Vill byta mina tråkiga nybörjarskidor - men alternativen förvirrar

Sooffi

Medlem
Hej!
Jag fattar att frågan har ställts tusen gånger och jag lovar att jag har läst allt. Inklusive reddit, och frågat chatgpt och co-pilot. Men jag blir inte riktigt klok. På reddit är svaret Blizzard black pearl 88. Här läser jag att man kanske ändå vill ha en något smalare skida.

Jag har åkt sen barnsben, till och från när livet har hänt. Är 40+ idag. Åker gärna rött och blått, inte så mycket svart. Skulle nog ta mig ner för en svart, men känner inte att det skulle vara kul. I röd backe kan jag bestämma över skidorna, i svart tror jag att det skulle bli mer att jag bara tog mig ner med så mycket svängar som möjligt.

Kort kvinna, 158 cm, vikt någonstans mellan 75-80. Tränar mycket styrka och har en gedigen bakgrund med mycket skridskor som tonåring (det verkar av någon anledning sitta kvar i benen).

Har idag en nybörjarskida från head, 148 cm lång tror att den heter free joy. Störde mig på skidorna senast jag åkte, de liksom vibrerar och känns konstiga i högre hastigheter. Jag tror att det skulle vara kul för mig med en uppgradering. Tänker att vad jag än köper så ska jag ha det i tio år eller så och nu när barnen inte är små längre utan kan åka själva blir det lättare att utvecklas och komma ifrån blå och gröna backar.

Jag tar väldigt gärna emot tips, blir så snurrigt med alla alternativ. Det går ju att hyra/testa, men jag tror att jag kommer få en invänjningsperiod och att en tuffare skida kanske tar ett par dagar att anpassa sig till?

Kan du köra på skär?
Vad använder du för pjäxor? Finns det prestanda där eller är det mer en komfortmodell?

Pjäxorna ska också uppgraderas, jag kan köra på skär ibland, hoppas på att bli mer stabil, men det går bra i lätta backar när förhållandena är rätt.

Då har du en bit att gå teknikmässigt för att kunna driva en avancerad skida på riktigt. Men om ambitionen att hamna där finns hade jag valt en ganska lätt skida, men med skaplig åkprestanda med ett midjemått på runt 90mm. Det blir en mångsidig skida som kommer att fungera bra i alla tänkbara underlag i pisten. Även om målbilen med piståkning är perfekt manchester i sol är verkligheten dessvärre mycket mångfacetterad i aspekten snö och förhållanden. En smal skida går bra på fast underlag och ger ett högre teoretiskt isbett. Men den fungerar i praktiken bäst främst när det är jämnt, fast eller hårt underlag och bra preparerat. Är det mjukt eller ännu värre ojämn hårdhet kommer den att skära ner och kännas flytig på samma gång i det mjuka och betta på det hårda, vilket gör det svåråkt. Om det snöar under natten, blir uppkört på eftermiddagen, är slaskigt, blir sockersnö blandat med isfläckar osv som det oftast är i verkliga förhållanden, ger en bredare skida ett jämnare bett oavsett underlag och mer trygghet i svängen. Sen får du som bonus en viss offpistpotential även om det inte är något du verkar sträva efter.

Just nu är en av de bästa dealarna den här tycker jag:

Det kommer dock att kräva att du fortsätter att utvecklas tekniskt, men det är inte ett jättesteg. När du väl har kört in dig på den typen av skida kommer du att åka mer kraftfullt och våga testa svårare utmaningar. Men det kräver som grund att du har en skaplig pjäxa med bra passform, som kan hantera de ökade krafterna från skidan.

Den finns bara kvar i längd 151 cm ser jag. Det kan vara lite kort, men jag har svårt att avgöra det som betydligt längre. Det är dock ändå 96% av din kroppslängd så det ligger inom den valbara skalan för den skidtypen även om det blir ett kompakt paket.

