TailGunnar
Aktiv medlem
State of Freeride.se 2026
Medlemmar och smygläsare!
Vi har utfört en högst ovetenskaplig men djupt seriös stämningsanalys av vårt forum. Genom att korsreferera våra gemensamma minnen av 2005 med dagens diskussionsklimat har vi lyckats identifierat forumets fyra tidsåldrar. Och resultaten är lika torra som en nypistad manchesterbacke någonstans längs Sella Ronda klockan 09:00.
1. Forumets fyra tidsåldrar
"Sovmask & Snabbmakaroner"-eran (<= 2005)
2. Framväxten av "final boss" som arketyp
Vår K-Means-klustring har identifierat forumets nya "Final Boss". Han är inte längre den vårdslöse ynglingen; han är Logistikchefen.
3. Det slutgiltiga utslaget
Datan talar sitt tydliga språk. År 2010 var förhållandet mellan "stoke" (steeze, drop, gnar) och "logistik" (laddning, försäkring, bokning) hälsosamma 1:1,6. År 2026 har det förhållandet kollapsat till 1:6. Matematiskt talat är det 600 % mer sannolikt att vi diskuterar vår självriskeliminerering än vårt faktiska åk. Vi har officiellt utvecklats från ett Freeride-community till en konsultbyrå för resor och riskhantering.
Slutsats:
År 2005 var vi ett "Freeride"-forum. År 2026 är vi en rese- och logistikkonsulttjänst för aktiva seniorer. Vi har bytt våra Katanas mot QST, och vårt adrenalin mot pensionsfondstabilitet.
Vi ses vid laddstationen! Det är jag som står i EQPE-jackan och diskuterar min hyrbils självrisk och min pensionsportföljs ESG-rating.
Vi har utfört en högst ovetenskaplig men djupt seriös stämningsanalys av vårt forum. Genom att korsreferera våra gemensamma minnen av 2005 med dagens diskussionsklimat har vi lyckats identifierat forumets fyra tidsåldrar. Och resultaten är lika torra som en nypistad manchesterbacke någonstans längs Sella Ronda klockan 09:00.
1. Forumets fyra tidsåldrar
"Sovmask & Snabbmakaroner"-eran (<= 2005)
- Nyckelord: sovmask, haka, billigt, tält, telemark.
- Antropologi: En nomadisk, resurssvag kultur. Stammens främsta värderingar var uthållighet och tillgänglighet. Framgång mättes i hur länge man kunde bo i en Volvo 240 innan lukten blev en direkt hälsofara.
- Nyckelord: katana, helldorado, steeze, duke, jiberish, vimeo.
- Antropologi: Stammens imperialistiska fas. Vi bytte våra besparingar mot 120 mm breda "stridsvagnar". Detta var den sista eran av ren athleticism, definierad av blytung utrustning och aggressiva linjer i Verbier och Chamonix.
- Nyckelord: cervinia, airbnb, pistecarver, enforcer, bombardino, instagram.
- Antropologi: Gentrifieringsfasen. Knäna började knaka och stammen upptäckte Byn. Fokus flyttades från åket till lunchbokningen.
- Nyckelord: elbil, självriskelimineri, laddstopp, snälltåget, pensionsfonder, chatgpt.
- Antropologi: Stammen har nått sin slutgiltiga form: Byråkraten. Rännan har ersatts av kalkylbladet.
2. Framväxten av "final boss" som arketyp
Vår K-Means-klustring har identifierat forumets nya "Final Boss". Han är inte längre den vårdslöse ynglingen; han är Logistikchefen.
- Ålder: 50+ (verifierat genom den skenande frekvensen av knäortos och kiropraktor).
- Fordonet: En Skoda Enyaq. Det förnuftiga valet för mannen som värderar en stabil laddkurva högre än råa hästkrafter.
- Utrustningen: Salomon QST 92. Skidvärldens motsvarighet till en "Vanilla Latte". Den kommer inte döda dig, den kommer inte ge dig en adrenalinkick, men den tar dig till after-ski stället vid foten av berget i ett stycke.
- Habitat: Val Gardena. Om det inte ligger i Dolomiterna och inte serverar en anständig Bombardino, existerar det ens då?
3. Det slutgiltiga utslaget
Datan talar sitt tydliga språk. År 2010 var förhållandet mellan "stoke" (steeze, drop, gnar) och "logistik" (laddning, försäkring, bokning) hälsosamma 1:1,6. År 2026 har det förhållandet kollapsat till 1:6. Matematiskt talat är det 600 % mer sannolikt att vi diskuterar vår självriskeliminerering än vårt faktiska åk. Vi har officiellt utvecklats från ett Freeride-community till en konsultbyrå för resor och riskhantering.
Slutsats:
År 2005 var vi ett "Freeride"-forum. År 2026 är vi en rese- och logistikkonsulttjänst för aktiva seniorer. Vi har bytt våra Katanas mot QST, och vårt adrenalin mot pensionsfondstabilitet.
Vi ses vid laddstationen! Det är jag som står i EQPE-jackan och diskuterar min hyrbils självrisk och min pensionsportföljs ESG-rating.
Senast ändrad: