plats för hjälmmössa?

badtant

Medlem
plats för hjälmmössa?
tjena!

är i färd med att köpa hjälm och undrar om ni tror man behöver plats för hjälmmössa? jag åker några veckor om året och mest i sverige. är en hjälm tillräckligt varm vid -10 eller vad tror ni?

den hjälm jag tänkt köpa sitter perfekt utan mössa men blir nog lite tajt med mössa. så frågan är om en hjälmmössa kan behövas och jag då måste gå upp en storlek vilket kanske medför att den sitter lite sämre när jag kör utan mössa.

kort och gott. brukar hjälmmössa behövas?

plats för hjälmmössa?
tänkte köpa en cebe ripper freestyle. jag har ingen aning om vad hjälmar klarar för kyla generellt så därför undrar jag vad ni har för erfarenheter av det...

plats för hjälmmössa?
Beror väl på hjälmen...

Hjälmar typ Salomon Screamer klarar mer kyla än tex. boeri New Kameleon. Detta pga. mer ventilation i boerin jämfört med Salomonhjälmen.

plats för hjälmmössa?
???En hjälm är som en 3cm tjock mössa. Problemet brukar vara att huvudet kokar innuti den.

Mössa ska du hur som helst undvika att ha i en hjälm, eftersom den sätter ner hjälmens skyddsförmåga kraftigt.

plats för hjälmmössa?
Men om du är osäker om krukan pallar kyla så kan man ju alltid köpa en supertunn innermössa i Windstopper eller liknande

plats för hjälmmössa?
Jag har bara hjälmen oavsett hur kallt det har varit...
Jag har en girohjälm. Riktigt bra måste jag säga...

Dessutom så bygger mössorna inte speciellt mycket...

plats för hjälmmössa?
så länge en mössa inte gör så att hjälmen glider av vid en kollision så tillför mössan skydd, inte tvärt om som tobbe säger. fysiken ger; F=m*a, där a i detta fall är deccelerationen vilken blir lägre om vägen som huvudet färdas när det komprimerar mössa och hjälm är längre, mao kompressionen av mössan tar upp energi från krocken. dock(a) är denna energi obetydlig. munbajs

plats för hjälmmössa?
Oj, vi har visst en liten hobbyfysiker här i form av nikekl. När du börjar närma dig 100 högskolepoäng i matte och fysik kan du ju komma tillbaka och skriva svar som bygger på fysik...

Så här fungerar en hjälm:
Stöten tas upp av hjälmen och fördelas genom hela denna. Energin avsätts till största del som värme. Energi kan som bekant inte förstöras utan bara omvandlas till andra former.

Principen med en hjälm är alltså att stöten skall tas upp av så stor del av den som möjligt, inte av de 2-3cm frigolit som sitter mellan angreppspunkten på hjälmen och skallbenet. För att energin från slaget i hjälmen skall fördelas i hela hjälmen krävs det att den sitter som klistrad på huvudet.

Om man har ett mjukt luftigt lager (en mössa) mellan huvudet och hjälmen innebär detta något förenklat att hjälmen först slår i backen och tar upp kraften F=m*a, där m är hjälmens vikt och a är retardationen (omvänd acceleration). Denna kraft fördelas i hela hjälmen. DÄREFTER SLÅR HUVUDET I HJÄLMEN, VARPÅ SKALLBENET OCH HJÄRNAN UTSÄTTS FÖR KRAFTEN F2=m2*a2, där m är huvudets vikt och a2 huvudets retardation. - INTE ÖNSKVÄRT

Om hjälmen sitter tajt kommer istället större delen av kraften F3=m3*a3, där m3=m+m2 och a3 är hela paketets retardation (med en god approximation), att fördelas i hjälmen.

Alltså: Ju tjockare mössa desto längre väg går huvudet innan det träffar insidan på hjälmen. Detta innebär att ju tjockare mössa desto hårdare stöt får ditt huvud. Har du riktig otur motsvarar avståndet mellan huvudet och hjälmen, den studs som hjälmen råkar ut för när den slår i backen. Då är det inte bara ditt huvud som slår i hjälmen, utan bokstavligt talat även hjälmen som slår dig i huvudet.

ANVÄND INTE MÖSSA UNDER HJÄLM!!! Om ni inte tror mig så ring någon ingenjör hos en hjälmtillverkare och fråga.

Så var det med den saken :-)

plats för hjälmmössa?
Med min Cebéhjälm är problemet ett visst tjuvdrag runt öronen. Nu gör inte det så mycket eftersom jag alltid blir mycket varm om huvudet. Men när temperaturen kryper ner mot -15 blir draget besvärande. Jag brukar ha ett tunnt och åtsittande pannband i fleece (North Face) under hjälmen. Det har funkat mycket bra faktiskt och öronen klarar sig. Det tar några timmar för dom att fälla ut sig igen efter denna behandling dock... :)

/A

PS. Sen har vi ju alla föräldrar som sätter mössa typ toppluva på ungarna plus en en oftast överstor hjälm, ni har säkert sett dom. Hjälmen sitter i pannan eller skvalpar runt på huvudet som en annan j-vla potta. OK, viss nytta gör den väl. När man påpekar det för föräldrarna kan man få mycket intressanta svar och reaktioner. Men ibland kan man ju inte hålla sig...

plats för hjälmmössa?
Va? Ska man inte ha mössa under hjälmen? Var ska man då göra av Stenmarksmössan? I fickan eller???

plats för hjälmmössa?
Största problemet vid kyla tycker jag brukar vara om det är en glipa mellan hjälmen och glasögonen. Kan lätt leda till huvudvärk om det är kallt.
Mitt husmorstips, som självklart fungerar, är att köra med en tunn jättesnygg liten kosmonautliknande cykelmössa som är gjord för att ha under hjälm. http://fake.easytrade.net/www.cykelcity.se/bilder/300/0089.jpg
Enda alternativet är att värma kroppen inifrån...

Ser fram emot att få se GNU svischa förbi med Stenmarksluvan i vinter!

plats för hjälmmössa?
Rodelsmurfen, jag lovar att vinka om jag ser nån som är blå! Risken att jag vinkar till Robinsonrobban istället för dig får jag ta!

plats för hjälmmössa?
Sune: en sån cykelhuva som Rodelsmurfen beskrev kan vara ett bra alt. Annars så brukar hjälm räcka gott och väl, värmer bra. Cébé Ripper tror jag definitivt kommer att hålla dig varm.

Lycka till.

plats för hjälmmössa?
sune_mangs: Du kommer aldrig att frysa om huvudet i hjälmen du tänker köpa (Cebe ripper freestyle). Har själv inte testat just den hjälmen men har en föregångare från ett tidigare år, har alltid hjälm och fryser aldrig.

Se till att köpa ett par goggels som passar till hjälmen t.ex. Cebe Powder, så slipper du glipan mellan goggels och hjälm.

plats för hjälmmössa?
man ska inte använda mössa under hjälm, pga att då kommer glider hjälmen upp och skyddar sämre. en hjälm är varm nog. det enda som man kan ha under hjälmen om den känns lite kall eller glappar är en buff. undvk även glipan mellan din goggles och hjälmen genom att prova hjälmen med dina goggles (och tvärtom när du köper nya goggles).

plats för hjälmmössa?
jag har problemet att man får en liten liten glipa mellan hjälmen och gogglesen i pannan..

där fryser man som fan ... så jag gick å köpte en underställsmössa från craft ,med windstopper i pannan..

denna lilla kondom-mössa sitter tajt och är kanske max ½mm tjock..

funkar klockrent när jaghojjar, åker bräda eller e ute å springer :)

sweeet

/kalle

Tillbaka
Topp