Vi har liknande erfarenhet från familjen och MnOs tips är mitt i prick. En nyckel är som sagt att skaffa pjäxor som matchar. Jag vågar vara optimistisk och påstå att med en sådan skida kommer du att utvecklas nästan momentant. Du kommer att med trygghet direkt kunna hålla högre fart (vilket du uttrycker att du vill) och därmed utveckla de högre krafter som de nya skidorna kan hantera, vilket leder till en god cirkel där bättre teknik med mer skärande svängar underlättas på underlag som tidigare varit svårt etc etc. Är också ganska säker på att detta därmed också ger dig bättre isgrepp och allmän kontroll i hårda pister jämfört med de gamla smalare/mjukare skidorna som inte verkar kunna förmedla din teknik och kraft ner till backen. Vi håller tummarna.

Låter bra, det ända är att jag funderar lite över längden. Min research hittills antyder att jag nog bör köpa en skida som är ungefär i min egen längd eller strax över snarare än betydligt kortare som jag har idag. Detta pga att jag är tung för min längd och tränar benstyrka aktivt (skivstångsfokuserad träning).

Jag skjuter ju hellre på mitt köp ett tag än köper fel bara för att det inte finns på rea. Jag kan nog åka på mina säsongen ut, tänker att de nya pjäxorna blir en kraftig uppgradering. De gamla var för stora åt alla håll (1 cm på längden och alldeles för rymliga i foten).

För mig låter det som utrustnings brist. Både jag och min fru åkt sedan små.
Både jag och min fru kände likadant när barnen blev lite större och vi börja åka mer rött och svart. Skidorna bett inte utan bara sladda. Byte först pjäxor wow stor skillnad i känsla. Då kände man att det var skidan som inte hållde måttet när det blev brantare.

Följ:
1. Pjäxor hur gammla är dem. Vilken flex har de? Har de 60-70 i flex då är det en mjuk nybörjarbjäxa. Ta hjälp i någon butik.
2. Vad åker du? Mest i pist. Offpist? Lite blandat. Måste det följas med barn i skogstigarna utanför pisten.

Mest i pist bredd upp till 85. Visst fungerar med breddare i pist men blir lite enformigt. Runt 80-85 funkar även vid uppkörd backe. Jag kör bredd 83 frun 85.
Ska de följas med barn ut i skogsstigar, kan en lite bredare va skönt (tex blaze som näms). Kan även blir bra om det blir lite offpist.

Om mest pist mitt förslag i 153:

Blizzard black pearl 88 tror även jag på. Inget dumt förslag.

Senast ändrad:
Ny pjäxa beställd efter mycket mätande och testande (jag vet att man ska gå till en bootfitter - men jag valde den andra vägen). Den har 105 i flex, vilket kanske är i högsta laget, men jag testade att flexa alla tillgängliga pjäxor hemma och tror att det funkar. Tänker bara pist, men vet inte vad som kan tänkas i framtiden. Ungarna har blivit tonåringar och är stora nog att klara sig helt själva vid behov och åker mer än gärna brant och fort.

En tanke kan vara att införskaffa pjäxorna först och sedan provhyra litet olika pjäxor. 105 i flex låter bra, inte för högt. 110 hade säkert funkat också.

Jag instämmer inte med Ockåäö och hobo när det gäller bredden utan tycker gott man kan gå upp till 88-92 mm midja även om du åker enbart i pisten. Den större bredden inte bara "fungerar" i pist utan är ofta (eller t o m oftast) bättre, precis som MnO skriver när det "snöar under natten, blir uppkört på eftermiddagen, är slaskigt, blir sockersnö blandat med isfläckar osv som det oftast är i verkliga förhållanden".

Senast ändrad:
Hej! Rekommenderar Salomon Stance 84. Finns också tjejversion med tillägget W. Är samma skida med med annan grafik på top sheet. Skidan går jättebra att sladda med, men också åka på skär. Har lagom med metall för att vara stabil men ändå snäll, samtidigt som det finns jättemycket utrymme att utvecklas på. Funkar toppen i isig till slaskig pist från medelgoda åkare till ganska avancerade! Också om det ligger en decimeter eller två puder i pisten eller utanför. Den effektiva kanten är ganska lång, så du slipper köpa en onödigt lång skida.

Om du är medelgod och vill utveckla dig och samtidigt allra mest åker pist skulle jag inte gå över 85mm plus minus. Med bredare skidor blir kantbyte lite jobbigare vilket är dumt om du vill utveckla din carvingteknik.

Den större bredden inte bara "fungerar" i pist utan är ofta (eller t o m oftast) bättre, precis som MnO skriver när det "snöar under natten, blir uppkört på eftermiddagen, är slaskigt, blir sockersnö blandat med isfläckar osv som det oftast är i verkliga förhållanden".
Jag har aldrig fattat vad som är problemet med att åka på t.ex. en skida med 80 mm midja i dessa förhållanden. Just nu är jag så jäkla sugen på att testa Faction Dancer 79 🤩

Jag har aldrig fattat vad som är problemet med att åka på t.ex. en skida med 80 mm midja i dessa förhållanden. Just nu är jag så jäkla sugen på att testa Faction Dancer 79 🤩

Det är ok, alla kan ju inte fatta allting... ;) Skämt åsido, när man själv är hyggligt orienterad i skid-djungeln och känner sig själv blir det ju till 100% en fråga om tycke och smak. Om du vill åka telemark baklänges på längdåkningsskidor i Japanskt puder så är det upp till dig. :)

Det är klart att det går alldeles utmärkt med 80mm, men jag har tillgång till skidor med rätt så täta steg mellan 72 och 125mm i midjan och jag väljer helst något strax under 100 mm i det läget. Jag tycker det är lättare att åka som jag vill då helt enkelt. Det är en lagom kombo mellan flyt och kraft och man får en lätt sävlighet i kantningen som gör att man får någon millisekunds ökad betänketid i manövrarna. 80mm upplever jag som mer i behov av absolut koncentration hela tiden och i den bredden behövs istället mer stuns i konstruktionen istället för att man får ”gratis” stabilitet ur en ökad bredd. Då skär det fast mer i mjuka partier och man tappar följsamhet bland ojämnheter. Men det är ju små skillnader och olika modeller av skidor beter sig markant olika såklart.

Ok, jag är helt övertygad om att jag vill ha bredare än idag. De är 67 tror jag om jag läste rätt. Frågan är ju bara hur breda, enligt min egen research innan jag startade den här tråden tyckte jag ett spann på 82-88 verkade rimligt. Längd tänker jag mig någonstans mellan 154-160, jag tycker verkligen att de jag har på 148 känns korta, samtidigt vill jag ju inte få så långa skidor att jag inte fixar liftkön... Sen är ju frågan hur hårda skidor jag tål.

Ok, jag är helt övertygad om att jag vill ha bredare än idag. De är 67 tror jag om jag läste rätt. Frågan är ju bara hur breda, enligt min egen research innan jag startade den här tråden tyckte jag ett spann på 82-88 verkade rimligt. Längd tänker jag mig någonstans mellan 154-160, jag tycker verkligen att de jag har på 148 känns korta, samtidigt vill jag ju inte få så långa skidor att jag inte fixar liftkön... Sen är ju frågan hur hårda skidor jag tål.
Du är inne på helt rätt spår tycker jag.

Om du vill åka telemark baklänges på längdåkningsskidor i Japanskt puder så är det upp till dig. :)
Jag skulle påstå att vi kan vara mer nyanserade än att bli så här extrema :unsure:

Mina egna smalaste skidor är 88 mm, men under de senaste två åren har jag testat skidor som Elan Wingman 82 CTI, Fischer RC One GT 82 och Head Supershape E-Rally under minst en hel dag vardera. Och jag har blivit imponerad av hur rappa och samtidigt mångsidiga alla dessa modeller har varit från tidig morgon till eftermiddags pucklar.

