[Artikel] Roadtrip med elbil? Vi åker till Solheisen och möter Kaj Zackrisson

Redaktionen

Aktiv medlem
MartinOlson-08_2-1000x578.jpg

Häng med på en elektrisk roadtrip! I det första avsnittet på denna videoserie beger vi oss till Solheisen utanför Hemsedal och möter den legendariska skidåkaren Kaj Zackrisson.

Läs hela artikeln:

Kul repotage.
Om några veckor ska jag hämta ut en Cupra Born (el) i Göteborg. Därefter blir det liknande road-trip till Solheisen och vidare till Voss/Myrkdalen - Jölster - Stranda, sen hem till Östersund.

ps. Om ni har vägarna förbi Östersund så kan vi hänga på skotersläpet på KIAn och dra iväg till "best of Jämtland": Mjölkvattnet eller Almdalen ❄️

Senast ändrad:
Nästa gång jag är en januarivecka i Hemsedal så kommer jag nog bryta av den med en halvdag i Solheisen. Den eviga skuggan känns efter några dagar.

Också intressant att höra mer om vad ni tycker om ev9. Det börjar bli dags att byta ut min model 3 och jag har börjat titta på andra märken. Det är rent smärtsamt att lämna Tesla och allt som fungerar ruskigt bra med deras bilar och superchargernätverk - men deras tilltag att sätta blinkersknapparna på ratten tänker jag inte stå ut med. (Då har de redan en lång historia med tveksamma förarkontroller).

Nästa gång jag är en januarivecka i Hemsedal så kommer jag nog bryta av den med en halvdag i Solheisen. Den eviga skuggan känns efter några dagar.

Också intressant att höra mer om vad ni tycker om ev9. Det börjar bli dags att byta ut min model 3 och jag har börjat titta på andra märken. Det är rent smärtsamt att lämna Tesla och allt som fungerar ruskigt bra med deras bilar och superchargernätverk - men deras tilltag att sätta blinkersknapparna på ratten tänker jag inte stå ut med. (Då har de redan en lång historia med tveksamma förarkontroller).
EV9 är ful som stryk, men den är nog med sina enorma utrymmen den perfekta skidsemesterbilen. När det gäller förarmiljö och instrumentering är den ljusår bättre än Tesla, kvaliten känns också ligga på en klart högre nivå.
Tesla Supercharger nätverket kan alla använda, det gör jag själv (plus ett antal andra nätverk). Tesla nätverket är bara bra längs motorvägarna, i övrigt närmast obefintligt.
Ska tillägga att jag inte själv kör KIA elbil, men frun gör det sedan i höstas.

Kör själv en Enyaq med AWD (kan rekommenderas när det gäller komfort och bra utrymmen).

Senast ändrad:

Sjukt rymlig bil som jag inte kan säga något ont om! Bra räckvidd trots riktigt kalla temperaturer och jag tycker faktiskt att den är riktigt snygg också :)

EV9 är ful som stryk, men den är nog med sina enorma utrymmen den perfekta skidsemesterbilen. När det gäller förarmiljö och instrumentering är den ljusår bättre än Tesla, kvaliten känns också ligga på en klart högre nivå.
Tesla Supercharger nätverket kan alla använda, det gör jag själv (plus ett antal andra nätverk). Tesla nätverket är bara bra längs motorvägarna, i övrigt närmast obefintligt.

Kör själv en Enyaq med AWD (kan rekommenderas när det gäller komfort och bra utrymmen).
Jag håller inte riktigt med om Superchargernätverket - tycker det täcker in norden väldigt bra, men förstås fokus på vägar där folk reser mest.
Men framför allt; det är inte bara tillgången till nätverket som är bra - utan integrationen med bilen. Inget pill med appar, bara att stoppa in kabel när man kommer fram, bilen räknar ut var du ska ladda och optimerar din resa i detalj, automatiskt förvärmning av batteri osv. Plus bättre pris för Teslaägare. Strulat någon enstaka gång på de fem åren jag har haft bilen.

Men - knappar på ratten och rondeller är helt feltänkt.

Jag håller inte riktigt med om Superchargernätverket - tycker det täcker in norden väldigt bra, men förstås fokus på vägar där folk reser mest.
Men framför allt; det är inte bara tillgången till nätverket som är bra - utan integrationen med bilen. Inget pill med appar, bara att stoppa in kabel när man kommer fram, bilen räknar ut var du ska ladda och optimerar din resa i detalj, automatiskt förvärmning av batteri osv. Plus bättre pris för Teslaägare. Strulat någon enstaka gång på de fem åren jag har haft bilen.

Men - knappar på ratten och rondeller är helt feltänkt.
Plug & Charge har jag också i min Enyaq på IONITY, och den laddplaneringsmanagement som du beskriver har nog de flesta elbilar idag.
Annars använder jag gärna operatörernas RFID laddkort, är snabbare och smidigare än att pilla med en app på mobilen.
Alla kan få Teslas lägsta priser om man betalar 129 kr för en månad.
Fram till för några månader sedan var IONITY billigast i Europa innan de kraftigt höjde priserna. I Tyskland är EnBW det bästa (och billigaste) laddnätverket idag, i övriga länder Tesla Supercharger. En skum grej som jag har sett med Tesla är att de debiterar för 7-10 kW högre laddeffekt än vad som flyter in i bilen. De har ju heller inga displayer på laddstolparna, vilket tydligen är olagligt i Tyskland. Vi får se vad det blir av det:

Plug & Charge har jag också i min Enyaq på IONITY, och den laddplaneringsmanagement som du beskriver har nog de flesta elbilar idag.
Annars använder jag gärna operatörernas RFID laddkort, är snabbare och smidigare än att pilla med en app på mobilen.
Alla kan få Teslas lägsta priser om man betalar 129 kr för en månad.
Fram till för några månader sedan var IONITY billigast i Europa innan de kraftigt höjde priserna. I Tyskland är EnBW det bästa (och billigaste) laddnätverket idag, i övriga länder Tesla Supercharger. En skum grej som jag har sett med Tesla är att de debiterar för 7-10 kW högre laddeffekt än vad som flyter in i bilen. De har ju heller inga displayer på laddstolparna, vilket tydligen är olagligt i Tyskland. Vi får se vad det blir av det:
Ok, jag får gå och provköra lite andra bilar. Mina erfarenheter från andra elbilar är några år gammal och då var det en stor suck att lämna Teslan.

Vissa laddförluster får man ju, men 7-10kw är ju en rätt rejäl värmeutveckling, det har jag inte märkt av. Antar att du menar att du får färre kWh i batteriet än du betalat för? Inget jag har noterat i Teslan heller - utom möjligtvis när batteriet behöver värmas rejält.

Skulle önska att samtliga snabbladdare hade Plug&Charge. Hålla på med brickor, appar, qr-koder och till och med kreditkort är kasst. Plugga in kabel och ladda - det är så det ska fungera.

Ok, jag får gå och provköra lite andra bilar. Mina erfarenheter från andra elbilar är några år gammal och då var det en stor suck att lämna Teslan.

Vissa laddförluster får man ju, men 7-10kw är ju en rätt rejäl värmeutveckling, det har jag inte märkt av. Antar att du menar att du får färre kWh i batteriet än du betalat för? Inget jag har noterat i Teslan heller - utom möjligtvis när batteriet behöver värmas rejält.
Jag har bara laddat på en Tesla charger en gång, det var i Österrike i november. Ville bara testa att abonnemanget funkar (kommer att använda det framöver i Sverige och Norge). Batteriet var varmt i förväg så där var ingen laddförlust/värmning, men appen visade 7-10 kW mer som ju också debiterades, högre effekt än vad bilen visade på displayen. Några minuter senare kopplade jag in mig på en IONITY och då skiljde det 1 kW.
Kanske en tillfällighet, ska ner till Alperna på fredag, så det blir tillfälle att prova igen.

Jag har åkt med Tesla Mod Y många gånger och även provkört. Tesla har väldigt energieffektiva drivlinor och karosser, men förutom det så känns den som budget vs. premium komfort när jag jämför med min Enyaq.
KIA EV9 är nog en fantastiskt fin familjesemesterbil, kostar en bra slant mer än en Tesla Y också.
Glöm inte kolla på de olika märkena/modellerna hur stor skidlucka de har i baksätet, det skiljer en hel del där. Samt om det finns lastöglor i bagageutrymmet att surra fast skidorna med.

Vad går en sådan här på?

Har blivit lite avskräckt när man sett laddköerna på väg mot fjällen. Blev inte bättre när man kunde läsa att elbilar har dubbelt så mycket fel mot en diesel eller bensinare. Dubbelt så dyrt och dubbelt så mkt fel, känns som en svår ekvation att få ihop för mig.

Jag kan bara svara för min bil och jag har aldrig haft en bil med så lite krångel och så billig att underhålla. Mitt missnöje med Teslan har bara att göra med medvetna designval.

Du får billigare "drivmedel" och, om inte bilföretaget muppar sig, billigare underhåll. Jag har inte räknat på bilen mer noggrant sedan jag köpte den - men jag förmodar dock att det är svårt att tjäna in inköpspriset. Speciellt med dagens räntor.

Laddköer på bytesdagar är dock ett gissel - inte minst superchargern i Grums. Här rapporterar Teslan live-information om hur upptagna deras stationer är - så man iaf kan planera lite.

Ni som har mer erfarenhet... Var är flaskhalsen idag (och nu menar jag sådant som går att göra ngt åt i Sverige)? Avsaknad av laddstationer? Att elbilstödet drogs in?

Ni som har mer erfarenhet... Var är flaskhalsen idag (och nu menar jag sådant som går att göra ngt åt i Sverige)? Avsaknad av laddstationer? Att elbilstödet drogs in?
Sverige har dåligt utbyggd laddinfrastruktur i förhållande till hur stor andel elbilar som vi kör. Tyskland som har klart lägre andel elbilar i befolkningen, har mycket bättre laddinfrastruktur framför allt på snabbladdare +150 kW.
Det är egentligen bara Tesla Supercharger som är en väl fungerande laddoperatör i Sverige.
IONITY och andra är för dåligt utbyggda, och det finns för många 50 kW laddare, vilka är värdelösa vid långresor.

Mellan januari 2023 och 2024 levererades 306.991 nya bilar i Sverige, och 38% av dem var renodlade elbilar. Andelen laddhybrider var 21%, men de laddar knappast på snabbladdstationer.

Fasen bra reportage. Kaj verkar vara en ypperligt trevlig prick och duktig skidåkare också.
Kian verkar också vara en väldigt trevlig bil. Den verkar lida av en del barnsjukdomar dock och det är synd att den inte kan dra nytta av sin snabba laddning på Teslas stationer. Annars gillar jag designen skarpt. :)
Mitt tips när man åker elbil under storhelger, flytta din lunch/laddning 1 timme framåt eller bakåt. Då slipper du alla köer konstigt nog. 🤔😂

Fasen bra reportage. Kaj verkar vara en ypperligt trevlig prick och duktig skidåkare också.
Kian verkar också vara en väldigt trevlig bil. Den verkar lida av en del barnsjukdomar dock och det är synd att den inte kan dra nytta av sin snabba laddning på Teslas stationer. Annars gillar jag designen skarpt. :)
Mitt tips när man åker elbil under storhelger, flytta din lunch/laddning 1 timme framåt eller bakåt. Då slipper du alla köer konstigt nog. 🤔😂
Kaj var precis lika härlig i verkligheten som den bilden jag hade av honom tidigare. Otrolig skidåkare fortfarande också... studsade ner för berget! 😃

Sent inlägg, men jag tänkte bara lägga in en liten blänkare om just EV9 och Tesla Supercharger, eftersom det inte fungerar superbra. Folk upplever allt ifrån att det inte fungerar alls, till att det fungerar men inte med full laddhastighet.
Det är inte bara EV9 som har problem, även EV6 och till viss del Hyundai Ioniq 5 & 6. Finns en halvt vettig förklaring till det, men den blir så tekniskt att jag inte är förmögen att förklara det, så jag ger mig inte på det :)

Utseendet på EV9 splittrar många, jag alltid gillat den och har inte ändrat mig sedan den levererades hem för ett par månader sedan. En fröjd att titta på varje dag.
Det är ett par extriöra detaljer som är lite tveksamt designade, men som helhet bra.
Interiört är den en fullträff och om man tycker den ser stor ut, kan det vara bra att veta att den är ännu större. Vi kommer från en XC90 och EV9:an är rymligare på alla sätt och vis.

