Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja.Tjaswesniper sa:Duckstance?
Om du fortsätter uppleva det som svårt att bryta dem ur sväng så ta och slipa av kanten en liten bit i tip och tail.M_ekroth sa:Jag provåkte 2 åk idag på mina för mig nya Funkallistic. Det som var mest otäckt var att det kändes svårt att bryta sig ur svängen, mitt i lixom. Så nybörjare i backen får hålla undan
Annars kändes det som samma teknik, dock märktes att det gäller att visa vem som bestämmer för dessa skidorna.
Detta var i slasksnö i nån liten stolslift i badgastein, då stybnerkogel var stängd i eftermiddag. Hoppas på en go vecka nu när den börjar imorgon
Viss skillnad blir det givetvis i greppet, men jag föredrar ändå hellre att ta i lite extra för att få samma grepp snarare än att få kämpa för att få loss skidan. Det är väldigt olika på olika skidor, på funken hade jag nog börjat med bara ett par cm, känt efter och tagit lite till om jag tycker att det behövs.M_ekroth sa:Ok, bra tips. Måste köra imorgon så får vi se. Kändes ändock förhoppningsfullt.
Är det risk att man tappar bettet om man rundar av tip o tail? Hur lång bit pratar man om? 5cm?
Vad skulle du säga är skillnaden/skillnaderna mellan en skida utan hängda kanter och en med hängde kanter? Alltså åknings mässigt, hur påverkas åkningen med hängda kanter?Hendryx sa:Jag håller på att experimentera väldigt mycket med hängvinklar just nu och det är något som påverkar en skidas egenskaper väldigt mycket. Jag skulle vilja påstå att det finns inget som kan förändra en skidas egenskaper så mycket som hängvinkeln.
Ett exempel är min dotter´s slalomskidor. Jag hängde om dessa ordentligt. Jag skickade med två par skidor på träningen med en skillnad på 1/4 grad och hon kände skillnad på dessa direkt. Det fick också ordning på problem som skidorna tidigare haft.
Vad som också är att beakta är att kanterna slits underifrån och inte från sidan...så en perfekt plan kant kan hängas mycket mer med bibehållet grepp. En sliten kant slipad från sidan får aldrig det greppet. Numer slipar jag kanterna på båda sidorna...alltid.
En annan sak är att en kant som är slipad med trissa , som Vintersteiger har, som går vinkelrät mot kanten får en mycket finare finnish och gör att kanten glider avsevärt mycket bättre samt att skidan kan ställas upp mycket enklare med mindre hängning. Kanten blir dessutom mycket planare och vassare än om den är slipad med längsgående sten/slipband...skillnaden är stor.
Lite om detta...
Det är jag oxå väldigt nyfiken på.Primary sa:Vad skulle du säga är skillnaden/skillnaderna mellan en skida utan hängda kanter och en med hängde kanter? Alltså åknings mässigt, hur påverkas åkningen med hängda kanter?Hendryx sa:Jag håller på att experimentera väldigt mycket med hängvinklar just nu och det är något som påverkar en skidas egenskaper väldigt mycket....
Lite om detta...