Åkteknik med rocker?

Crusade

Medlem
Åkteknik med rocker?
Har köpt mig ett par Hendryx funkallistic 182. Så nu undrar jag om det är något speciellt jag behöver tänka på när det gäller åkteknik? Har tidigare kört Scott Crusade.
Jag är 183cm 100kg bindningarna är duckmonterade.

Åkteknik med rocker?
Nja inte direkt förutom att du kan lita på att dina skidor slaktar snöhögar och dyligt som kommer i din väg.

Åkteknik med rocker?
Funkarna har så låg rocker att du inte kommer att behöva justera din teknik, åtminstone inte pga av rockern... Det du förhoppningsvis kommer att notera är att det är enklare att initiera svängen.

/MM

Åkteknik med rocker?
Jag provåkte 2 åk idag på mina för mig nya Funkallistic. Det som var mest otäckt var att det kändes svårt att bryta sig ur svängen, mitt i lixom. Så nybörjare i backen får hålla undan;)
Annars kändes det som samma teknik, dock märktes att det gäller att visa vem som bestämmer för dessa skidorna.

Detta var i slasksnö i nån liten stolslift i badgastein, då stybnerkogel var stängd i eftermiddag. Hoppas på en go vecka nu när den börjar imorgon

Senast ändrad:
Åkteknik med rocker?
M_ekroth sa:
Jag provåkte 2 åk idag på mina för mig nya Funkallistic. Det som var mest otäckt var att det kändes svårt att bryta sig ur svängen, mitt i lixom. Så nybörjare i backen får hålla undan;)
Annars kändes det som samma teknik, dock märktes att det gäller att visa vem som bestämmer för dessa skidorna.

Detta var i slasksnö i nån liten stolslift i badgastein, då stybnerkogel var stängd i eftermiddag. Hoppas på en go vecka nu när den börjar imorgon
Om du fortsätter uppleva det som svårt att bryta dem ur sväng så ta och slipa av kanten en liten bit i tip och tail.

Åkteknik med rocker?
Ok, bra tips. Måste köra imorgon så får vi se. Kändes ändock förhoppningsfullt.
Är det risk att man tappar bettet om man rundar av tip o tail? Hur lång bit pratar man om? 5cm?

Åkteknik med rocker?
M_ekroth sa:
Ok, bra tips. Måste köra imorgon så får vi se. Kändes ändock förhoppningsfullt.
Är det risk att man tappar bettet om man rundar av tip o tail? Hur lång bit pratar man om? 5cm?
Viss skillnad blir det givetvis i greppet, men jag föredrar ändå hellre att ta i lite extra för att få samma grepp snarare än att få kämpa för att få loss skidan. Det är väldigt olika på olika skidor, på funken hade jag nog börjat med bara ett par cm, känt efter och tagit lite till om jag tycker att det behövs.

Åkteknik med rocker?
Tror inte att du märker någon skillnad om du rundar av tip och tail, mitt tips är att du inte gör det. Skarpt hela vägen alltså! Funken har en ytterst moderat rocker, (tror Herr Luthman kallar det det "pistrocker"). Ev hjälper den något vid initiering av svängen, personligen har jag haft svårt att avgöra detta.

Svårighet att bryta svängen? Jag tror ärligt att det handlar mycket om åkteknik. Som du förmodligen redan känt så håller skidan carvet så länge du håller trycket och vinkeln på den aktuella kanten. Släpper du på trycket och minskar vinkeln så kan du på traditionellt sätt bryta svängen (ev hasa lite) eller byta kant och initiera en ny sväng. Labba lite med att släppa trycket mitt i sväng, alternativt gå från hasning vinkla upp/ lägga nytt tryck . Tror du kommer på det rätt snart.

Funken är mycket allsidig och går iland med det mesta teknikmässigt.

