Telemark - Generella & specifika frågor om utrustning

Hendrix

Medlem
Hej,
I våras började jag åka telemark och har verkligen fastnat för det. En del funderingar har uppkommit och det skulle vara intressant att höra vad ni andra här på forumet har för tips och preferenser.
Har fram till nyligen mest åkt slalom/storslalom (inte skolad, så finns teknik att jobba på, men är en van åkare).

1. [Längd på skidor]
Vad gillar ni för längd på era telemarkskidor (i förhållande till er egen längd)? Förstår att det kan variera beroende på typ av skidor, men om man jämför med motsvarande skida fast med alpinbindningar? Kör ni på samma längd som ni hade åkt på ett par skidor med alpinbindningar?

2. [Flex / styvhet på telemarkskidor]
Väljer ni ett par mjukare skidor än vad ni annars hade gjort om ni valt alpinbindningar, eller kör ni på samma? (Om ni åker alpint också?) Fått det som tips, men kanske är mer för att jag är nybörjare på telemark och att det bör vara lättare att svänga med en mjukare skida i lägre fart.
Köpte först Salomon QST, men bytte till Salomon Stance (väger ca 70 kg), känns trygg och stabil, både i hård och mjukare pist.

3. [Material i telemarkskidor]
Titanal? Trä? Kolfiber? Har hört om fall då NTN-bindningarna lossnat. Hur vet man vilka skidor som är lämpliga att montera en NTN-bindning på?

4. [Storlek på pjäxor]
Större för telemark än för alpint? (Myt?) Race fit vs Comfort fit?
Just nu kör jag racefit och trivs bra. I början lite tajt när man går ner lågt, men känns skönt när man åker i branta backar.

5. [Kurser]
Tips på telemarkskurser i Sverige/Norge?
Är nybörjare, men tar mig snabbt ner för svarta pister och håller samma tempo som kompisarna, däremot tycker jag det blir svårt när backarna blir riktigt isiga och har gjort en del stora vurpor. :) Skulle också vilja lära mig carva bra på telemark, för att få liknande känsla som med slalom.

6. [Rottefella Freeride vs Meidjo 3]
Passar vilka skidor? Performance? Hållbarhet? Meidjo för lättare/mjukare skidor, eller passar den lika bra till bredare och tyngre skidor med fokus på prestanda under utförsåkning? Vilken av det två bindningarna ger bättre tryck för kantställning då man vill carva?

7. [Skidor för toppturer i Norge/Sverige]
Skidor? Längd/Bredd? Vikt/prestanda? Bindningar? Funderar på Nordica Enforcer 100 (har testat 186 cm med alpinbindningar, själv är jag 173 cm och gillade den, rolig, mjuk (iaf jämfört med en SL/GS-skida) men ändå stabil, följsam, dämpar ojämnheter i backen bra och ganska fartstabil) eller 104 (har testat den med Rottefella Freeride och gillade den också mycket, i något kortare längd). Tror ni det är en bra skida för topp tur i Skandinavien med telemarksbindningar, eller bör man välja en lättare? 191 cm eller tror ni det blir för långt? För den skidan, tror ni på Rottefella Freeride eller Meidjo 3? Meidjo 3 med fångrem?

8. [Bishop BMF (NTN)]
Någon som testat? Over the top? Stabil? Tung?

9. [Skistopper / fångrem]
Vad föredrar ni? I pist/offpist? Topptursskida, fångrem, spara vikt?

10. [Hyra skidor med NTN-bindningar]
Tips? Event/testdagar?

11. [Sullängd]
När man beställer skidor och ber om att få telemarksbindningar monterade, så uppger man sullängd. Är det endast för hälstödet och att alla pjäxor som passar till Small respektive Large passar bindningens storlek, eller ställer man in för en specifik sullängd (mer än bara hälstödet)? Tänkte ifall man vill ”dela” på en skida med vänner/familj.

12. [Dampjäxor]
Finns det fler än Scarpa TX Pro som dammodell? Alternativ till en smal fot?

