Skidval: Allround.

Koppelman

Aktiv medlem
Jo nu är det ju så att säsongen börjar lida mot sitt slut och till nästa säsong skulle jag behöva ett par nya lagg. Därför har jag tänkt tanken att kanske köpa ett par nya skidor redan denna säsong för att spara pengar.

Denna och förra säsongen har jag kört på ett par Dynastar Troublemaker 157 cm, dessa skidor har ju varit prima i parken och att hoppa med vilket i princip är det jag gör hemma i Hoforsbacken, men nu är ju inte den backen så stor. Så dom gånger jag kommer upp till Alperna & Fjällen (vilket brukar bli ~2 veckor om året? Blir nog mer nästa säsong). Så känner jag att dessa skidor inte riktigt klarar av dom högre hastigheterna och brantare pisterna.

Dock känner jag att jag inte bara vill ha en pistskida eftersom jag också kommer åka endel offpist med den, därför söker jag en allround-skida som hyfsat klarar av båda.
Skidan behöver inte har några park-egenskaper då jag redan har en skida för park.

Vikt: 55 kg.
Längd: 161 cm.
Skicklighet: Har åkt skidor sen jag var 4 år gammal, har åkt mkt pist men också endel offpist där jag gärna vill utvecklas. Jag åker i Alla backar (svarta som dubbelsvarta) obehindrat.
Fysik: Är bra fysiskt tränad, då jag tränar hockey 3-4 gånger i veckan och kommer att fortsätta med att springa & gymma under sommaren.

Har funderat och läst lite ressentioner om följande skidor som jag tror kan passa? : Dynstar Legenden serien, Scott Mission, Rossignol Bandit B2.

Behöver hjälp från er, vad tror ni, vilka skidor tror ni kan passa?
Har försökt få med allt, säg til om jag glömt ngt.

Senast ändrad:
Det är skit svårt att hitta en skida som klarar både offpist och pist i hög fart på ett bra sätt.

Dessutom så beror det lite på vad du menar med offpist. Skall du åka skog eller skall du åka brant och djupt eller uppkörd offpist?

Hade jag vart dig så hade jag nog använt Troublemaker skidan för skogsåken och sen kompletterat med en Nordica Hot Rod Nitrous.

Nordica Hot Rod Nitrous är en bra pist skida som även funkar bra offpist.. Den är inte jätte fet men den breda nosen gör att den flyter bra i puder, pist egenskaperna skall vara riktigt bra och dessutom så plöjer den genom ojämnheter i uppkörd offpist som en pansar vagn.

Dock så är den kanske eventuellt lite i styvaste laget för din lätta vikt. Men eftersom det är en styvare skida så bör du kunna köra den fort. Är dock inte lika styva som tillexempel vissa Völkl skidor.

Tex

Jag aker pa bandit b2 och har ungefär samma vikt och längt lite lättare och lite kortare, men jag tycker det fungerar hyftsat. Dem är riktigt grymma i pisten och fungerar helt ok offpist. Men det är ju ingen offpist skida direkt. Är nöjd med ska byta upp mig till nagot bredare till nästa säsong. K2 apache sägs ju vara bra i de flesta förhallanden, men jag har inte prövat..

Lycka till!

TexMurphy sa:
Det är skit svårt att hitta en skida som klarar både offpist och pist i hög fart på ett bra sätt.

Dessutom så beror det lite på vad du menar med offpist. Skall du åka skog eller skall du åka brant och djupt eller uppkörd offpist?

Hade jag vart dig så hade jag nog använt Troublemaker skidan för skogsåken och sen kompletterat med en Nordica Hot Rod Nitrous.

Nordica Hot Rod Nitrous är en bra pist skida som även funkar bra offpist.. Den är inte jätte fet men den breda nosen gör att den flyter bra i puder, pist egenskaperna skall vara riktigt bra och dessutom så plöjer den genom ojämnheter i uppkörd offpist som en pansar vagn.

Dock så är den kanske eventuellt lite i styvaste laget för din lätta vikt. Men eftersom det är en styvare skida så bör du kunna köra den fort. Är dock inte lika styva som tillexempel vissa Völkl skidor.

Tex
Okej. Jo det är ngo svårt att få en skida som klarar allt bra, men jag kommer nog försöka satsa på en skida som klarar av pist hyfsat bra som man ändå kan åka puder med, en midja på runt 70-90 hade jag tänkt mig och sedan om man kan få en svängradie under 20 . :)
Har tänkt på B2:an och den verkar bra, även Dynastar Legend 8000 eller Scott Mission :)
Ska kolla upp Nordica Hot Rod Nitrous skidan också!

Tack för svaren.

Hendryx Vodoo Child är ett hett tips för dig. Eller Nordica Enforcer. Lite bredare lite bättre i puder. Line Prohpet 100 funkar oxå sjukt bra.

//H

B2an är en bra skida dock är den så allround att den är annonym och mesig... inte dålig på något men inte heller helt bra någonstanns... det är inte heller någon skida som utmanar åkaren så det kan vara svårt att utvecklas på den...

Scott Mission är en bra skida har en kompis som älskar den dock så är den inte helt bra när farten ökar i pisten...

Tex

Senast ändrad:
Hade jag vart du så hade jag väntat och spara/jobba ihop pengar under sommaren och se vad det finns för roligt att frossa i nästa år! ;)

// jakob

jakooob sa:
Hade jag vart du så hade jag väntat och spara/jobba ihop pengar under sommaren och se vad det finns för roligt att frossa i nästa år! ;)

// jakob
Jo, söker jobb nu, ser dystert ut.
Får hoppas att jag får ett sommarjobb :)
Har i och alla fall kollat in Line Prohpet 90 vilket verkar vara en grym skida. Är väldigt sugen på den.

Head monster 82.
Schyst radie och tillräckligt med midja
Tycker att scott p3 är en bra variant om man bakmonterar bindingen och bortser från twintipen :-)
- anders

Anders_Nilson sa:
Head monster 82.
Schyst radie och tillräckligt med midja
Tycker att scott p3 är en bra variant om man bakmonterar bindingen och bortser från twintipen :-)
- anders
Okej. Jo men om det är twintip form på skidan eller ej är inget som jag egentligen bryr mig om, det får det gärna vara, och bakmonterna dom kommer jag nog göra. :)

Senast ändrad:
Har tittat och läst recesioner på lite olika skidor.
Rossignol Scratch BC WRS ser ut att ha väldigt bra recensioner och verkar inte vara allt för dyra. Dock har dom en radie på 21 m som kanske är lite för mkt.

Hendryx Voodoo Child har ju fått väldigt bra recensioner och har en radie på 13 m (162 cm) och 15 m (172 cm) dock är jag rädd att dessa skidor är lite för dyra, sen är dom svåra att få tag på också? Så om det ska bli ett par sånna måste jag nog köpa en ett år gammal modell. Inte för att det är ngt negativt men kan ju bli svårt att få tag på?

Den gamla modellen är lika som den nya på Vodoo Child. Svåra att få tag på är dom inte. Men lite dyrare än andra skidor ja.

//H

Grafiken är samma på Vodoo Child i minst ett år till. Varit samma grafik sen Voddo Child kom till hittils..

//H

En go skida är K2 Apache Recon.
Kan bara rekommendera att testa.
En mkt skön skida oavsett underlag.
Som Head Monster 82 men mer stabil.

Line Prophet 100 skidan är nog ett bra alternativ,dock finns den som minst i 172 cm(?). Dräför hade jag tänkt om man kunde gå ner till Line Prophet 90 istället då den finns i 162 cm. Vet inte riktigt hur långa skidor jag "ska" ha/vågar ha.
Är 172 cm för mkt eller är det inte så farligt som det låter (för mig) ?
Mina nuvarande är 155 (och inte 157, har kollat upp det nu). Och vill ju så klart gå upp i längd då skidorna inte kommer vara till för park då det kan vara roligare med längre skidor.

Jag säger såhär, om du har råd så köp ett par hendryx, har aldrig åkte på ett par mer "allaroundare" skidor, och de tar sig an pisten bättre än alla andra skidor som inte är pisträsers som jag testat (då menar jag de skidor som jag har). Prata med Henrik så får du ett par perfekt för dig om du är villig att betala...

Senast ändrad:
Monis sa:
Jag säger såhär, om du har råd så köp ett par hendryx, har aldrig åkte på ett par mer "allaroundare" skidor, och de tar sig an pisten bättre än alla andra skidor som inte är pisträsers som jag testat (då menar jag de skidor som jag har). Prata med Henrik så får du ett par perfekt för dig om du är villig att betala...
Jo jag vet, vill vääldigt gärna ha ett par, men dom går ju på 10 lakan, men man får väl vad man betalar för också :P
Därför kollar jag på andra skidor, då verkar Line Prophet vara en bra skida.

CrashX sa:
Har tittat och läst recesioner på lite olika skidor.
Rossignol Scratch BC WRS ser ut att ha väldigt bra recensioner och verkar inte vara allt för dyra. Dock har dom en radie på 21 m som kanske är lite för mkt.
På kortaste modellen är radien 19m! Jag har den själv och det funkar sjukt bra överallt! Flyter bra i djupt, går som på räls i pisten bara man vågar stå på lite och ligger på kant hela tiden. Ligga och slösladda är inget för Scratchen. Men orkar och vågar man så är dom grymt roliga!

Tänkte skapa liv i min tråd igen.

Nu är det egentligen ett par skidor det står mellan, dom är:
Rossignol Scratch BC WRS.
Line Prophet 90 (om Steepstore eller någon butik i Sverige tar in dom).
Head Monster 88.

Monster & Ross kan jag hitta fjolårets modeller i bra längd och för bra pris.

Sedan tänkte jag om någon har nån bra fundering över vilken längd jag borde ha för att få ut så mycket som möjligt av skidorna?
På Scratch'n så är kortaste 171 cm, det bör inte vara för långt va, då jag nu är lika lång som då när jag skapade tråden, förutom det att jag tränat upp mig lite och nu väger runt 57-58 kg.
Monster'n finns i 164 cm vilket jag tror att är ganska lagom?
Sen bindningar, vilken DIN-range bör det vara på dom? Räcker det med upp till 12 för mig eller bör jag ha högre?
Om man någon gång tänker gör någon snurr när man bygger ngt hopp eller så, bör man fortfarande akta sig för Markers bindningar med låg DIN-range?

Senast ändrad:
Bah, i mitt någorlunda (läs skitfull) onyktra tillstånd tycker jag, som vanligt, att du ska gå på längsta och styvaste modellen. Jag tror stenhårt på prophet90 fast prophet fast i 100 utförandet!

Kom ihåg att alt upp till 110 mm midja är allround och allt under 190 cm är kindergarten!''

Bah, 12 i DIN räcker ine långt, min 80 svärmor kör ju på det. Minst 14 ska det vara. Jag slår ett slag för salomons bindningar som jag trivs kung med, lätt att sätta trekkers på med...

Återkommer i ett mer nykter tillstån. Fan vad litet tangentbordet är nu...

Störst är bäst

/eder betvingade fylletratt i etern.. eller kajplats, vem f*n bryr sig?
återkommer som sagt när jag har mina hjärnceller någon annanstans

Well farsan kom hem från staterna idag och jag fick mina lagg (Line Prophet 90 07/08).
Nu en liten fråga gällande monteringen, jag har för avsikt att montera mid-sole (vilket borde bli bra, eller ska jag montera annorlunda?) och då undrar jag hur ska bindningen placeras gentemot mid-sole-strecket?

Sök runt på TGR, www.tetongravity.com/forums det är garanterat någon som har monterat upp ett par 90 eller 100... Men förhoppningsvis ser Hasse tråden och hjälper dig. Hasse kan!

Tillbaka
Topp