[Artikel] Dags att nominera Sveriges bästa skidorter

Hassela Ski Resort är bäst för barnfamiljer. Allt är nära, vettiga priser, massvis med barnaktiviteter, väldigt populärt badhus med bassänger inne och ute. barndisco ovanför poolen, miniskoter på egen bana, omåttligt populär maskot Bäver Benny, hjälpsam personal, och inte minst Sveriges bästa skidskola. En pärla i vackra Hälsingland.

Sveriges bästa skidort är helt klart Branäs !!

Otrolig närhet och tillgänglighet till skidområdena/centrum från 95% av boendena utan bil vilket gör att även icke skidåkare (gammal som ung) kan vara med hela dagen.
Tack vare tillgängligheten för alla ,även icke skidåkare har Branäs blivit populärt ställe för 3-4 generationer att åka på skidsemester tillsammans.
Nya boendeområden ser ut att planeras även dem med tillgängligheten till skidområdena/centrumfunktioner som prio 1.
Att skidåkningen ska var tråkig med korta backar är en myt som spruckit då många vågat testa och sedan omvärderat myten när annan fakta levererar.
Var själv skeptisk till detta ställe innan jag första gången 2016 blev övertalad att åka hit för att sedan återkomma många gånger.

Skidåkning för alla helt enkelt !

Kan det bli så att Branäs nya VD som kommer från Liseberg tar med sig ännu större upplevelser till Branäs ?

Otrolig närhet och tillgänglighet till skidområdena/centrum från 95% av boendena utan bil vilket gör att även icke skidåkare (gammal som ung) kan vara med hela dagen.
Tack vare tillgängligheten för alla ,även icke skidåkare har Branäs blivit populärt ställe för 3-4 generationer att åka på skidsemester tillsammans.
Nya boendeområden ser ut att planeras även dem med tillgängligheten till skidområdena/centrumfunktioner som prio 1.
Att skidåkningen ska var tråkig med korta backar är en myt som spruckit då många vågat testa och sedan omvärderat myten när annan fakta levererar.
Var själv skeptisk till detta ställe innan jag första gången 2016 blev övertalad att åka hit för att sedan återkomma många gånger.

Kan det bli så att Branäs nya VD som kommer från Liseberg tar med sig ännu större upplevelser till Branäs ?
Ja Branäs är toppen som helgresmål!

De hade gärna fått till en röd/svart nedfart till höger om (norr om?) gondolen.

Haha, jo om man gillar att åka skidor i något som liknar ett villakvarter så..🤷

De allra flesta svenskar har närmare till ex Norefjell som erbjuder riktig skidåkning och 1000m fallhöjd

Haha, jo om man gillar att åka skidor i något som liknar ett villakvarter så..🤷

De allra flesta svenskar har närmare till ex Norefjell som erbjuder riktig skidåkning och 1000m fallhöjd
Ingen fan av Branäs, men samtidigt finns det betydligt bättre ställen för familjer än just Norefjell. Norefjell är bra om man vill bränna branta backar. Eller om man nu har tur och det dumpade (men då är det väldigt bra på många ställen...). Men just för familjer är Norefjell inte svaret på alla frågor...
För oss har Norefjell iaf hamnat på listan "det var ju trevligt, men vi har varit på bättre ställen dit vi hellre åker igen"...

Att nu Branäs skulle vara sveriges bästa skidort är en spännande tes iaf...

Detta är tråden för årets nomineringar (vi kör vidare med samma tråd)

Ingen fan av Branäs, men samtidigt finns det betydligt bättre ställen för familjer än just Norefjell. Norefjell är bra om man vill bränna branta backar. Eller om man nu har tur och det dumpade (men då är det väldigt bra på många ställen...). Men just för familjer är Norefjell inte svaret på alla frågor...
För oss har Norefjell iaf hamnat på listan "det var ju trevligt, men vi har varit på bättre ställen dit vi hellre åker igen"...

Detta är tråden för årets nomineringar (vi kör vidare med samma tråd)
Nominerar, för 2026, Åre. Sveriges enda skidort, så det är ju egentligen onödigt.

Helt enig. Imponerade verkligen inte när vi var där. I ett dump kan jag tro att det är bra men när vi var där förra året beslutade vi snabbt att det var första och sista gången.

Men sen finns det förespråkare på detta forumet som envist påstår att dessa 1000 fhm är fantastiska. :P

Nominerar Stöten till Sveriges bästa skidort, skidort för barnfamiljer, park och såklart bästa pist Älvan ⭐

Ändå fint att vi gillar olika :D
Jag vill nominera Björnrike eftersom det är en fantastisk pärla i Härjedalen Alltid bra pistat, nästan 500fhm, Sveriges bästa park, hela familjens favorit, bra restauranger, otroligt fina längdspår för skate och klassiskt! Afterski är bra i Björnrike, men om det är party man vill åt, då är Vemdalsskalet bättre. Varierande terräng med raviner, vilket gör att Björnrike är relativt skyddat från vind. Inga gondoler, vilket jag ser som ett stort plus!

Hit kommer man för att njuta av skidåkning. Och solen skiner alltid i Björnrike, det är sen gammalt!

Ändå fint att vi gillar olika :D
Jag vill nominera Björnrike eftersom det är en fantastisk pärla i Härjedalen Alltid bra pistat, nästan 500fhm, Sveriges bästa park, hela familjens favorit, bra restauranger, otroligt fina längdspår för skate och klassiskt! Afterski är bra i Björnrike, men om det är party man vill åt, då är Vemdalsskalet bättre. Varierande terräng med raviner, vilket gör att Björnrike är relativt skyddat från vind. Inga gondoler, vilket jag ser som ett stort plus!

Hit kommer man för att njuta av skidåkning. Och solen skiner alltid i Björnrike, det är sen gammalt!
Jag instämmer, Björnrike är helt klart en favorit, det enda är väl att det ofta är lite genomslag oftast i övre delen av Snobben och lite grus ibland i övre störtloppet. Det känns som de inte har förberett grunden på underlaget så bra i dessa områden för att de ska hålla bra. Inte bästa offpisten heller kanske.

Jag nominerar Vemdalsskalet till Sveriges bästa skidort. Den har backar som passar alla, flera trevliga restauranger och mysig atmosfär.

Sveriges bästa skidort: Vemdalen - med Björnrike i spetsen. Björnrike har något för alla - absolut suveränt för barnfamiljen. Men det är också hit vår elit kommer för att träna. Det säger något om kvaliteten på backarna. Här är personalen varm och go, solen skiner på solsidan och backarna levererar en riktigt härlig åkning!

En fråga till alla er (tjejer?!) som nyligen registrerat konto här på Freeride för att ”nominera” skidorter som Vemdalen, Björnrike, Branäs och liknande ”familjeanläggningar”:

Är det någon (kanske din chef på nämnda skidort) som uppmanat dig att gå in här om nominera?

Men det är också hit vår elit kommer för att träna. Det säger något om kvaliteten på backarna.
Eller något om kvaliteten på eliten? Herrarna ligger efter Brasilien och Storbritannien i nationsrankingen. Även på damsidan är det tunnare än på länge.
Undrar ju vad förbundet och skidgymnasiumen håller på med.

Åre, en klass för sig i norden, här finns allt, för alla, oavsett om du åker skidor eller inte. Restauranger i toppklass, både i backen och i byn, skidåkning för alla nivåer, offpiståkning överallt på Åreskutan. Precis allt är nära tillhands. En skidort på riktigt och en unik plats på jorden, måste upplevas.

Jag har aldrig fattat varför jag skulle nominera min favorit ort för att bli bästa skidorten. Kommer väl bara bli fler köer då? Hellre ska det bli nån ort där jag inte ska åka till.

Jag nominerar Branäs och Sälen, förresten.
Ja jag vet, men det känns lite elakt att lura iväg folk till orter jag inte gillar, lol. Jag hatar också trängsel -- Manchester och ensam i backen är galet trevligt!

Utvecklingsförslag: när den bästa backrestaurang ska koras kanske rösterna kan viktas mot det senaste årets recensioner på Google eller Tripadvisor. Vill minnas att det var en del rätt märkliga, och alldagliga, matställen som hamnade på prispallen förra året.

Ett par nomineringar:

Sverige bästa park: Hemavan Snowpark
Sjukt bra byggd. Tror få det är få parker där man ser park crewet köra så mycket själva som där. Inte störst men bäst, inte övertrafikerad heller vilket spelar stor roll för flytet. Nästan lite dumt att nominera den som vissa skriver ovan, har den gärna för mig själv :)

Sveriges bästa pist: Anjabacken i Tärnaby
Lång, bred, varierad, naturliga kullar, sällan isig. Sån backe man kör i 2 timmar.

Sveriges bästa offpist berg: Fjätervålen med 2 st offpistbackar och flera områden i och vid sidan av pistsystem med grymt bra offpist. Lägg där till att du nästan aldrig behöver köa i liften, så mycket skidåkning blir det.

Nominerar nu officiellt den enda skidorten med noll ”Climate Footprint” - de magnifika kullarna i Hook’s Creek. Av the locals även kallat ”Kroksbäck”. Nästan lika stort badhus som i Badgastein skymtar bakom kullarna.

Rivieran i Limhamn är bara några kilometer bort - där man svalkar sig vid de så kallade ”Gubbabryggorna” eller tar ett dopp i den mytomspunna ”pisseviken” där vattnet alltid är ljummet och mången Malmöbo lärt sig simma.

1774025036050.webp

Nominerar nu officiellt den enda skidorten med noll ”Climate Footprint” - de magnifika kullarna i Hook’s Creek. Av the locals även kallat ”Kroksbäck”. Nästan lika stort badhus som i Badgastein skymtar bakom kullarna.

Rivieran i Limhamn är bara några kilometer bort - där man svalkar sig vid de så kallade ”Gubbabryggorna” eller tar ett dopp i den mytomspunna ”pisseviken” där vattnet alltid är ljummet och mången Malmöbo lärt sig simma.

Visa bilaga 44755
Dethär borde väl eg nomineras som Sveriges bästa freerideområde eftersom området ser opreparerat ut o det saknas liftar? Eller?

Visa bilaga 44755
Hur är afterskin?

Tillbaka
Topp