Var skulle du köpa lägenhet?

mjuk

Medlem
Nej jag har inte råd (åtminstone inte än på ett tag) men jag har börjat leka med tanken på att köpa en lägenhet nånstans där jag kan åka skidor på vintern och inte ruttna bort av tristess på sommaren. Ett par faktorer krånglar till det, framför allt att jag har familj med små barn. Med andra ord:

-backarna får inte vara helt ovänliga för barn
-byn/samhället får inte vara hopplöst tråkig för en fru som inte är jätteroad av skidåkning

Dessutom måste det finnas vettiga kommunikationer så att man dra ner på långhelger o.likn. Optimala vore om det ligger nära nån internationell flygplats alt möjligen norra alperna så att man kan köra ner (bor i södra skåne)

Lite ostrukturerade funderingar

Förutom typ MTB och/eller klättring så måste det finnas vettiga badmöjligheter . Södra franska eller italienska alperna kanske så att man kan dra ner till rivieran å bada? Nånstans kring Gardasjön kanske?

Finns det nån decent skidort som ligger hyfsat nära franska/spanska atlantkusten? Det optimala vore att bo vid kusten så man kan kombinera surf och skidåkning

UNGEFÄR vilka pengar pratar vi om på olika orter och för olika storlekar på lgh? Jag förstår att det i princip inte finns nåt övre tak

Norra Italien! Underbar natur, nära till stränder & värme på sommaren och samtidigt nära till alperna på vintern. Fy fan va underbart.

Varför inte Venedig?

6285972-lg.jpg

6289188-md.jpg

6172075-md.jpg

Jag skulle då inte tacka nej!

(mer foton här http://photo.net/photodb/folder?folder_id=744645 )

Senast ändrad:
Du söker en bostad för semester eller hur, inte för permanent boende?
Surf och skidor blir svårt då får isåfall nästan 30 mil i bilresa till endera.

Sydfrankrike; Provence hade jag siktat in mig på, nära till många alporter nära till Rivieran, (ingen aning om det går att surfa där, men vattnet är ok), mtb och sist men inte oviktigt god mat.

I närheten av Turin i Italien skulla också kunna funka rent lägesmässigt, flera orter inom nära håll och internationell flygplats.

Senast ändrad:
balanselius sa:

Sydfrankrike; Provence hade jag siktat in mig på, nära till många alporter nära till Rivieran, (ingen aning om det går att surfa där, men vattnet är ok), mtb och sist men inte oviktigt god mat.
Han ska köpa en bostad och han pratar om goda flygmöjligheter så jag antar att han menar mer som en "sommarstuga".

Dejvy sa:
balanselius sa:

Han ska köpa en bostad och han pratar om goda flygmöjligheter så jag antar att han menar mer som en "sommarstuga".
kul att du antar vad han tänker men jag hör det hellre från "mjuk", och ja det är därför jag frågar...

balanselius sa:
Dejvy sa:
balanselius sa:

kul att du antar vad han tänker men jag hör det hellre från "mjuk", och ja det är därför jag frågar...
Ok vi säger såhär. Jag VET att han inte tänker åka på semester dit utan han tänker köpa huset/lägenheten whatever och ha det permanent.

"Nej jag har inte råd (åtminstone inte än på ett tag) men jag har börjat leka med tanken på att köpa en lägenhet nånstans där jag kan åka skidor på vintern och inte ruttna bort av tristess på sommaren."

Läs den meningen några gånger.

Men är du dum eller? Jag har läst den och som du kanske såg så skrev jag att antog att han inte ska ha den som permanent bostad, men om du läser meningen finns det inget som motsäger att han skulle ha den till det. Jag gjorde alltsa ett antagande om det mesta sannolika precis som du gjorde, men det är fortfarande ett ANTAGANDE därför frågar jag för säkerhets skull. Ifall du läst igenom mitt inlägg så hade du fattat det eller?
En egen bostad på annan ort kan t ex innebära att man spenderar längre perioder där ex.vis månader i sträck.

bilderna från italien var ju bra och så... men jag menar HALÅÅ!!

-Orsa!!-

bigbang´s centrum!

orsa så klart!:P kanske luleå. PS:jag är inte in snöad! jag lovar;)

Geneve någon? (peter_k) :)

Stor sjö - Check
Nära till Cham, verbier, PdS osv - Check
Grym cykling - Check
Stor stad där frugan och banen kan leka - Check
Flygplats - Check

Var det något mer?

Stort plus för att det är en enormt fin stad också. :)
Samt att dom har en enorm skatepark imitten!

Jag ko:pte la:genhet i Argentiere och trivs mycket bra. Det a:r klart att det finns nackdelar med Chamonixdalen, men det finns det ju på alla platser.

Chamonix a:r bara en timme från Geneves flygplats.

Enligt någon ka:lla kan man nu tokfynda la:genheter ha:r pga. finanskrisen. Man kan tydligen pruta 40%... Chamonix har la:nge varit mycket billigare per m2 a:n andra franska skidorter eftersom tillgången a:r så stor ha:r.

Annars a:r ju Zermatt en av va:rldens vackraste platser... Italienalternativet såg underbart ut också!

Jag såg just att du ville kunna bada också... Då går dessva:rre Chamonixdalen helt bort (om du inte kan ta:nka dig ko:ra 1h till Lac Leman eller 3h till italienska rivia:ran).

Eric_W sa:
Geneve någon? (peter_k) :)

Stor sjö - Check
Nära till Cham, verbier, PdS osv - Check
Grym cykling - Check
Stor stad där frugan och banen kan leka - Check
Flygplats - Check

Var det något mer?

Stort plus för att det är en enormt fin stad också. :)
Samt att dom har en enorm skatepark imitten!
Jag tycker fan inte om Geneve särkilt mycket, fråga mig inte varför, kan ju dock vara för att jag bara varit där när det varit tråkigt väder, och då blir inga städer vackra direkt. Har tyckt den känns lite öststatsaktig. :)

Balanselius:
Men herregud, du frågar ju en sån dum fråga som det redan står svaret på, jag svarar, och du börjar hacka på mig.
Det är som om någon skulle skriva "Jag ska köpa en bil som jag ska åka till jobbet med varje dag, någon som har tips på en som drar lite bensin" och du svarar "Köp en Golf, de drar lite bensin, ska du pendla med bilen eller åka på semester med den?"

Dejvy sa:

Men herregud, du frågar ju en sån dum fråga som det redan står svaret på, jag svarar...
Jag reagerar på att en viss person försöker ge mig lektioner i semantik med en trist attityd och så är det jag som hackar?

Ifall du nu är semantikexpert så borde du ha sett att jag skrev :"Du söker en bostad för semester eller hur, inte för permanent boende? "
Dejvy sa:

Onödigt att bo i Geneve och åka i verbier exempelvis.

Däremot vore väl en lägenhet/chalet i verpan inte helt fel? Lätt transfer. Otroligt billiga flybiljetter till Geneve. Vad mer?

Lägenheten är tänkt att användas på semestrar :D

Alpvalp- ungefär vad ligger lgh i Argentiere på?

Badmöjlighet är nog tyvärr ett absolut krav om jag ska kunna sälja in det till familjen.

Både geneveområdet och norra italien låter najs. Men vilken ort satsar jag på om jag vill få ut så mkt som möjligt för pengarna?

Venedig? Nja. Snarare milanokrokarna (då kan man ju dessutom få njuta av zlatans konster live- något man inte blivit bortskämd med sen han lämnade Malmö stadion)

balanselius sa:
Dejvy sa:

Men herregud, du frågar ju en sån dum fråga som det redan står svaret på, jag svarar...
Jag reagerar på att en viss person försöker ge mig lektioner i semantik med en trist attityd och så är det jag som hackar?

Ifall du nu är semantikexpert så borde du ha sett att jag skrev :"Du söker en bostad för semester eller hur, inte för permanent boende? "
Dejvy sa:
Haha förlåt, jag läste ditt första inlägg helt fel märker jag nu. Trodde du fråga om han skulle ha en lägenhet för EN semester och inte för semesterboende. Vi skyller på tiden inlägget skrevs :)

Senast ändrad:
mjuk sa:
Lägenheten är tänkt att användas på semestrar :D

Alpvalp- ungefär vad ligger lgh i Argentiere på?

Badmöjlighet är nog tyvärr ett absolut krav om jag ska kunna sälja in det till familjen.

Både geneveområdet och norra italien låter najs. Men vilken ort satsar jag på om jag vill få ut så mkt som möjligt för pengarna?

Venedig? Nja. Snarare milanokrokarna (då kan man ju dessutom få njuta av zlatans konster live- något man inte blivit bortskämd med sen han lämnade Malmö stadion)
Varför inte Venedig, eller varför inte en liten pittoresk vingård. :) Milano är ju inte heller fel, underbar stad men tror du får gå upp några prisklasser då.

Efter att ha bott 5 år i Genève tycker jag att många av dina önskemål stämmer på den staden. Tyvärr är det löjligt dyrt med boende här.

Om du vill få ut så mycket som möjligt för pengarna, glöm allt i Schweiz. Glöm framförallt Verbier... Annecy i Frankrike är en schysstare stad sommartid än Genève, skaplig sjö och väldigt bra läge för skidåkning på vintern. Tyvärr nästan lika dyrt som Genève när det gäller bostadspriser.

