Skicka skidor i Sverige… hur?

Jag skickade skidor med Blocketpaket (Schenker) så sent som den här veckan utan bekymmer: https://www.blocket.se/tjanster/frakt

Maxlängd på paket anges vara 180 cm men det funkade ändå med min kartong för längdskidor som var 210 cm.
Läste att för paket över 1,4m så tillkommer en hanteringsavgift.
Ska ev köpa ett par skidor och det står ju ett pris inkl frakt, men undrar om någon har råkat ut för att betala ytterligare avgifter för långa paket.
Är ju bra att veta vid försäljning också.

Nu har jag inte skickat eller fått skidor via Blocket i år
Annars tidigare aldrig haft problem även om paketet är +180cm

Läste att för paket över 1,4m så tillkommer en hanteringsavgift.
Ska ev köpa ett par skidor och det står ju ett pris inkl frakt, men undrar om någon har råkat ut för att betala ytterligare avgifter för långa paket.
Är ju bra att veta vid försäljning också.

Jag sålde en rullad matta till en präst på Gotland, paketet var nog ca 2 m långt och vägde ca 10 kg. Säljaren fyller i mått och vikt etc och får ett fraktpris som syns i annonsen, och senare även en fraktsedel av Blocket. Om man ”fuskar” med måtten så uppdagas det när man lämnar in paketet hos fraktombudet. Så köparen riskerar nog inget.

Sedan har man ju som köpare möjlighet att klaga på varans skick t ex. , innan säljaren får sina pengar. Det gjorde prästen, en riktig gnällspik! 😆 Han fick litet extra rabatt och blev nöjd.

Jag sålde en rullad matta till en präst på Gotland, paketet var nog ca 2 m långt och vägde ca 10 kg. Säljaren fyller i mått och vikt etc och får ett fraktpris som syns i annonsen, och senare även en fraktsedel av Blocket. Om man ”fuskar” med måtten så uppdagas det när man lämnar in paketet hos fraktombudet. Så köparen riskerar nog inget.

Sedan har man ju som köpare möjlighet att klaga på varans skick t ex. , innan säljaren får sina pengar. Det gjorde prästen, en riktig gnällspik! 😆 Han fick litet extra rabatt och blev nöjd.
Hmm, har aldrig behövt fylla i mått, endast vikt när jag skicka med Blocket, därav min fundering. De vet ju inte måtten förrän paketet är inlämnat då, så hur och av vem skulle de då ta ut en extra avgift för långa paket? Rimligtvis av den som skickar eller?
Sen framgår ju varken max längd eller ev extra hanteringsavgift särskilt tydligt när man lägger till frakt i sin annons (endast vikt).

Senast ändrad:
Ok ser nu att de tar max 1,8 meter långa paket oavsett (vilket förvånar mig, kan vara nytt, gör ju att många skidor tyvärr ej kan skickas). Se nedan - varje "viktklass" har sina totala maxmått (lxbxh). Jag minns det som att jag utöver vikten nånstans uppgav längden och att allt stämde kollades av Schenker-ombudet vid inlämning. Jag kan ha fel. Minns inte var/hur den extra avgiften togs ut för paket över 1,4 meter men jag minns inga problem. Kanske nya regler.

1763037356131.webp

Avsändaren som åker på straffavgiften i efterhand vilket ju är rimligt.
Riskfritt att köpa skidor med andra ord, men ska man sälja så får man väl räkna med risk för en extra avgift för långt paket.
Tror dock inte att många hittar denna info och att de klarar sig från extra avgifter.

1763037875030.webp

För info,
max 1,8m går att boka på Schenkers hemsida, 204kr så inte jätte mycket tillägg för långa paket. Tror det var 157kr annars.
1763039009290.webp

Bussgods är ju något dyrare men har en egen kategori med fast pris för att skicka skidor eller snowboard, 714kr. Maxlängd 350cm borde ju även räcka för de flesta längre skidor på marknaden.

Jag antar att du redan frågat runt i bekantskapskretsen. Jag brukar alltid hitta någon som åker från Stockholm, Karlstad, Alfta eller Åre till där jag bor. Tycker det är lite kul att arrangera. Många möten och samtal. Inte alltid snabbt och supersmidigt, men trevligt och billigt.

Jag har sålt en handfull skidor via Blocket de senaste två åren eller så. Senaste gången var i förra veckan.

Alltid använt Blockets tillägg med frakt med Schenker, endast kryssat i vikt och det har aldrig tillkommit någon extra kostnad. Jag har förvisso inte mätt kartongerna men jag gissar varenda en var +180 cm.

Blocket är förjävla smidigt.

Det där med max 180 cm måste vara nytt. Fick förresten just mail från Blocket om diverse förändringar inkl att de utöver Schenker även kommer att använda Postnord. Om nu det är något att se fram emot.