Om du är medelgod och vill utveckla dig och samtidigt allra mest åker pist skulle jag inte gå över 85mm plus minus. Med bredare skidor blir kantbyte lite jobbigare vilket är dumt om du vill utveckla din carvingteknik.
Japp! Instämmer helt. Om nu TS idag kör 67 bredd rekomenderar jag starkt prova en bredd skida innan köp.

Jag skulle påstå att vi kan vara mer nyanserade än att bli så här extrema :unsure:

Mina egna smalaste skidor är 88 mm, men under de senaste två åren har jag testat skidor som Elan Wingman 82 CTI, Fischer RC One GT 82 och Head Supershape E-Rally under minst en hel dag vardera. Och jag har blivit imponerad av hur rappa och samtidigt mångsidiga alla dessa modeller har varit från tidig morgon till eftermiddags pucklar.
Ohh! Någon mer som gillar Wingman. Provkörde 174 lång wingman 83 på eftermiddagen i lite uppkörd backe, kalas fin. Jag: 185 och 85kg
Provade även ripstick 96. Även den bra skida. Fint grepp och fixa farten blev goa långa svängar. Men detta hade ju Wingman också plus mycket mer lekfullhet, lätt få till både korta och långa svängar.

Finns ju i annat utseende riktat till kvinnor : wildcat.

Senast ändrad:
+1 på Mno’s inlägg.
Jag kikar på nya skidor till dottern som är ungefär samma längd, 18 år med hyfsad bra teknik. Jag har också kommit fram till Völkl Blaze men tror på både 84 och 94 i bredd.
Jag har även kikat på Mindbender 85w. Vill undvika att hon får för styv skida.

Blizzard Sheeva 9 och Nordica Santa ana 92 dyker upp högt i flera tester, vill minnas att dom är lite styvare.

@Sooffi det blev lite blandade skurar här i tråden. Mina två ören är i varje fall:

De flesta skidtestare på youtube är oftast väldigt duktiga åkare som lätt kan köra breda skidor på skär i pist och smala skidor i kallt puder. Men som mellangod åkare som åker på skär i svag lutning men inte i brantare partier blir en bredare skida ett onödigt hinder om man vill ta tekniken till nästa nivå. I det här fallet som specifikt kortsvängar på skär i brantare backar i stället för att stanna vid braquage, allmän hasning eller okontrollerade långsvängar.

Men valet är så klart ditt! Lycka till!

P.S. Nu är jag franskt skolad där kortsvängar är första anhalten till all annan åkning.

@Sooffi det blev lite blandade skurar här i tråden. Mina två ören är i varje fall:

De flesta skidtestare på youtube är oftast väldigt duktiga åkare som lätt kan köra breda skidor på skär i pist och smala skidor i kallt puder. Men som mellangod åkare som åker på skär i svag lutning men inte i brantare partier blir en bredare skida ett onödigt hinder om man vill ta tekniken till nästa nivå. I det här fallet som specifikt kortsvängar på skär i brantare backar i stället för att stanna vid braquage, allmän hasning eller okontrollerade långsvängar.

Men valet är så klart ditt! Lycka till!

