Går det att åka skidor v7 2026 utan att bli ruinerad?

Hej alla
Nu var det något år sedan jag tog med mig ungarna och åkte skidor. Dom har bara åkt i Sverige (Skistar bojkottar vi) Själv är jag van alpresenär.
Detta är första året då dom är gamla nog så att vi är låsta av sportlovet v7. Då jag har förbrukat min kvot av ansökt ledighet på deras skolor
:)

Nu med hyfsad kronkurs känns det som sak samma Sverige/Norge kan det vara värt att dra till alperna? Vi bor på Västkusten.
Vad jag egentligen spånar efter är hur vi kommer undan billigast. Vi klarar oss utan badhus/padelhallar/biografer osv. Jag är en skidnörd, ungarna tycker väl det är ok, men dom kommer inte vara i backarna 8 timmar om dagen, därav känns det tveksamt om jag vill betala typ 50 lax för att dom ska aktiveras lite :-) Så barnvänligt område med några röda/svarta backar också räcker gott.

Så där behöver jag era råd, vart får man mest bang for the bucks. Kan det vara värt att vänta till sista stund med att boka? Eller är hela europa fullbokade på sportlovsveckorna.

Hej alla
Nu var det något år sedan jag tog med mig ungarna och åkte skidor. Dom har bara åkt i Sverige (Skistar bojkottar vi) Själv är jag van alpresenär.
Detta är första året då dom är gamla nog så att vi är låsta av sportlovet v7. Då jag har förbrukat min kvot av ansökt ledighet på deras skolor
:)

Nu med hyfsad kronkurs känns det som sak samma Sverige/Norge kan det vara värt att dra till alperna? Vi bor på Västkusten.
Vad jag egentligen spånar efter är hur vi kommer undan billigast. Vi klarar oss utan badhus/padelhallar/biografer osv. Jag är en skidnörd, ungarna tycker väl det är ok, men dom kommer inte vara i backarna 8 timmar om dagen, därav känns det tveksamt om jag vill betala typ 50 lax för att dom ska aktiveras lite :-) Så barnvänligt område med några röda/svarta backar också räcker gott.

Så där behöver jag era råd, vart får man mest bang for the bucks. Kan det vara värt att vänta till sista stund med att boka?
Rekommendation för en göteborgare vecka 7.
Kör bil.
Välj en österrikisk ort med bra höjdläge som inte tillhör de vanliga charterorterna.
Boka hotell/lägenhet själv.
Min rekommendation:
Nauders am Rechenpass som har ett vettigt prisläge, och ändå rejäl skidåkning och är populärt bland barnfamiljer med stort skidlekland uppe i skidområdet.
Eller är hela europa fullbokade på sportlovsveckorna.
Den vanliga frågan.
Varför skulle priser och bokningsläge nere i Europa påverkas av svenskt sportlov?
Det gör det inte, vi är inte särskilt många här uppe i Norden. Däremot höjs naturligtvis svenska charterresor just v.7-9. Man behöver inte åka med dem.

EDIT:
Feb-Mar är vanlig högsäsong i Alperna, och du är mycket sent ute om du vill boka hotell.
Du kan kolla här: nauders.com

Kör bil.
Välj en österrikisk ort med bra höjdläge som inte tillhör de vanliga charterorterna.
Min rekommendation:
Nauders am Rechenpass som har ett vettigt prisläge, och ändå rejäl skidåkning och är populärt bland barnfamiljer med stort skidlekland uppe i skidområdet.

Den vanliga frågan.
Varför skulle priser och bokningsläge nere i Europa påverkas av svenskt sportlov?
Det gör det inte, vi är inte särskilt många här uppe i Norden. Däremot höjs naturligtvis svenska charterresor just v.7-9. Man behöver inte åka med dem.

EDIT:
Feb-Mar är vanlig högsäsong i Alperna, och du är mycket sent ute om du vill boka hotell.
Du kan kolla här: nauders.com
Ja Österrike är ju körtbart med bil. Som du säger finns det ju mängder av alporter som inte vi Svenskar tänker på. Så jag ska kolla upp ditt tips och ev andra mindre kända alporter

Edit - ser också att det börjar bli fullbokat, nedanstående kanske är för optimistiskt. Dvs det har inte med sportlovet att göra utan mer att ni är ganska sent ute. Hittar enstaka två-sovrums-lägenheter enligt nedan för runt 15000 kr.

Instämmer i allt som Pistecarver skriver, och tror dessutom att det finns ganska mycket att välja bland. Om ni kör bil ner och dessutom kan tänka er att bo 25-30 minuter från närmaste dalstation (ni har ju bil!) så bör det gå att komma ner ordentligt i pris för boendet. Typ en fräsch lägenhet med två sovrum och kök för högst 800-900 euro.

Senast ändrad:
Om man utgår från vad Pistcarver föreslår:
Kör bil.
Min rekommendation:
Nauders am Rechenpass som har ett vettigt prisläge, och ändå rejäl skidåkning och är populärt bland barnfamiljer med stort skidlekland uppe i skidområdet

Vad för pris blir det för boendet samt vad ligger 1 vecka lift kort på?

Tillbaka
Topp