/Ace DG

På Funk 182 cm, grym allroundlagg!
(Mina är Slipade 88 grader sidokant, 0,5 grader hängning)

Åkteknik med rocker?
Tack för input. Ace det du säger stämmer med min känsla, det var ju inga problem att köra klassisk 80-talsåkning, så troligtvis är det som du säger att det är en omställningssak i min teknik. Jag återkommer längre fram med rapport och frågor.
Kanske är det bredden på skidan som spökar inledningsvis, men jag känner mig förhoppningsfull på mina 182:or

Åkteknik med rocker?
Precis som du själv misstänker tror jag det är skidans bredd i kombination med kompromisslösa skär som gör att du upplever det som svårt att "bryta sig ur svängen". Jämfört med ett par smalare pistmissiler är det ju betydligt längre väg från kant till kant och kräver mer rörelse från dig som åkare ... men belöningen är ju god så länge man behåller kontrollen över ekipaget. Jag försökte tämja ett par Rhinos förra vintern, tyvärr inte jag som gick segrande ur den kampen. Men som mycket annat handlar det om träning, teknik och styrka. ;-)

/MM

Åkteknik med rocker?
Jahopp
Då var en vecka tillända.
Sammanfattning efter 1 dag med guide och därefter egen offpist så ofta det gick blir :
Underbara i puder likaså i blötaste blötsnö. En gång upplevde jag att de ville dyka, men det ordnade sig ;) i skogen var de oxå riktigt förvånansvärt smidiga.

Pist: helt underbara med fantastiskt grepp långa som korta svängar, ända tills det blir för brant (för mig)... Här blev det stort bakslag för mig. Jag reder inte ut att kontrollera farten på ett smidigt sätt. Det som jag får problem med är att skidorna börjar hacka/tugga/slå. Jag känner ju igen det från smalare skidor ibland, men jag upplever att kraften ökade med bredden, vilket gjorde det ganska otäckt. Jag fick lixom välja mellan att åka alldeles för fort, eller att åka som ett mähä. Underlaget som var absolut värst var ju "konstsnöis" och det fanns ju ofta. På natursnö gick det mycket bättre.

Konstsnösludge finns ju på eftermiddagen, och det var ju bara underbart att åka i.

Min gissning på problematiken är att ändarna på skidorna är det första som hakar i när man inte vill/orkar trycka till ordentligt sen blir det självsvängning.

Kontentan av endast denna vecka är att jag vill ha andra skidor i hårt före men i övrigt gillar jag dem skarpt.

Frågor, är de för hårda, kanske PH skulle passa mig, eller början tänka sig en annan modell?

Nu är de monterade på mittersta läget (aggressiveness) vad kan man förvänta sig för skillnader om man monterar i det bakre läget?

Mvh Mattias

PS jag stod i begrepp att köpa RTM84 när dessa dök upp, då kände jag att jag måste prova, kan man överhuvudtaget jämföra dem på samma dag? Kommentar på detta?

Ps2 kom gärna med tips på skidor, jag åker hela berget vilket innebär puckel pist liftnära offpist oftast tillsammans med folk som inte är så på hugget som jag.

Åkteknik med rocker?
RTM 84 är som Funkarnas livliga och svänglada lillebrorsa ... men de är ganska krispiga i känslan och matchar inte ett par hårt dämpade racers när det är hårt och slagit (de går däremot riktigt bra när det är hårt och jämnt). Dock blir det aldrig "otäckt" utan de fortsätter att vara manövrerbara även om de slår oroväckande ... Som allround pistskida kan jag inte annat än rekommendera RTM 84. Gör inte bort sig i djupsnö heller! :-)

Personligen tycker jag ett par + 110 blir jobbiga i hård pist (i mjuk pist är det inga problem) eftersom "hävstångseffekten" pga av skidans bredd blir så uppenbar. Så länge man står rätt på skidan och orkar hålla emot är det helt OK , men hamnar man i baksätet är det svårt att rädda situationen. Har haft ett par PH som gick som ett spjut i pisten ... men tog lite väl mycket på mina knän och höfter när pisten var hård och isig.