P.S. Nu är jag franskt skolad där kortsvängar är första anhalten till all annan åkning.
Jag håller inte med. Jag tycker att en lite lättare, ganska mjuk "bred" skida är väldigt lätt att utvecklas på, men däremot är det svårt på riktigt att tämja en prestandapistskida med aggressiv spårvilja och massivt bett i 77-85mm-klassen. Det blir alldeles för bettigt och kommer att ge känslan av att antingen åka med på rälsen eller att ta det lugnt. De är ofta lite oroliga i sladd och onödigt svår att ta ner farten med när det lägger iväg, om man ska raljera lite med generaliseringar. En VÄLDIGT vanlig syn i de svenska fjällen är en man i lite för tight skaljacka en bit över 50 som har köpt en högprestandapistskida runt 85mm, gärna med tysk påbrå, men som har uppenbart stora problem med att tämja besten. Och som sen ändå mer än gärna pratar om skidans fantastiska pistegenskaper i liften på vägen upp. Inte alltför sällan sammanfaller detta även med en dialekt som inte klingar direkt glesbygd :). Ju längre dagen går och ju större pucklarna blir, desto tröttare blir benen och desto värre blir det. Hade man tvingat på dessa individer en mjukare, mer friåkningsinspirerad skida med några mm till under foten, hade de på två timmar utvecklat sin åkning ett antal snäpp.

Med "bred" avses då inte riktiga bredlagg, utan 90-100mm. Den breddklassen, fast med en tung pistbaserad konstruktion däremot är en annan femma. De kräver mycket av sin åkare. Men det är ju inte den kategorin vi pratar om här.

Vad tror TS om Elan Ripstick 88W? Det kan vara en ganska rimlig kompromiss av trådens röster, tycker jag. Finns i 154 och 161 och är en smal freerider snarare än en bred pistskida. Den tror jag du hade gillat.

Senast ändrad:
Jag håller inte med. Jag tycker att en lite lättare, ganska mjuk "bred" skida är väldigt lätt att utvecklas på, men däremot är det svårt på riktigt att tämja en prestandapistskida med aggressiv spårvilja och massivt bett i 77-85mm-klassen. Det blir alldeles för bettigt och kommer att ge känslan av att antingen åka med på rälsen eller att ta det lugnt. De är ofta lite oroliga i sladd och onödigt svår att ta ner farten med när det lägger iväg, om man ska raljera lite med generaliseringar. En VÄLDIGT vanlig syn i de svenska fjällen är en man i lite för tight skaljacka en bit över 50 som har köpt en högprestandapistskida runt 85mm, gärna med tysk påbrå, men som har uppenbart stora problem med att tämja besten. Och som sen ändå mer än gärna pratar om skidans fantastiska pistegenskaper i liften på vägen upp. Inte alltför sällan sammanfaller detta även med en dialekt som inte klingar direkt glesbygd :). Ju längre dagen går och ju större pucklarna blir, desto tröttare blir benen och desto värre blir det. Hade man tvingat på dessa individer en mjukare, mer friåkningsinspirerad skida med några mm till under foten, hade de på två timmar utvecklat sin åkning ett antal snäpp.

Med "bred" avses då inte riktiga bredlagg, utan 90-100mm. Den breddklassen, fast med en tung pistbaserad konstruktion däremot är en annan femma. De kräver mycket av sin åkare. Men det är ju inte den kategorin vi pratar om här.

Vad tror TS om Elan Ripstick 88W? Det kan vara en ganska rimlig kompromiss av trådens röster, tycker jag. Finns i 154 och 161 och är en smal freerider snarare än en bred pistskida. Den tror jag du hade gillat.
Nu är ju Salomon Stance 84 inte direkt en prestandaskida. Finns lite metall under foten, annars är den ganska snäll i tip och tail utan att vara mesig när det är isigt! Går utmärkt att sladda med och rockern fram och lite rise bak gör det lätt att komma in och ur skärande svängar. Samt ge lite flyt när det blir uppkört eller ligger ett lager nysnö. 84mm under midjan gör det också lätt att byta kant, om det är carving man är ute efter. Men som du säger är det en väldigt bra idé att undvika Völkl v-werks och liknande skidor med tjugofem lager titanal!

Tjejen kör på Stance 84 som jag lånar ibland. Tycker det är en grymt rolig skida som man kan trycka på med, men också chilla när man känner för det. Dessutom är den inte jättedyr!