I närheten av Gardasjön i Italien kan vara schysst. Nära Milanos flygplats, skapliga badmöjligheter, bra vindsurfing, grym MTB och massa berg för skidåkning någorlunda nära.

Sol och bad är såklart väldigt mycket bättre neråt Rivieran än alla ovanstående alternativ, men då blir skidåkningen sämre och priserna är ännu högre än ovanstående förslag.

Senast ändrad:
Jag vet att det snackats Alperna hittils så mitt förslag matchar kanske inte fullt ut. Men Yosemite i bergskedjan Sierra Nevada i kalifornien är oerhört vackert. Höga berg och mycket snö på vintern. Skidorten Mammoth är bla lokaliserad här. Och nära till Tahoe osv. På sommaren finns det stora möjligheter till mtb och klättring. Mycket sol och värme och flera sjöar. Glöm inte låga, om ens befintliga fastighetsskatter.

Men de är ju inget ställe för långhelger. Antar att San fransisco är närmsta internationella flygplats. Och därifrån är de ju trots mil efter mil med raka highways ändå drygt 30 mil.

Senast ändrad:
Ja Kalifornien. Dit vill jag flytta.

Drömläge med både surf, skidor. Och så har man ju sett på tv att alla brudar är snygga och halvnakna för jämnan;)

Bara alperna som gäller?
Åre annars. Smidiga, miljövänliga transporter iom nattågen.
Fast badvänligheten kanske kan diskuteras med tanke på temperatur...

PhatFred sa:
Bara alperna som gäller?
Åre annars. Smidiga, miljövänliga transporter iom nattågen.
Fast badvänligheten kanske kan diskuteras med tanke på temperatur...
du skämtar va?
Åre+surf : NEJ
Rolig by för frun: Möjligtvis om hon gillar sthlmare
Åre+ skidåkning: Lite som att gifta sig med kvinna som sällan låter dig komma till och då är
det endast mediokert ändå...

Bodde jag i södra skåne men åkte till Åre istället för alperna så hoppas jag att nån låser in mig för mitt eget bästa.

Barcelona kanske, där borde ju frun kunna få sitt lystmäte av shoping och annat. Skidorterna i Pyrineerna ligger på ca2timmars avstånd. Dessutom är det ju vid medelhavet så vindsurfing/kitesurfing borde ju funka OK. Badmöjligheterna är ju också mycket bra. Borde gå hitta vågsurfspots där i krokarna också. Sen är ju Barcelona som stad supertrevligt och rätt svårslaget enligt mig. Kommunikationerna med täta flygförbindelser till Kastrup är ju dessutom utmärkta. Dessutom har fastighetskrisen slagit riktigt hårt i Spanien sägs det så det borde kunna vara bra köpläge på bostad där.

/JN

Att jag inte tänkte på det. Kom ju nyss hemfrån Tarifa. Finns vågspots nära där, kite och vindsurfingen är på topp. 2-3 timmar till Sierra Nevada. Kan det bli bättre? Eller Marbella kanske? Lite närmare till berget och 45 min till Tarifa.

//H

Kul att följa era funderingar. När jag rannsakar mig själv så inser jag att sommarhalvåret nog faktiskt är viktigare än vinterveckorna (nu svär jag kanske i kyrkan?). Och det är ingen vind/kitesurf jag är intresserad av. Vågor ska det vara! Kalifornien hade inte varit fel men går ju bort pga avståndet. Samma för Sydney... Det är grym surf vid atlantkusten - framför allt i krokarna kring spanskfranska gränsen. Finns det nån vettig skidort inom typ 1h från kusten där?

Marocko skulle kunna vara ett outsidetips annars. Surf i världsklass och har hört att det ska finnas schysst åkning och klättring i Atlasbergen! Tveksamt om jag kan övertyga familjen om att vi ska tillbringa närmsta semestrarna i afrika bara - varje gång jag varit där med frun lyckas hon bli ordentligt matförgiftad ...

Jag hade glömt den här tråden. Men jag ger mig själv en klapp på axeln för bra Topic
Nej, jag borde slagit till när det fanns lite pengar i kassan och belåningsutrymme. Istället blev det ett hus i Stockholm 😩
Det måste hänt massor med marknaden, pendlingsmöjlighetet osv sen 2008. Om vi bortser från vidriga virus och tänker oss att världen återgått till det normala:
Var skulle ni köpa och vad kostar det ish på div orter? För tydlighets skull -det handlar alltså om semesterort. Vettig restid från Skåne är viktigt. Bra om det finns nån sysselsättning för familjemedlemmar som inte uppskattar berg (sola med en drink i handen funkar i nödfall)
Nattåg till nån ort i norra alperna?

Tillbaka
Topp