[Film] Nicke blev begravd av lavin i Japan " – Jag slets mellan panik och hopp under snön"

Redaktionen

Aktiv medlem
[Film] Nicke blev begravd av lavin i Japan " – Jag slets mellan panik och hopp under snön"
puffbild-1000x563.jpg

Nicke Sundström åkte puder i Japan. På ett ögonblick förändrades paradis till mardröm. En lavin gick. Nicke blev begravd. Det blev svart och tyst, han satt fast under snöm med huvudet upp och ner. Paniken kom.

Se hela filmen:

Tack för att du delar med dig!

Dock blir det lite kritik ändå.

En grupp på 10+2 personer i förhållanden som inte klassas som "bra", där gruppen är relativt erfarna, det ska ni faktiskt ha kritik för.

Uppskattar dessa filmer, speciellt då jag själv drogs med i en lavin för några år sedan, kunde dock gräva fram mig själv tack och lov. Men man får enorm respekt för snön efteråt!

En fundering kring regeln 30cm per dag. I Japan snöar det stort sett alltid minst 30 cm vid nederbörd, kan man tänka annorlunda om man är i Japan då snön är så "fluffig"? Hörde inte om många lavin alls när jag gjorde säsong i Japan trots att jag höll bra koll på rapporteringen av dessa.

En fråga från mig som lavinokunnig person.
Man läser ofta att laviner nästan aldrig går i terräng som lutar mindre än 25 grader (om det inte finns brantare terräng ovanför).
Är det en "regel" som är lämplig att använda sig av för att köra safe?

Jag åker efter många års avhållsamhet gärna pistnära offpist igen när tillfälle ges, och har inga behov av att åka brant. Vill jag ha lite fartkänsla så kan jag få det i pisten.

De förhållanden som beskrevs i videon, med 1 m nyfallen blöt tung snö, det är väl ungefär så lavinfarligt som det kan bli, eller?

En fundering kring regeln 30cm per dag. I Japan snöar det stort sett alltid minst 30 cm vid nederbörd, kan man tänka annorlunda om man är i Japan då snön är så "fluffig"? Hörde inte om många lavin alls när jag gjorde säsong i Japan trots att jag höll bra koll på rapporteringen av dessa.
Jag har inte sett filmen än, så jag har inte _hela_ kontexten, men Avaluator sammanfattar väl bra tänket runt det där:
avaluator.jpg

30 cm snöfall är en av många faktorer.

Sen det här med att snön ska vara så fluffig i Japan är mest bluff och båg - det är maritimt klimat i Japan. Det är fruktansvärt mycket av snön, men särskilt fluffig är den inte. Oavsett, det är mycket riktigt som du är inne på att det som spelar roll egentligen är snöns massa och hur mycket kraft den verkar på det svaga lagret med.

Man läser ofta att laviner nästan aldrig går i terräng som lutar mindre än 25 grader (om det inte finns brantare terräng ovanför).
Ja. Men du ska vara medveten om att det _kan_ gå laviner i flackare terräng, det är bara extremt ovanligt. De norska lutningskartorna definierar oftast "lavinterräng" från 30 grader och uppåt.

Jag åker efter många års avhållsamhet gärna pistnära offpist igen när tillfälle ges, och har inga behov av att åka brant. Vill jag ha lite fartkänsla så kan jag få det i pisten.

De förhållanden som beskrevs i videon, med 1 m nyfallen blöt tung snö, det är väl ungefär så lavinfarligt som det kan bli, eller?
Vad jag har lärt mig kan du åka under 30 grader safe, men ska man vara mega sage så är det 25 grader som gäller, precis som @RandoScando resonerar ovan.

Lutning är ju också en tämligen konkret och objektiv faktor, som också är ganska greppbar praktiskt att ha koll på, tex med lutningskartor redan när man planerar sina åk. På berget kan man använda app i mobilen, kompasser har ju lutningsmojs, eller så finns särskilda lutningsmätare man kan sätta på sin stav.

Vad jag har lärt mig kan du åka under 30 grader safe, men ska man vara mega sage så är det 25 grader som gäller, precis som @RandoScando resonerar ovan.

Lutning är ju också en tämligen konkret och objektiv faktor, som också är ganska greppbar praktiskt att ha koll på, tex med lutningskartor redan när man planerar sina åk. På berget kan man använda app i mobilen, kompasser har ju lutningsmojs, eller så finns särskilda lutningsmätare man kan sätta på sin stav.
Tack för info.
Jag har en app. i mobilen som via kameran anger lutningen i grader i vy "down slope" resp. "cross slope".

25 grader är normalt faktiskt ganska brant, det motsvarar ju svart pist. Men eftersom det bromsar rätt bra i fluffet, antar jag att många offpiståkare söker brantare sluttningar.
Jag är ingen brantåkare och behöver inte den typen av adrenalinkickar, bara jag får känna fartvinden och flytet då och då (i pisten eller utanför) så är jag nöjd.:)
Har också läst att man ska vara försiktig om man strax ovanför sig har ett brant hang, även om det nedanför där man står är flackare än de 25 graderna.

@PisteCarver Helt rätt, vad man har ovanför sig kan vara precis lika ödesdigert. Filmen som vi gjorde förra året med David Deliv är ett sådant exempel, sluttningen som var ovanför dem brast och med lite änglavakt, i brist på bättre ord, och sjukt effektiv kamraträddning kom alla 4 vänner hem levande, trots att 3 drogs med av lavinen.

30 grader är det jag kör också - det är också 30 grader som är "gränsen" för vad arbetsmiljöverket anser är OK för lavinobservatörer att vistas i när de jobbar :)

Intressant
Jag skulle vilja veta hur många veckor/dagar som lavinexperten har i nämnda område och erfarenhet från detta som sägs komplexa område?
/Krister

Tillbaka
Topp