Ökad risk för konkurrens från amerikaner i alperna

fredw

Aktiv medlem
Sådana här artiklar riskerar att öka efterfrågan på boende etc i alperna. Bra för turistnäringen där men tyvärr prisdrivande för oss andra... Tillgången på boende, liftkapacitet etc är ju inte oändlig ens i alperna och det byggs inte ut alls så mycket i alperna som under 70- och 80-talen.

1774005760058.webp

Känns fortfarande som lite hassle att ta flyget 10 timmar, hålla på med visum och allt annat bara för att spara några tusenlappar. Tror att det är en nischad marknad för alla som ändå har epic/ikon och kanske är på affärsresa i europa, då alla bekvämligheter som jag uppfattar amerikanerna vill ha inte alls finns på samma sätt i europa om man inte kollar på de extrema höginkomstagarna som kan bo på de finaste hotellen. Tror inte att Kalifornienborna flyger över halva världen för att knö in 4 pers på 20 kvm som yours truly gör ;)

Vill man träffa amerikaner ska man åka till de europeiska Ikon- och Epicpass orterna:
Zermatt, Andermatt, Verbier, Chamonix, Sölden och Ischgl mfl.
(skidorter som vi svenskar ändå knappast har råd att besöka).

Tur att det finns en massa små dolda pärlor i alperna, där prisnivån är en 3:e del av ovan nämnda. :love:

ps, Vilken skidort ingår i Ikonpass, Indypass och Scandinavian SkiPass?

Hu var det i Alperna i år egentligen? Mycket folk, lite folk, helt normal?

Vi hade 2 veckor och 2 långhelg (hittills) där det var väldigt lite folk (Norge). Nu var vi också på ställen som inte är känt för köar osv. Men hört även från Sälen, Kläppen och Åre att det inte var några köer v7 (Sälen, Kläppen) eller v9 (Åre).

Är det färre som åker skidor? Har Coronaköer skrämt bort folk? Är alla i alperna och det är tomt här igen?

Känns fortfarande som lite hassle att ta flyget 10 timmar, hålla på med visum och allt annat bara för att spara några tusenlappar. Tror att det är en nischad marknad för alla som ändå har epic/ikon och kanske är på affärsresa i europa, då alla bekvämligheter som jag uppfattar amerikanerna vill ha inte alls finns på samma sätt i europa om man inte kollar på de extrema höginkomstagarna som kan bo på de finaste hotellen. Tror inte att Kalifornienborna flyger över halva världen för att knö in 4 pers på 20 kvm som yours truly gör ;)
Där har du fel:
merparten av jänkarna bor på östkusten. De har ca 5 tim flygresa till den fina skidåkningen i Denver och Salt Lake (ytterligare några timmar till Californien eller Canada).
Flyget över till alperna är inte mycket längre (men visst; bor du i Kalifornien åker du nog snarare till Japan än alperna)

Det är inte heller en "nischad marknad för alla som ändå har epic/ikon". dessa kort säljer miljoners och merparten av alla amerikanska skidåkare har något av dem (dvs de behöver bara köpa resa och boende - liftkortet har de ju redan)

Senast ändrad:
Men det är väl ofta bara ett väldigt begränsat antal dagar (bara Crana montana och andermatt som har fria dagar)? När man har obegränsat i Vermont och alla andra mindre orter man kan ta bilen till?

Du har garanterat bättre koll än mig på denna punkten men har svårt att förstå varför man ska utsätta sig för besväret när inrikes är betydligt lättare.

Inte konstigare än att Japan är fullt av skidåkare från svenska Freeride, Australien och USA. Dit är det längre att åka.
Universums bästa skidåkning i ett samlat semester-perspektiv finns faktiskt i de europeiska alperna. Det är i allafall min preliminära uppfattning. Så passa på medan ni har råd.

Därmed ska ej förnekas att de nordiska fjällen har andra kvaliteter så jämförelser är ju egentligen onödiga. Man kan ju åka till båda efter preferens.

Fabian, jag har nog aldrig sett en ”full” skidort i Alperna på samma sätt som en svensk skidort under sportlov. Inte heller post-covid. Liftarna och pisterna sväljer dem som får plats i boendena, förutom några flaskhalsar (som brukar gå att undvika om man tänker till). Det som händer är främst att priserna successivt stiger fortare än svenskt löneläge och boenden blir uppbokade tidigare än förr.

