Eriks lilla guide Video-träsket

ErikWibaeus

Medlem
Tjabba..
Satt å svarade på en lirares mail hemma i sjukstugan. Mailet vart lite längre än vad jag hade tänkt mig så ja lägger ut det på freeride så känns det lite mer som att jag inte har kastat bort 30 min av mitt liv på att svara på ett Mail!
Jag har haft fel förut och allt jag skriver här är erfarenhetsbaserat, jag jobbar INTE som filmare men tycker det är lite skojsigt me den rörliga bilden också. INGET av det som står här är en absolut sanning. Jag har inte lika djupa kunskaper som allas våran David Kvart eller Jocke på Freeride TV men här är lite å läsa utifall att ni är på hugget.. Håll till godo!

HÅRDDISKSKAMEROR
Hårddiskskameror är riktigt bra saker, de är lite dyrare (generellt sätt) än andra typer av kameror eftersom man måste ha en fet lådda me minne men man slipper band!
Ett bra tips till kamera där är Canon HG-10. Grym upplösning (Full HD) som är så pass bra att man behöver en Blu-ray spelare för att få ut 100% av vad kamerna kan. Självklart så måste man inte ha de men om man vill så finns d möjlighet! Det är lite som att dra runt på en dator, de tål en del men långt ifrån allt. Dessutom bör du tänka på att om du ska filma en längre resa eller liknande bör du ha me dig en dator att lägga över sakerna på. Tyvärr finns det inga mellanlagringsenheter för hårddiskskameror på konsumentsidan idag. Sony har en variant men det är en dyr historia som kräver Sonys speciella koppling och att man just filmar med en Sony-Pro kamera.
Länk till kameran HG-10 (enbart hårddisk).
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7633987

hf10grey.jpg

Canon HF-10, en hybridkamera med 16gb och kortplats. ca 9700:-

MINNESKORTSKAMEROR
Minneskortskameror (förkortat Mnk-K) tillhör framtiden tror många experter. Kollar man på PRO-sidan så är P2- och SxS-kort dom som är ledande. Sony EX1 & EX3 jobbar bägge med sådana kort. Fördelen med Mnk-K är även att det till skillnad från DVD, DV och hårddiskskameror inte finns några lösa mekaniska delar.
Detta gör att de tål lite mer än andra typer av kameror. Mitt tips är att man helt klart skall köra på Mnk-kameror, det är det som är det mest aktuella och det som man som skidfilmare har störst möjligheter med. En riktigt bra kamera där (samma kvalitet som HG-10) är Canon HF-100. Det finns även en hybrid som heter Canon HF-10 som har 16gb i hårddisk och möjlighet att spela in på SD/SDHC. Det är självklart en stor fördel med minneskort eftersom du kan byta ut korten, köpa nya eller till å med posta hem dom i ett vanligt kuvert om det skulle behövas. Samma möjlighet till format som i hårddiskarna, samma oändliga minne som en DV-kamera!
Länk till HF-10 (Hybriden):
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7387154
Länk till HF-100 (Enbart minneskort):
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iId=7387565
Om man kan leva med sämre kvalite å behöver mindre kameror så finns:
Canon FS-10 och FS100. Samma kamera, dock är den ena hybrid och den andra bara med Mnk. Det är dock bara en knapp tredjedel av kvaliten så d blir mest Youtube och mindre filmer av dom där. Men ska man bara köra klipp å sånt på datorn och via internet å ladda upp på freeride så funkar dom helt okej (för sitt pris!!)

DV-KAMEROR
DV-band har en fördel, alla format är samma sak. Oavsätt om det är Sony, Canon, JVC etc etc. DV-kameror håller också helt okej när det gäller stötar men mot fukt och kyla så kan dom strula..

LJUD
För att få sweet ljud så krävs en kamera med XLR-ingång men då kostar dom desto mer. Som skidfilmare så kan ja säga att man kan i mångt å mycke strunta i det. Om man ska ha en ljudupptagare för intervjuer så se ner till "Övrigt Flams och Trams". Har man redan en kamera me XLR-utgångar så är Röde´s NTG micar fräsha. Finns i riktade, spot och liter mer vidare upptagning. Vill man bara ha Mono (det jag har valt att kalla Super Mario-ljud dvs det är 2D och känns alltid som det kommer rakt framifrån) så finns Röde Mono.
Vill man ha "3D-ljud" så finns Audio Technica Pro24-CM. En såkallad Stereo upptagning.
Både Röde och Audio T. mikrofonen är vanligt 3,5/miniphone pluggade så dom funkar till i princip alla komsumentvidokameror med mikrofonintag!
Länk till Röde Mono:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=4284553
Länk till Audio Technica Pro24-CM:
https://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7324809

rode_videomic.jpg

Röde Mono, 995:-

Lite kuriosa för den ljudintresserad är att många professionella filmskapare använder sig av flera mono micar av riktad vairant för att få steroljud. Eftersom man då i efterhand kan gå in och ändra exakt hur mycke av precis vad som skall låta mest respektive minst. Mycke populärt i musikvideosvägen har jag för mig.. Detta är lite puligt att hålla på med på lägre nivå men så går det iallafall till =D