/MM

Åkteknik med rocker?
Tackar för input.
Jag antar att jag bör ge det en chans till, men det känns som om det kan vara läge att utforska marknaden ett tag till.

Åkteknik med rocker?
Hej Crusade och Ekroth...!

Här ska ni få ett par tipps av mig.
Istället för att dra av kanten fram och bak kan du hänga kanten mer där, Då blir skidan lite mindre aggressiv. Du kan också hänga kanten utmed hela skidan lite mer, det gör jag personligen.
Vad man också bör tänka på är att inte göra hårda stoppsladdar på breda skidor om det är aggressivt underlag, då är det lätt att få tugg...stanna istället på lite planare skidor.
Vad det gäller skidteknik är det bra att inte åka med hårt plöstryck på yttern, det gör att man destabiliserar knäleden och man får tugg lättare. För att få en stark och stadig yttersida ska man stå neutralt i pjäxan och stå med endast lätt böjt ben. Jag brukar säga att man inte ska "sitta" i pjäxorna utan stå i dom. Sedan finns det ett bra uttryck som de flesta förstår; Du ska inte bli knullad när du åker utan du ska knulla, med det menas att sitt inte djupt med höften utan res dig upp, då blir du stark i din position...stå i skelettet när du åker...
Där emot ska du ha ett lätt plöstryck på inner skidan...i princip ska du stå mitt över skidorna när du åker...du ska tänka att du ska kunna lyfta endera skidan i alla lägen utan att tappa balansen...skidorna ska vara mitt under dig.
Många tappar ofta inner skidan framför sig och yttern bakom sig...då är man ur balans och skidorna går inte optimalt...

här kan ni se en bra position...

Senast ändrad:
Åkteknik med rocker?
Funkarna är brutala och kräver en hel del kraft och teknik av åkaren
Jag själv åker själv på PH, då jag valde dom som ett mer "lagom" alternativ.
Lättare att bryta ut i sladd och moderera farten med då man kommer till svarta hang.
Fungerar kanon på alla underlag inkl. kanonis men är onödigt jobbiga för smalbenen i stenhårda pister.
Teknikmässigt gäller det att ha rätt balans, kraften ner genom hälen och inget plöstryck på ytterskidan som Hendryx skriver.
Jag har även rätat skaften på mina pjäxor vilket passa den åkteknik som skidorna kräver bättre
Så med den tekniken funkar dom alldeles utmärkt och hugger inte då det går för fort och man vill sakta in lite.

/GC

Senast ändrad:
Åkteknik med rocker?
Tackar för tipsen, jag gjorde endel av dem rätt endel inte ;)

Vad gör det för skillnad om jag flyttar bak bindningarna till "bakersta" läget?

Jag fick lite slöa kanter på slutet av veckan, det upplevde jag som att det blev ännu jobbigare. Men hänga kanterna mera tror jag mycket på! Hur mycket kan vara lämpligt 2grader?

/Mattias

Åkteknik med rocker?
Halloj!!
Jag vill komplettera Hendryx tekniktips lite:
Jag brukar tänka "telemarkssväng" när jag åker skidor.
Dvs. fram med ytterskidan så mycket jag kan samt bak med innerskidan så långt jag kan.
Precis som Hendryx säger, plöstryck på innern samt tom. lite hälpress på yttern.
Och försöka sträva efter att ha samma mellanrum mellan knäna som mellan fötterna.
Samt att ytterarmen följer med i svängen så att man inte får axel, arm och ytterhöft bakom sig.
Ett tips på detta är att börja öva detta i en blå eller grön backe..
Facit: bara att kolla på spåren i snön.
Dessa ska vara som en utlagd räls som är lika bred HELA vägen ner.

Edit: kolla filmen som Hendryx lagt ut, så menar jag att ytterarm, axel och höft ska vara i svängfasen.

Gällande hängning av kanter och kantvinklar så har jag testat lite olika.
(Inte på mina Funk, där kör jag (hittills) med 87,5/0,5)
Jag hade förmånen att testa Hendryx privata Kobra i Tandådalen och dessa hade en hängning på 2,5*.
Det är faktiskt en stor skillnad med en sån här kraftig hängning.
Skillnaden är främst i början av svängen då en skida med hög hängningsgrad inte alls drar in i sväng på ett lika aggressivt sätt som en skida med mindre hängningsgrad.
Och det känns faktiskt ganska behagligt, då jag anser att det är enklare att åka med successiv kantning om skidorna är mer hängda.
Nästa gång jag slipar mina Funk kommer dessa få 86,5* ytterkant samt 1,5* hängning.
Nackdelen, som jag ser det, är att skidorna blir lite mer "flytiga" och de kräver lite mer kantning för att ha samma isgrepp som en skida med mindre hängningsgrad.

Senast ändrad:
Åkteknik med rocker?
Hmmm... hängning 2,5(!) grader, men man måste förutsätta att Hendryx testat ett antal olika vinklar och att det sannolikt passar hans åkstil på dom aktuella laggen. Kan du kommentera det Hendryx?

Jag skulle år 2014 nog aldrig ens tänka tanken att hänga så mycket! Möjligen på ett par traditionellt skurna GS-race på 90-alet innan carvinglaggen kom i, inte på modernt skurna carvínglagg! Jag fattar dock ditt resonemang Bud66.

Jag kan eventuellt köpa Hendryx resonemang om att ha en större hängningvinkel i ändarna om man vill få en något "mjukare"svänginitiering.

En sak till. Man vill ogärna labba för mycket med stora hängningsvinklar ifall känslan i skidan skulle bli fel. Det är ju rätt jobbigt att återställa en stor hängningsvinkel.

Något jag har tänkt på med mina Funkar (88/0,5) är att dom kan bli klart stökiga i lägen när man av någon anledning måste släppa carvet i hög hastighet och låta skidan hasa. Jag möjligen tänka mig att skidorna skulle bli något lättare att kontrollera med större en hängningsvinkel i ett sånt läge. Fast vill jag prova? Hmmm.... Vi får väl se.

Eder,
Ace DG

Åkteknik med rocker?
Intressant ... jag hade faktiskt ingen aning om att det ens kunde vara aktuellt med så här stor hängning. Men jag rör mig ju inte i de inre kretsarna! ;-)

@Hendryx
Hur hanterar du sidovinkeln när du hänger så här mycket? Låter du den vara kvar på normalslip (typ 88 grader mot belaget) eller slipar du om den i förhållande till hängningen (mot typ 86 grader) för att behålla kantens vinkel?

/MM

Åkteknik med rocker?
Körde första dagen på dom idag. Mjukt i pisten med en del nysnö (Kläppen).Hur grymma som helst tack för alla svar och intressant läsning.

Senast ändrad:
Åkteknik med rocker?
Jag håller på att experimentera väldigt mycket med hängvinklar just nu och det är något som påverkar en skidas egenskaper väldigt mycket. Jag skulle vilja påstå att det finns inget som kan förändra en skidas egenskaper så mycket som hängvinkeln.
Ett exempel är min dotter´s slalomskidor. Jag hängde om dessa ordentligt. Jag skickade med två par skidor på träningen med en skillnad på 1/4 grad och hon kände skillnad på dessa direkt. Det fick också ordning på problem som skidorna tidigare haft.
Vad som också är att beakta är att kanterna slits underifrån och inte från sidan...så en perfekt plan kant kan hängas mycket mer med bibehållet grepp. En sliten kant slipad från sidan får aldrig det greppet. Numer slipar jag kanterna på båda sidorna...alltid.
En annan sak är att en kant som är slipad med trissa , som Vintersteiger har, som går vinkelrät mot kanten får en mycket finare finnish och gör att kanten glider avsevärt mycket bättre samt att skidan kan ställas upp mycket enklare med mindre hängning. Kanten blir dessutom mycket planare och vassare än om den är slipad med längsgående sten/slipband...skillnaden är stor.
Lite om detta...

