Resa till Monterosa

RF11

Medlem
Resa till Monterosa
Hej! Planerar att åka till Monterosa (Champoluc) i vår. Flyga är både billigt och smidigt till Milano men sen blir de krångligare 😅

Någon som har tips på hur man kan ta sig dit på bästa sätt?

Buss, tåg, hyrbil mm

Tack på förhand!

Resa till Monterosa
Hyrbil är nog smidigast. Kolla annars med Hotellet som ni ska bo på om dom har eller vet nån firma som kör och hämtar.

Resa till Monterosa
La skidorna löst i bilen. Då kunde man vika ihop den stora skidbagen. Det kan bli lite trångt men det är två timmar i bil. Beror på hur många man är som åker. Är man bara 2 så kan man fälla hela baksätet. Man får titta lite på antingen en stor bil eller två små

Resa till Monterosa
Någon som testat mjuka takräcken för skidor? Kanske inte idealiskt men skulle kunna funka åtminstone för en transfer med hyrbil? Väger under 2 kg så inte omöjligt att få med på flyg t o r . Eller hyra takräcke från hyrbilsfirman. Om man sparar in en bil så kan det vara värt det.

Resa till Monterosa
Tänker att det får nog landa där med för vår del! Vilka hyrde ni via? Hyrbilar är rena djungeln
Ingen djungel. Har hyrt massor av gånger via typ holidayautos.com utan större problem. Men kolla noga upp vad som ingår när det gäller försäkring, självrisk och deposition.

Resa till Monterosa
Hej!
Tåg kan jag säga direkt är lite lätt vanskligt.
Vi var nere i somras och vandrade i Gressoney och då tog vi tåget från Milano.
Tror det var iaf 3 byten innan vi vi kom till Pont Saint Martin (det går buss därifrån..)
På vintern har vi både haft hyrbil och åkt taxi.
Personligen, eftersom det är jag som kör, föredrar jag taxi alla dagar i veckan.
I vintras gav vi runt 600€ för tur/retur Gressoney har jag för mig.
Ungefär samma pris som en hyrbil.. (eller ja, det går att hitta billigare hyrbilar..)
Men komforten och enkelheten är oslagbar i en taxi.
Man kommer ut från flyget och där står en herre med ditt namn på en skylt.
Lasta in utrustningen, sätt dig i bilen.
Och vips är du framme.
Bonustips: På vägen från Milano upp till Monterosa, ungefär halvvägs, finns en bensinmack med ett mycket bra sortiment av bra viner, ostar och korvar.
Väl värt ett stopp om det är sent på kvällen och butikerna är stängda.
(om jag inte missminner mig stänger de runt 23..)
Enda att dock räkna med är att de taxichaufförer vi åkt med, kör värre/snabbare än värsta F1-föraren..
I våras (mars) när vi var nere var det stopp på motorvägen..
Men vår chaufför kunde vägar som inte använts sedan Romarrikets tider..
Så vi slapp allt av vad köer hette och var framme utan några större problem.

Resa till Monterosa
Brukar alltid ordna med hyrbil som är enkelt både på Malpensa och Linate i Milano. Brukar få ganska bra priser på vintern beroende på hur många man är och hur stor bil man behöver. En minibuss brukar kosta 6000 kronor typ och en liten/normal bil som man kan fälla säten på knappt hälften. Det är alltid litet kalabalik vid uthyrningen men brukar fixa sig utan större problem.

Däremot så ska man räkna med att ha skidorna inne i bilen då de magneträcken som man kan låna/hyra inte brukar funka för litet bredare skidor som skandinaver brukar ha med sig.

Och några saker måste man tänka på, som att köpa en flaska antifreeze och hälla i dieselbilen eftersom dieseln som säljs vid på slätten vid Milano riskerar att bli lite trög i kylan uppe i bergen.

Man ska inte underskatta det enkla i att ha en ordnad transfer, då man bara kan åka med och slipper tänka på praktiska saker som skidräcken och hur man skrapar av vindrutan från isbark då bilen inte har utrustats med en isskrapa...

Tillbaka
Topp