Då var ett par skidor,184cm skickade med Blocket. Har avgått från terminalen och ska vara framme på måndag står det, så verkar ju lovande

Senast ändrad:
Det där med max 180 cm måste vara nytt. Fick förresten just mail från Blocket om diverse förändringar inkl att de utöver Schenker även kommer att använda Postnord. Om nu det är något att se fram emot.
Tror inte det, men nu när de verkar ha bytt helt till Post Nord:rolleyes: så verkar maxmått vara en flyttlåda elle rmax 120cm, tur jag fick iväg skidorna innan, Inlämnade fredag kl 16:45 och framme på måndag runt 15 var ju inte dåligt.

Bilagor

• Blocket.webp
    Blocket.webp
    61.2 KB · Besök: 176
12.5 Följande ramar gäller för Tjänsten:

Paket till ombud

• Maxvikt/kolli: 20 kg.
  • Minimivikt/kolli: 150 gram.
  • Endast ett kolli per sändning.
  • Maxlängd/kolli: 1,5 m. Kollits längd + omkrets får högst vara 3,0 m.
  • Minimimått/kolli: Längd 140 mm, bredd 90 mm, höjd 15 mm..
  • För kollin som är längre än 1,2 m eller bredare än 0,6 m eller inte tillåter maskinsortering tillkommer hanteringsavgift.

Näe, det är faen inte mycket hårdrock över Bussgods.
Är det så att man fortfarande behöver en skrivare för att skriva ut fraktsedeln?
Jag har ingen skrivare!
Sist (ett par år sedan) fick jag låna kontoret på ICA Björnänge och fylla i formuläret.
Det håller inte, jag tycker mer illa om Bussgods än bristande skare!
Jag ska snart ut på k/s med 4-5 par, det blir hård fokus på hämta.

Näe, det är faen inte mycket hårdrock över Bussgods.
Är det så att man fortfarande behöver en skrivare för att skriva ut fraktsedeln?
Jag har ingen skrivare!
Sist (ett par år sedan) fick jag låna kontoret på ICA Björnänge och fylla i formuläret.
Det håller inte, jag tycker mer illa om Bussgods än bristande skare!
Jag ska snart ut på k/s med 4-5 par, det blir hård fokus på hämta.
Schenker tar upp till 180cm, max 300cm längd + omkrets. Så en låda på 180x15x45cm och skidorna diagonalt så får man kanske in drygt 180cm skidor🤔 208kr kostar det.

Undrens tid är icke över, du har väckt ett hopp om att livet trots allt kan levas vidare.
Schenker finns borta på macken.
Och jag har ”turat” två dagar på mina rockskis, bara en sån sak!
Löser vi också världsfreden när vi ändå är igång så lovar jag att ta en extra malt på första a-skin.👍

Svar från PostMord.

Hej!

Paket som är längre än 150cm eller har en större omkrets än 3m levereras till företagscenter för hämtning eller bokas för hemleverans.

MVH
Kajsa

Det verkar som att alla speditörer nu har infört längdbegränsning? Skidor är nu för långa paket även med Schencker privat?
Går det ens att skicka upp ett par skidor till Riksgränsen? Någon som har tips?

DB Schenker/ DSV funkar fortfarande, testade både 1,8m och 1,9m (dock dubbla priset då det måste skickas med hemleverans.
Omkrets + längd får dock inte överstiga 3 meter

1770881105271.webp

1770880903261.webp

Lustigt hur jag tokhyllade Blocket för att sajten bara veckor senare skulle bli helt värdelös.

Schenker är bästa alternativet just nu alltså?

Lustigt hur jag tokhyllade Blocket för att sajten bara veckor senare skulle bli helt värdelös.

Schenker är bästa alternativet just nu alltså?
Ja utan den här funktionen måste man ju fråga sig vad Blocket över huvud taget fyller för syfte? Det är många år sen jag använde den till något annat än att lösa frakten för prylar jag ändå redan gjort upp om på Marketplace. Kom igen nu Freeride, lös en frakttjänst som klarar skidor...

Går utmärkt att skicka med Blocketpaketet. Är inte Blocket som bestämmer utan PostMord. Det enda är att paketet måste hämtas på terminal/företagscenter eller hemleverans, går ej att skicka till ombud.
Har skickat 3st brädor med "nya" Blocketpaketet.

Går utmärkt att skicka med Blocketpaketet. Är inte Blocket som bestämmer utan PostMord. Det enda är att paketet måste hämtas på terminal/företagscenter eller hemleverans, går ej att skicka till ombud.
Har skickat 3st brädor med "nya" Blocketpaketet.
Det är ju bra om det funkar, men längdbegränsningen är 120 cm för de största Blocketpaketen. :(

Men med Schenckers "snällare" längdbegränsning går det ju fortfarande att skicka skidor som sagt.

Tillbaka
Topp