Åkteknik med rocker?
Hendryx sa:
Jag håller på att experimentera väldigt mycket med hängvinklar just nu och det är något som påverkar en skidas egenskaper väldigt mycket. Jag skulle vilja påstå att det finns inget som kan förändra en skidas egenskaper så mycket som hängvinkeln.
Ett exempel är min dotter´s slalomskidor. Jag hängde om dessa ordentligt. Jag skickade med två par skidor på träningen med en skillnad på 1/4 grad och hon kände skillnad på dessa direkt. Det fick också ordning på problem som skidorna tidigare haft.
Vad som också är att beakta är att kanterna slits underifrån och inte från sidan...så en perfekt plan kant kan hängas mycket mer med bibehållet grepp. En sliten kant slipad från sidan får aldrig det greppet. Numer slipar jag kanterna på båda sidorna...alltid.
En annan sak är att en kant som är slipad med trissa , som Vintersteiger har, som går vinkelrät mot kanten får en mycket finare finnish och gör att kanten glider avsevärt mycket bättre samt att skidan kan ställas upp mycket enklare med mindre hängning. Kanten blir dessutom mycket planare och vassare än om den är slipad med längsgående sten/slipband...skillnaden är stor.
Lite om detta...
Vad skulle du säga är skillnaden/skillnaderna mellan en skida utan hängda kanter och en med hängde kanter? Alltså åknings mässigt, hur påverkas åkningen med hängda kanter?

Åkteknik med rocker?
Primary sa:
Hendryx sa:
Jag håller på att experimentera väldigt mycket med hängvinklar just nu och det är något som påverkar en skidas egenskaper väldigt mycket....
Lite om detta...
Vad skulle du säga är skillnaden/skillnaderna mellan en skida utan hängda kanter och en med hängde kanter? Alltså åknings mässigt, hur påverkas åkningen med hängda kanter?
Det är jag oxå väldigt nyfiken på.

Jag hoppas några har lust att kommentera nedastående punkter.

1. Min gissning är att om jag hänger kanterna 3 grader så behöver jag slipa dem minst 86 grader i förhållande till plant belag.

2. Kommer detta leda till att skidan initialt kommer vara mer flytande, lättare att "glida på lätt sladdsväng" i lägre farter samt lättare att ploga med.

3. När jag sätter åt med kraft har jag fortfarande tillgång till monsterfästet och de feta carvingsvängarna med armbågen släpandes i snön ;)

/Mattias

PS som ni kan se tidigare i tråden gillar jag mina funkar, men de är liiite i mesta laget för mig. Så åtgärder för att göra dem lite "snällare efterlyses" (Jag har tränat lite bättre barnmark iår så det kanske gör mest)

4. Hur inverkar Freerideplattor på Skidorna mer än att det ser fränt ut?

5. Hur påverkar monteringspunkten av bindningarna, det står ju less aggressive om man monterar längre bak. påverkar det mina problem ovan tror ni?

Åkteknik med rocker?

@M_ekroth
1. Hängning 3 grader (=j-vligt mycket!) , sida 86 grader ...hmmmm - NEJ, låt bli!
2. Möjligen, om du resonerar som Henrik. I lägre farter händer det inte mycket hur du än har hängt (eller inte...) Om du hänger så mycket (3 gr) och vill ändra tillbaka till låt säga 1 grad har du mycket jobb framför dig! Hur mycket behov har du av "sladdsväng" och att "ploga"?
3. Hmmm... om du nu har kapaciteten att "släpa armbågar i snön" skulle jag ha skarpt hela vägen, samma hängningsvinkel hela vägen (1 gr? ) och ta olägenheten av lite ett jobbigt beteende vid hasning och inbromsning t ex.
4. Plattorna dämpar vibrationer på en redan dämpad skida, kan kanske hjälpa dig att hålla kontroll.
5. Här litar jag på Henrik. Ändra inget! Bootcenter på strecket är min rekommendation.
...
...
6. Byta lagg kanske? Purple Haze? Völkl RTM 84? ...?