BARA LEKA?!
Vill man just ha en kamera att leka med, som har topfattnig (dvs ett såkallat skate-grepp) så kan man alltid försöka hitta en beggad Canon XM-2:a eller Sony 1000 som har varit skatefilmarnas heliga graler hela vägen fram till tiden då HD kom. Det är riktigt bra leksaker med mycket stora möjligheter till bla manuellt focus, topgrepp och DV-band. Men tyvärr så är de rätt svåra å fåtag på men det är riktigt bra leksaker =D.
canon-dm-xm2-mini-dv.jpg

Canon XM-2, en riktig trotjänare!

WHY DO I RECOMEND CANONVIDEO WHEN I HAVE A NIKON?!
Svaret är att jag inte är religöst lagd, det går verkligen lika bra med Canon som Nikon, det är vanesaker och vad man har för krav... Den andra anledning till att jag har rekommenderat Canonkameror är att Canon satsar sjukt mycket på å knocka Sony, dom levererar grym kvalitet till riktigt bra priser!
Självklart är Sony å andra märken riktigt bra dom oxå men här har du iallafall mallar att utgå ifrån. Dessutom funkar deras format med Pinnacle Studio serien som är en riktigt prisvärd lådda att redigera i!

DATAPRYTTLAR
En stark, processor krävs för alla kameror idag. Lägg mycket kraft på en bra processor. Ett nice grafikkort är också bra men det är inte lika vitalt för redigeringen som processorn. Det optimala är att ha en mega processor, ett mega grafikkort för att kunna spela upp allt i Full HD på en jätte skärm och ha en Blu-ray brännare i datorn. Då skulle man i princip slå många små skidfilms-produktionsbolag i datakraft och möjlighet att lyckas som filmare ökar markant med den typ av utrustning. När det gäller mjukvara så ska man nog satsa på att köra på Pinnacle Studio 12 Plus (bara 12:an är för Icke-HD) eller Pin. Studio 12 Ultimate som har lite balla effekter.
Dataprylarna får man leta själv eftersom alla har olika datorer, operativsystem och fanåhansmoster men mjukvaran kan jag hjälpa till med:
Pinnacle Studio 12 Plus:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=8269038
....12 Ultimate:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=8269069
grafikkort_stor.jpg

...ett grafikkort

Min ringa erfarenhet säger att...

SAKER DU BÖR UNDVIKA
JVC använder sig av Hitatchi hårddiskar av billigare kvalitet. Har fått känslan av att dom pajar lättare än andra..
DVD-kameror är ett ekonomiskt självmord, dom tål NADA. de tillhör en äldre generation som till exempel inte ens arbetar med normala format och dessutom så kostar dom mycket mer än vad dom är värda.
Som konsument så upplever jag att man bör undvika Panasonic och deras märkliga format. Man vet aldrig riktigt vad som funkar och inte funkar!

ÖVRIGT FLAMS OCH TRAMS
Vidvinkel, FISHEYE, telekonvertrar finns det gott om. Det man gör när man letar efter en fisheyelins är att man letar efter någon som heter något i still x0,3 eller x0,26. Det betder att man multiplicerar kamerans mest vidvinkliga bränvidd (brukar vara 42mm) med det tal som linser heter.
Vidvinkellinser brukar ligga mellan x0,5 och x0,7. Telelinser brukar kretsa kring x2,0.
Har man en liten kamera med gänga 24 eller liknande så finns det Raynox Snap-On som är en billig variant (ej avsedd för HD). Dessa finns i model Fisheye och vidvinkel.
Länk till Fisheye för större kameror (gänga ca 37mm):
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1562509
Länk till Fisheye för mindre kameror (gänga ca 26mm):
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1562507
...om man inte har jätte höga krav på att det verkligen ska va perfekt HD så funkar dom här oxå till HG-10 etc. Vill man ha det bästa så har Century Optics liknande linser men för ett helt annat pris!
555007.jpg

