Pjäxflex för 13-åring

hasseman

Ny medlem
Pjäxflex för 13-åring
Min snart 13-årige son har vuxit ur sina pjäxor (igen) och det börjar bli dags att titta på nya. Tidigare körde han på ett par Lange RXJ (flex 65) som han gillade passformsmässigt. Jag funderar dock på om de kanske är i mjukaste laget. Han är idag ca 165 lång och väger 45 kg och är en hyggligt duktig åkare. Pjäxstorleken är 26,5 (samma som pappa). I den storleken skulle han kunna välja bland både junior- och seniorpjäxor men han är ju ingen tungviktare direkt så en någorlunda mjuk pjäxa borde ju vara lämpligast. Vilket flex skulle ni rekommendera för honom?

Pjäxflex för 13-åring
Svårt att säga, beror helt på hur stark han är, vilken teknik hans nivå ligger på, vilken typ av åkning han gör.

En sak är helt säker, alla barn-pjäxor går bort. Finns många modeller av barnpjäxor som finns i alldeles för stora storlekar, tror nordica har barnpjäxor upp till storlek 28.5. Man behöver bara kännsa på plasten så förstår man vilka kexiga byggen de är.

Det är mycket bättre att titta på vuxenpjäxor i instegsmodell. Rossignols All-Trackserie finns hela vägen ned till 90-flex, med gå läget så är det en välbyggd pjäxa för lätta personer med stora fötter och långa ben (a.k.a. tonåringar).

Pjäxflex för 13-åring
Alla barn-pjäxor går bort? Men varför då? Min fru, 5? kg, över 50 år gammal, har som pistpjäxor några Head juniorracepjäxor, styv 110, och dom är absolut tillräckligt styva. (Hon har som som pistskidor juniorraceskidor men kör hellre freerideskidor). Annars (offpist och tur) åker hon med Zzeros och Tlt 5s, som är mycket mjukare.

Senast ändrad:
Pjäxflex för 13-åring
Nu är ju barnpjäxor och juniorrace knappast samma sak, vilket jag förstår att
@bootfitta menade och förhoppningsvis TS också.
Juniorrrace är lite väl tufft om du ligger på 45 pannor och går från RXJ. Visst vissa JRrace görs i runt 70-90 flex men lästen och komforten brukar ju vara därefter. Om man inte är inskolad i käppåkare från ung ålder.
En tunn och inte så varm käpp-smiskarsko kan ju döda åkglädjen för vilken tonåring som helst.

Men om RXJ suttit fint och funkat bra kanske storebror RX 80 kan vara nått?

Senast ändrad:
Pjäxflex för 13-åring
Som sagt, barnpjäxor är inte juniorrace. Däremot finns det pjäxor som låtsas vara juniorrace som egentligen är barnpjäxor, Heads Raptor 50/70 är exempel på sådana pjäxor, lange har en RSJ-serie också, barnpjäxor som ser ut som race. Dålig stil.

Edit: För att förtydliga lite: Juniorrace kan vara min favorittyp av pjäxor, ofta hög kvalité och väldigt bra prestanda = roligt arbete och nöjda kunder. Kan ofta helt revolutionera vuxna tjejers åkning, speciellt om de har pyttiga fötter.

Senast ändrad:
Pjäxflex för 13-åring

@hasseman
Normalt brukar det vara lätt irriterande när någon försöker kränga sina grejor i en "Vad ska jag köpa ... tråd". Men inte denna gång. Om ni har möjlighet, testa
@Anders_Nilson pjäxor, passar de kan det vara helt rätt! :-)

/MM

Pjäxflex för 13-åring
Tyvärr har han provat Ghost:en och gillade den inte. Ska försöka prova RX80 och kolla lite mer på de mjukare seniorpjäxorna alt juniorrace. Flex 80-90 verkar vara ett bra riktmärke vad jag förstår?

/h

Pjäxflex för 13-åring
Flex på 80 är nog lagom, det som är lite lurigt när de är lite mitt i mellan är att fötterna kan ha blivit lite stora och att kroppen inte hängt med, risken är att man antingen får en för hård pjäxa eller en för mjuk.
Jag har haft tanken på att få så lätta pjäxor som möjligt och att pjäxan inte kollapsar.
Fulltilt om de passar, brukar oxå kunna hitta billigt begagnat.

Pjäxflex för 13-åring
Jag kapar den här gamla tråden lite för att resonera vidare om pjäxflex.

Nu börjar säsongen gå mot sitt slut men jag har hela säsongen funderat på om dottern skulle tjänat på att gå ner en nivå i flex. Hon är precis över 1,40 och väger kanske 35kg. Hon är vettigt stark, det här är fjärde hela säsongen race-åkning kombinerat med ännu fler säsonger konståkning. Men hon är också väldigt försiktig. I skidåkningen upplever jag att hon har en tendens att inte komma fram ordentligt. Och hon har även haft problem med att böja på benen. Min egen erfarenhet är ju att när man försöker böja på benen i en för styv pjäxa eller man startar i fel vinkel i pjäxan så böjs inte pjäxan framåt utan man själv hamnar bakåt.

(Rödvit jacka)

Den här och förra säsongen har hon kört i Dalbello DRS 75 i 23.5 Det var helt enkelt enda pjäxan vi lyckades hitta som hon inte klagade på att tårna klämdes (vi beställde hem halva lagret från AG för att testa (oklanderlig service för övrigt). Jag hade kanske föredragit om hon kört på 60-pjäxor även de här två senaste säsongerna men komfort är ju viktigt.

Nu fick hon testa en kompis Lange RSJ 60 24.5 men hon kan inte åka i dem för att de klämmer för mycket men hon tyckte skillnaden i flex var milsvid. Då hon också börjar tycka att Dalbellon är lite liten funderade jag nu på att testa Dalbellon i 24.5 men också 60-flex med förhoppning att hon ska kunna ta kommandot över skidan bättre. Vad tror ni, kan det ge en boost eller kommer pjäxan kapsejsa så fort hon tar i?

Jag själv har positiva erfarenheter av att gå ner i flex. Hennes mamma är samma sak och hennes bästa kompis i skidklubben har kört hela första året i U12 nu och vunnit de flesta tävlingarna mot äldre åkare med sina RSJ60 (hon är dock ett antal kilo lättare och kortare). Så mycket talar ändå för mjukare pjäxor. Men det kan också vara så att det hade gjort nytta innan men att det nu är passerat så att säga.

Senast ändrad:
Pjäxflex för 13-åring
Jag skulle säga att det absolut viktigaste i denna situationen är att pjäxorna sitter bra på foten. +\- flex hit och dit?
Det är ju klart att pjäxorna inte får ge efter då blir det kaos. Men för hårda då blir åkningen straffad.
Det här blev mest svammel känner jag, bara glad att inte mina gav sig in i raceträsket.
Lycka till med pjäxeriet!

Pjäxflex för 13-åring
Jag kapar den här gamla tråden lite för att resonera vidare om pjäxflex.

Nu börjar säsongen gå mot sitt slut men jag har hela säsongen funderat på om dottern skulle tjänat på att gå ner en nivå i flex. Hon är precis över 1,40 och väger kanske 35kg. Hon är vettigt stark, det här är fjärde hela säsongen race-åkning kombinerat med ännu fler säsonger konståkning. Men hon är också väldigt försiktig. I skidåkningen upplever jag att hon har en tendens att inte komma fram ordentligt. Och hon har även haft problem med att böja på benen. Min egen erfarenhet är ju att när man försöker böja på benen i en för styv pjäxa eller man startar i fel vinkel i pjäxan så böjs inte pjäxan framåt utan man själv hamnar bakåt.

(Rödvit jacka)

Den här och förra säsongen har hon kört i Dalbello DRS 75 i 23.5 Det var helt enkelt enda pjäxan vi lyckades hitta som hon inte klagade på att tårna klämdes (vi beställde hem halva lagret från AG för att testa (oklanderlig service för övrigt). Jag hade kanske föredragit om hon kört på 60-pjäxor även de här två senaste säsongerna men komfort är ju viktigt.