13. [Positionering av bindning]
Rekommenderad monteringsanvisning enligt tillverkaren eller special för telemark?

Blev många frågor så tänkte det var bra att numrera dem. :)

Tack

lmk30

Aktiv medlem
1. [Längd på skidor] samma som alpint. För min del mellan 5-10cm längre än kroppslängd.
2. [Flex / styvhet på telemarkskidor]
Samma som alpint. Gillar själv lite styvare skidor i pist. Kör Völkl98 med 22D outlaw som allround, turar på ett par Völkl VTA88 med 22D Lynx. Och har ett par Head Supershape speed med Rotte freeride för ren piståkning.

3. [Material i telemarkskidor]
Kärnans material är valfritt, så länge det ger de åkegenskaper du är ute efter. Men det är alltid bra om det finns en titanalförstärkning i monteringszonen då det blir rätt stora krafter framåt uppåt på en telisbindning. Inte ovanligt att man drar upp bindningen om montage på lätt skida utan förstärkning. Jag är dock lätt själv så har inte haft det problemet.

4. [Storlek på pjäxor]
Den storlek som sitter bra. Kan inte fel för stora, släpper lätt i hälen när man åker telis. Värm innerskon med en tåhätta om du ska tura mycket, så undviker man blå tånaglar.

5. [Kurser]
Fjätervålen i slutet av januari. Frånsett pandemin är det ett superkul läger med 150-200 telisåkare. Östersunds telemarksklubb är också aktiva och brukar ordna resor och evenemang.

6. [Rottefella Freeride vs Meidjo 3]
Tech på telis = Meidjo eller 22D Lynx i huvudsak om man bortser från TTS-systemen. Båda är bra men har lite olika stuk. Lynx är mer aktiv från grunden (och har inga bromsar) men Meidjo kan göras extra styv också med byte av fjädrar (finns med broms). Meidjo plastig och vissa klagar över att delar går sönder. Lynx nog mer robust men har haft problem med flexplattorna under foten vilket borde vara löst. Båda bindningarna är för NTN och man behöver pjäxor med tech inserts.
till skillnad från alpint är tele techbindningar INTE mindre robusta i åkningen än de andra, tvärt om får man väldigt bra lateral stabilitet då tån är så pass fixerad. Jag åker själv på Lynx och är mycket nöjd men har också åkt på Meidjo och gillar även den.

7. [Skidor för toppturer i Norge/Sverige]
Välj något lättare än enforcer. Inte kul att släpa en massa vikt i onödan. Prova typ en Faction agent med Lynx eller Meidjo. Skidan är 96 under foten och har titanalförstärkning i monteringszonen. Skulle lätt kunna skaffa en sån setup! Hur som tycker jag att du ska välja en (halv)lätt topptursskida med en techbindning, då kommer du bli nöjdast. Längd kring kroppslängd eller lite över. Inte för lång, får då kan det bli svårare med t ex kickturns i brant terräng.
8. [Bishop BMF (NTN)]
Aldrig testat men är nog tung.

9. Skistopper om jag mest åker pist men ärligt talat funkar det bra med fångrem också.

10. [Hyra skidor med NTN-bindningar]
Åre skidsport brukar ha NTN på hyran, har sett att andra skrivit att det finns på fler ställen.
11. [Sullängd]
Sullängd är bara för hälstödet. Strl S och L passar alla storlekar inom det givna intervallet. Man kan absolut dela/byta, men kanske blir lite konstigt i hälen om man ska byta mellan den största och den minsta storleken i spannet. Men det borde funka.

12. [Dampjäxor]
Fanns förut också Scott men den är inte heller smal i lästen. Jag köpte nya Intuition innerskor, blev bättre då (har TX PRO).

13. [Positionering av bindning]
svår fråga, tror tillverkarens boot center brukar funka oftast.