Och så lite avslutande raljerande. En inte helt ovanlig syn i Alperna är svenska män som åker som kråkor på all-mountain skidor, medan locals elegant tar sig ner på smalare lagg.

Och så lite avslutande raljerande. En inte helt ovanlig syn i Alperna är svenska män som åker som kråkor på all-mountain skidor, medan locals elegant tar sig ner på smalare lagg.

Instämmer också, men orsakssambandet är högst oklart när det gäller skidorna. I svenska fjällen hasar danskar runt på smala skidor medan locals på bredare skidor snyggt carvar förbi dem etc. Locals åker nästan alltid bättre än influgna turister.

Jag har kikat på den också, rekommenderas frekvent på reddit av samma gäng som skriver om black pearl 88. Jag ska åka på lördag och utvärdera mig själv lite bättre, förhoppningsvis hinner postnord leverera de nya pjäxorna.

Ny pjäxa beställd efter mycket mätande och testande (jag vet att man ska gå till en bootfitter - men jag valde den andra vägen). Den har 105 i flex, vilket kanske är i högsta laget, men jag testade att flexa alla tillgängliga pjäxor hemma och tror att det funkar. Tänker bara pist, men vet inte vad som kan tänkas i framtiden. Ungarna har blivit tonåringar och är stora nog att klara sig helt själva vid behov och åker mer än gärna brant och fort.
Det är värt att gå till en bootfitter som både mäter foten och letar fram rätt modell efter din åkstil. Det är rätt vanligt att man åker runt med en storlek för stora.
Jag har 100 flex på mina mjukaste pjäxor och 130+ på mina pistpjäxor, men det är ingen siffra man ska stirra sig blint på, då det kan diffa rätt mycket mellan olika tillverkare.

Nya skidor i all ära, men mycket av kontrollen sitter i pjäxorna.

Begagnat är bra. Det tråkiga är ju att på allmountin skidor och friåkning skidor sitter det nästa uteslutande fast bindning(tådel fastskruvad i skidan). Kan bli att bindningen är monterad för en bjäxa som aviker så mycket från din att du inte kan använda den. Jag med 26.5 kan inte prova sonens skidor då han har 28 (är också den enda i familjen som har fast bindning).Går ju montera om. Men kostar pengar och behövs lämnas in. Har du då också betalt endel för skidan, ja då kan du lika gärna köpa nytt.

Rälsmonterad bindning är ju föredra vid begagnat köp. Tådel och häldel går justera efter pjäxans sullmått. Kallas hyrbindning eller demo.

Ett exempel:
Marker griffon 13 fast : pris 1500-2000kr
Griffon 13 demo 2500-3000kr.

Så letar din man begagnat och ni hittar skida med fast bindning, PRUTA!. Sitter det rälsbindning på slå till. Blir också lätt sälja av om inte skidan passar.

Det är värt att gå till en bootfitter som både mäter foten och letar fram rätt modell efter din åkstil. Det är rätt vanligt att man åker runt med en storlek för stora.
Jag har 100 flex på mina mjukaste pjäxor och 130+ på mina pistpjäxor, men det är ingen siffra man ska stirra sig blint på, då det kan diffa rätt mycket mellan olika tillverkare.

Nya skidor i all ära, men mycket av kontrollen sitter i pjäxorna.
Absolut, jag fattar det. Men jag har alltså mätt mina egna fötter ett tiotal ggr nu med olika metoder. Sen är jag lite rädd för att bli undervärderad i butiken. För jag kanske inte ser superatletisk ut, men jag tar mer i knäböj än många män.. Jag har ganska dåliga erfarenheter generellt från försäljare i mansdominerade sporter. De kan såklart vara jättebra, men man vet inte riktigt innan...

Begagnat är bra. Det tråkiga är ju att på allmountin skidor och friåkning skidor sitter det nästa uteslutande fast bindning(tådel fastskruvad i skidan). Kan bli att bindningen är monterad för en bjäxa som aviker så mycket från din att du inte kan använda den. Jag med 26.5 kan inte prova sonens skidor då han har 28 (är också den enda i familjen som har fast bindning).Går ju montera om. Men kostar pengar och behövs lämnas in. Har du då också betalt endel för skidan, ja då kan du lika gärna köpa nytt.

Rälsmonterad bindning är ju föredra vid begagnat köp. Tådel och häldel går justera efter pjäxans sullmått. Kallas hyrbindning eller demo.

Ett exempel:
Marker griffon 13 fast : pris 1500-2000kr
Griffon 13 demo 2500-3000kr.

Så letar din man begagnat och ni hittar skida med fast bindning, PRUTA!. Sitter det rälsbindning på slå till. Blir också lätt sälja av om inte skidan passar.
Jag har inte lyckats hitta en enda intressant begagnad skida. Flera som jag tycker kanske är ok, men då är priset högre än nytt på t.ex. sport conrad och nära nytt på skistars webshopp. De flesta skidor på begagnatmarknaden är för långa för mig. Kan man åka med 170+ upplever jag att det finns massor tillgänligt, men för 160- not so much.

Absolut, jag fattar det. Men jag har alltså mätt mina egna fötter ett tiotal ggr nu med olika metoder. Sen är jag lite rädd för att bli undervärderad i butiken. För jag kanske inte ser superatletisk ut, men jag tar mer i knäböj än många män.. Jag har ganska dåliga erfarenheter generellt från försäljare i mansdominerade sporter. De kan såklart vara jättebra, men man vet inte riktigt innan...
Den upplevelsen är ju bara trist och onödig. Tänker också att det kan skilja mycket hur kunnig personalen är, om man besöker ett "sportvaruhus" på hemmaplan jämfört med en Skishop på skidorten.

Jag har inte lyckats hitta en enda intressant begagnad skida. Flera som jag tycker kanske är ok, men då är priset högre än nytt på t.ex. sport conrad och nära nytt på skistars webshopp. De flesta skidor på begagnatmarknaden är för långa för mig. Kan man åka med 170+ upplever jag att det finns massor tillgänligt, men för 160- not so much.
Håller med. Min fru 161 runt 58kg. Skidor runt 150-156. Mycket lite utbud begagnat. En skida som dock finns som många har eller har provat i bekantskapskretsen och som gillats av alla är k2 modellerna i 76 bredd. disruption. anthem. Glam luv. Finns i lite breddare varianter också men ingen erfarenhet av det.

Ja det är ett problem att många som säljer sina bättre begagnade allmountain-skidor, som ju ibland har varit ganska dyra att köpa nya men som ju också ofta går att hitta på reor online, annonserar ut dem med så högt pris att jag tror att många inte ens bryr sig att försöka pruta.

Synd, det blir en ond cirkel. Med litet generösare prissättning på beg skidor hade det blivit bättre rulle och fler vågat köpa begagnat och därmed kunna "prova sig igenom" en större del av sortimentet. För att hyra et par premiumskidor kan numera kosta en bra bit över tusenlappen för en vecka.

Den upplevelsen är ju bara trist och onödig. Tänker också att det kan skilja mycket hur kunnig personalen är, om man besöker ett "sportvaruhus" på hemmaplan jämfört med en Skishop på skidorten.
Ja, såklart. Men det finns inga turer planerade till någon skidort av finare slag.

Sista något breddare 78 så 11mm breddare än vad du har nu.

Senast ändrad:
Hur breda skidor åker du själv på? Har du negativ erfarenhet av pistorienterade allmountainskidor med t ex 88 mm midja?
Jag provar ganska mycket skidor i olika bredder men de underlagg jag åker,mest pist ser jag inte behov av 90+ bredder. Kan ju vända frågan till dig. Varför är du så negativ till något smallare skidor?

Och tycker du glömmer en viktig detalj. TS kommer från en skida med 67 i bredd.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp