Vilken radie har ni på höger resp. vänster skida?

nopride

Ny medlem
Hej!

Fick mina nya skidor idag, fischer koa 78. Fina skidor men upptäckte en liten tabbe. Se bilden nedan så förstår ni!! :D

Senast ändrad:
Hehe, rätt skönt gjort att lyckas få olika radier på skidor med exakt samma mått :)

Men det viktigaste borde väl ändå vara vinkeln på vänster truga?

Man får vad man betalar för
Köper man billigt får man andrasortering

Vilken tur då att jag inte bryr mig så mycket, då det inte direkt påverkar min skidåkning! :)

hahahaha, tryck fel skulle jag gissa på

Torsk.

\"Fischer: nu även för vänsterfotade!\"

Bästa är väl ändå att TS har ställt den vänstra skidan till höger?

ÅÅååh vad dumma dom är, alla vet ju att man har 11m på HÖGER fot och 12m på VÄNSTER.

Alltså TVÄRTOM än på bilden.

kan bara upplysa dig om att de är en tävling.. den som först anmäler detta vinner en skida med rätt radie + en tältning och dag i hamabybacken.. go for it dude

wow, det måste jag kolla när jag kommer till jobbet nästa gång! men som sagt, är det conrad är nog bara att acceptera... :)

Faktiskt mycket intressant ...

Notera även att skidorna är märkta med A 142 R respektive A 142 L vilket tyder på att det är en vänster- och en högerskida (extremt ovanligt). Det skulle kunna innebära att det är olika radier på skidans olika sidor. Dvs. eftersom innerskidan gör en en tajtare sväng än ytterskidan har den fått en något kortare radie. Mycket avancerat! Jag ska höra med oraklet! ;-)

melgibson sa:
Mountain_Man sa:

Notera även att skidorna är märkta med A 142 R respektive A 142 L vilket tyder på att det är en vänster- och en högerskida (extremt ovanligt). Det skulle kunna innebära att det är olika radier på skidans olika sidor. Dvs. eftersom innerskidan gör en en tajtare sväng än ytterskidan har den fått en något kortare radie. Mycket avancerat! Jag ska höra med oraklet! ;-)
vad händer om man vill svänga åt andra hållet då?? o.O
åt höger alltså..
Då går det åt helvete.

köp ett till par så har du löst problemet kompis, dom tänker lite längre än vanliga försäljare på sport-conrad!

somebody sa:
melgibson sa:
Mountain_Man sa:

åt höger alltså..
Då går det åt helvete.
Tänk efter nu han har rätt.. skulle kunna vara så..efter som du inte använder sama stålkanter när du svänger höger - resp vänster. Dom skulle alltså kunna ha kortare radie på INNER-stålkanten.. då skulle de fungera att svänga åt båda hållen.. bara man har skidorna på rätt fot, aldrig hört om något sådant men de verkar ju smart!

somebody sa:
melgibson sa:
Mountain_Man sa:

åt höger alltså..
Då går det åt helvete.
Tänk efter nu han har rätt.. skulle kunna vara så..efter som du inte använder sama stålkanter när du svänger höger - resp vänster. Dom skulle alltså kunna ha kortare radie på INNER-stålkanten.. då skulle de fungera att svänga åt båda hållen.. bara man har skidorna på rätt fot, aldrig hört om något sådant men de verkar ju smart!

nomme sa:
somebody sa:
melgibson sa:
åt höger alltså..
Då går det åt helvete.
Nog för att det är tidigt och sådär, men gnugga geniknölarna lite nu.

När du svänger, exempelvis, vänster, så är INNER-stålkanterna dom till vänster. Självklart blir det höger kanterna vid höger sväng osv. På så sätt använder man ju samtliga stålkanter när man svänger, ganska uppenbart om man tänker till.

Så om du inte vill svänga tvärare åt ett håll så verkar blandad radie inte som någon vidare bra ide, personligen tror jag att det är ett tryckfel, och det är alldeles för tidigt för att jag ska orka räkna ut vilken som är rätt.

(Reservation för att Nomme var totalt ironisk, jag skyller på att jag jobbat hela natten)

@Grillo

Lägg dina händer parallellt framför dig på ett bord med fingarna ihop. Du har en höger och en vänsterhand, OK! Tummarna inåt emot varandra, eller hur.

Dina händer symboliserar nu ett par skidor. Ena kanten vid tummen och andra kanten vid lillfingret. Den långa radien på skidorna har du vid tummarna och den kortare radien vid lillfingrarna.

Simulera nu några snygga carvingsvängar med händerna ... vad händer? ;-)

/MM

Resultatet blev att jag spillde ut kaffe över halva skrivbordet. Kanske skulle börjat med lite lugnare svängar första åket.

Mountain_Man sa:
@Grillo

Lägg dina händer parallellt framför dig på ett bord med fingarna ihop. Du har en höger och en vänsterhand, OK! Tummarna inåt emot varandra, eller hur.

Dina händer symboliserar nu ett par skidor. Ena kanten vid tummen och andra kanten vid lillfingret. Den långa radien på skidorna har du vid tummarna och den kortare radien vid lillfingrarna.

Simulera nu några snygga carvingsvängar med händerna ... vad händer? ;-)

/MM
Blir skitkonstigt när man, som jag, har tummen mitt i handen...

Okey! Kolla händerna först. Mitt exempel utgår ifrån att man har ett litet tjockt finger på varje hand som brukar kallas tumme. Detta finger ska sitta längst ut på ena sidan. De flesta har fem (5) fingrar men några färre eller fler har ingen betydelse i detta fall.

Ta en titt på vänsterhanden (vänster är den sida där loggan sitter på Disney Channel) då ska det lilla tjocka fingret (tummen) sitta till höger (höger är andra sidan jämfört med vänster). På andra handen (som vi kallar högerhanden) ska det lilla tjocka fingret sitta till vänster.

Om dina händer inte ser ut enligt ovan fungerar inte exemplet. Leta då rätt på någon i din närhet som har händer som stämmer överens (kolla lilla tjocka fingret osv.). Använd då istället denna persons händer!

;-) / MM

Vurpollon sa:
Resultatet blev att jag spillde ut kaffe över halva skrivbordet. Kanske skulle börjat med lite lugnare svängar första åket.
Åk aldrig första åket första dagen..eller sista åket VARJE dag..

Mountain_Man sa:
Okey! Kolla händerna först. Mitt exempel utgår ifrån att man har ett litet tjockt finger på varje hand som brukar kallas tumme. Detta finger ska sitta längst ut på ena sidan. De flesta har fem (5) fingrar men några färre eller fler har ingen betydelse i detta fall.

Ta en titt på vänsterhanden (vänster är den sida där loggan sitter på Disney Channel) då ska det lilla tjocka fingret (tummen) sitta till höger (höger är andra sidan jämfört med vänster). På andra handen (som vi kallar högerhanden) ska det lilla tjocka fingret sitta till vänster.

Om dina händer inte ser ut enligt ovan fungerar inte exemplet. Leta då rätt på någon i din närhet som har händer som stämmer överens (kolla lilla tjocka fingret osv.). Använd då istället denna persons händer!

;-) / MM
Playhouse disney, vilken vänstersida sitter den loggan på? Och Boomerangs???

Ähumm ... din assistent kan säkert hjälp dig!

Edit: Visst heter detta forum "Allmänt Skitsnack"!

Senast ändrad:
Personligen tror även jag på ett tryckfel. Dock hade Atomic en storslalomskida och Fischer en kraftigt skuren carvingskida med asymmetrisk skärning för ca 11 år sedan. MM är alltså på intet sätt ute och cyklar, även om det redan är beprövat.

Varför denna företeelse inte fick fäste inom tävlingsbranschen vet jag inte. Men det faktum att man blir låst till en höger- och en vänsterskida gör att respektive innerkant tar slut ganska precis dubbelt så snabbt eftersom slitaget på innerkanten är väsentligt större än på ytterkanten.

FF sa:
ÅÅååh vad dumma dom är, alla vet ju att man har 11m på HÖGER fot och 12m på VÄNSTER.

Alltså TVÄRTOM än på bilden.
Helt riktigt. Skidorna är placerade fel, skidan till vänster är helt klart en högerskida. Det är dock ett nytt koncept - Fischer smyglanserar det i år, och kommer introducera det i hela linjen nästa säsong.

Varför? Jo det ska jag förklara.
Om du har en tratt och en genomskinlig slang, och häller vatten med små synliga partiklar i, kommer du se att vattnet virvlar sig åt samma håll. Hur du än varierar experimentet, virvlar sig vattnet alltid åt samma håll i slangen. Passerar du ekvatorn däremot, virvlar sig vattnet alltid åt andra hållet.
Detta märkliga fenomen kallas Corioliseffekten. ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Corioliseffekten ) Det påverkar inte bara vatten i vattenslangar, utan också bildandet av bergskedjor. Således är alla branter på norra halvklotet, rent statistiskt sett, något vänsterroterade.

Skidorna du köpt är således ett par skidor för södra halvklotet.

Inte undra på att conrad fick köpa in dem så billigt...

Innerkanterna är det väl inte som ska ha kortare svängradie utan ytterkanterna? (alltså lillfingret)

Alltså INTE innerkanten eftersom den kommer svänga längst i båda svängarna? Använd gärna MM's guide om ni inte förstår!

Har jag fel?

Om man nu pratar inner- och ytterkant är är innerkanten tummen! Tummkanten är dalskidan. Vid normal carvingteknik ligger merparten av tyngden (trycket) på denna skida vilket innebär att tummkanten slits mest. Men ... ja, det är tummkanten som bör ha den längre radien!

I större svängar märker man inte så mycket av skillnaden i verklig svängradie mellan skidorna, men testar man att köra riktigt snäva svängar mer ett par SL-lagg är det svårt att hålla tillräckligt stort tryck på bergskidan (innerskidan) för att den ska göra ett rent skär. Det skulle vara intressant att testa ett par skidor med kort svängradie och olika skärningar på in- och ytterkant. Typ 10 resp 12 meter.

/MM

"SPECIALS
DUAL RADIUS SYSTEM
Different radiuses at the ski tip and ski tail give you faster turn initiation and outstanding performance in both long and short turns."

För öka förvirringen för er kan jag avslöja att texten ovan finns att läsa på Fischers hemsida.

yiu-han sa:
"SPECIALS
DUAL RADIUS SYSTEM
Different radiuses at the ski tip and ski tail give you faster turn initiation and outstanding performance in both long and short turns."

För öka förvirringen för er kan jag avslöja att texten ovan finns att läsa på Fischers hemsida.
det där är nåt annat, 4frnt har det, Scott har kört med det länge osv.

Men assymetrsik skärning är gammalt, fanns en hel serie från fischer (Radarc) som redan påtalats tidigare i tråden.

Det här verkar ju vara en vidareutveckling av Fischers koncept att justera för små defekter i åkarens fysik. Personer med Charlie Chaplin-gener har ju hittills med fördel kunnat välja en pjäxa från nämnd tillverkares Soma-serie med inbyggd duck och därmed kunnat gå på afterski som vanligt folk utan att bli utskrattade för att fötterna pekar utåt. Nu har alltså Fischer tagit det hela ett steg längre och gör en skida för personer som är som jag tydligt högerfotade. Äntligen, som Fylking hade uttryckt det. Alla vet ju vid det här laget att en skidas praktiska svängradie i en sväng inte enbart beror på sidoskärningen, utan också på flex och på hur mycket kraft en åkare kan lägga in. Eftersom de allra flesta har ett ben som är starkare än det andra behövs ett skidpar som kompenserar det hela för att svängen ska bli jämn. Man vill ju inte att den ena skidan svänger in och repar den andra! Hur skulle det se ut?

Imponerande är att Fischer i detta läge inte går i den självklara fällan och säger "dom flesta är högerfotade, så vi gör en skida för ett starkare högerben". Nej, nej, nej, här är det tysk ingenjörskonst på högsta nivå. "Ein verlorerte hügerfuss bedeutet ein Starkere wensterbein", som minröjarna konstaterade redan under efterkrigstiden. Tyskarna tänker alltså till och använder sig av fotbollsregeln att det starkare benet används som mothåll, dvs vänsterskidan ska göras styvare och ha en längre reell radie. Det kan tyckas enkelt, men så många har misslyckats på vägen innan Fischer iom denna skida ställde ner det blå skåpet mitt i rondellen under rusningstrafik och visar vem som bestämmer. Jag är övertygad om att det kommer varsel hos Amer Sports mycket snart. Det är bara att hoppas att juristerna på Fischer har jobbat övertid för att patentskydda denna revolution.

RadArc var ju en riktig vinnare för övrigt. Sällan har det varit lättare att kloss-carva med lite längsförflyttning av skidan i svängen för att kunna tighta till pjucken ordentligt. Kloss-carving är alldeles för underskattat. Iofs sågs Jeppenator utföra nåt åt det hållet med sina Head-spett i Tandådalen under gratishelgen, men annars är det tunnt med klossandet nu för tiden tycker jag. Trist.

Sökord: Hügerfuss. Die Revoluzion.

@MnO
Vad jag kan förstå tror du inte alls på att tumm- respektive lillfingerkanten har skilda svängradier utan baserar ditt resonemang på att skidorna verkligen är olika! Och ... att detta är ett högst medvetet grepp från Fischer!

Om man är vänsterfotad kan man alltså sätta högerskidan på vänster fot och uppnå samma gynnsamma effekt. Intressant! Detta är alltså något som våra kära Finska vänner nu smyglanserar på marknaden.

@nopride
Något du vill tillägga?

Jag tycker era teorier låter bra men personligen så är jag varken höger- eller vänsterfotad utan lättfotad. Därför har jag skickat tillbaka skidorna och då min vänstra tumme är något sned så funderar jag på att övergå till snowboardåkning!

Men hej ... nu har vi med gemensamma krafter konstaterat att du sannolikt har ett par smyglanserade prototyper av framtidens carvinglagg ... så skickar du tillbaka dem! De här skidorna kan troligtvis göra vem som helst till kung (eller drottning) på berget.

;-) / MM

PS! Snowboard och telemark var kul på åttiotalet. Nu är det helt andra verktyg som gäller! DS.

inte läst alla inlägg men som nämnt om skidor med olika radie på olika kant av skidan, så kan jag medela att fisher gör sådana skidor. Såg det i en åka skidor tidning ;)

@Berggrund
Vad menar du? Vet du hur länge jag har letat efter en skida som är 150 cm? Mvh tjejen som är 150 cm lång;)

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp