[Artikel] Almåsa växlar upp: belysning, snökanoner och onlinebokning

Redaktionen

Aktiv medlem
DSC05937-1000x563.jpg

Efter flera år med begränsad verksamhet ser Almåsa alpin ut att kunna växla upp igen. Inför kommande vinter planeras den stora liften att starta, efter att anläggningen fått nytt regionalt stöd.

Förra vintern öppnade Almåsa alpin knappliften och e...

Läs hela artikeln:

Det låter bra. Dan Olofsson som är en av de nya kapitalstarka ägarna härstammar från trakten och kommer nog se till att den här anläggningen sköts ordentligt och långsiktigt.
Mjo, det är förstås jättekul nyheter och jag hoppas du har rätt att den i vissa ögon kontroversiella exploatören kan vara en del av räddningen. Men jag är skeptisk då den trio som ingår i det nya ägarbolaget består av en av dom förra ägarna som lyckades sisådär och dessutom hade en väldigt orealistisk bild av hur mycket anläggningen var värd.

Almåsa kommer aldrig överleva på lång sikt utan lokalt engagemang i form av besökare. Till det är jag ännu mer skeptisk då jämtarnas engagemang verkar vara en färskvara. Alla ursäkter varför folk inte nyttjar backen som jag hört kan fylla en A4-sida, den ena dummare än den andra. När det trots optimala förutsättningar är en handfull personer i backen och folk ett halvår senare gnäller och anklagar alla andra för att inte göra något, kräva att kommunen ska gå in och "rädda" anläggningen o.s.v. är det något skevt.

Men visst, om folk steppar upp och faktiskt drar sitt strå till stacken så ......

Jag är skeptisk MEN jag hoppas att jag har fel.

Almåsa kommer aldrig överleva på lång sikt utan lokalt engagemang i form av besökare. Till det är jag ännu mer skeptisk då jämtarnas engagemang verkar vara en färskvara. Alla ursäkter varför folk inte nyttjar backen som jag hört kan fylla en A4-sida, den ena dummare än den andra. När det trots optimala förutsättningar är en handfull personer i backen och folk ett halvår senare gnäller och anklagar alla andra för att inte göra något, kräva att kommunen ska gå in och "rädda" anläggningen o.s.v. är det något skevt.

Men visst, om folk steppar upp och faktiskt drar sitt strå till stacken så ......

Intressant! Jag har nästan ingen lokal kännedom utan har följt projektet i medier.

Så vad saknas för att få fler besökare? En livaktig lokal alpin klubb? Nu görs tydligen en viss investering av ägarna. Kanske är det i grunden svårt att få många besökare till mindre anläggningar i relativ glesbygd där ändå stora anläggningar finns i närheten?

Intressant! Jag har nästan ingen lokal kännedom utan har följt projektet i medier.

Så vad saknas för att få fler besökare? En livaktig lokal alpin klubb? Nu görs tydligen en viss investering av ägarna. Kanske är det i grunden svårt att få många besökare till mindre anläggningar i relativ glesbygd där ändå stora anläggningar finns i närheten?
Det var förstås den lokala alpina klubben som var mest högljudd under perioden när backen var stängd. Hur livaktig den är ska jag dock låta vara osagt.

Backen och pistningen är toppen för vad det är men allting med Almåsa kändes bara trött och uppgivet dom sista säsongerna innan dom bommade. Ryktet säger att liften kördes obesiktigad åtminstone den sista säsongen innan stängning. Uthyrningsgrejerna var riktigt riktigt kassa. Värmestugan är riktigt sunkig.

Positivt var värdshuset som var både bra och prisvärt. Sen fanns ett gäng av Kindbergs fiffel-attefallare uppsmällda på parkeringen men dom ska ha försvunnit nu.

Åre, Bydalen, Trillevallen etc. ligger 70-90 min från Offerdal och ungefär samma lika från Ösd så visst har Almåsa tuff konferens men jag tycker att det borde finnas tillräckligt stort besöksunderlag norr och öster om Ösd. Kanske att marknadsföringen blivit nedprioriterad och kan utökas för att locka folk?

Men jag tror egentligen att Ivo har bättre koll, tänker att han nog har örat mot marken. Jag är bara aspirerande jämte och kan egentligen bara gå på vad som sägs av bekanta, folk "på byn" och vad jag läst mig till i media, sociala medier etc.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp