Tips på allmountain skida med mycket sväng för pisten

Crille88

Medlem
Hej

Är ute efter ett par allmountain skidor med mycket sväng. Kör idag bland annat på ett par Enforcer 99 som inte bjuder in till särskilt mycket sväng, blir ju mer långa svepande svängar.

Vill därför komplettera med ett par lite kvickare skidor men som ändå håller en lite bredare midja. Har sneglat på ett par renodlade raceslalom men anser de blir för begränsade och krävande. Har börjat snegla på armada declivity 82 ti samt Stöckli montero ax eller as som ändå är lite stövare och bjuder in till att kunna trycka på rätt så orde tåligt med.
Någon som har erfarenhet av dessa modeller? Har hört mycket gott om armada och är ju betydligt billigare än Stöckli.

Finns ju öven extrem formula och black crows mirus cor med de känns kanske väl ensidiga och inte lika styva om man vill trycka på.

Tips mottages tacksamt.

/Christian

Jag prova Elan wingman 83 på demo dag. Passar på din beskrivning. Dynastar m-cross 82 kan va ett allternativ. Men har man pengarna så hade jag kört Extrem formula.

Senast ändrad:
Jag prova Elan wingman 83 på demo dag. Passar på din beskrivning. Dynastar m-cross 82 kan va ett allternativ. Men har man pengarna så hade jag kört Extrem formula.
Jag inbillar mig att Extrem formula är lite för mjuk om man verkligen skulle vilja trycka på men kan ha fel. Tänker mig att Armada Declivity är mer skida för pengarna helt enkelt. Får försöka testa i vinter om jag hittar på något skidtest som erbjuder dessa modeller.

Har tittat på dynastar också så det kan vara ett intressant alternativ.

Det är ju ett getingbo. Finns även Völkl Peregrine 82, Blizzard Anomaly mm och det verkar handla mycket om tycke och smak. Alla har sin egen personlighet verkar det som (dvs både skidorna och skidtestarna...). Svårt att få en konsekvent bild av alla reviews. Mina gamla Völkl Deacon80 gillar jag (numera Peregrine 80 typ) men jag tror att du har högre krav och kompetens än jag.

Det är ju ett getingbo. Finns även Völkl Peregrine 82, Blizzard Anomaly mm och det verkar handla mycket om tycke och smak. Alla har sin egen personlighet verkar det som (dvs både skidorna och skidtestarna...). Svårt att få en konsekvent bild av alla reviews. Mina gamla Völkl Deacon80 gillar jag (numera Peregrine 80 typ) men jag tror att du har högre krav och kompetens än jag.
Det vet jag inte. Har kollat på Peregrine också, säkert ett väldigt kompetent skida det med. Bara hoppas man hittar något bra skidtest i vinter så man får testa runt lite i getingboet.

Det vet jag inte. Har kollat på Peregrine också, säkert ett väldigt kompetent skida det med. Bara hoppas man hittar något bra skidtest i vinter så man får testa runt lite i getingboet.

Vi kan ju se om TailGunnar dyker upp i tråden, tror han åker på Anomaly nu med tidigare erfarenhet av bl.a. Enforcer.

Jag testade ett par bredare Anomaly i en timme i vintras och de gick som på räls. Iofs i en ganska mjuk backe. Fast sen blev det köp av ett par Nordica Unleashed 98 istället som jag inte åkt på ännu (håller tummarna). Kanske iofs något att också testa för dig men det låter som att du är ute efter litet biffigare och smalare skidor med carvingfokus. Jag behöver/kan inte carva strimlor av blå is, då går jag in i stugan och tar en Calimero istället. ;)

Vi kan ju se om TailGunnar dyker upp i tråden, tror han åker på Anomaly nu med tidigare erfarenhet av bl.a. Enforcer.

Jag testade ett par bredare Anomaly i en timme i vintras och de gick som på räls. Iofs i en ganska mjuk backe. Fast sen blev det köp av ett par Nordica Unleashed 98 istället som jag inte åkt på ännu (håller tummarna). Kanske iofs något att också testa för dig men det låter som att du är ute efter litet biffigare och smalare skidor med carvingfokus. Jag behöver/kan inte carva strimlor av blå is, då går jag in i stugan och tar en Calimero istället. ;)
Ja det vore intressant. Har ju som sagt ett par lite biffigare Enforcer 99 så liten smalare grejer men ändå inte rena pistskidor. Jag är heller ingen föredrar is men om man utsätts för det så vill jag att det ska kännas stabilt och att man kan lita på grejerna.

Tror för övrigt unleashed är en grym skida, stod mellan den och enforcer när jag skulle välja. Valet föll på enforcer då den känns lite mer chargig som jag gillar men kanske får ångra det😅

Håller den måttet om man vill ligga på i hård pist och om det blir lite is?
Har kört på den mest i Romme och där är det is ofta. Har inte haft problem. Inte lika bra grepp som mina SL-skidor (WC från Elan) så klart men har hittills inte haft problem.
Men alltid bäst att testa de. Skidtesthelgerna bjuder alltid på is ju..

Hade kikat på Atomics X och Q serie samt fischers The Cure. Finns i olika bredder och håller garanterat på is😀. Radien justerar jag med längden på skidorna.

Det är lite styvare grejer så det lär du inte trycka igenom sen är de härliga att cruisa perfekta carvingsvängar med när man vill slappa bara man lägger de ordentligt på kant.

Har kört på den mest i Romme och där är det is ofta. Har inte haft problem. Inte lika bra grepp som mina SL-skidor (WC från Elan) så klart men har hittills inte haft problem.
Men alltid bäst att testa de. Skidtesthelgerna bjuder alltid på is ju..
Låter ju spännande, måste testa.
Du tycker inte att dom blir för nischade?

Jag har åkt Blizzard Anomaly en säsong. Skidan är otroligt stabil och har bra kantgrepp. Den är förlåtande och lätt att sladdåka. Jag upplever dock att den inte möter TS krav på en skida med "mycket sväng" som komplement till Enforcer 99. Anomaly är mer av en stabil cruiser, den är inte särskilt rapp eller rolig skida på det sättet. Black Crows Serpo liknar Anomaly men jag tyckte att den var kanske lite mångsidigare skida.

Jag har även åkt 4-5 dagar på Elan Wingman 86 (enbart i pist). Den upplevdes som en betydligt roligare och rappare skida med enklare svängvariation. Stark rekommendation för den.

Kanske Völkl Peregrine V. Werks? Aldrig provat, men är själv sugen på ett par… (n+1 🤗)

Edit: Har idag ett par gs (”master”), ett par puderlagg och ett par Black Crows Vertis. Men är kanske inte supernöjd med mina Black Crows. De är inte dåliga, men hade velat ha lite mer race-känsla. Därför jag funderar på skidorna i länken nedan…

Senast ändrad:
Kanske Völkl Peregrine V. Werks? Aldrig provat, men är själv sugen på ett par… (n+1 🤗)

Edit: Har idag ett par gs (”master”), ett par puderlagg och ett par Black Crows Vertis. Men är kanske inte supernöjd med mina Black Crows. De är inte dåliga, men hade velat ha lite mer race-känsla. Därför jag funderar på skidorna i länken nedan…

Intressant alternativ. Med Peregrine känns det som man kommer ner lite i svängradie. Vad skiljer dessa mot vanliga Peregrine?

Intressant alternativ. Med Peregrine känns det som man kommer ner lite i svängradie. Vad skiljer dessa mot vanliga Peregrine?

Såvitt jag förstår mer kolfiber och något mindre metall, lättare träkärna mm. Litet lättare. Samt "modernare konstruktion", men just i år så har inte V.Werks-skidan uppdaterats, så en del av finesserna och modifieringarna finns redan inbyggda i senare versioner av de övriga Peregrine-skidorna (och en del andra Völkl).
Jag trodde förut att V.Werks-modellerna var mer krävande expertmodeller, men utifrån det jag läst verkar de snarare vara mer lättåkta och förlåtande än motsvarande ursprungsmodeller.
Den ser ganska speciell ut från sidan, nästan helt utan både camber och rockers, nästan helt ..."platt".
I princip handlar det nog om skidor där man inte snålat på material/konstruktion för att hålla priset nere, kanske litet som skidorna från Stöckli med liknande resultat. Ovanligt reapris ovan.

Senast ändrad:
Såvitt jag förstår mer kolfiber och något mindre metall, lättare träkärna mm. Litet lättare. Samt "modernare konstruktion", men just i år så har inte V.Werks-skidan uppdaterats, så en del av finesserna och modifieringarna finns redan inbyggda i senare versioner av de övriga Peregrine-skidorna (och en del andra Völkl).
Jag trodde förut att V.Werks-modellerna var mer krävande expertmodeller, men utifrån det jag läst verkar de snarare vara mer lättåkta och förlåtande än motsvarande urpsrungsmodeller.
Den ser ganska speciell ut från sidan, nästan helt utan både camber och rockers, nästan helt ..."platt".
I princip handlar det nog om skidor där man inte snålat på material/konstruktion för att hålla priset nere, kanske litet som skidorna från Stöckli med liknande resultat. Ovanligt reapris ovan.
Är säkert kanon. Är lite sugen på Stöckli Montero ax men priset avskräcker lite. Men i alla tester man läser verkar det vara en fantastisk skida så kanske är värt det. Synd att inte sportconrad verkar sälja Stöckli.

Jag trodde förut att V.Werks-modellerna var mer krävande expertmodeller, men utifrån det jag läst verkar de snarare vara mer lättåkta och förlåtande än motsvarande ursprungsmodeller.
Ja, jag bara antog att de skulle vara bättre än vanliga Peregrine. Men nu när jag tittat på båda så verkar det ju vara tvärt om. I alla fall ur mitt perspektiv. Och man sparar en slant 👌

Går dom att jämföra?
Nu har jag bara testat Formula en halvtimme så jag kan inte ge nåt rättvist omdöme. Kom inte helt underfund med dom men de svänger lätt och kort.
Montero var väldigt lättåkta, kändes som vanliga allmountain i 95-100 bredd fast de är smalare. Förlåtande, lugna, stabila, kunde svänga precis hur jag ville i alla möjliga underlag (allt från is till rutten slask) Inbillade mig att jag saknade lite bredd utanför pisten i puder men den funkar absolut som enda skida. Men det är en löjlig prislapp.

Åker man verkligen Montero offpist?
Jag har bara åkt dom i pisten, men jisses vad dom sitter. Om du ger då ger dom tillbaka.
Inte så konstigt att det verkar vara första valet hos gamla racegubbar här.
I offpisten väljer jag helt andra vapen.
Som enda skida, nja!
Var är snön!
Jag vill åka nu😩

Åker man verkligen Montero offpist?
Jag har bara åkt dom i pisten, men jisses vad dom sitter. Om du ger då ger dom tillbaka.
Inte så konstigt att det verkar vara första valet hos gamla racegubbar här.
I offpisten väljer jag helt andra vapen.
Som enda skida, nja!
Var är snön!
Jag vill åka nu😩
Ja dom framställs som fantastiska skidor överallt. Är väldigt sugen på Montero as då jag vill komma åt mer kvickhet i skidan. Är det några du testat?

Jag kör numera nästan bara på Montero AR vilket är en otroligt mångsidig skida i de flesta fören så länge man håller sig i pisten. Manchester, uppkört till vårslask. Men ute i offpisten blir den alltför tung att dra runt tycker jag. AX påminner mycket om Deacon 80 tyckte jag efter ett provåk.

Stöckli kostar ju en del men Kaisers i Stöten hade Montero Ar & AX på 30% rabatt för två år sedan så då slog jag till och har inte ångrat mig en sekund.

AR har en svängradie på 17,6 m i 180 cm längd, vilket är perfekt tycker jag, men kanske TS vill ha kortare radie. (AX 16,5 m. 178 cm./ AS 16 m, 178 cm)

(jmf Enforcer 99, 18,5 radie / Formula 88, 12,5 m)

Jag kör numera nästan bara på Montero AR vilket är en otroligt mångsidig skida i de flesta fören så länge man håller sig i pisten. Manchester, uppkört till vårslask. Men ute i offpisten blir den alltför tung att dra runt tycker jag. AX påminner mycket om Deacon 80 tyckte jag efter ett provåk.

Stöckli kostar ju en del men Kaisers i Stöten hade Montero Ar & AX på 30% rabatt för två år sedan så då slog jag till och har inte ångrat mig en sekund.

AR har en svängradie på 17,6 m i 180 cm längd, vilket är perfekt tycker jag, men kanske TS vill ha kortare radie. (AX 16,5 m. 178 cm./ AS 16 m, 178 cm)

(jmf Enforcer 99, 18,5 radie / Formula 88, 12,5 m)
Har tittat på as i längd 173 med 14,8 i radie.

Ja dom framställs som fantastiska skidor överallt. Är väldigt sugen på Montero as då jag vill komma åt mer kvickhet i skidan. Är det några du testat?
Jag provade AX på förra skidtestet i Åre.
Typisk Stöckli-känsla i positiv mening.
Hade inte priset varit så elakt och jag inte redan haft pistvapen så…..

Om du har tid och möjlighet, lägg en helg på skidtesterna som anordnas nu i december. Värt hur mycket som helst att kunna jämföra samma dag oavsett före.

Annars, baserat på önskan om mer sväng och du nu åker på 18m radie, satsa på Peregrine 82 som ligger på 15-16 m beroende på längd. Inte heller helt låst eftersom den har 3D radius. Har inte testat Declivity 82, men den är säkert bra.
Har du råd, köp Stöckli Montero AR/AX! Det absolut vassaste jag provat men håller inte med om att de är förlåtande. De kräver beslutsamhet in/ut och har ju även något större radie.

Formulan kan jämföras med Mirus Cor men knappast med övriga nämnda skidor. Efter 3 timmar på Cor och 3 på Formulan på testdag i Tänndalen så vinner Formulan. Stolt ägare nu. 😊

Åker sedan 4 år på Deacon 84 V-Werks (samma som Peregrine V-Werks). Passar mig bra och kommer aldrig sälja eller lämna dem, de bästa enligt min smak. Inte alls krävande som många tror. Är de värda 17 000 kr? Njae. Men de verkar komma ner lite i pris nu. (kolla efter begagnade?)

Lycka till.

Om du har tid och möjlighet, lägg en helg på skidtesterna som anordnas nu i december. Värt hur mycket som helst att kunna jämföra samma dag oavsett före.

Annars, baserat på önskan om mer sväng och du nu åker på 18m radie, satsa på Peregrine 82 som ligger på 15-16 m beroende på längd. Inte heller helt låst eftersom den har 3D radius. Har inte testat Declivity 82, men den är säkert bra.
Har du råd, köp Stöckli Montero AR/AX! Det absolut vassaste jag provat men håller inte med om att de är förlåtande. De kräver beslutsamhet in/ut och har ju även något större radie.

Formulan kan jämföras med Mirus Cor men knappast med övriga nämnda skidor. Efter 3 timmar på Cor och 3 på Formulan på testdag i Tänndalen så vinner Formulan. Stolt ägare nu. 😊

Åker sedan 4 år på Deacon 84 V-Werks (samma som Peregrine V-Werks). Passar mig bra och kommer aldrig sälja eller lämna dem, de bästa enligt min smak. Inte alls krävande som många tror. Är de värda 17 000 kr? Njae. Men de verkar komma ner lite i pris nu. (kolla efter begagnade?)

Lycka till.
Tack för mycket bra input. Ska jag lägga runt 15 000:- så kommer det nog bli Montero ax eller as.
Har även en börjat snegla på Mantra 88 men känns kanske lite snarlik mina Enforcer även om radien är något snävare. Hade gärna provat ett par Peregrine.

Hade dock varit kul att äga ett par Stöckli.

Lycka till.
Varför inte köpa något riktigt på en gång?
Dom har ett par special V-Werks på Skidsport som inte finns i många ex.
Nu vet ju de flesta här att jag inte köper skidor efter utseende, men det där är det snyggaste jag någonsin sett i skidväg.
Ynka 25 papp😃
Allvarligt: TS dom här är bland det bästa jag har åkt i pist. Och man behöver inte donera ena njuren för att lägga beslag på ett par.
IMG_0604.webp

Varför inte köpa något riktigt på en gång?
Dom har ett par special V-Werks på Skidsport som inte finns i många ex.
Nu vet ju de flesta här att jag inte köper skidor efter utseende, men det där är det snyggaste jag någonsin sett i skidväg.
Ynka 25 papp😃
Allvarligt: TS dom här är bland det bästa jag har åkt i pist. Och man behöver inte donera ena njuren för att lägga beslag på ett par.Visa bilaga 41414
Tycker du dom var bättre än Stöckli Montero? Skulle gärna ta emot en liten mer utförlig beskrivning av Extrem Formula också. Vad är dom bra på respektive mindre bra?

Har även en börjat snegla på Mantra 88 men känns kanske lite snarlik mina Enforcer även om radien är något snävare.
Försök att inte fokusera enbart på radien som står på skidan. Den siffran är ju mest en teoretisk uppskattning baserad på sidecuten.

I praktiken påverkar skidans rockerprofil och dess flex minst lika mycket hur tajt skidan faktiskt känns och kan svänga.

Tycker du dom var bättre än Stöckli Montero? Skulle gärna ta emot en liten mer utförlig beskrivning av Extrem Formula också. Vad är dom bra på respektive mindre bra?
Jag och sonen testade AS och Thund parallellt och bytte mellan varje åk.
AS känns lugnare, stadigare men krävde mer jobb.
Sonen gillade AS bättre men han är också exad skidlärare med en teknik som jag bara kan drömma om. Den lilla ungen, usch!
Oaktat pris skulle jag välja Thund för den passar mig bättre.
Nu får jag skämmas (borde) jag har inte åkt Formula fast den finns att testa varje helg 1km från där jag bor. På Stjärntorget.
Men jag får aldrig tummen ur röva😩
Its a fucking (ski)djungel out there!

Lycka till.
Har du någon mer djupare analys av Extrem Formula? Vad är dom bra på respektive mindre bra? Blir dom väldigt ensidiga eller finns flera dimensioner i skidan trots lite unika egenskaper?

Tillbaka
Topp