Samtidigt kommer det säkert under överskådlig framtid att finnas mer ”low key” prisvärda alporter med utmärkt kvalitet på det mesta inkl skidåkningen.

Har amerikanare semester?🤔😄

De har ffa en BNP per capita som är nästan 50% högre än i Sverige. De disponerar dessutom över en betydligt större andel av sina inkomster än svenskarna. Så många av dem kan ta sig tid och råd att åka skidor i Europa även om det inte är under betald semester.

Fabian, jag har nog aldrig sett en ”full” skidort i Alperna på samma sätt som en svensk skidort under sportlov. Inte heller post-covid. Liftarna och pisterna sväljer dem som får plats i boendena, förutom några flaskhalsar (som brukar gå att undvika om man tänker till). Det som händer är främst att priserna successivt stiger fortare än svenskt löneläge och boenden blir uppbokade tidigare än förr.
Frågan var om det var mer eller mindre folk än tidigare år. Inte hur det är jämfört med Sverige.

Jag har varit i Alperna massor med gånger och spenderat veckor I överfulla orter och köat och även veckor i alporter utan folk, så jag behöver ingen jämförelse...

Senast ändrad:

Vi hade 2 veckor och 2 långhelg (hittills) där det var väldigt lite folk (Norge). Nu var vi också på ställen som inte är känt för köar osv. Men hört även från Sälen, Kläppen och Åre att det inte var några köer v7 (Sälen, Kläppen) eller v9 (Åre).

Är det färre som åker skidor? Har Coronaköer skrämt bort folk? Är alla i alperna och det är tomt här igen?
Har dålig koll men pratade med en bekant som är ordförande i ett lite större ägarbolag i svenska fjällen. Rapporten därifrån var att bokningsläget varit bra i vinter men att gästerna generellt handlar mindre. Man äter i stugan istället för på restaurang, dricker mindre i baren osv. Köper inte liftkort till alla i familjen kanske och liknande. Så vi åker fortfarande till fjällen men handlar lite mindre.

Jag hade sällskap med 7 amerikaner i den italienska gondolen i vintras. Den ena skrytsammare än den andre. De hade varit på Grönland och skidat, gjort båtturen i Norge och topturat. En hade t.o.m varit på Island, av alla ställen, och åkt. Men det regnade mest påstod han.

De har ffa en BNP per capita som är nästan 50% högre än i Sverige. De disponerar dessutom över en betydligt större andel av sina inkomster än svenskarna. Så många av dem kan ta sig tid och råd att åka skidor i Europa även om det inte är under betald semester.
Jupp. Jag skulle säga de har pengar men inte tid. Vad det nu är värt.. husbilsparkeringar för nordeuropeer får byggas ut.

Hörde en berättelse om en svensk familj vars ena 30 åriga bror i USA bjöd på en vecka i Sydeuropa där boendet kostade 80k. 80!!

Men även i min ungdom minns jag köer. De längsta från de 3 gånger vi var i Alta Badia, faktiskt. Framförallt Gondolen i Wolkenstein kunde vara hemsk. Men även sittliften "hem" från Arabba samlade på sig bra med folk. Tror den är utbytt, då var det en 2 personers stolslift... Men allmänt slogs man (I den tiden) med mycket folk I restauranger, lifter,backer osv.

Det finns t ex en ny dubbelriktad sittlift rakt över dalen vid Arabba som hjälper en hel del. Och många andra liftar är uppgraderade.
Jag har varit totalt 9-10 veckor i området kring Sella Ronda och har nog lärt mig hur man undviker folksamlingar i både liftar, backar och restauranger utan att göra våld på sin egen skid-dag. Visst, en del av första veckan på en ny ort kan man hamna fel.

Men det krävs ju en viss storlek på systemet för att kunna vara så flexibel. I mindre skidorter (som de i fjällen oftast är) har man ju liksom inget val. Köade i timmar för att komma upp i högzon senast jag var i Åre. Men med bättre koll hade jag hittat en "work-around"... Man anpassar sig. Vi åkte t.ex. till Duved dagen efter men då stängde de sittliften där hela dagen trots ok väder.

Ja Anzom, svensk köpkraft jämfört med en del övriga västländer är nu som svenskt kostnadsläge upplevs av folk från utvecklingsländer. Själv brukar jag söka boende inom den nedre tredjedelen av prisintervallet på t ex Booking.com och jag är ingen låginkomsttagare.

Det finns t ex en ny dubbelriktad sittlift rakt över dalen vid Arabba som hjälper en hel del. Och många andra liftar är uppgraderade.
Jag har varit totalt 9-10 veckor i området kring Sella Ronda och har nog lärt mig hur man undviker folksamlingar i både liftar, backar och restauranger utan att göra våld på sin egen skid-dag. Visst, en del av första veckan på en ny ort kan man hamna fel.

Men det krävs ju en viss storlek på systemet för att kunna vara så flexibel. I mindre skidorter (som de i fjällen oftast är) har man ju liksom inget val. Köade i timmar för att komma upp i högzon senast jag var i Åre. Men med bättre koll hade jag hittat en "work-around"... Man anpassar sig. Vi åkte t.ex. till Duved dagen efter men då stängde de sittliften där hela dagen trots ok väder.

Ja Anzom, svensk köpkraft jämfört med en del övriga västländer är nu som svenskt kostnadsläge upplevs av folk från utvecklingsländer. Själv brukar jag söka boende inom den nedre tredjedelen av prisintervallet på t ex Booking.com och jag är ingen låginkomsttagare.
Som skrivit i Edit ovan och även I mit första inlägg, frågan gäller inte att jämföra Alperna mot Sverige, utan Alperna i år.mot tidigare år... jämföra Alperna mot Sverige kan jag göra själv för mig.

Som skrivit i Edit ovan och även I mit första inlägg, frågan gäller inte att jämföra Alperna mot Sverige, utan Alperna i år.mot tidigare år... jämföra Alperna mot Sverige kan jag göra själv för mig.

OK. Min sammanfattning över tid - bokningsläget för boenden i alperna blir successivt tuffare och priserna ökar snabbare än svenskt löneläge. Däremot tycker jag inte trängseln i backar och liftar ökar, generellt tvärtom faktiskt.
Jag var i alperna med föräldrarna på 1980-talet och mycket var definitivt sämre då. Längre liftköer, långsamma kalla liftar, mindre och sämre snö i pisterna, trängre i backarna (särskilt ner mot byarna). Och jag tycker att förbättringarna fortsätter i högre takt än i fjällen.

Men jag ser problem på sikt. I många alporter har utbyggnaden av boenden nästan stannat av samtidigt som efterfrågan säkert kommer fortsätta att öka. Och om det dessutom kommer fler amerikaner...

Men det är väl ofta bara ett väldigt begränsat antal dagar (bara Crana montana och andermatt som har fria dagar)? När man har obegränsat i Vermont och alla andra mindre orter man kan ta bilen till?

USA har massor med skidorter på Östkusten (Vermont är störst). Men åkningen där kan inte jämföras med Alperna, Colorado, Utah eller Kalifornien. Snökvaliten och fallhöjden på Östkusten är nog mer som Sverige (fast just i år har Östkusten fått bra med snö - till skillnad mot Colorado/Utah).

Jo, Ikon- och Epicpass gäller oftast 5 eller 7 dagar på orter i alperna. Men många passar på att köra Ski-around på de orter där deras skipass gäller (ex Zermatt-Chamonix -Aosta)

Väldigt anekdotiskt, men jag åkte en dag i Chamonix v7 (Brevant):
knökfullt med folk, varav många amerikaner (de jag pratade med hade Ikon).

Nä, det var skönt att åka tillbaka genom tunneln till lugnet i Aostadalens småorter (där prisnivån på aperol, pizza, skipass och boende är en 3:e del mot Chamonix!)

Inte hört några amerikaner direkt, då var jag ändå i Andermatt i går. Jul-nyår var lika fullt som vanligt. Stor del av lokakla sportlovet var det skitväder så lugnare än vanligt. I övrigt ganska normalt mycket folk när jag åkt i vinter. Dvs mer folk än jag orkar med någon längre stund på lördag med fint väder, lång kö ändå bara vid dalstationen mest beroende på bussturister till Titlis. I sittliftarna upp till 5-10 min max en kort stund på förmiddagen när de flesta hunnit upp men få dragit till första fikastoppet.

Mycket hörsägnen som vanligt. Min nära vänner säger inte att det är mer amerikaner än tidigare i Andermatt men vad vet de jämfört med Ivo när de bor där nere på heltid och födda och uppvuxna i Andermatt..

