Vad ska jag ha för allmountainskidor om jag älskar mina Racetiger sl?

Lisa.

Medlem
Hej!
Jag är villrådig när jag ska välja ett par bredare skidor för plusgrader, slask, light offpist och när jag åker med ungarna i skogen och lite park men som ändå klarar pist. Jag är kvinna, 40 år, 167 cm lång och 52 kg. Åker mest pist i Sverige. Kör nu på Völkl Racetiger SL och älskar dem men de duger inte i lössnö och plusgrader och är inte heller toppen att hoppa och köra utanför pisterna förstås.
Har kollat på Nordica Santa ana, blizzard sheeva och funderar även på Völkl Matra och kanske t.o.m. Blaze.
Vill ha en mjukare skida som man kan busköra med men som fortfarande är väldigt fartstabil (viktigt!), twintips/tip och tall rocker och kanske runt 90 mm under foten. Vad tror ni?

Senast ändrad:
Hej!
Jag är villrådig när jag ska välja ett par bredare skidor för plusgrader, slask, light offpist och när jag åker med ungarna i skogen och lite park men som ändå klarar pist. Jag är kvinna, 40 år, 167 cm lång och 52 kg. Åker mest pist i Sverige. Kör nu på Völkl Racetiger SL och älskar dem men de duger inte i lössnö och plusgrader och är inte heller toppen att hoppa och köra utanför pisterna förstås.
Har kollat på Nordica Santa ana, blizzard sheeva och funderar även på Völkl Matra och kanske t.o.m. Blaze.
Vill ha en mjukare skida som man kan busköra med men som fortfarande är väldigt fartstabil (viktigt!), twintips, och kanske runt 90 cm under foten. Vad tror ni?

90 cm under foten är kanske litet mycket… 😉

Jag har inför säsongen införskaffat ett par Nordica Unleashed 98, kanske skulle passa dig. Inte provåkt ännu tyvärr. Ingen damskida - unisex.

90 cm under foten är kanske litet mycket… 😉

Jag har inför säsongen införskaffat ett par Nordica Unleashed 98, kanske skulle passa dig. Inte provåkt ännu tyvärr. Ingen damskida - unisex.

Hehe, ja 90cm blir nog i överkant. 98 mm också tänker jag. Vill ändå kunna carva hyggligt. Men svårt när man inte har möjlighet att prova..

Men jäkla stark rekommendation ändå 😀

Ok men ”…kanske skulle passa dig” är iofs ganska reserverat… och det jag skrev gäller även om de inte skulle visa sig passa just mig. Verkar vara en av de bäst carvande och mest stabila twintipsen vilket låter precis som det som efterfrågades. Kanske litet för breda.

Carva gör du ju med dina RT SL, bra skida för övrigt.
Men nu ska du ju ha kul där RT inte trivs.
Santa Ana är en mkt populär skida bland damerna. Inte svåråkt men viker inte ner sig om det börjar gå undan.
Sen att jag har ett par till salu till bra pris det är en helt annan sak 😬
Här får man inte vara blyg 😉

Som alltid ska du försöka testa skidor, vad som sägs här kan bli hur galet som helst märker du ;)

Men gillar du Völkl, och vill ha en mer allround inriktad skida, så skulle jag dels kolla på de nya Mantra 88w skidorna, har fått bra gensvar på dem, men framförallt skulle jag kolla in de nya Mantra84w, de har fått galet bra kritik för dem som vill ha en rolig och stabil skida som har riktigt bra pistegenskaper, men också klarar av svensk offpiståkning utan problem.
Sen är Blaze 86 en otroligt underskattad skida som är rolig och stabil men lätt nog om man skulle vilja få för sig att topptura.

Så försök att testa dem om du har möjlighet, så du får se hur de passar dig och din åkning

Som Mr Völkl skriver här ovan så är det enda säkra: testa, testa, och testa lite till.
Att Blaze 86 är en riktigt go skida kan jag skriva under på. Jag har den som en av mina knatarlagg, det finns lättare lagg uppför men man ska ju ner igen och då briljerar den.

Hej!
Vill ha en mjukare skida som man kan busköra med men som fortfarande är väldigt fartstabil (viktigt!), twintips/tip och tall rocker och kanske runt 90 mm under foten. Vad tror ni?
Jag tycker att det låter som att du verkligen gillar att stå på när möjligheterna ges. Utifrån din beskrivning skulle jag hellre kolla på Blizz black pearl, om nu inte park och switch-åkning trumfar stå på-andet. Då kanske en sheeva är bättre, eller en camox birdie. Men räkna med att du får göra avkall på delar av fartprestanda pga mjukare vridstabilitet i så fall...

Skippa switch, kör black pearl eller blaze eller salomons motsvarighet. Alltid bäst att testa, eller köp bästa dealen... Summa summarum, svaret på frågan; hur långt är ett snöre?

Fasen vad velig jag känner mig nu. Blizzard sheeva 9 finns för bra pris och jag är sugen men har aldrig ens åkt på i närheten så breda skidor förut. Hur ska jag tänka i längd? Vill egentligen ha lite åt korta hållet för att kunna hänga med kidsen i skogen etc där man alltid känner sig så klumpig med långa skidor. Samtidigt är jag ju för egen del väldigt mycket ute efter bärighet på lössnö. Tänkte 162 först till min 167 cm längd men kommer det kännas för långt? Mina RT är 155 tror jag och känns bra

Som alltid ska du försöka testa skidor, vad som sägs här kan bli hur galet som helst märker du ;)

Men gillar du Völkl, och vill ha en mer allround inriktad skida, så skulle jag dels kolla på de nya Mantra 88w skidorna, har fått bra gensvar på dem, men framförallt skulle jag kolla in de nya Mantra84w, de har fått galet bra kritik för dem som vill ha en rolig och stabil skida som har riktigt bra pistegenskaper, men också klarar av svensk offpiståkning utan problem.
Sen är Blaze 86 en otroligt underskattad skida som är rolig och stabil men lätt nog om man skulle vilja få för sig att topptura.

Så försök att testa dem om du har möjlighet, så du får se hur de passar dig och din åkning
Tack för tips. Har nog gillar alla völkls skidor jag provat 😁. Har span på Mantra 88 men lurar på längd även där

Fasen vad velig jag känner mig nu. Blizzard sheeva 9 finns för bra pris och jag är sugen men har aldrig ens åkt på i närheten så breda skidor förut. Hur ska jag tänka i längd? Vill egentligen ha lite åt korta hållet för att kunna hänga med kidsen i skogen etc där man alltid känner sig så klumpig med långa skidor. Samtidigt är jag ju för egen del väldigt mycket ute efter bärighet på lössnö. Tänkte 162 först till min 167 cm längd men kommer det kännas för långt? Mina RT är 155 tror jag och känns bra
Alltså sheeva är en helt annan skida än dina SL med rocker i bägge ändar. Mot din beskrivning av hur du kör skulle jag snarare säga att längd 168 minst, och om du far på större berg och öppna ytor minst 174...

Men vad vet jag? Snart hoppar nån legend in som har frågat chatgpt eller nåt som säkert tycker att du borde välja nåt helt annat!

Här är de iaf överkomliga

Edit to add: kom igen nu freeridetjejer, visa in Lisa på den bästa vägen! Kör hela spektrat, oberoende av fabrikat. Nån eller några av er har redan gjort den här resan. Speak out! 👍😎

Senast ändrad:
Typen av skida du letar efter har helt annan profil än din RT SL så du kommer behöva en längre. De har rocker som gör den verkliga längden betydligt kortare.

Ni andra i tråden får sluta lalla runt med skidor under 90 mm under fot ;). 90+ är det som gäller.

Kika på Salomon QST LUX 92. Flera tjejkompisar diggar den. Är ju tjejvarianten på QST, som så många älskar.

Blaze som du har nämnt är inte helt fel heller. Modellen från 23/24 finns billig på Conrad just nu.

Jag som gillar Bent kan föreslå Maven eller Maverick också. Måste ju inte vara en damskida om du kan stå på lite.

Skidtestarhelgerna närmare sig. Standardtippset är ju att testa för det är hart när omöjligt att säga vad som passar till vem. Alternativet är ju annars att köpa något begagnat för en spottstyver, o hoppas det blir bra nog. Mycket rocker, o ganska liten radie typ gamla Soul7 är ett bra recept på kul i backen när det är uppkört o puckligt.

Iofs kanske varken Soul7 (som jag äger) eller QST-serien passar in på ”…väldigt fartstabil (viktigt!)”.

Den gamla versionen ( gula) var nog historisk ostabila, men jäkligt kul att surfa runt på i lagom takt.

Nu beställde jag Sheeva 9 i 162 cm. Blir de för korta eller om jag inte gillar dem får sonen ta över dem. Vill kunna köra i skogen och vara lite smidig samt leka lite när ungarna sölar i backen, därav längden. Hoppas de bär mig ändå och inte fladdrar för mycket

Nu beställde jag Sheeva 9 i 162 cm. Blir de för korta eller om jag inte gillar dem får sonen ta över dem. Vill kunna köra i skogen och vara lite smidig samt leka lite när ungarna sölar i backen, därav längden. Hoppas de bär mig ändå och inte fladdrar för mycket
Det blir nog bra, hade säkert funkat med 168 också. Sheeva 9 är väl motsvarande dammodellen av Rustler 9. Jag kör på bla Rustler 10 och den är grym till både offpist och carving.

Mantra eller om du hittar ett par beg Secret. Riktigt stabila enl min fru. Tror dock Sheeva blir kanon. Dottern kör Rustler som är som sagt den manliga varianten som är lite styvare. Tycker att den är väldigt stabil

Racetiger är en ganska mjuk skida, som lätt blir orolig. Men om du trivs med den så skulle jag satsa på 90+ mm under foten, men utan metall i för att inte få en för styv skida. Och var inte rädd för att lägga på några cm på längden, minst 5cm iaf.
Ta något som fått bra omdömen, det spelar inte så stor roll. Med bra pjäxor kan du åka på det mesta (bra pjäxor för ändamålet dvs)

Racetiger är en ganska mjuk skida, som lätt blir orolig. Men om du trivs med den så skulle jag satsa på 90+ mm under foten, men utan metall i för att inte få en för styv skida. Och var inte rädd för att lägga på några cm på längden, minst 5cm iaf.
Ta något som fått bra omdömen, det spelar inte så stor roll. Med bra pjäxor kan du åka på det mesta (bra pjäxor för ändamålet dvs)
Nu har hon ju redan beställt skidor, men Racetiger SL är väl ändå en relativt styv skida med dubbla titanallager och går som på räls i hård pist.
Men den är ju kanske inte optimal när det blir mjukare och mer uppkört.
Jämför man en SL-skida med en Allmountain så bör man nog gå upp 10cm minst.

Nu vart jag lite sen på bollen! Men tror nog Sheevan kan bli utmärkt. Som du själv skriver @Lisa. kanske den kommer kännas liiite kort om du kör som jag uppfattar (fort...) men samtidigt blir den ju rätt smidig i den längden. Du får återkomma med recension!
Om du nu inte skulle bli nöjd hade det varit bra att få veta lite mer om hur du hade tänkt använda skidan: Bara som alternativ i uppkörd, mjukare pist eller hade du tänkt köra den mer offpist?
Själv är jag lite kortare än du (155) men ungefär lika tung, åker också fort, helst i typ GS-sväng. Jag kör Stöckli Laser SC 162 i pisten vilket jag tycker funkar bra både när det är stenhårt och när det blir lite mjukare. Är det total vårsorbet med pucklar och grejs är de dock inte helt optimala. Som alternativ har jag Völkl Kenja 88 som jag tror du hade gillat. De är väldigt fartstabila och går toppen på skär i GS sväng. Funkar i kortsväng men där har du ju redan en mycket bättre skida för det.
En joker jag skulle vilja slänga in i mixen är Extrem Project 83. Sjukt skön i pisten, lite mer lättsam än Stöcklin men sitter toppen på hårt underlag, dock funkar den finfint i uppkörd vårslask pga har en del tip rocker.

Hur som, hoppas du blir nöjd och återkom gärna med hur det blev!

Tillbaka
Topp