halvpension och perfekt läge så går det ännu att få jättefina rymliga lägenheter eller mysiga välskötta frukostpensioner till utmärkta priser.

Ja, Himalaya kanske är ännu billigare för där kan man bo tält.⛺
Jag pratade om prisjämförelse på boenden i olika länder, och 🍎 och 🍐.
Förstod du inte de begreppen eller väljer du att medvetet feltolka det jag skriver? Jag blir trött Anzom….:sleep:
Missförstånd gärna inte medvetet.. tält har vi inte pratat om här.

Dessutom är inget av de boenden som finns i Österrike känt för att vara ski in/out. Motsatts västerut.

Skidsemester eller boendesemester? Fint att alla får göra sitt val, men bra att den stora massan får veta att det finns alternativ både till de största orterna men också till det mest vanliga alplandet för svensken.

Det är iofs svårt att definiera "den långsiktigt normala kursen" eller var "euron ska historiskt ligga" - euron har bara funnits sedan 1999.
Förutom ett kortvarigt ”skutt” under finanskrisen 2008 så har den i 18 år från starten snittat på drygt 9 kr. Från 2017 är den långsiktiga trenden att SEK sjunker.
Det finns en mängd andra faktorer än den svenska räntan som påverkat både eurons kurs och kronans kurs och därmed deras inbördes förhållande. Vilket kan vara argument både för och emot att vi ska gå med...
Ränta och inflation är de två stora faktorerna som påverkar en växelkurs.
Samt att små valutor är mindre stabila.

Förutom ett kortvarigt ”skutt” under finanskrisen 2008 så har den i 18 år från starten snittat på drygt 9 kr. Från 2017 är den långsiktiga trenden att SEK sjunker.

Ränta och inflation är de två stora faktorerna som påverkar en växelkurs.
Samt att små valutor är mindre stabila.

Nja alltså kronan sjönk tydligt mot euron 2012-2023, och har sedan stärkts. Och den har varit någorlunda stadig endast under 2002-2008, dvs endast en fjärdedel av de 26 år som euron funnits.

1757506224576.webp

Nja alltså kronan sjönk tydligt mot euron 2012-2023, och har sedan stärkts. Och den har varit någorlunda stadig endast under 2002-2008, dvs endast en fjärdedel av de 26 år som euron funnits.
Nu skenar diskussionen iväg och jag ska inte gå i polemik med dig om teknisk analys. Om du vill fortsätta diskussionen kan vi göra det via PM. :)

Skenar? Tala för dig själv! ;) Tror det räcker att titta på grafen för att se att kronan sjunkit sedan 2012 och inte bara sedan 2017, men visst, jag är inte heller någon expert! Ränta och inflation påverkar ju varann, både direkt och via politiska beslut, och alltihop påverkar växelkursen vilket tillbaka påverkar inflation och räntor etc etc plus en massa andra faktorer etc varför jag inte instämmer med förenklade resonemang om "normal kurs" eller var kursen "ska ligga" etc. Over & out! 🤣

Nu har vi pratat boende här, vilket brukar vara 1/3 av resans pris.
I Österrike gäller nog de (höga) priser man ser. Samma i Frankrike.?
I Italien går det ofta att pruta på priset! Ja, du läste rätt.
Kontakta AirBnb- eller Booking.com värden direkt så ska du se att priset är förhandlingsbart. (eller kolla på Facebook marketplace eller Subito)

Jag brukar räkna att nästa 3:e del av priset är själva resan:
Billigast flyg brukar man hitta till Milano, München, Nice, Turin, Geneve, Zurich, Innsbruck (ungefär den ordningen)

Sista 3:e delen av kostnaden är liftkort och här är Italien klart billigare än de andra alpländerna (inkl. länder med sämre skidåkning som Andorra, Spanien eller suspekta Östländer).

Kapar tråden lite. Kollar på resa till Sölden i februari och har hittat boende utanför till rimlig peng. Någon som har koll på om bussarna även går kvällstid? Hittar inget i tabellerna. Hittat boende i Lägenfeld nämligen.

Kapar tråden lite. Kollar på resa till Sölden i februari och har hittat boende utanför till rimlig peng. Någon som har koll på om bussarna även går kvällstid? Hittar inget i tabellerna. Hittat boende i Lägenfeld nämligen.
Linienbus 320 går fram till midnatt.

Nu letar jag inte efter resa vecka trådstartaren utan över påsken(4-11/4). Tycker att det verkar gå att hitta mer objekt till rimligt pris i franska skidorter än österrrike, I alla fall när man kollar på lite större lägenheter(+50m2)
Skulle gärna åka till Österrike iom 20-40 mil kortare bilväg men allt jag hittar är löjligt dyrt.
Kanske det beror på att stor del av Tyskland har lov då(?)

Tillbaka
Topp