Raynox fisheye för ca 37mm gänga. ca 1100:-

Man kan ju alltid konvertera å ha sig om man promt ska in i ett annat redigerinsprogram.
Om man vill ha bra ljud när man gör tex. intervjuer så kan man använda sig av en
ZOOM H2 (eller storebror H4) och lägga in ljudet i efterhand. H2:an jobbar med SD/SDHC kort.
Länk till H2:an:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=6357805

Om man vill ha lite balla konstiga effekter så finns alltid ADOBE AFTER EFFECTS CS3, kostar mycke men vill man jobba me video livet ut så är det en grym grund att stå på. Länk till AAE-CS3:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=6249028

Vill man vara lite mer grafiq å komma in på Kulturama å annat tjafs så finns alltid SUPER8 att ta till för lite mer "annorlunda" känsla. Filla på Fieldproductions (bakom Welfare, Magic Moves, etc etc) kör lite Super8 lite här å var.
En sådan kamera kostar i konsument klassen bara 2000:- spänn. En Bauer i konsumentklassen är att rekomendera. Därimot måste man köpa rätt dyr film (som man bör läsa på lite om innan man vet VILKEN film man skall ta). Att lägga in klippen på datorn fixar gubben Wiberg på Karlavägen i Stockholm. Det kostar 500:- i startavgift och 18:- per minut men om man samlar ihop sig hela vintern så är det lätt värt det! Om man bor uppe i sundsvall eller någon annan maläten håla så äre bara å posta skiten ner (UPS:a om det är en känslig hårddisk med i bagaget) så kan man ju alltid fixa det så.
Länk till Wibergsfoto:
http://www.wibergsfoto.se/

COKIN är ett franskt påfund (utalas "Kokä´") som va stort bland naturfotografer och filmare innan saker å ting vart digitala å man kunde leka med färger hur som helst.
Cokin är ett filtersystem man sätter i den vanliga filtergängan men man har skivor man skjuter ner i en ställning framför. Jag själv använder det mycket när ja plåtar hus å annat strunt men det funkar nog grymt bra till video också. Det man behöver för detta är:
Steppringar (beroende på vilken gänga, vanligast inom konsumentvideo är 37)
Filterhållare (att hålla fast skivorna)
Filter (om man vill ha starkare himmel, använd graderade ND4 filter)
Motljuskydd (det är inte obligatoriskt)
Länk till Cokin-grejer:
http://www.scandinavianphoto.se/Default.aspx
Cokin_pic1.jpg

Cokinsystem

Som SKYDDSFILTER för kamerans frontlins så finns alltid uv-filter.
Ett annat filter som jag rekomenderar så fort jag kan är POLARISATIONSFILTER (å nej, det heter inte polaroidfiltar =D). De sätts in som vilket annat filter som helst i den vanliga gängan. Pol-filer ger starkare färger (t.ex. blåare himmel!!!)
Länkar till...
UV-filter för normal kamera:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1560309
UV-filter för HD-kameror (krävs skarpare filter):
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1559950
Pol-filter för vanlig:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1584953
Pol-filter för HD:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1559951
..tips är att använda sig av steppringar uppåt om man har en mindre gänga. De flesta filter till video finns i den storleken och är vanligast att ha på lager bland återförsäljarna.

"...Å VA FAN ÄR SDHC???"
SD och SDHC är för oss vanliga människor samma sak. "..HC" står bara för High Capacity och innebär bara att kortet är större än 2 gb.
När det gäller att hitta minneskort som passa videokameror så funkar i princip alla. Se bara till så det står att dom är tillräckligt snabba (17 mb/sek, Extrem III kort eller klass 4, bara det är något av dessa betäckningar så funkar det finemangen!).
Sandisks kort är dom som har högst kvalitet!
För att kolla vilka kort just din kamera klarar så glid in på:
http://www.sandisk.com/Compatibility/

Rock on kreatörer!
/ Erik "den felstavande" Wibaeus

Senast ändrad:
Välgjord tråd, dock så måste jag säga att hårddisk kameror inte alltid är så grymt, de komprimerar istortsett ALLTID mycket mer än vad dv-kameror gör (i bildkvalitét och inte upplösning) De är mycket känsligare mot kyla/fukt/värme och även extremt mycket känsligare mot stötar. Och när du väll krashat din inbyggda hårddisk är det inte det lättaste att byta ut den, kostar jävligt mycket. Och om du vill filma Okomprimerat som vissa hårddisk kameror kan göra så räcker inte hårddisken länge och då är det inte så kul när du är ute på en lite längre skidresa på någon dag.

sanna ord där, det är nog som du säger.
btw, om någon har koll på progressiv filmning så hojta till.. e lite loose på dom där riktigt djupa nördkunskaperna

En lite fråga som du kanske kan svara på, HD inspelat material om man ska redigera det till AVI eller dyl, hur mycket kvalitet tappar man på det?

Jävligt kul, och fint att du reder ut lite inom video-djungeln!
Dock skulle jag tillägga att Hårddisk kameror är stötkänsligare än andra då drygt 10sek lagras på ett lokalt minne för att sedan överföras till huvud-hårddisken. Därför är det lätt att tappa material när man tex landar ett hopp på follow.

OM man nu inte skall göra en seriös film som skall brännas ut på dvd och säljas/visas på hdtv så finns det väl ändå inte direkt nån mening med hdkamera? alltså kvalitén på t.e.x en kortare trailer på freeride/vimeo osv blir väl ändå inte så mycket bättre med hd?

Bra tråd.
Mycket fakta som är samlat på ett överskådligt sätt.
Tror den hjälpte många med mycket, själv är jag mer inne på stillbild men ska ut med skolan kamera så snart kommer det snuttar från mig.

Nu då, Vad ska man ha för kamera för att filma skidfilm? Prisklass upp till runt 8-10 lök. Helst billigare alternativ. Vad är det man ska satsa på? Minneskort? hårddisk?
tell mee

superunknown sa:
Välgjord tråd, dock så måste jag säga att hårddisk kameror inte alltid är så grymt, de komprimerar istortsett ALLTID mycket mer än vad dv-kameror gör (i bildkvalitét och inte upplösning) De är mycket känsligare mot kyla/fukt/värme och även extremt mycket känsligare mot stötar. Och när du väll krashat din inbyggda hårddisk är det inte det lättaste att byta ut den, kostar jävligt mycket. Och om du vill filma Okomprimerat som vissa hårddisk kameror kan göra så räcker inte hårddisken länge och då är det inte så kul när du är ute på en lite längre skidresa på någon dag.
håller med, ja litar inte ett dugg på hårddiskkameror, har fastnat på minidv, fortfarande min favorit

superunknown sa:
Helt rätt anton! Precis det jag också ville skriva efter att ha läst denna. Idag får du ut en mycket bättre bildkvalitet på en dv kamera. Just för att hårddisk kamerorna inte riktigt hänger med ÄN! Det kommer och snart är dom om men i nu läget så är det såd et ser ut.

EricWibaeus sa:
sanna ord där, det är nog som du säger.
btw, om någon har koll på progressiv filmning så hojta till.. e lite loose på dom där riktigt djupa nördkunskaperna
Med proggresiv filmning så tar kameran en hel bild per frame, och om du filmar VANLIGT eller vad vi ska kalla det så flätar kameran bilderna. man kan säga att den tar en halv frame per sekund. är du med?

Hd kameror flätar inte bilderna, iaf inte de dyrare varianterna. Jag själv filmar med en Panasonic dvx 100b. Där kan jag bara filma proggresivt när jag filmar natur eller liknande pga att jag inte får tillräckligt med slutare. Ofta kan du inte få slutartiden tillräckligt kort för att filma tex skidor etc.

hoppas du förstår vad jag menar:)

lycka till.

Att tillägga lite:

EricWibaeus skrev:
"Som konsument så upplever jag att man bör undvika Panasonic och deras märkliga format. Man vet aldrig riktigt vad som funkar och inte funkar!"

Det tyckte jag var ett roligt uttalande, på vad grundar du det egentligen? Tänkte, många semi-proffs/proffs kör på Panasonic (framförallt inom skidvärlden), och bara för att man kliver ner till konsumentklass blir det inget fel på grejerna, funkar ypperligt där också. Kolla tex på Panasonics GH1 i jämförelse med Canons 5D Mark II-serie med filmfunktion. Ett flaggskepp i den kategorin enligt många, och det vill jag då påstå hamnar under konsumentklassen.

(Liten notis: försöker varken vara dryg, uppkäftig eller någon slags förståsigpåare, förstår bara inte resonemanget)

----------------
Progressive & Interlace

jungerstam skrev:
"Med proggresiv filmning så tar kameran en hel bild per frame, och om du filmar VANLIGT eller vad vi ska kalla det så flätar kameran bilderna. man kan säga att den tar en halv frame per sekund. är du med?"

Stämmer väl delvis men kanske lite luddigt. Kort sagt fungerar det så här:

Progressive slutare fångar varje frame/bildruta med en hel bild, 25 hela bilder per sekund.

Interlaceade slutare fångar bilden i linjer, i två svep. Om vi tex har en HD kamera som filmar i 1080i (interlace), fångar den först de ojämna linjerna 1, 3, 5 osv. Sedan i nästa svep fångar den de jämna linjerna 2, 4, 6 osv. Det är en liten tidsskillnad mellan "svepen" så därför ser man ofta "TV-lines" som man kan kalla det, i klipp fångade med interlace-slutare. Detta är dock ett enkelt problem att lösa, bara att deinterlacea materialet i redigeringsprogrammet i samma veva som man renderar ut slutprojektet.

----------------

Angående hårddiskkameror och dess kompression så finns det väl några småsaker att säga om det.Eller snarare jämförelsen mellan hårddisk och band.

På band har vi ju två format:
HDV eller DV, båda dessa kommer upp i en bitrate på 25 mbps. Skillnaden mellan dessa två format är ganska stor, trots att de spelar in på samma medie.

Man kan jämföra de båda med en CRT (vanlig, "gammal")- och en LCD-skärm.
DV är som CRT, den tar en ny bild var 1/25 sekund, oavsett om bilden i sig har förändrats.

HDV kan jämföras med LCD, den uppdaterar endast bilden vid förändring.

Formaten i sig skiljer sig lite på annat vis också då HDV är hårdare komprimerat än DV, iom att båda ligger på samma lagringsmedie, band, så finns det en begränsning på 25 mbit/sec i bitrate. Alltså HDV som har en dubbelt så stor bild som DV, ryms på samma medie. Hårdare kompression, och en annan codec. Ett lätt sätt att se den stora skillnaden är att jämföra antal pixlar som får plats vid HDV- respektive DV-inspelning:

HDV: 1440x1080x1,333 = (ungefär) 2074000 pixlar
DV (PAL): 720x576 = (ungefär) 415000

Som ni ser är det en jävla skillnad på mängden data som lagras på samma utrymme. Att tillägga är också att ljudet på DV kontra HDV är en jävla skillnad, DV har en bitrate på 1536 kbit/sec där står HDV långt bakom med 384 kbit/sec i bitrate, vilket får anses som nog bra men samtidigt knappast imponerande. (tänk att en vanlig nedladdad mp3-fil ligger mellan 128- och 320 kbit/sec och en vanling CD-skiva 1411 kbit/sec).

Går man sedan över till AVCHD (hårddisk- och minneskortskameror) får man en ännu hårdare kompression. Där är bitrate-maxhastigheten 24mbit/sec. Så då ska alltså ännu mera data rymmas på mindre plats. Därför är AVCHD så pass tungredigerat i jämförelse med andra format. Läste någonstans att "ska man dra till och vara en riktig cyniker kan man nog påstå att man tagit det sämsta ur två världar och gjort det till ett format" och lite sanning är det väl i det!

----------------

Ser man däremot på kameror som Sony EX-serien som använder sig av SxS-kort, eller Panasonics HPX- och HVX-serie med sina P2-kort har man en bitrate på 100 mbit/sec. Men då börjar vi komma upp i lite fetare slantar också.

--------------

Sen att hårddiskkameror skulle göra någon slags revolution har jag svårt att tro, möjligen att de skärper till sig en aning på konsumentsidan men det är ett format som sedan länge slopats, och kommer slopas, av proffsen. Som Eric skrev tidigare så är det för mycket rörliga delar som kan gå sönder. Sen är de dessutom otåliga mot fram för allt kyla (egna erfarenheter). Däremot att man skulle få framedrops vid followcams och liknande har jag däremot aldrig upplevt. Det får man väl se som en fördel jämtemot band, man slipper framedrops 9,9 gånger av 10. Kan inte säga aldrig rent generellt, men har personligen aldrig tappat en frame på 2 säsonger med hårddisk-kamera.

Ja nu drog det iväg lite om allt möjligt och det blev väl inte direkt någon uppbyggnad eller logiskt följd på allting men kan ju vara något av nytta för någon!

jag har en pansonic sdr-h80 och den har 37mm gänga och jag undrar om man kan ha "Raynox Vidvinkellins QC-303 0,3x Snap-On" på den för det står ju att den passar 27-37mm??. och jag vill ha ett ficheye ganska snart. och om jag ska köpa ett "Raynox Vidvinkellins HD-3035 Pro 0,3x" så måste jag ju spara så länge.

Tillbaka
Topp