Telemark - Generella & specifika frågor om utrustning

Hendrix

Medlem
Hej,
I våras började jag åka telemark och har verkligen fastnat för det. En del funderingar har uppkommit och det skulle vara intressant att höra vad ni andra här på forumet har för tips och preferenser.
Har fram till nyligen mest åkt slalom/storslalom (inte skolad, så finns teknik att jobba på, men är en van åkare).

1. [Längd på skidor]
Vad gillar ni för längd på era telemarkskidor (i förhållande till er egen längd)? Förstår att det kan variera beroende på typ av skidor, men om man jämför med motsvarande skida fast med alpinbindningar? Kör ni på samma längd som ni hade åkt på ett par skidor med alpinbindningar?

2. [Flex / styvhet på telemarkskidor]
Väljer ni ett par mjukare skidor än vad ni annars hade gjort om ni valt alpinbindningar, eller kör ni på samma? (Om ni åker alpint också?) Fått det som tips, men kanske är mer för att jag är nybörjare på telemark och att det bör vara lättare att svänga med en mjukare skida i lägre fart.
Köpte först Salomon QST, men bytte till Salomon Stance (väger ca 70 kg), känns trygg och stabil, både i hård och mjukare pist.

3. [Material i telemarkskidor]
Titanal? Trä? Kolfiber? Har hört om fall då NTN-bindningarna lossnat. Hur vet man vilka skidor som är lämpliga att montera en NTN-bindning på?

4. [Storlek på pjäxor]
Större för telemark än för alpint? (Myt?) Race fit vs Comfort fit?
Just nu kör jag racefit och trivs bra. I början lite tajt när man går ner lågt, men känns skönt när man åker i branta backar.

5. [Kurser]
Tips på telemarkskurser i Sverige/Norge?
Är nybörjare, men tar mig snabbt ner för svarta pister och håller samma tempo som kompisarna, däremot tycker jag det blir svårt när backarna blir riktigt isiga och har gjort en del stora vurpor. :) Skulle också vilja lära mig carva bra på telemark, för att få liknande känsla som med slalom.

6. [Rottefella Freeride vs Meidjo 3]