G'kväll önskar,
Ace DG

Åkteknik med rocker?
Ja, nu läste jag gång till hela tråden, och då undrar jag om Bud66 slipat om sina skidor, han hade ju en ide om lite mer rimlig hängning.
Ang armbågskapacitet så, nej jag kan inte det, utan det var mer en bild av att skidorna kan och därmed frågan om de behåller den egenskapen. det vill jag ju gärna behålla.

Anledningen att jag vill kunna ploga osv. Är att det som nästan var mest störande när man åker med vanligt folk o slöåker på transporter osv. Är att det är så sjukt slitigt att hålla ner farten.

Byta skidor är helt klart det rätta receptet, men jag vill visa dessa skidorna att det är jag som bestämmer ????????
Samt att i år är det planerat att Åååka mer skidor, inte handla prylar. Antagligen är det där hela lösningen ligger ????

Slutsats för stunden slipa om skidorna men inte fullt så överdrivet som jag skrev ovan.

Fyll gärna på med mer åsikter, det är ju trevligt nu såhär i abstinensperioden.
Mattias

Åkteknik med rocker?

@M_ekroth
Jag säger kämpa på! Med dina 100 kg har du inga problem med att böja ut skidan tillräckligt för schyssta carves. Jag är i samma viktklass som dig, har nu haft 2 par funkar under 3 säsonger, gillar verkligen deras allsidighet! Det du kan kolla på är dock om din pjuck matchar laggen. Flextal på pjuck är klurigt, men minimum 120 anser jag att det krävs för ett par Funkar. Själv har ja ett par Technica flex 130 (och ett par 150, som används mer sällan).
/Ace DG

Åkteknik med rocker?
Ja kämpa är det som gäller.
Dock har det blivit missförstånd ang. Vikten, numera är jag endast 70 kilo från tidigare 84 men iofs starkare.
Flexar på pjäxan har jag tänkt lite på oxå, jag köpte nya förra året som nog ligger lite i lägsta laget för min del. Tror de var på 110 dalbello panterra tror jag de hette. Vi fick till passformen bra, men kanske är de lite veka.
Mina gamla skal är styvare, så jag ska prova om det går att köra nya innerskorna i dem. Sen som du säger nu kämpar vi på ????. En träningskompis hävdar alltid att det bara sitter i huvudet, så kanske det är här med.

Åkteknik med rocker?
Ett par feta skidor är ju inte det optimala verktyget för att ploga sig fram på hårt underlag, men som mycket annat är det bara att öva.

För övrigt är den enkla förklaringen att Funkarna kräver en "aktiv" åkning för att komma till sin rätt, eller hur ACE? Inte alls fel att komplettera med ett par mer lättsamma skidor för de dagar när man inte är på topp (eller orkar ligga på topp hela dagen).

/MM

Åkteknik med rocker?

@M_ekroth
70 kg är onekligen en annan affär på ett par så relativt styva lagg som Funkarna. För rena carves krävs ju att skidorna böjs ut tillräckligt i förhållande till din fart och backens lutning etc. Åkningen riskerar annars att bli rätt "endimensionell", d v s du får bara till carves med den radien du förmår böja ut skidan till.

Botemedlet? Högre fart och åkteknik där du utnyttjar krafttillskottet som den högre farten ger. Inget jättekomfortabelt sätt att åka på helt klart, men belöningen är enorm när du lärt dig utnyttja katapulteffekten och fartökningen (...faktiskt!) i svängväxlingen ...och då är vi raskt inne på kapitlet raceteknik!

Kämpa på! Alt byt till t ex ett par PH (...oerhört trevlig lagg!).
MM du vet ju, du har ju kört både PH och Funk!

/Ace DG

Senast ändrad:
Åkteknik med rocker?
MM o Ace ni har ju helt rätt. Jag har fel skidor!
Men jag har ju fått smaka på när skidorna går som de ska och det är ju därför jag inte riktigt vill ge upp efter endast några dagar. Men ni har ju oxå uppenbarligen förstått vad det är som jag vill försöka få bukt med.
Och ett par softare mysskidor skulle ju vara trevligt att ha vissa dagar. O så lär det ju bli...
Det är som guiden sa i vintras om de skidor han åkte på " de här skidorna passar mig perfekt, för jag är så lat"

Då fnissade jag o tänkte, det låter ju fiffigt. Men jag är självplågare ????????

Mattias

Åkteknik med rocker?
Kul att läsa allt som skrivs här.
Jag är mer än nöjd med mina Funkar, har inte åkt någon skönare skida..
Jag väger 100+ har bara lite problem i svarta backar , vågar inte släppa på fullt som i blåröda där går dom ju hur stabilt som helst oavsett före. Jag la om tekniken lite, trycker lite med hälen på yttern. Tidigare har jag åkt med Max plöstryck.

Åkteknik med rocker?
Intressant diskussion! Är själv stor fan av Hendryx skidor och äger 2par Cash. Har mina slipade 88/0,5 och väger 95kg.Detta har blivit min enda skida så länge jag är i pisten. Är det en soft dag med polarna i backen så väljer jag Cash. Är det vårslush väljer jag cash. Är det blå is väljer jag Cash. Den funkar till allt och har totalt ändrat min syn på vad bredd på skidor är och gör för dess egenskaper.
Finns ingen annan skida vad jag prövat än så länge. Som man kan ta ut en solig vårmorgon. Lägga på kant och trycka tills armbågen är nere och utan oro kan fortsätta trycka genom soliga sorbe områden in i isen i skuggan och ut igen i samma skär. Bredden gör att det finns bärförmåga nog att generera g krafter i mjuka förhållanden och duckstancen och 50/50 trycket på skidorna (givetvis tillsammans med konstruktionen) gör att dom sitter som ett par skridskor på hårt "isigt" underlag. Man kan alltså trycka dom hur hårt som helst hela tiden och dom ger bara mer och mer tillbaka, hela tiden!
Så ok, kanske lite väl mycket "reklam" snack nu men det jag vill få fram är att du måste komma över den mentala barriären för bredden på skidorna och låta dig utnyttja skidornas egenskaper.
Jag tycker alltså inte du ska slipa bort dom fantastiska egenskaperna för att du upplever dom svår plogade och att dom blir svår sladdade då du får dom på skär. Det sistnämnda är just en egenskap du ska försöka utnyttja istället för att kämpa emot. När du väl åkt lite mer på dom och börjar få till det kommer allt jobbigt med dom att försvinna.

Men det här bara mina 5 små cent från en som kanske är lite väl skadad för kunna ge ett objektivt svar. Du gör givetvis som du själv vill.

Tyvärr är det ju ett halvår sen man stod på ett par skidor så att snacka teknik med mitt guldfisk minne är inte helt oproblematiskt. Kommer inte håg exakt hur jag går in i svängen men vet att jag är väldigt hjälpt av att skjuta fram ytterskidan i svängen(som ovan nämnt). Gör att man får bort det studdsandet som kan uppstå och skidorna sitter som en gjutna i isen. Jag strävar efter att stå 50/50 och kör med medvridning av överkroppen. Jag har aldrig brottom in i svängen eller vad man ska säga. Låter skidorna skjuta iväg och låter kroppsvikten ramla över och skidorna får tid att sätta sig innan jag börjar trycka till.
Viktigt för min del är också att blicken och hakan pekar dit jag ska. Exakt vad det beror på vet jag inte men skären har en tendens att bli bättre då.

Hoppas du blir nöjd och att du får till det med dina funkar hur du nu än väljer att slipa dom.
Lycka till.
/Kalle

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp