Omöjligt att hitta rätt pjäxa och innerskor.

Hej! Jag har haft mycket stora problem under åren att hitta en pjäxa där min häl sitter fast.
I alla pjäxor som jag har haft under åren (förutom mina dynafit turpjäxor) så har min här rört sig en hel del upp när jag landar switch tex. Jag har främst kört på olika FT modeller. Min fot är 256mm och även om jag downsizar till MP 255mm så löser inte det problemet utan pjäxan känns bara för liten. Är ute efter ett par nya pjäxor nu och tror egentligen att jag skulle behöva en innersko som t.ex zipfit men då jag är student och endast jobbar deltid så blir pengar lätt ett problem om jag ska köpa både en nya pjäxa men sen också innerskor när nästan lika mycke. Är det någon som har haft liknande problem och kan rekommendera en pjäxa.

Kanske inte löser ditt problem men jag har jättesmala fötter och jämt skoproblem. Dessutom lika plattfotad som kalle. Jag har typ ”skumgummibitar” tejpade vid sidan av hälen på innerskon för att trycka ihop o således hålla fast hälen. En åtgärd för max ett par hundra. Har du testat det? Bitar att tejpa själv finns i välrenommerade pjäxbutiker eller en bootfitter som klipper till dem

Kanske inte löser ditt problem men jag har jättesmala fötter och jämt skoproblem. Dessutom lika plattfotad som kalle. Jag har typ ”skumgummibitar” tejpade vid sidan av hälen på innerskon för att trycka ihop o således hålla fast hälen. En åtgärd för max ett par hundra. Har du testat det? Bitar att tejpa själv finns i välrenommerade pjäxbutiker eller en bootfitter som klipper till dem
Ska kika på det!

Bilagor

• IMG_4839.webp
    IMG_4839.webp
    321.6 KB · Besök: 77
Är det så att du kan röra på hälen i sidled eller att du kan lyfta på den? Jag har haft samma problem trots ett par Atomic Hawk Ultra som väl är den smalaste pjäxan man kan hitta. Jag fick förut spänna pjäxorna väldigt hårt vilket gjorde att jag fick kramp. Min lösning var ZipFit.
Jag har fortfarande lite hälglapp på vänsterfoten men skall åtgärda det i veckan med att lägga till mer kork. Dock inte främst vid hälen utan ovanpå på tungan typ vid vristen/fotryggen.

Så jag tycker förutom sådana hälgrepp kan du även prova hälkil så att foten kommer upp en bit mot tungan på innerskon.

Är det så att du kan röra på hälen i sidled eller att du kan lyfta på den? Jag har haft samma problem trots ett par Atomic Hawk Ultra som väl är den smalaste pjäxan man kan hitta. Jag fick förut spänna pjäxorna väldigt hårt vilket gjorde att jag fick kramp. Min lösning var ZipFit.
Jag har fortfarande lite hälglapp på vänsterfoten men skall åtgärda det i veckan med att lägga till mer kork. Dock inte främst vid hälen utan ovanpå på tungan typ vid vristen/fotryggen.

Så jag tycker förutom sådana hälgrepp kan du även prova hälkil så att foten kommer upp en bit mot tungan på innerskon.
Har en ganska bred fot. Så smala pjäxor är inte optimalt, hälen rör sig bara uppåt. Känns kom att jag har en häl som knappt sticker ut något bakåt och därför inte riktigt kommer bak "hälfickan" och låser. Sedan smalnar min häl av drastiskt uppåt och därför känns många pjäxor för breda i höjd med fotknölen.

Hälen sitter fast om pjäxan sitter bra. Tyvärr är det svårt att hitta en pjäxa som sitter bra för din fot över internet, då måste du ta dig till en bra alpinbutik som har duktig bootfitter på plats. Tyvärr igen så är det inte säkert att det blir till ett studentvänligt pris.

Förutom hälgreppen som tipsats om kan du testa att bygga på innerskon ovanpå vristen och frampå smalbenet. Då trycks foten nedåt och bakåt.

Min 25,5cm fot fick bra hälgrepp i fulltilt mp245 men såklart minimalt med tåutrymme då. Numera åker jag storlek 25,5 men i en smalare pjäxa med låg volym. Min vrist är lite högre så aldrig riktigt haft problem med hälgrepp då foten alltid trycks ner ordentligt. Däremot jag har problem med smala smalben/anklar och det har zipfits löst bra för mig. Gillar även att zipen är tunnare i fram så man får gott om plats för tårna. Målet är ju dock att köpa en pjäxa som inte behöver en zipfit för att man ska sitta fast ordentligt i bakre delen, men för vissa av oss som är smala i bakre delen av foten behövs det tyvärr.

Ibland kan det hjälpa att lägga i en distans under innerskon, typ 1-5mm beroende på hur mycket effekt man vill få. Då får man ett högre tryck runt vristen, mindre volym generellt och man flyttar även upp hälen samma distans, vilket kan göra att den hamnar bättre i hälgreppet i innerskon.

Det uppenbara är förstås att sätta en hältightare på innerskon som nämnts ovan. Det finns färdiga självhäftande skumdelar att köpa i välsorterade skidbutiker. En klassiker annars för den budgetmedvetne är att mecka själv med Biltemas självhäftande 1,2mm dämppapp. En bit sådant har jag alltid liggande i pjäxbagen.

Ibland kan det hjälpa att lägga i en distans under innerskon, typ 1-5mm beroende på hur mycket effekt man vill få. Då får man ett högre tryck runt vristen, mindre volym generellt och man flyttar även upp hälen samma distans, vilket kan göra att den hamnar bättre i hälgreppet i innerskon.
Ja, vilken oerhörd skillnad det blev när jag i tonåren tänkte att det måste gå att få pjäxorna att sitta bättre och provade med kartongbitar under hälen på innerskon.
Krävdes en distans på 1,5 cm innan jag var nöjd och plötsligt svarade skidorna direkt och som jag ville.

Minns att jag tyckte snökontakten var helt otrolig. Hade någon pratat om snökontakt innan dess hade jag sett ut som ett frågetecken.

Lärde mig mycket om passformen på pjäxor av det enkla experimentet och köpte nya pjäxor året efter.

Ja, vilken oerhörd skillnad det blev när jag i tonåren tänkte att det måste gå att få pjäxorna att sitta bättre och provade med kartongbitar under hälen på innerskon.
Krävdes en distans på 1,5 cm innan jag var nöjd och plötsligt svarade skidorna direkt och som jag ville.

Minns att jag tyckte snökontakten var helt otrolig. Hade någon pratat om snökontakt innan dess hade jag sett ut som ett frågetecken.

Lärde mig mycket om passformen på pjäxor av det enkla experimentet och köpte nya pjäxor året efter.
Rampvinkel för foten är en helt egen historia. Det är fanimej HELT SJUKT vilken skillnad det gör för åkupplevelsen att höja eller sänka hälen typ 5mm, åt det bättre eller sämre hållet, beroende på vad man föredrar. Med för låg rampvinkel blir det bara ett stort jävla bryt av allt. Skidorna känns långa och tunga och vresiga. Med rätt vinkel känns allt bara rätt och lätt. Med för hög vinkel känns hela åkningen orolig och det känns otryggt, sprättigt och översvängt. En av livets absolut största gåtor är att rampvinkeln inte anges på olika pjäxor. Det är verkligen en för många dold parameter som påverkar MYCKET mer än vad de flesta tror.

Rampvinkel för foten är en helt egen historia. Det är fanimej HELT SJUKT vilken skillnad det gör för åkupplevelsen att höja eller sänka hälen typ 5mm, åt det bättre eller sämre hållet, beroende på vad man föredrar. Med för låg rampvinkel blir det bara ett stort jävla bryt av allt. Skidorna känns långa och tunga och vresiga. Med rätt vinkel känns allt bara rätt och lätt. Med för hög vinkel känns hela åkningen orolig och det känns otryggt, sprättigt och översvängt. En av livets absolut största gåtor är att rampvinkeln inte anges på olika pjäxor. Det är verkligen en för många dold parameter som påverkar MYCKET mer än vad de flesta tror.
Ja, jag fortsatte med en liten distans under hälen i många år av den anledningen. Idag åker jag inte längre med plöstryck på samma sätt utan har en mycket mer naturlig stance, med trycket snarast ned i hälen och bindningarna monterade längre fram.
Tror inte att jag skulle uppskatta en höjd häl på samma sätt idag men det var några år sedan jag experimenterade med det.

Om budget är viktigt är det inte så dumt att göra en hemmamoddad liner - dvs. som mno och emmis föreslår.

om din liner är helt slutkörd vet jag att det i vissa skidbutiker är så att de slänger fabrikslinern om de kör i en mimic el. dyl. Brasklapp: endast personlig vetskap om detta från en större skidort utomlands och en väldigt stor skidbutik
Kan därför vara värt att ringa till en större butik om nån sån finns i närområdet som har bootfitters och fråga om det är så de gör - säkert inte omöjligt att köpa en ny liner till bra pris att prova med isf

Tillbaka
Topp