Nu fick hon testa en kompis Lange RSJ 60 24.5 men hon kan inte åka i dem för att de klämmer för mycket men hon tyckte skillnaden i flex var milsvid. Då hon också börjar tycka att Dalbellon är lite liten funderade jag nu på att testa Dalbellon i 24.5 men också 60-flex med förhoppning att hon ska kunna ta kommandot över skidan bättre. Vad tror ni, kan det ge en boost eller kommer pjäxan kapsejsa så fort hon tar i?

Jag själv har positiva erfarenheter av att gå ner i flex. Hennes mamma är samma sak och hennes bästa kompis i skidklubben har kört hela första året i U12 nu och vunnit de flesta tävlingarna mot äldre åkare med sina RSJ60 (hon är dock ett antal kilo lättare och kortare). Så mycket talar ändå för mjukare pjäxor. Men det kan också vara så att det hade gjort nytta innan men att det nu är passerat så att säga.
Hallå! Har en liten anekdot till dig. Jag har aldrig varit intresserad av utrustning, alltid köpt vad butiken rekommenderat. I fallet pjäxor väldigt hårda. Förra sommaren läste jag en intervju med Cody Townsend där han pratar ganska mycket om pjäxflex. Det fick mig att tänka till för en gångs skull. Varför åker jag som inte väger ton eller jättekraftfullt eller ens åkt portar på decennier i hårda pjäxor? Så mot butikens rekommendation skaffade jag mjukare pjäxor inför den här säsongen. Och jäklar vad bra det blev! Nu kan man ju inte dra alla över en kam, gissar att flex är väldigt personligt. Men flexigare pjäxor funkar för mig! Och uppenbarligen för dig och din fru också.

Intervjun (som faktiskt mest handlar om race) https://www.powder.com/gear/cody-townsend-thinks-your-boots-are-too-stiff

Pjäxflex för 13-åring
Mycket intressant text och jag håller helt med Cody. Kruxet är att jag beställde hem mjukare pjäxor men dottern tycker inte att de sitter lika bra. Så nu slits jag mellan mjukare <->skönare. På samma gång som jag tycker att man ska gå så mjukt som möjligt ska man ju också ha så bekvämt som möjligt. Extra mycket så med barn. Så frågan nu är ju huruvida hon verkligen behöver mjukare?

Det har hänt en del sista veckorna med hennes åkning i 75:orna. Vi har inte provåkt 60 eftersom vi vill kunna skicka tillbaka dem om de inte behövs.

Filmen är från tävling nu i helgen. Jag tycker helt klart hon kommer fram bättre än tidigare men jag kan inte bedöma ifall en mjukare pjäxa skulle få fram henne ännu mer. Nån skidlärare/gammal tränare här som har nån input? @Anders_Nilson tex?

Pjäxflex för 13-åring
Jag upplever att en pjäxa blir lättare att flexa om den sitter bra (tajtare?), sen varierar ju flex mellan märken osv. Finns det inte någon lokal klubb som har prylbytardag eller nån butik med beggade saker?

Sen finns det väl vissa som menar att om man står i rätt position från början så behöver man inte flexa pjäxan, dvs den kan vara stenhård för alla.

Pjäxflex för 13-åring
Så kan det garanterat vara. Sitter det tajtare över foten får man mer stöd när man ska flexa. Däremot i skaftet upplever iaf jag tvärtom.

Det finns ju alltid en omfattande begagnatmarknad men med tanke på att senaste pjäxbytet krävde att vi tog hem typ 6-7 modeller innan vi hittade en som var bred nog över tårna så är sannolikheten att jag ska hitta just rätt modell i rätt storlek och i rätt flex ganska begränsad.

Hm, det låter ju onekligen udda. Absolut att det blir lättare att flexa om man har en framåtlutad position från början men hur ska man kunna få en progressiv sväng om trycket är samma genom hela svängen?

Pjäxflex för 13-åring
Filmen är från tävling nu i helgen. Jag tycker helt klart hon kommer fram bättre än tidigare men jag kan inte bedöma ifall en mjukare pjäxa skulle få fram henne ännu mer. Nån skidlärare/gammal tränare här som har nån input? @Anders_Nilson tex?
Dottern åker jättefint. Bra rörelser. 10 av 10 med de förutsättningar hon kanske har? Men hon har inget plöstryck alls. Från balanserad fram-bak till lite bak. Är hon konståkare/ gymnast brukar man vara magiskt bra att få till lite plöstryck i början av svängen.

Jag känner inte till Dalbellon i detalj. Är stort fan av Lange/ Rossigols ungdoms-race grejer. Där brukar man åka precis som din dotter upp till 60-flex. För att man inte har så mycket stöd framåt. Man vågar inte få plöstryck i början av svängen. När man byter till 70 flex, är det fullt möjligt och det går ännu bättre att åka. Lange 70 är riktigt bra, likaså 90 och 110. Fortfarande varma, bekväma och inte för högt skaft. Mina döttrar har kört Lange från början, passat deras fötter och ben. 20 åringen som numer inte tävlar är nu uppe på 130 vanliga butiks-race och 17-åringen ZB som är riktiga race på ca 140 flex.

Både mina döttrar och många andra ungdomar jag hjälpt inte kunnat få stöd framåt, när man haft för mjuka (det är inte samma resonemang som en vuxen som byter från 130 till 100, för även en 100-pjäxa har massa stöd framåt). Jag brukar illustrera det när jag håller tränarkurser för ungdomstränare. Be alla deltagare åka första åket med oknäppt skaft på pjäxorna. Sen analysera sin åkning. Ingen kan få plöstryck. Man kan åka balanserat, men vid minsta obalans hamnar man lite bakåt. Precis som din dotter. Bra åkning, men inget plöstryck, kan inte få genomböj på skidan i början av svängen, man få inte till riktigt kort radie på svängen om man ska åka på skär.

Är filmen från Yxbacken? Om hon tränar med Norrköping kan Jimmy hjälpa er med pjäxvalet.

Pjäxflex för 13-åring
Dottern åker jättefint. Bra rörelser. 10 av 10 med de förutsättningar hon kanske har? Men hon har inget plöstryck alls. Från balanserad fram-bak till lite bak. Är hon konståkare/ gymnast brukar man vara magiskt bra att få till lite plöstryck i början av svängen.

Jag känner inte till Dalbellon i detalj. Är stort fan av Lange/ Rossigols ungdoms-race grejer. Där brukar man åka precis som din dotter upp till 60-flex. För att man inte har så mycket stöd framåt. Man vågar inte få plöstryck i början av svängen. När man byter till 70 flex, är det fullt möjligt och det går ännu bättre att åka. Lange 70 är riktigt bra, likaså 90 och 110. Fortfarande varma, bekväma och inte för högt skaft. Mina döttrar har kört Lange från början, passat deras fötter och ben. 20 åringen som numer inte tävlar är nu uppe på 130 vanliga butiks-race och 17-åringen ZB som är riktiga race på ca 140 flex.

Både mina döttrar och många andra ungdomar jag hjälpt inte kunnat få stöd framåt, när man haft för mjuka (det är inte samma resonemang som en vuxen som byter från 130 till 100, för även en 100-pjäxa har massa stöd framåt). Jag brukar illustrera det när jag håller tränarkurser för ungdomstränare. Be alla deltagare åka första åket med oknäppt skaft på pjäxorna. Sen analysera sin åkning. Ingen kan få plöstryck. Man kan åka balanserat, men vid minsta obalans hamnar man lite bakåt. Precis som din dotter. Bra åkning, men inget plöstryck, kan inte få genomböj på skidan i början av svängen, man få inte till riktigt kort radie på svängen om man ska åka på skär.

Är filmen från Yxbacken? Om hon tränar med Norrköping kan Jimmy hjälpa er med pjäxvalet.
Intressant! Så om jag förstår rätt är alltså teorin att för mjuk pjäxa orsakar bakvikt? Men även en för hård pjäxa kommer ju också orsaka att man inte får tryck i plösen. Det gör ju onekligen valet ännu svårare... Hon kör konståkning också men jag är lite orolig att den väldigt balanserade stancen på skridskorna, där man dessutom undviker plöstryck för att inte dra i taggarna, skulle kunna påverka åt fel håll.

Japp, det är i Yxbacken och Jimmy är tränarkollega så jag kan absolut kolla med honom också. Det jobbiga är att alla tränare har sina egna takes på det här området. Så man får ta in så mycket input som möjligt och sen skapa sig en egen bild.

Att hon inte får ordentligt tryck framåt är jag ju helt med på, även om det blivit mycket bättre på sistone. Men det jag egentligen vill utreda är ju om hon kommer få bättre plöstryck av en 60-pjäxa eller om 75:orna hon har är bättre.

Pjäxflex för 13-åring
Japp, det är i Yxbacken och Jimmy är tränarkollega så jag kan absolut kolla med honom också. Det jobbiga är att alla tränare har sina egna takes på det här området. Så man får ta in så mycket input som möjligt och sen skapa sig en egen bild.

Att hon inte får ordentligt tryck framåt är jag ju helt med på, även om det blivit mycket bättre på sistone. Men det jag egentligen vill utreda är ju om hon kommer få bättre plöstryck av en 60-pjäxa eller om 75:orna hon har är bättre.
Jag har haft Jimmy på SATU 1 och 2, diskuterat saken. Jag tror att han har koll.

Jag är helt säker att hon har bättre förutsättningar att få plöstryck med 75-pjucken.

För att få till det tror jag på friåkning, övningar där man kommer framåt. Åka sakta, känna att hon har kontroll. Även det fixar Jimmys skidlärarskills. Ska man åka bana SL rekommenderar jag morotsstaket, en skidlängd emellan. På sladd, fartkontroll, plöstryck. Hon är supernära att verkligen få till det 100%.

Bästa övningen är att åka på en skida, gärna på sladd, gärna korta svängar. För att klara det med kontroll krävs plöstryck. Gärna i normal SL bana, när de klarar av det. Avsluta varje träning med att åka på en skida (man är rökt i benen efteråt, så måste vara sist i programmet. Förslagsvis 2-3 åk per ben.

När de blir lite äldre och behärskar stavisättning på ett naturligt sätt, brukar det hjälpa för att få plöstryck, komma fram. Då är det perfekt att tänka på stavistättning när man kommer över ett krön och det brantar på.

Senast ändrad:
Pjäxflex för 13-åring
Tack för tydlighet! Då låter jag henne köra vidare på 75:orna. Faran är att de är precis på håret. 23.5 och när vi mätte foten igår är den typ 23.3... 😅 Men jag får helt enkelt testa runt lite på nästa fjällresa inför hösten. För det är väl då det kan bli akut. När vi köpte de här pjäxorna inför förra säsongen testade vi typ alla märken men allt var för smalt över tårna. Häromdan testade hon ett par snällare Lange RSJ 60 i 24.5 men de klämde sönder tårna helt.

Fantastiskt ändå att man kan få så kvalificerade svar här i forumet, som vanligt :)

Senast ändrad:
Pjäxflex för 13-åring
Spännande
Alltså flex är ju lite relativt
Jag tänker att en stor del är att se till så att pjäxan kan överföra de rörelser man har och att det kan ge rätt stöd i rätt läge.
Vill man vara balanserad och förberedd för att kunna röra alla leder, dvs fotled, knäled och höftled så måste ju också pjäxan kunna flexa.
Det vi gör under en sväng/svängväxling är ju att flytta masscentrum framåt/innåt i svängen för att "få grepp" på skidans framända och inte stå på hälarna.
Flexen på pjäxan ska ju då ge åkaren tillräckligt stöd i den processen, men nästan lika viktigt är att man har rätt vinkel på dem i förhållande till hur man ser ut, tex långa ben, stora fötter etc.
För mig som är lång, har svin-långa ben och ganska stora fötter så innebär det att jag inte bara behöver en styv pjäxa för att kunna stötta mig, den behöver också ha rätt mycket vinkel och inte vara för stor.
När det gäller kids så kan det vara så att de tenderer, när de är unga, vilja ha lite för stora pjäxor, det kommer ändra sig när de blir äldre (dottern gick först upp till 25.5 för att sen gå ner igen till 24.5)

Sen är ju vi tränare mästare på att sätta åkarna i situationer som inte gynnar positionen, tex långkäpp vilket leder till att armarna åker fram och sen att man inte kompenserar det med att böja i fotled utan kanske bara i knäled och höftled, det innebär att åkaren sätter sig ner istället för att kunna komma fram och få mer plöstryck.

När det gäller passform, tryck och lästa efter behov, ofta bättre att få lite extra längd för en stortå än att byta till ett större skal.
Sen går det lätt att skära lite i pjäxan för att få mer vinkel och mer flex om det saknas lite, fördelen är att du kan gå på en styvare pjäxa med mer material men få ner flexen lite.
Så bygg om, i med kilar om det behövs och testa

Pjäxflex för 13-åring
Så bygg om, i med kilar om det behövs
Tack för grundligt svar! Hon har alltid haft hälkilar i dem pga tips från AG för att få lite plats framtill. För några veckor sen satte jag också dit spoiliers bak i hälkappan för att få en mer aggressiv vinkel från start. Jag ska definitivt titta på om det går att göra något i nuvarande skal

Går det att förlänga i tån också?

Pjäxflex för 13-åring
Tack för grundligt svar! Hon har alltid haft hälkilar i dem pga tips från AG för att få lite plats framtill. För några veckor sen satte jag också dit spoiliers bak i hälkappan för att få en mer aggressiv vinkel från start. Jag ska definitivt titta på om det går att göra något i nuvarande skal

Det är bara trycka på
Här finns det lite insp.

Pjäxflex för 13-åring
Tå: Lätt att trycka en halv storlek, om det är stortån det gäller.

Förtydligande om flex och bakvikt. Min erfarenhet med för mjuka pjäxor ger bakvikt, gäller enbart barnpjäxor med flex mindre än 70. De har knappt någon fungerande flex, har inget bra stöd framåt. Det verkar omöjligt att ha en "bra" konstruktion som vuxenpjäxor och barnpjäxor med styvare flex, och ändå få ner mjukheten till 50-60 flex.
I övrigt är jag inget fan av styva pjäxor, men när man kommer upp till exempelvis Lage SC 70, från barnpjäxor, så blir det mycket lättare att få till plöstryck.

Pjäxflex för 13-åring
Tå: Lätt att trycka en halv storlek, om det är stortån det gäller.

Förtydligande om flex och bakvikt. Min erfarenhet med för mjuka pjäxor ger bakvikt, gäller enbart barnpjäxor med flex mindre än 70. De har knappt någon fungerande flex, har inget bra stöd framåt. Det verkar omöjligt att ha en "bra" konstruktion som vuxenpjäxor och barnpjäxor med styvare flex, och ändå få ner mjukheten till 50-60 flex.
I övrigt är jag inget fan av styva pjäxor, men när man kommer upp till exempelvis Lage SC 70, från barnpjäxor, så blir det mycket lättare att få till plöstryck.
Väldigt bra förtydligande. Så om hon hade haft 90-pjäxor idag hade principen ”ju mjukare desto bättre” kunnat funka om hon gått ner till 75. Samtidigt som principen inte gäller från 75 till 60? Just för att man kommer ner under en smärtgräns?

Hur hanterar man det om man är liten, lätt men ändå skapar rejält tryck i svängen? Finns det en risk att man får ett oförutsägbart beteende från pjäxan?

Pjäxflex för 13-åring
Det är ju någonstans i brytet mellan 60 och 70 flex som det bygger på bra i pjäxa, och det är ju då det oftast finns en SC (short Cuff) modell och när man kliver upp på den så blir det mer material och betydligt mer vridstyvhet.
När man är lätt så skulle jag säga att det blir än viktigare att hitta rätt vinkel på skaftet för att inte bli för begränsad i de vinklar man behöver skapa när man åker och det är då jag tycker att man kan skära, slipa och tilta om för att hitta en bättre setup

Pjäxflex för 13-åring
Hur hanterar man det om man är liten, lätt men ändå skapar rejält tryck i svängen? Finns det en risk att man får ett oförutsägbart beteende från pjäxan?
Jag har tyvärr inte sett några riktigt bra pjäxor med flex under 70, som har samma konstruktion som de flesta vuxna mer avancerade överlappspjäxorna.

Men det kryllar ju ändå med riktigt små lätta åkare, som lyckas undvika bakvikt. Jag brukar tänka att det finns många duktiga skateboardåkare, surfare, hockeyspelare, längdåkare som som lyckas balansera fram/bak utan att varken få stöd fram eller bak i en pjäxa. Så det är fullt möjligt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp