Skidval - Freeride/Freetouring

isak.

Ny medlem
Skidval - Freeride/Freetouring
Tja!

Det blir nya lagg till vintern helt enkelt, men som vanligt fylls det hela av ångest.

Är mest inne på Fischer Ranger 108, men funderar även på Salomon QST 106, Nordica Enforcer 110 Free eller Faction Agent 3.0. Det hela kommer paras ihop med Salomon S/Lab Shift Mnc 13-bindningar, och kommer användas mest i svenska fjäll (Kittelfjäll, Klimpfjäll, Hemavan, Tärnaby, Borgafjäll), men även i Courmayeur i Februari och eventuellt en säsong i alperna nästa vinter. Skulle säga att det blir ungefär 90% skidsystem och 10% touring, så helt klart mest fokus på prestanda utför. Min åkstil är ganska aggressiv och lekfull (låter paradoxalt men så är det), åker snabbt när jag kan och oftast ganska korta och hoppande svängar, och om jag ser ett hopp eller ett drop så tar jag det gärna. Har åkt en del park och puckelpist tidigare så det sitter fortfarande kvar i åkstilen.

Summa summarum så behöver jag en mellanbred skida 105-110 som är bra på det mesta, men främst hopp och lek i djupsnö i höga hastigheter och kvickhet i skogen. Vad tror ni? Har ni tips på fler skidor så skriv gärna det men helst inte för då blir det bara ännu jobbigare...

Är 20 år gammal, 179 cm lång och väger 78 kg.

Tacksam för tips!

/Isak

Topp