Hendrix

Medlem
Tack @lmk30, superbra svar, speciellt intressant att höra om tipsen kring skidorna och bindningarna (6 & 7). Enforcer är nog ganska tung, jämförde med en del andra allmountain-skidor på nätet, men upplevde dem inte som tunga när jag åkte eller höll dem i handen. Åker ofta på en Head i.GS RD Pro 181 cm (alpint), eller Salomon Stance 90 176 cm (Rottefella Freeride).

Har testat två skidor från Faction, men kommer inte ihåg exakt modell, de var ganska lätta och mjuka, är det typiskt för märket?

lmk30

Aktiv medlem
Tack @lmk30, superbra svar, speciellt intressant att höra om tipsen kring skidorna och bindningarna (6 & 7). Enforcer är nog ganska tung, jämförde med en del andra allmountain-skidor på nätet, men upplevde dem inte som tunga när jag åkte eller höll dem i handen. Åker ofta på en Head i.GS RD Pro 181 cm (alpint), eller Salomon Stance 90 176 cm (Rottefella Freeride).

Har testat två skidor från Faction, men kommer inte ihåg exakt modell, de var ganska lätta och mjuka, är det typiskt för märket?
Alltså det är svårt att råda val av skida utan att veta hur du åker. Men om du ska ha en skida att tura med skulle jag inte köpa en tung historia, det som känns lätt i handen förvandlas till betongklumpar när man gått ett tag. Faction agent är lite småpoppig men pallar ändå ganska bra tryck på hårt underlag. Annars tror jag iofs att en Völkl BMT 94/109 skulle kunna passa eller en V-Werks Katana, lite köttigare och funkar med telisbindning så vitt jag har hört från kompisar som kör på dem. Dock bör man montera med kortare skruv, iaf på BMTn då den är ganska tunn i monteringszonen. Ev kan inserts vara lösningen på det problemet.

Hendrix

Medlem
Tack för bra tips och reflektioner.

Någon som testat Blizzard Zero G 95 / 105? Kan den vara rolig som telemarkskida? Väldigt lätt, för lätt? Meidjo på den, håller skidan för bindningen?

Experimenterar fortfarande med teknik/åkstil, varierar också lite på underlag, men med Salomon Stance 90, radie 18 meter, blir det ganska långa svängar i ganska hög fart, lite inspirerat av storslalom. De flesta (av de få) andra telemarksåkare som jag sett i backen sedan jag började åka, tar betydligt kortare / snabbare / elegantare svängar än vad jag gör just nu. Jag åker istället lite fortare och rakare.
I längre brantare partier kan jag behöva göra ett riktigt stopp för att det inte ska börja gå för fort, speciellt om det kommer långt in i ett åk och man känner att benen brinner, eller då det är väldigt uppåkt eller isigt. Detta har jag inte riktigt upplevt med alpinbindningar, då det känns som att det är lättare att reglera farten. Tips på hur man kan hantera det?

Vad gillar ni för ungefärlig radie på telemarksskidor? Skiljer det sig mot vad ni föredrar på en skida med en alpin bindning?

lmk30

Aktiv medlem
Zero G är ganska styv och har rätt lång radie. Kan nog passa in på det du beskriver. Har sett folk som åker på den med telis, vet dock inte om det har förekommit problem med hållfasthet på monteringen.

Hendrix

Medlem
Har åkt två helger i Tärnaby/Hemavan och en i Kittelfjäll nu, och börjat gilla skidorna/bindningen mer och mer. De trivdes bra i Ingemar/Anjabacken i Tärnaby och Nationella i Kittelfjäll där man kan få upp fart och kantställa dem, längre backar än vid kusten. Använde en cykelapp för att logga spår och enligt den åkte jag ca 83 km/h som mest i "Nationella" i Kittelfjäll med Rottefella Freeride/Salomon Stance, inget fladder utan de kändes hur stabila som helst, skön carving.

Hendrix

Medlem
Hittade följande info på Salomons hemsida, håller ni med om att det är vanligt att folk väljer större pjäxor för telemark?

1620510093555.png

Topp