Varför hatar folk idén om turistskatt?

Fast det stämmer ju inte med säsongsarbetare eller de familjer där ena partnern (oftast den som tjänar bäst) står skriven på bostaden belägen där det är lägre skatt men de faktiskt bor på turistorten och utnyttjar all kommunal service där.
Säsongsarbetaren blir gråzon huruvida man måste skriva sig på orten eller inte då det räknas i kalenderår var man har sin huvudsakliga vistelse. Man kan ju hävda (med viss rätt) att det är tillfälligt boende. Men att skriva sig i en kommun med lägre skatt samtidigt som man bor majoriteten av tiden på turistorten är ju folkbokföringsbrott, så det är/bör ju inte vara så svårt att komma åt.

Här är en översikt av vad den genomsnittliga kommunens utgfter går till. Självklart kan det se annorlunda ut i en typisk turistkommun i glesbygd. Men mitt intryck är att "turismens skadeverkningar" knappast kan vara någon betydande orsak till att en sådan kommun har ekonomiska problem.

1768574439699.webp

Här är en översikt av vad den genomsnittliga kommunens utgfter går till. Självklart kan det se annorlunda ut i en typisk turistkommun i glesbygd. Men mitt intryck är att "turismens skadeverkningar" knappast kan vara någon betydande orsak till att en sådan kommun har ekonomiska problem.

Visa bilaga 43159
Glesbygdens ekonomiska problem består oftast av en hög medelålder på invånare, och höga kostnader för vård och omsorg. Det andra problemet är få högavlönade jobb och en svag skattebas. Allt detta är förståeligt.
För den som ändå har ett hyfsat jobb och inte känner något behov av att ha nära till en storstad, så erbjuder ändå glesbygden möjligheter till bra livskvalitet. Boendet kostar en bråkdel av vad det gör i storstadsregionerna och man klarar sig bra på en lägre lön.

Lyssnade ring P1 och en klok kille ringde in och debatterade om problematiken som verkar finnas i Jämtlandsfjällen och Åre specifikt. Han tar upp konceptet turistskatt som en möjlig lösning, vilket är fullt rimligt då detta känns som praxis på turisttäta ställen nere i Europa. Det känns som en rimlig lösning kan man spontant tänka, då det hade hjälpt året runt-boendena.

När jag sedan läser kommentarsfältet på facebook blir jag lite småkonfunderad över vissas avsky mot tanken. Säger att turisterna skulle försvinna, att Åreborna ska tacka på sina bara knän att Skistar drar dit turister, att det är ett sossepåfund osv.

Jag undrar om dessa personer aldrig varit utanför Sverige förut och förstått att det är så det går till på alla skidorter? Har man råd att åka till Åre så borde man väl ha råd att betala en hundring per skalle för att se till att alla fasciliteter man utnyttjar fungerar och lokalsamhället och inte bara Skistar frodas. Annars borde man fundera på om man inte ska göra något annat på semestern.

Har själv inte någon mer insyn än det som framgått i media, men tycker att diskussionen är spännande.

Svaret på ursprungsfrågan är ganska lätt i min mening. Svaret på frågan om man bör ha en turistskatt eller ej är lite mer komplex. Varför folk blir så arga på idén kan förklaras så här. Jag som turist är kund och köper ett totalkoncept. När jag köper ett besök i Åre så inser jag att jag därigenom deltar i att finansiera Åres existens. Utan turister så skulle Åre kommun knappt existera öht. Att då personer som lever och i olika grad frodas av just turismen argumenterar utifrån att turismen är en belastning ger en reaktion hos mig som turist. Och den reaktionen är inte att det är något positivt. Testa själv att gå in på IKEA för att köpa en soffa. Hur reagerar du om personalen börjar argumentera med dig om att du sliter på deras lokaler och tar deras tid?

Sen till själva sakfrågan. Ställ frågan så här, som kommuninvånare, har du en bättre samhällsservice på totalen i Åre kommun jämfört med säg Krokoms kommun? Avlopp som tex används som exempel här i tråden betalas av användaren. Man får inte ens finansiera systemet via skatt... Om avloppssystemet inte fungerar tar man antingen ut för lite avgift av respektive användare eller så är man totalt inkompetent. Inget av alternativen är ett argument för att ta ut en extra skatt av turister. Sjukvård är tex samma sak. Om jag behöver uppsöka sjukvård i Åre kommer min hemregion att betala för det. Att man har mängder av uthyrningsbäddar man kan ta ut avgifter för gör snarare att kommunen ifråga har det bättre än samma kommun utan turister.

Och sen att kommuninvånare i turisttäta kommuner i en opinionsmätning säger att de gillar idén är väl höjden av irrelevans?

Senast ändrad:
Kunde inte hålla mig! Så här tycker i varje fall ChatGPT kring motiven till att inför turistskatt :)

Huvudmotiven för att införa turistskatt på semesterorter i Sverige skulle sannolikt kretsa kring ekonomi, hållbarhet och lokal rättvisa. De viktigaste argumenten brukar vara:

1. Finansiera lokal service och infrastruktur​

Semesterorter får ofta kraftigt ökat tryck på:
  • vägar, kollektivtrafik och parkering
  • vatten, avlopp och avfallshantering
  • räddningstjänst, sjukvård och ordningshållning
Turistskatt kan ses som ett sätt att låta besökare bidra till kostnader som annars faller på kommuninvånare.

2. Minska slitaget på miljö och natur​

Populära svenska resmål, till exempel fjällen, skärgården och vissa kustorter, utsätts för:
  • nedskräpning
  • erosion av stränder och leder
  • störningar av djurliv
Intäkter från turistskatt kan öronmärkas för naturvård, leder, nationalparker och hållbar turism.

3. Hantera överturism​

I vissa områden kan turistskatt användas som ett styrmedel för att:
  • dämpa extremt höga besöksantal under högsäsong
  • sprida turism över året
  • styra bort från särskilt känsliga platser
Även en relativt låg avgift kan ha en reglerande effekt.

4. Rättvisefråga mellan boende och besökare​

Permanentboende betalar kommunalskatt året runt, medan turister använder många tjänster utan att bidra till skattebasen. Turistskatt motiveras ofta som:
  • ”besökaren betalar”
  • ett sätt att minska känslan av att lokalsamhället subventionerar turismen

5. Skapa långsiktigt hållbar turism​

En stabil extra intäktskälla kan göra det möjligt att:
  • investera i kvalitet snarare än volym
  • stödja lokal kultur, evenemang och småföretag
  • förbättra acceptansen för turism bland boende

6. Internationell anpassning​

Många europeiska länder och städer har redan turistskatt (t.ex. Italien, Spanien, Frankrike). Argumentet är att:
  • Sverige inte skulle avvika kraftigt från internationell praxis
  • skatten ofta är låg i relation till resans totala kostnad

Vanliga invändningar (kort)​

För balansens skull nämns ofta att:
  • det kan minska konkurrenskraften för svenska destinationer
  • administration kan bli krånglig för små aktörer
  • glesbygdsturism kan missgynnas om skatten utformas fel

Här är en översikt av vad den genomsnittliga kommunens utgifter går till. Självklart kan det se annorlunda ut i en typisk turistkommun i glesbygd. Men mitt intryck är att "turismens skadeverkningar" knappast kan vara någon betydande orsak till att en sådan kommun har ekonomiska problem.

Visa bilaga 43159
Tror du har helt rätt, ekonomiska problem i en kommun kan knappast vara pga turism. Det är ju ingen större skillnad mot annan näringsverksamhet i en kommun egentligen, all verksamhet kräver någon form av infrastruktur osv.

Kunde inte hålla mig! Så här tycker i varje fall ChatGPT kring motiven till att inför turistskatt :)

Huvudmotiven för att införa turistskatt på semesterorter i Sverige ...

Ok! Som man frågar får man svar. Bra idé med Chat GPT, som förstås hämtar sina argument från Internet, utan verklig intelligens, utan eget omdöme och utan egna oberoende mänskliga värderingar... Ett ämne där engagemanget på internet domineras av dem som är för eller emot en viss fråga riskerar att få ett svar på Chat-GPT som baseras på ensidiga argument.

Så här kommer en kompletterande frågeställning med resultat:

Vad finns det för argument emot att införa turistskatt i t ex en svensk glesbygdskommun med många skidturister?

Här är vanliga argument emot att införa turistskatt (övernattningsskatt/besöksavgift) i en svensk glesbygdskommun med många skidturister, t.ex. en fjällkommun:

1. Risk för minskat resande och lägre konkurrenskraft​

• Skiddestinationer i Sverige konkurrerar direkt med Norge, Finland, Alperna m.fl.
  • En turistskatt kan göra destinationen dyrare än konkurrenterna, särskilt för barnfamiljer och prismedvetna gäster.
  • Risk att besökare väljer kortare vistelser eller andra orter.

2. Slår hårt mot lokalt näringsliv​

• Hotell, stuguthyrning, restauranger och liftbolag kan få lägre beläggning.
  • Mindre företag med små marginaler drabbas oproportionerligt.
  • Skatten kan uppfattas som ett straff mot en näring som ofta är kommunens viktigaste arbetsgivare.

3. Ojämlik börda i glesbygd​

• Turistkommuner har redan:
    • Säsongsberoende ekonomi
    • Hög belastning på infrastruktur under korta perioder
  • En turistskatt kan ses som att staten/kommunen vältrar över strukturella kostnader på lokala företag och gäster istället för att finansiera dem nationellt.

4. Administrativt krångel och ökade kostnader​

• Kräver:
    • Nya system för redovisning och kontroll
    • Tillsyn av privat uthyrning (Airbnb, stugor)
  • Små aktörer får ökad administration som tar tid och pengar.
  • Risk för fusk eller svårigheter att inkludera alla boendeformer rättvist.

5. Oklar användning av intäkterna​

• Om det inte är tydligt att pengarna går till:
    • Spår, leder, skidbussar
    • Avfall, räddningstjänst, toaletter
  • …kan skatten uppfattas som en allmän kommunalskatt i förklädnad, vilket minskar acceptansen.

6. Drabbar även deltidsboende och återkommande gäster​

• Många fjällkommuner har:
    • Säsongsboende
    • Återkommande familjer och stugägare
  • Dessa kan känna att de betalar dubbelt (fastighetsskatt + turistskatt).
  • Risk för försämrad relation mellan kommunen och trogna besökare.

7. Juridiska och nationella hinder​

• Kommuner har i dagsläget begränsat utrymme att införa egna skatter i Sverige.
  • Risk för rättsliga gränsdragningsproblem:
    • Avgift vs skatt
    • Likställighetsprincipen i kommunallagen

8. Säsongsproblem – hög avgift när det redan är dyrt​

• Skidsäsongen är redan:
    • Högkostnadstid
    • Begränsad till några månader
  • En extra avgift under högsäsong kan få större negativ effekt än i storstäder med året-runt-turism.

Sammanfattning (kort)​

Kritiken mot turistskatt i glesbygd handlar främst om:

• Minskad konkurrenskraft
  • Belastning på små företag
  • Administrativ komplexitet
  • Risk att bromsa regional utveckling

Min högst mänskliga sammanfattning: Turistskatt är inte säkert en bra lösning på problemet, och kan t o m vara kontraproduktiv.

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp