Vilka pjäxor ska man köpa?

Hubbegutt

Medlem
Hej,
Jag efterlyser lite råd om vilken pjäxa man ska köpa om man har genomsnittliga normala fötter, åker bara pist, är medelgod åkare som åker max 2 veckor per år. Tycker det är en djungel. Kan någon ge tips om vilka märken tex jag kan kika efter? Tänkte kanske köpa några bra begagnade eftersom jag inte åker så mycket. Vet att man kan forma nya efter foten och var i en butik men blev bara ännu mer förvirrad. Oftast har jag hyrt pjäxor och dom har fungerat ok och är ju använda av andra så tänkte att det väl inte kan vara värre med ett par mkt sparsamt använda.. Dom får gärna vara varma och bekväma:)
Tack för tips!

Senast ändrad:
Oj! Hjälm och pjäxor är nog det svåraste köpa. För vissar sig först vid någon eller några dagars åkande om det blev bra. Men pjäxor
1.Det ska sitta åt och gått med spänn möjlighet kvar, då de formar sig och du kommer spänna pjäxan mer.
2. Flex. Har du lämnat blå och grön backar och börjat uppskatta röda backar. Köp inte en pjäxa med låg flex. Köp inte under 100 i flex.

Och ett tips! Mät din fot. Mondo (cm storlek) är bra angivelse på sko storlek. Tex är din fot 26,8cm är nog en 27/27,5 bra.

Med den kravspeccen skulle jag gå till närmaste butiken och få hjälp, behöver inte vara dedikerad skidbutik utan om du har en Stadium, XXL eller något liknande. Där finns det pjäxor i alla prisklasser och de brukar även ha ugn för att värma samt utrustning för innersko.
Prova ett par olika, ta den som känns bäst (inte för mjuk om du är tung) och i storlek håll dig till ditt fotmått.
Om du är frusen välj en pjäxa med innersko som har något lite varmare material.

Om du är frusen välj också en bra och varmare strumpa i till exempel merinoull, åk absolut inte i vardagstrumpor i bomull

Jag gissar att du har haft för stora pjäxor på dig när du hyrt, är att det ofta så eftersom det känns bekvämt.
Med för stora pjäxor så tappar du rejält i prestanda och åkning blir inte så rolig som den kan vara.
Mät din fot i längd och bredd på bredaste stället genom att rita av båda fötterna när du står på ett papper.
Börja leta efter pjäxor som matchar dina fötter i bredd och längd, nya är bäst men det går även begagnat (går bra att värma om hemma i ugnen).
Är du lång och tung, leta efter pjäxor som har 120 eller 130 i produktnamnet (benämner hur styvt pjäxan flexar). Är du kort och lätt, kolla på 100-110.
Det flesta kända märken har bra pjäxor med olika passformer, så det bör inte vara några problem att leta brett.

Oj! Hjälm och pjäxor är nog det svåraste köpa. För vissar sig först vid någon eller några dagars åkande om det blev bra. Men pjäxor
1.Det ska sitta åt och gått med spänn möjlighet kvar, då de formar sig och du kommer spänna pjäxan mer.
2. Flex. Har du lämnat blå och grön backar och börjat uppskatta röda backar. Köp inte en pjäxa med låg flex. Köp inte under 100 i flex.

Och ett tips! Mät din fot. Mondo (cm storlek) är bra angivelse på sko storlek. Tex är din fot 26,8cm är nog en 27/27,5 bra.
Tack! Vad betyder låg flex? Under 100 då antar jag.. men vad är flex ? 🙈 Åker mest röda och blåa backar . Är 1,73 väger 65 kg

Jag gissar att du har haft för stora pjäxor på dig när du hyrt, är att det ofta så eftersom det känns bekvämt.
Med för stora pjäxor så tappar du rejält i prestanda och åkning blir inte så rolig som den kan vara.
Mät din fot i längd och bredd på bredaste stället genom att rita av båda fötterna när du står på ett papper.
Börja leta efter pjäxor som matchar dina fötter i bredd och längd, nya är bäst men det går även begagnat (går bra att värma om hemma i ugnen).
Är du lång och tung, leta efter pjäxor som har 120 eller 130 i produktnamnet (benämner hur styvt pjäxan flexar). Är du kort och lätt, kolla på 100-110.
Det flesta kända märken har bra pjäxor med olika passformer, så det bör inte vara några problem att leta brett.
Tack! Vet inte vad jag är men ganska normalstor tror jag, 1,73 och 65 kg.
Hur värmer man i ugnen? 50g en stund?

Jag skulle nog lägga mig på runt 100-110 baserat på din vikt, längd och åkerfarenet. Du kan gå högre men kräver mer energi och mindre bekvämlighet.

Guide jag följt som fungerar bra:

Inte under 100 i flex- gäller det även för dam? Nu när jag letar kan jag knappt hitta nån under 100..🤔

Att köpa beggade pjäxor kräver att man vet vad man vill och att man vet att modellen funkar. Dvs det skulle jag inte göra om jag varit du.
Gå till en bra butik, beskriv hur och vad du åker och prova några. Köp de som är skönast och där du har bäst hälgrepp. Om butiken inte mäter din fot i längd och bredd: lämna snabbast möjligt och gå till en annan butik.... välj helst en butik som även gör bootfitting. Det finns en massa pjäxor och det finns en massa bra pjäxor. Så hittar du några som passar din fot och till det du åker spelar det ingen roll vad det är för märke osv...

Kan bara instämma med @fabianSvensson. Man kan spara på mycket genom att köpa begagnat eller hålla sig till lågprismärken. Men pjäxor är det absolut sista du vill spara på. Så mycket som du åker så kommer pjäxorna att hålla i 20+ år. Även nya och anpassade pjäxor kostar då bara några hundralappar om året. Gå till en butik med koll, gärna på någon av skidorterna du brukar åka till så ingår eventuella anpassningar i priset. Och glöm det där med att de är bekväma från början. Då är de sannolikt för stora.

Eller så chansar du på ett par begagnade. Funkar de inte så är det ju bara att gå in i butiken och köpa nya. Min fru har också såna där fötter av standardmodell 1A och har aldrig haft problem med hyrpjäxor. Till henne köpte jag Dalbello Kyra 95. De har den fina lilla egenskapen att de är "förtryckta" på de vanligaste problemområdena där det brukar göras anpassningar. Råkar dessutom finnas ett par sådana i Köp & Sälj för några hundralappar.

Snödjup

Tillbaka
Topp