Sent inlägg, men jag tänkte bara lägga in en liten blänkare om just EV9 och Tesla Supercharger, eftersom det inte fungerar superbra. Folk upplever allt ifrån att det inte fungerar alls, till att det fungerar men inte med full laddhastighet.
Det är inte bara EV9 som har problem, även EV6 och till viss del Hyundai Ioniq 5 & 6. Finns en halvt vettig förklaring till det, men den blir så tekniskt att jag inte är förmögen att förklara det, så jag ger mig inte på det :)

Utseendet på EV9 splittrar många, jag alltid gillat den och har inte ändrat mig sedan den levererades hem för ett par månader sedan. En fröjd att titta på varje dag.
Det är ett par extriöra detaljer som är lite tveksamt designade, men som helhet bra.
Interiört är den en fullträff och om man tycker den ser stor ut, kan det vara bra att veta att den är ännu större. Vi kommer från en XC90 och EV9:an är rymligare på alla sätt och vis.

Bra info!
Var spekulant på en EV9 i höstas men finansieringskostnaden på 8,95% ränta på 900k dödade mitt intresse. (företagsleasar genom eget bolag.) Men sneglar ändå åt den där bilen fortfarande.... :-)

Kanske 40/50 % värdeminsking första 3 åren?
Men vem bryr sig...
Fast det har väl alla bilar? Jag har inte leasat en ny bil de senaste 15 åren som inte fått sitt restvärde satt till 50% efter 3 år? Skulle dock säga att restvärdet på en elbil med äldre teknik (särskilt de bilar utan värmning av batteri) ligger nog på 30%. 😬

Fast det har väl alla bilar? Jag har inte leasat en ny bil de senaste 15 åren som inte fått sitt restvärde satt till 50% efter 3 år? Skulle dock säga att restvärdet på en elbil med äldre teknik (särskilt de bilar utan värmning av batteri) ligger nog på 30%. 😬
Nej, dina påståenden är fel, det vet jag av egen erfarenhet både tidigare och alldeles nyligen.
Restvärde i ett kontrakt på finansiell leasing är dessutom inte detsamma som bilens begagnatvärde. Det är ett förutbestämt återköpsvärde efter leasingperioden och som styr leasingavgiften och där är 50% restvärde är normalt (och det blir oftast lägre än det faktiska värdet).

😂

Skulle dock säga att restvärdet på en elbil med äldre teknik (särskilt de bilar utan värmning av batteri) ligger nog på 30%. 😬

Kanske god prutmån på dem när dessa leasingbilar kommer ut på marknaden? Funkar utmärkt för allt utom långresor, dvs perfekt som andrabil och/eller första elbil för den som inte behöver bilsemestra med den.

Större äldre elbilar är ju till skillnad från motsvarande bränslebilar perfekta som ”hemmabil” eller ”stadsbil”. De flesta kör mycket sällan mer än 300 km i sträck med sin andrabil och med ”hemmaladdning” blir den oavsett storlek mycket billig i drift även vid stadskörning.

Nej, dina påståenden är fel, det vet jag av egen erfarenhet både tidigare och alldeles nyligen.
Restvärde i ett kontrakt på finansiell leasing är dessutom inte detsamma som bilens begagnatvärde. Det är ett förutbestämt återköpsvärde efter leasingperioden och som styr leasingavgiften och där är 50% restvärde är normalt (och det blir oftast lägre än det faktiska värdet).
Ok vad har du fått för din leasingbil då när du har sålt den? Mina bilar har ofta legat runt 50% i inbytet om jag inte har haft operationell leasing.

Kanske god prutmån på dem när dessa leasingbilar kommer ut på marknaden? Funkar utmärkt för allt utom långresor, dvs perfekt som andrabil och/eller första elbil för den som inte behöver bilsemestra med den.

Större äldre elbilar är ju till skillnad från motsvarande bränslebilar perfekta som ”hemmabil” eller ”stadsbil”. De flesta kör mycket sällan mer än 300 km i sträck med sin andrabil och med ”hemmaladdning” blir den oavsett storlek mycket billig i drift även vid stadskörning.
Så är det absolut om man känner för att ha en ID4 eller Q4 som andrabil. Då funkar de alldeles utmärkt såklart. Likaså på sommaren då man ändå kan få hyfsad ladd-hastighet. Men det var ju inte med de i åtanke som de såldes och det kommer nog tyvärr avspegla sig på priset när man säljer. Personligen tycker jag att det är snudd på bedrägeri av VAG att sälja bilarna med de här förutsättningarna.

Det går att komma runt problemet med avsaknad av elektrisk förvärmning av batteriet. Med en OBD2 dongle och CarScanner appen i mobilen kan man hålla koll på batteritempen. Om man innan laddstopp lägger drive-läge i one-pedal mode och kör jo-jo de sista 5 minuterna, så skickas ström fram och tillbaka i batteriet som då värms upp pga sin inre resistans.
När bilen sedan kopplas till DC laddaren värms batteriet till ca 40 grader. Kör man Autobahn är det dags för nästa laddstopp efter 2-2,5 h igen och efter den korta tiden håller batteriet fortfarande 20-25 grader. Det är bara på fösta laddstoppet som man behöver elektrisk förvärmning (eller jo-jo körning).
På en fjällresa med långsam landsvägskörning hinner batteriet naturligtvis kylas av mer, men för långresor på Autobahn är elektrisk förvärmning mer bekvämt än vad det är nödvändigt.

Senast ändrad:
Personligen tycker jag att det är snudd på bedrägeri av VAG att sälja bilarna med de här förutsättningarna.
Ja, framförallt eftersom de för tre år sedan lovade att elektrisk förvärmning skulle komma via OTA update. Bilarna har elektrisk förvärmning automatiskt varje gång batteritempen ligger under 0 gr, och sedan värmer den till +2 gr.
Så den fysiska funktionen finns, det är bara styrningen från infotainment som saknas.

Det går att komma runt problemet med avsaknad av elektrisk förvärmning av batteriet. Med en OBD2 dongle och CarScanner appen i mobilen kan man hålla koll på batteritempen. Om man innan laddstopp lägger drive-läge i one-pedal mode och kör jo-jo de sista 5 minuterna, så skickas ström fram och tillbaka i batteriet som då värms upp pga sin inre resistans.
När bilen sedan kopplas till DC laddaren värms batteriet till ca 40 grader. Kör man Autobahn är det dags för nästa laddstopp efter 2-2,5 h igen och efter den korta tiden håller batteriet fortfarande 20-25 grader. Det är bara på fösta laddstoppet som man behöver elektrisk förvärmning.
På en fjällresa med långsam landsvägskörning hinner batteriet naturligtvis kylas av mer, men för långresor på Autobahn är elektrisk förvärmning mer bekvämt än vad det är nödvändigt.
Jag fattar inte det här argumentet. Jag känner folk som har VAG bilar. De har aldrig kommit upp till utlovad laddhastighet oavsett hur de gör eller när de laddar. Jag har alltid, oavsett utetemperatur, max laddhastighet när jag kopplar in. Förutsatt att laddaren kan ge så mycket el samt att batteriet är nere på runt 10-15%. de sitter och glor på laddare i 1,5 timme när de ska till fjällen när vi stannar i 20-30 min max. De flesta har köpt en diesel eller hybrid som andrabil.

Jag fattar inte det här argumentet. Jag känner folk som har VAG bilar. De har aldrig kommit upp till utlovad laddhastighet oavsett hur de gör eller när de laddar.
Det är för att de inte gör så som jag beskriver.
Jag har inte sagt att det är bra, men det är en metod som fungerar. Jag har aldrig problem med laddhastigheten.
Jag har inga problem att komma upp i 175 kW med min Enyaq 80x.

Jag fattar inte det här argumentet. Jag känner folk som har VAG bilar. De har aldrig kommit upp till utlovad laddhastighet oavsett hur de gör eller när de laddar. Jag har alltid, oavsett utetemperatur, max laddhastighet när jag kopplar in. Förutsatt att laddaren kan ge så mycket el samt att batteriet är nere på runt 10-15%. de sitter och glor på laddare i 1,5 timme när de ska till fjällen när vi stannar i 20-30 min max. De flesta har köpt en diesel eller hybrid som andrabil.

Jag har en Skoda Enyaq dvs VAG med förvärmning, dvs litet nyare än Pistecarvers bil. När det är minus 18 ute (förra veckan, hemfärd från Norge) tar förvärmningen över en timme men den fungerar - jag kom upp i utlovade max 175 kW vid första laddstopp med nästan samma laddkurva som i sommarvärme. Precis som PC skriver går efterföljande förvärmningar mycket fortare. Och om jag hade haft en destinationsladdare på boendet inför avfärd så hade jag kunnat förvärma med el direkt från laddstolpen och starta med varm bil och 100% SOC.

Men visst, jag skulle kanske tveka litet att skaffa en bil utan förvärmning även som andrabil om jag bodde längre norrut med fler och oftare minusgrader än i Malmö (åtminstone utan varmgarage). Men som sagt, med hemmaladdare och mest lokal körning går det nog bra ändå. Jag kan förstå dem som har en bränslebil som första bil, men inte att ha elbil som förstabil och bränslebil som andrabil? Låter avigt om det inte handlar om två långpendlare.

Vi har bara en bil men jag skulle absolut kunna tänka mig att köpa en ädre elbil som andrabil förutsatt ett bra inköpspris. Instämmer helt i att de kan bli svårsålda (det är ju därför vi leasar hittills). Utvecklingen går framåt men kanske inte med stormsteg, tyvärr. Men de framsteg som görs är på marginalen där de kan göra stor skillnad. Litet bättre laddkurva och litet längre räckvidd.

Utvecklingen går framåt men kanske inte med stormsteg, tyvärr. Men de framsteg som görs är på marginalen där de kan göra stor skillnad. Litet bättre laddkurva och litet längre räckvidd.
Jo, utvecklingen går fort.
Titta bara på prestanda för t ex BMW iX3 Neue Klasse, Zeekr 7x, XPeng G6 och kommande Volvo EX60, det motsvarar decennier av utvecklingsförbättringar om man applicerar det på fossilbilar.
Några av de bilarna laddar nästan tre ggr snabbare än din och min, det är inte en liten förbättring av laddkurvan, det är jättekliv av förbättring.
Och iX3 och EX60 har 50% bättre räckvidd.
Allt detta på bara två år.
Och det är just därför som man inte ska köpa en ny elbil nu, leasa i stället eller köp en som är några år gammal till bra pris.

Senast ändrad:
Jo, utvecklingen går fort.
Titta bara på prestanda för t ex BMW iX3 Neue Klasse, Zeekr 7x, XPeng G6 och kommande Volvo EX60, det motsvarar decennier av utvecklingsförbättringar om man applicerar det på fossilbilar.
Några av de bilarna laddar nästan tre ggr snabbare än din och min, det är inte en liten förbättring av laddkurvan, det är jättekliv av förbättring.
Och iX3 och EX60 har 50% bättre räckvidd.
Allt detta på bara två år.
Det är viktigt att ha rätta referenspunkter. VW MEB-plattform var aldrig tänkt att vara en benchmark för högpresterande laddning, utan snarare en volymplattform. Redan 2021 introducerades Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6 med 800-voltssystem, vilket möjliggjorde en laddprestanda som de tyska mainstream-märkena först nu börjar matcha.

Det är viktigt att ha rätta referenspunkter. VW MEB-plattform var aldrig tänkt att vara en benchmark för högpresterande laddning, utan snarare en volymplattform. Redan 2021 introducerades Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6 med 800-voltssystem, vilket möjliggjorde en laddprestanda som de tyska mainstream-märkena först nu börjar matcha.
Och kineserna är redan långt förbi KIA och Hyundai och laddar nu med 500 kW och 900V system, och dessutom med LFP batterier. Och snacket går redan om Megawatt laddning.
By the way… för några dagar sedan offentliggjorde Volvo två veckor i förväg innan den officiella presentationen räckvidden på nya EX60. Det blir WLTP 810 km vilket är fantastiskt bra, men det är bara 8 km bättre än iX3, och efter hur Volvo VD:n de senaste månaderna har bröstat upp sig med alla stora ord om ”die Neueste Klasse” och ”vi är nästan vid 100 mil”, så är det ändå en besvikelse. Jag hade förväntat mig 900 km efter alla ”teasers” och trumvirvlar.

Det blir WLTP 810 km vilket är fantastiskt bra, men det är bara 8 km bättre än iX3, och efter hur Volvo VD:n de senaste månaderna har bröstat upp sig med alla stora ord om ”die Neueste Klasse” och ”vi är nästan vid 100 mil”, så är det ändå en besvikelse. Jag hade förväntat mig 900 km efter alla ”teasers” och trumvirvlar.
Heh heh https://www.freeride.se/forum/threads/varfor-ar-skidakare-miljoomedvetna.151867/page-51#post-1327745

På hur många ställen i Sverige? 😉
Och vad vill du säga med den frågan?
Att vi kommer ändå inte kommer att köpa några Kina-bilar här oavsett hur mycket bättre de blir?
Vad bra, de har ändå ingen chans.:unsure:
Folk köper i längden med plånboken och inte med moralkompassen.

För att svara på din fråga:
Gällande superladdprestanda bilar från Kina såldes i Sverige 2025:
- 748 st Zeekr 7x
- 592 st XPeng G6
- 333 st XPeng G9
Vad producerar just nu europeiska företag som kan matcha tekniken i dessa bilar?
XPeng bilarna monteras redan i Steyr (Österrike).

Bilarna ovan har fått toppbetyg av svenska motorjournalister.
Jag provade nyligen en XPeng G6 Performance och hade den inte haft tre i mitt tycke irriterande brister i form av avsaknad av handskfack, för kort sittdyna i förarsätet och störande artificiellt ljud under 30 km/h, så hade jag beställt en.
Hur lång tid tror du det tar innan de har fixat till de detaljerna?
Kineserna är dessutom mycket duktigare än europeiska tillverkare på att skicka ut OTA uppdateringar.
Europeisk bilindustri behöver innovationskraft och jävla anamma, inte förnöjsam von-oben-attityd.

Och vad vill du säga med den frågan?

Att det inte är någon fördel med 525 kW så länge det inte går att ladda i närheten av den hastigheten. Det verkar finnas ungefär 8 laddstolpar som klarar mer än 400 kW i Sverige. De finns i Stockholm, Lund och i Göteborg och når max 500 kW. Så nej, XPeng kan inte ladda med 525 kW utan laddar i praktiken med max 400 kW utom på ett mycket litet antal stationer.

I ett bredare perspektiv vill jag förstås säga att det kommer att ta ett tag innan den fördelen får praktisk betydelse för de flesta jämfört med andra bilar som kan ladda i minst 300-350 kW. Och att det nog ändå är förlängd räckvidd och utbyggd laddstruktur som i slutänden kommer att vinna över de flesta till elbilsidan.

Du kan ha rätt, men jag tror och hoppas att fler aktivt kommer att välja bort de kinesiska bilarna, trots att deras framsteg som du beskriver inte går att bortse ifrån. I längden kan Kinas (dvs det diktatoriska antidemokratiska kommunistiska partiets) ekonomiska expansion och makt bli en geopolitisk katastrof som kan få klimatproblemet att blekna i jämförelse.

Tillbaka
Topp