[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen

Kul färg på Enyaqen också! Glodde ut över parkeringen hemma här om dagen och tyckte vad tråkigt att alla bilar är svarta, vita eller gråa. Sen tänkte jag på mina egna tre senaste bilar; silver, vit och svart.
Ja, men varför väljer du de tråkiga färgerna då? ;)
fredw’s Phoenix Orange är den snyggaste färgen som har funnits för Enyaq, tyvärr tog de bort den redan efter ett år. Själv har jag valt en knallröd bil, trevligare än svart, silver eller vit. Och så hittar man den mycket lättare på skidparkeringen också!:)

Ja, men varför väljer du de tråkiga färgerna då? ;)
fredw’s Phoenix Orange är den snyggaste färgen som har funnits för Enyaq, tyvärr tog de bort den redan efter ett år. Själv har jag valt en knallröd bil, trevligare än svart, silver eller vit. Och så hittar man den mycket lättare på skidparkeringen också!:)
Jag har aldrig köpt en ny bil så får ta det som passar i övrigt. Skyller på att nybilsköparna är tråkiga 😀

Är det någon som har en ID Buzz GTX här som kan komma med lite input hur den presterar på vintern? Trött på att lämna skidor hemma pga platsbrist… 😇
Den är helt ok. En _mycket_ trevlig långfärdsbil i sig, dvs hur man åker i den. Sure, du känner av att räckvidden är lite so-so ändå, det gör man. Hastighet straffar sig ffa. Så man tjänar på att hålla igen lite. Men 50% av WLTP får du ut i alla väder så länge du tar det lite lugnt. Men man tar sig fram utan bekymmer. Lite "aha, får ladda i Karlstad istället för Torsby" bara. Å andra sidan går det i absoluta tal bra ändå, och man har ju sällan ärkebråttom när man ska åka skidor.

Den är helt ok. En _mycket_ trevlig långfärdsbil i sig, dvs hur man åker i den. Sure, du känner av att räckvidden är lite so-so ändå, det gör man. Hastighet straffar sig ffa. Så man tjänar på att hålla igen lite. Men 50% av WLTP får du ut i alla väder så länge du tar det lite lugnt. Men man tar sig fram utan bekymmer. Lite "aha, får ladda i Karlstad istället för Torsby" bara. Å andra sidan går det i absoluta tal bra ändå, och man har ju sällan ärkebråttom när man ska åka skidor.
Går det att lasta skidor i bagaget och stoppar under baksäten? Ser alltid ut som att det är byggd igen på bilderna?

Jag har aldrig köpt en ny bil så får ta det som passar i övrigt. Skyller på att nybilsköparna är tråkiga 😀

Vi leasar så vår orangea pärla (tack PC för tips och elbils-coaching) lär ju komma ut på beg-marknaden om typ 1,5 år, och då troligen till ett bra förhandlingsbart pris. Den som nästan bara rör sig inom områden där 1-2 laddstopp räcker (typ resor under 60-70 mil) kommer då att få en mycket fin bil, troligen till ett bra pris.

Inte helt omöjligt att vi köper ut den själva men... litet bättre räckvidd vore bra, och finns ju numera. Det är många som leasar elbilar, varav de flesta (som vi) nog vill ha "nästa generation" med längre räckvidd när avtalet går ut. Så jag tror det blir köparens marknad när alla dessa bilar kommer tillbaka till handlarna.

Själv gillar jag verkligen Buzzen subjektivt men har valt bort den delvis pga räckvidden. Sthlm-fjällen är en sak, Sverige - sydeuropa är en annan.

En 10-dagars Autobahn Vignette i Österrike kostar € 12,40-.

PS angående vignette i Österrike - det finns många websidor som försöker ta betydligt dubbelt betalt (och/eller är total bluff) om man vill boka vignette för Österrike online. Inte helt lätt (även om man verkligen är försiktig) att veta att man hittat till en korrekt sida.

PS angående vignette i Österrike - det finns många websidor som försöker ta betydligt dubbelt betalt (och/eller är total bluff) om man vill boka vignette för Österrike online. Inte helt lätt (även om man verkligen är försiktig) att veta att man hittat till en korrekt sida.
Varför boka sådant?
Säljs på varenda Raststätte i Tyskland inom 10 mil från österrikiska gränsen.

Tyvärr detsamma i Schweiz har jag hört. Här officiella sidorna: https://via.admin.ch/shop/dashboard
Varför boka sådant?
Säljs på varenda Raststätte i Tyskland inom 10 mil från österrikiska gränsen.
För att slippa stanna? Måste köpa snart, måste passera AT för jobbets räkning. Men om man ändå har tänkt pausa kan man fortfarande köpa klisterlapp. Att tänka på är om man kommer på udda tid kan många ställen som säljer ha stängt (vet för några jag hade på besök fick svänga av 4-5 ggr innan de hittade en öppen mack).

Går det att lasta skidor i bagaget och stoppar under baksäten? Ser alltid ut som att det är byggd igen på bilderna?
Jag tänkte ta en sexsitsig Då kan man ha skidorna mellan stolarna. Har även kollat på Multivan som är ett under av flexibilitet. Men jag kan inte hjälpa att det känns lite som en tillbakagång att gå till hybrid igen efter fyra år med bara elbilar… 🤷‍♂️ Hade ju gärna sett 60 mil räckvidd men tänker att 200 kw laddning ändå funkar ok om laddkurvan är platt och fin.

Jag tänkte ta en sexsitsig Då kan man ha skidorna mellan stolarna. Har även kollat på Multivan som är ett under av flexibilitet. Men jag kan inte hjälpa att det känns lite som en tillbakagång att gå till hybrid igen efter fyra år med bara elbilar… 🤷‍♂️ Hade ju gärna sett 60 mil räckvidd men tänker att 200 kw laddning ändå funkar ok om laddkurvan är platt och fin.
Jag titta på den lösningen och kom fram till att den sexsitsiga varianten vore optimal för mina behov och möjlighet att ha skidor mellan säten. Det går inte att lasta under säten i den med 5 eller 7 sittplatser. Och takbox är inte något alternativ på den bilen om du inte vill släpa på en rejäl stege.
Nu blev det inte den då arbetsgivaren ville annat....

Efter att numer ha en elbil med 45 mils räckvidd har ordet räckviddsångest försvunnit ur mitt vokabulär. Har man en bil med wltp på 60+ mil behöver man ju inte planera sin körning längre, då försvinner ju det roliga ;)

Håller med om laddkurvan i övrigt, det kompenserar vid långresor kortare räckvidd.

Jag titta på den lösningen och kom fram till att den sexsitsiga varianten vore optimal för mina behov och möjlighet att ha skidor mellan säten. Det går inte att lasta under säten i den med 5 eller 7 sittplatser. Och takbox är inte något alternativ på den bilen om du inte vill släpa på en rejäl stege.
Nu blev det inte den då arbetsgivaren ville annat....
Ser ut som att man kan fälla den högra stolen i mittfältet på den 5/7 sitsiga om man vill bygga en platå för skidor. Även om 6an ser smidigast ut.

Tyvärr oundvikligt att "minibussar" har högre luftmotstånd och därmed i elektrisk version blir mindre lämpliga för riktiga långfärder i autobahns-fart. Åtminstone jämförelsevis. Fast samtidigt borde där ju finnas mer plats för ett rejält batteri.
Som t ex i nya Mercedes VLE med över 70 mil WLTP men den blir nog inte så vänlig mot plånboken. Inte heller så charmig som Buzz om du frågar mig.
Fast kanske t o m tänkbart att ha skidorna "stående" baktill på en plattform utanför bilen?

1773841777481.webp

Tyvärr oundvikligt att "minibussar" har högre luftmotstånd och därmed i elektrisk version blir mindre lämpliga för riktiga långfärder i autobahns-fart. Åtminstone jämförelsevis. Fast samtidigt borde där ju finnas mer plats för ett rejält batteri.
Som t ex i nya Mercedes VLE med över 70 mil WLTP men den blir nog inte så vänlig mot plånboken. Inte heller så charmig som Buzz om du frågar mig.
Såna bilar blir dyra, batteristorlek avgör mycket av priset.
Möjlig storlek på batteriet avgörs främst av axelavståndet, inte höjden på bilen.
Bilar som är höga i förhållande till längden kommer alltid att få högt Cd-värde + stor frontarea = hög energiförbrukning.

Mercedes VLE 300 har ett Cd på 0,25 vilket dock är fantastiskt bra för en sådan bil.

Fast kanske t o m tänkbart att ha skidorna "stående" baktill på en plattform utanför bilen?

Visa bilaga 44683
Så är det garanterat. Personligen tycker jag att det är helt ok om bilen kommer 20-30 mil på en laddning. Har inget emot pauserna egentligen utan mer emot ställena där man tvingas ta en paus. Med längre räckvidd och snabbare laddning så kan man vara lite mer flexibel. Mercan är fin men jag gillar nog också VW:n lite mer. Den har en lite bruksig karaktär som passar oss gamla skidåkare? ;)

Möjlig storlek på batteriet avgörs främst av axelavståndet, inte höjden på bilen.

Möjlig batteristorlek bör iofs också avgöras av hur tjockt man är berett att göra batteripaketet. Och det finns ju mer utrymme uppåt i en högre bil. Litet märkligt också att man inte lyckas klämma in batterivolym framtill på elbilar.
Men som du skriver - det är väl förutom luftmotståndet även batteripaketets pris som är en flaskhals.

Möjlig batteristorlek bör iofs också avgöras av hur tjockt man är berett att göra batteripaketet. Och det finns ju mer utrymme uppåt i en högre bil. Litet märkligt också att man inte lyckas klämma in batterivolym framtill på elbilar.
Men som du skriver - det är väl förutom luftmotståndet även batteripaketets pris som är en flaskhals.
Batterierna byggs med grunddesign oftast i modulsystem för stordriftsfördelar att kunna användas i många olika bilmodeller. T ex använder alla VW, Skoda, Audi och Cupra samma MEB plattform och batteri. Kapaciteten på batteriet avgörs av antal moduler man sätter ihop.

Dålig viktfördelning.

Kan det vara ett betydande problem att ersätta en förbränningsmotor på t ex 150 kg med 150 kg batteri på samma plats? Vilket skulle öka räckvidden hos en normal elbil med (killgissat) typ 10 mil?
Tänker att det mer är totala batterivikten och priset som begränsar batteristorleken, snarare än utrymmesbrist.

Kan det vara ett betydande problem att ersätta en förbränningsmotor på t ex 150 kg med 150 kg batteri på samma plats? Vilket skulle öka räckvidden hos en normal elbil med (killgissat) typ 10 mil?
Man undrar ju lite vart du vill komma med att knöka in ännu mer vikt i fronten? Elbilar lider redan idag av hög tjänstevikt som sliter däck, vägar och pajar kördynamiken. Att offra bilens deformationszon (krockskyddet) och balans för några enstaka extra mil känns som en rätt dålig affär rent ingenjörsmässigt?

Helt enig, innan man stoppar in ännu större batterier ska de bli lättare... Och då lär de mest troligtvis även bli mindre.

Räckvidden idag är det (tycker jag) inget fel på. Det som krävs är väl snabb laddning, och då en platt laddningskurva och inte bara "upp till 300 kW" och då gäller det bara mellan 10 och 15%, typ...

Ja, om bilen redan har ett 500 kg batteri inbyggt och av de anledningar som @TailGunnar skriver.
Hade det varit en bra idé så hade bilkonstruktörerna redan gjort det, fredw.;)
Tänker att det mer är totala batterivikten och priset som begränsar batteristorleken, snarare än utrymmesbrist.
Det ska sitta en elmotor där framme på hjulaxeln också om det är en AWD bil. Hur höga tror du försäkringspremierna hade varit om varje liten småkrock hade medfört batteribyte?
Batteriet sitter i ett ramkassettsystem mellan hjulaxlarna, jag kan tänka mig att en konstruktion som skulle dela upp batteriet i olika monteringskassetter skulle bli både dyrare och mer komplicerat att bygga.
Nya Volvo EX60 har Cell-to-Body konstruktion där batteriets olika celler är direktintegrerade i golvet och är en del av den bärande konstruktionen. Där kan man alltså inte byta battericeller utan att skära sönder bilen. Fördelen är att man kan packa in fler battericeller och minska på ramkonstruktionen eftersom battericellerna används som bärande konstruktion.
En hel del frågor har redan ställts angående vad det kommer att kosta att reparera en krockad EX60, och vad det kommer att betyda för försäkringspremierna för den bilen.
Men vad vet jag, jag är inte bilkonstruktör...🤷‍♂️;)

Senast ändrad:
Räckvidden idag är det (tycker jag) inget fel på. Det som krävs är väl snabb laddning, och då en platt laddningskurva och inte bara "upp till 300 kW" och då gäller det bara mellan 10 och 15%, typ...
En hel del bilar klarar just det ganska bra nu.
Det är snart bara Tesla som är kvar med dåliga laddkurvor.
Titta på laddkurvan för nya BMW iX3 Neue Klasse. Den går inte under 300kW förrän efter 44%, och håller sig över 200kW upp till 66%.
1773864400032.webp

Och XPeng G6 ger t ex 270kW vid 67%.

Och så har vi då senaste Tesla Y Juniper. Där har inte batteritekniken utvecklats mycket.....
1773864727510.webp

Det kan vi jämföra med VW iD.7 GTX som också är en 400V bil precis som Tesla (iX3 och XPeng är 800V bilar).
iD.7:an laddar snabbare än Tesla 10-80% trots att toppeffekten är 50kW lägre och att iD.7:ans batteri är 9kWh större.
Laddkurvan säger varför:
1773865102313.webp

Senast ändrad:

Visa bilaga 44683
Tyvärr oundvikligt att SUV delar problemet med "minibussar" som har högre luftmotstånd och därmed mindre lämpliga för långfärder.

Ett bra exempel på räckvidd SUV vs. sedan är de nya CLA och GLB bilarna från Mercedes. De har samma teknikplattform (MMA-plattformen som jag visade i tidigare inlägg) och bilarna är lika långa.
CLA har WLTP 79 mil och GLB 63 mil. Mercedes CLA är nog den energieffektivaste elbilen på marknaden just nu. Batterierna i dessa bilar är på 85kWh netto.
1773908197473.webp

1773908340130.webp

Ja och på något bättre sätt går det ju inte att konstruera en elbil för då ”hade bilkonstruktörerna redan gjort det”. 😉
Vad är det för trams-snack?
Vad har förfinad produktutveckling att göra med varför inte de professionella bilutvecklarna har kommit på din idé att montera ett batteri framför framaxeln på en elbil?
Vi kan ju brain-storma som uppfinnar-jocke-amatörer om varför man inte kan sätta en propeller på taket på elbilar för att ladda den medan man kör, eller dynamo på hjulen på den som en kollega till dig tyckte eller varför en IPhone inte kan koka kaffe etc…
Men det blir en ganska meningslös diskussion om man inte förstår vad man pratar om.🤷‍♂️

Vad är det för trams-snack?

Det tramset är ett ordagrant citat ur ett argument från dig. Med det argumentet kan man ad hoc motsätta sig vilken utveckling och förändring som helst.

Titta t ex under motorhuven på din egen Enyaq. Ett dåligt utnyttjat utrymme. Om jag föreslår att i nästa generation få till en ”frunk” så vore det trams att kontra med att det är ingen bra idé för då ”hade bilkonstruktörerna redan gjort det”.

Det tramset är ett ordagrant citat ur ett argument från dig. Med det argumentet kan man ad hoc motsätta sig vilken utveckling och förändring som helst.

Titta t ex under motorhuven på din egen Enyaq. Ett dåligt utnyttjat utrymme. Om jag föreslår att i nästa generation få till en ”frunk” så vore det trams att kontra med att det är ingen bra idé för då ”hade bilkonstruktörerna redan gjort det”.
Skicka dina idéer till patentverket eller till R&D avdelningarna hos de olika biltillverkarna, jag lämnar just den här diskussionen.

Skicka dina idéer till patentverket eller till R&D avdelningarna hos de olika biltillverkarna, jag lämnar just den här diskussionen.

Frunk finns ju nu på en hel del elbilar, trots den ev ofördelaktiga viktfördelning det medför om man flyttar något bagage dit och trots att Fabian och du redan är ganska nöjda med era gamla elbilar precis som de är etc etc

Ingen av oss här är experter på utveckling av elbilar (om du ursäktar). Att något är olämpligt eftersom det inte redan är genomfört är ett tramsargument. Sakargument om viktfördelning etc är bättre.

Långt mkt bättre viktfördelning än på de flesta fosilbilar.

Bilagor

• Screenshot_20260319_121845_Google.webp
    Screenshot_20260319_121845_Google.webp
    99.6 KB · Besök: 23
t Fabian och du redan är ganska nöjda med era gamla elbilar precis som de är etc etc
Jag är nöjd med min gamla bil, men en elbil är det inte.
Dock tycker jag inte att mer batterier och ännu tyngre bilar är nån lösning på nånting
Redan idag är det väldigt få elbilar med stor batteri (>80 kWh) som väger under 2 ton. Hur tung ska det till slut bli?
Större bilar behöver kanske större batteri. men då finns även mer plats under golvet. Dvs: Platsen är helt enkelt inte det som är problemet. Vikten däremot... Sen är det också av fördel att centrera vikten så mycket som möjligt. Och då är ett batteripaket centrerad under bilen utmärkt.

Senast ändrad:
Jag är nöjd med min gamla bil, men en elbil är det inte.
Dock tycker jag inte att mer batterier och ännu tyngre bilar är nån lösning på nånting
Redan idag är det väldigt få elbilar med stor batteri (>80 kWh) som väger under 2 ton. Hur tung ska det till slut bli?
Större bilar behöver kanske större batteri. men då finns även mer plats under golvet. Dvs: Platsen är helt enkelt inte det som är problemet. Vikten däremot... Sen är det också av fördel att centrera vikten så mycket som möjligt. Och då är ett batteripaket centrerad under bilen utmärkt.

Ja, batteriernas utrymme är ett mindre problem än vikten. Det är ju troligt att nuvarande typiska batteristorlek, vikt, och placering är en sweetspot för dagens elbilar.

Men det behöver ju inte vara hugget i sten. 150 kg extra batteri (som nu väger ca 500 kg) hade t ex gett märkbar positiv marginaleffekt på vår senaste alpresa, kanske plus 25% på räckvidden. Utan värre försämring av vägegenskaperna än en extra vuxen i baksätet med sitt extra bagage bakom bakaxeln. Men visst, det hade kostat pengar också.

I övrigt håller jag egentligen med om det mesta här. En förbisedd effekt av kommande ”bättre laddkurvor” är t ex inte bara ”snabbare laddning” utan större ”effektiv räckvidd” under en långresa och därmed färre laddstopp (inte bara kortare alltså) eftersom det då blir mer rationellt att utnyttja en större del av batteriets kapacitet. Vid resor som sträcker sig över flera laddstopp. Litet svårt att greppa, inte för er här men för dem som inte gjort en långresa i en nutida elbil. Och mer relevant än ”WLTP”.

Låst artikel

Bilagor

• Screenshot_20260319_195351_Chrome.webp
    Screenshot_20260319_195351_Chrome.webp
    91.9 KB · Besök: 22
  • Screenshot_20260319_195405_Chrome.webp
    Screenshot_20260319_195405_Chrome.webp
    90.4 KB · Besök: 22
  • Screenshot_20260319_195415_Chrome.webp
    Screenshot_20260319_195415_Chrome.webp
    110.7 KB · Besök: 28