Köade i timmar: kan du specificera hur många timmar du köade för att komma upp.
Timmar är ju minst två!
För du överdriver väl inte?

Mycket hörsägnen som vanligt. Min nära vänner säger inte att det är mer amerikaner än tidigare i Andermatt men vad vet de jämfört med Ivo när de bor där nere på heltid och födda och uppvuxna i Andermatt..
Även om Andermatt ägs av Vail och ingår obegränsat i Epicpass, så är det inte Alpernas största sockerbit för amerikaner.

Ökningen av amerikaner är dock påtaglig Instagramvänliga orter som Zermatt, Chamonix, St. Moritz

Köade i timmar: kan du specificera hur många timmar du köade för att komma upp.
Timmar är ju minst två!
För du överdriver väl inte?

Det tog över två timmar att ta sig från Stjärntorget upp till högzon via gondolen men visst då ingår tid i lift och transport. Väl uppe/över i fantastiska Tväråvalvet så stannade en av de antika liftarna där, med totalt under dagen ytterligare över en timme i köer. Ja så under dagen definitivt över två timmar i köer.

En annan dag tog vi oss upp via Ullådalen istället men det var fler än vi som kommit på den smarta idén… Vi som inte bor där utan som betalar x tusen för en vecka har svårt att undvika sånt.

Ej gnöl, menat som svar på frågan. Åre är som Sverige generellt - härligt när väder och allt annat klaffar.

1774077620540.webp

1774075597333.webp

1774077908475.webp

Senast ändrad:
Även om Andermatt ägs av Vail och ingår obegränsat i Epicpass, så är det inte Alpernas största sockerbit för amerikaner.

Ökningen av amerikaner är dock påtaglig Instagramvänliga orter som Zermatt, Chamonix, St. Moritz
Nu sker du andermatt och det är det jag frågasätter.. HHar varit amerikaner där alltid men de har inte blivit fler som sagt…

Men flerbarnsmamman överklassen är det från många länder.

Det tog över två timmar att ta sig från Stjärntorget upp till högzon via gondolen men visst då ingår tid i lift och transport. Väl uppe/över i fantastiska Tväråvalvet så stannade en av de antika liftarna där, med totalt under dagen ytterligare över en timme i köer. Ja så under dagen definitivt över två timmar i köer.

En annan dag tog vi oss upp via Ullådalen istället men det var fler än vi som kommit på den smarta idén… Vi som inte bor där utan som betalar x tusen för en vecka har svårt att undvika sånt.

Ej gnöl, menat som svar på frågan. Åre är som Sverige generellt - härligt när väder och allt annat klaffar.

Visa bilaga 44766

Visa bilaga 44765
Visa bilaga 44767
Covid-kö?

Nu sker du andermatt och det är det jag frågasätter.. HHar varit amerikaner där alltid men de har inte blivit fler som sagt…

Häpnadsväckande: Amerikanerna har de senaste åren investerat miljarders dollar och marknadsfört Andermatt ganska hårt mot hemmamarknaden. Och amerikanska researrangörer har börjat sälja paketresor till Andermatt.

Men din kompis som bor där har inte märkt någon ökning av amerikaner?

Då är det ju ett Epic fail 🙈

Senast ändrad:
Häpnadsväckande: Amerikanerna har de senaste åren investerat miljarders dollar och marknadsfört Andermatt mot ganska hårt hemmamarknaden. Och amerikanska researrangörer har börjat sälja paketresor till Andermatt.

Men din kompis som bor där har inte märkt någon ökning av amerikaner?

Då är det ju ett Epic fail 🙈
Som sagt det har varit jänkar där från mitten av 90-talet enligt de som bor där och när jag bodde där från 2004-2010 så var det rejält med jänkare där varje vecka. Omkring 50-60 minst som både åkte skidor och bara var i alperna..(Hyrde ut fast skidor till dessa grupper) Enligt de bofasta så är det inte flera nu än då. Men du vet säkert bättre än vad de vet och upplever i backarna. (Kan vara att många kommer över och inte åker skidor för i backarna är de inte) Största skillnaden enligt mina vänner är att det är ett annat klientel som inte är på Gemstock längre utan på solsidan i stället och flashar sig.

Tillbaka
Topp