Salomon och Look´s nya turbindningar.

Wow, den där blåa tonen är verkligen inte snygg... Hoppas den matchar R2'an bra annars vettefan.

Och där blev det officellt från Salomon själva:
http://www.salomonfreeski.com/fr/minisites/guardian/

salomon-atomic-guardian-tracker-16-5.png

salomon-atomic-guardian-tracker-16-4.png

salomon-atomic-guardian-tracker-16-6.png

Jag tycker aluminiumprofilerna mellan bindningarna och dess infästning i tådelen ser klen ut

Den ser ut som en Duke och är gjord för att konkurrera med Duken. Den skall ju vara lite bättre på det mesta; lägre, lättare, styvare och smidigare (med switchen). Var för sig är skillnaderna små, men jag tror att det skiljer ganska mycket åkmässigt mot Duken och när man väl testar den kommer skillnaden vara stor.

Carled sa:
Den ser ut som en Duke och är gjord för att konkurrera med Duken. Den skall ju vara lite bättre på det mesta; lägre, lättare, styvare och smidigare (med switchen). Var för sig är skillnaderna små, men jag tror att det skiljer ganska mycket åkmässigt mot Duken och när man väl testar den kommer skillnaden vara stor.
Om nu Guardian fungerar som den ska och är helt fri från barnsjukdomar kan den kanske fungera bättre.

Jag undrar framför allt hur mycket stagen påverkar flexet i skidan, jämfört med dukens stag+infästning under foten

Jarle sa:
Jag undrar framför allt hur mycket stagen påverkar flexet i skidan, jämfört med dukens stag+infästning under foten
Jag håller med i den frågeställningen. Jag förmodar att Salomon har löst det på något sätt med någon form av flytande mothåll för dom där hakarna. Annars kommer ju flexkurvan att brytas upp fullständigt och skidan kommer i princip att bli helt stum under bindningen. Så kan det knappast vara. Rent logiskt borde Salomon ha använt sig av sin nuvarande förspänningsmekanism som fungerar bra.

Sen tycker jag att konstruktionen i sig inte direkt ser vridstyvare ut än Duken om man bara granskar fotot. Det ligger mer produkthype än konkret bedömning bakom det påståendet och jag avvaktar eget test innan jag drar slutsatser huruvida marknadsföringen stämmer eller ej.

Framförallt tycker jag att infästningen bak är onödigt smal och det är dessutom väldigt små kontaktpunkter. Även om Duken är i plast i största mån, så är basplattan bredare och dessutom har den en mycket lång kontaktyta. Plastdelarna i den delen av konstruktionen är dessutom bastanta och ligger nära skidan, så där är Duken riktigt bra tycker jag när det gäller direkthet. Nackdelen med plastkonstruktionen är snarare att den glappar efter en tids användning än att den är vek från början. Men å andra sidan glappar även 916 och dess gelikar efter något hundratal dagar. Metall mot metall är ingen bra kombination om man vill undvika slitage, även om en del på den här sidan sätter metall högst i alla lägen.

Man ska inte glömma att Duken faktiskt var en riktig revolution när det gäller åkegenskaper när den kom. Ur vridstyvhetssynpunkt är Jester, Griffon och den serien en identisk konstruktion med Duke, och de bindningarna tycker i alla fall jag känns riktigt vridstyva ner i skidan i jämförelse med mycket annat. Det var just bottenplattans flytande, men ändå mycket direkta koppling till bindningens överdel som var nyckeln till Dukens framgång. Diamir och till viss del Naxo´s konstruktion med en smalare och vekare fasthållning i åkläget är otroligt mycket sämre helt enkelt. Nu kommer Salomon med en tredje variant, och att utan vidare granskning kalla den för bättre än Dukens är att vara lite väl okritisk. Den KAN mycket väl vara bättre, men det återstår att se.

Infästningen och kontakten ner i skidan är inte allt i vridstyvhetssammanhang, men det är en MYCKET central punkt. Det totala intrycket ges dock av alla ingående delar i systemet, och vill man öka vridstyvhet så måste man granska en mängd små detaljer i konstruktionen som alla står för en liten, liten förlust i kommunikationen.

Vad man kan hoppas är att Marker lyfter stridsyxan och släpper en utvecklad variant av Duke där de kända problemen är justerade. En bättre AFD utan bräckageproblematik, lägre ståhöjd, kanske en möjlighet att växla gå/åk-läge utan att ta av skidan (även om det faktiskt inte stör mig så ofta) osv. Duke 2.0 vs Guardian... jojo, boka in mig på en testvecka.

MnO sa:
Jarle sa:
Jag håller med i den frågeställningen. Jag förmodar att Salomon har löst det på något sätt med någon form av flytande mothåll för dom där hakarna.
Det diskuterades på TGR ^^^looks as though the ski will be able to flex underfoot somewhat. Those four metal hooks that hold the heel into ski mode are spring loaded. ie: they can move backwards. That is how the release to tour mode works. Push back on the black plastic piece with all the raised dots and free your heel (and your mind bro!).

I imagine that as the ski flexes, they would spring backwards as well, allowing the heel piece to slide back a bit. You don't need much to allow the ski to flex.

och Cody bekräftade med att de kallar det för free flex technology...

MnO
AFD är åtgärdat på årets duke. Liten stålplatta med grövre glidskenor (dessutom något annorlunda mot de äldre) som ser ut som att de ska hålla måttet gott och väl.

Nu har jag klämt och känt lite på en Guardian och kan inte säga mer än jag är jäkligt imponerad. Utan att ha åkt på den bör väl tilläggas för sakens skull... Den känns otroligt stabil och rejält tilltagen på alla sätt. Absolut inte plastig eller liknande överhuvudtaget, utan som en solid STH, fast med gåläge. Låsningen av hälen känns rejäl och precis, bara att dunka ner hälen så sitter den fast, och att öppna den är skitenkelt med staven. Hälhöjaren känns stabil, inga konstigheter där. AFD:n är flytande. Vikten helt ok. Men viktigast av allt är att den känns som helt utan spel och vobbel. Dom två stagen är jäkligt vridstyva och känns betydligt kralligare än till exempel Marker Duke.

Enligt Bruno Bertrand på Salomon (OBS, partisk källa. Men ändå.) som jag pratade med, så föredrar han en Guardian 16 framför en vanlig STH 16 för hård åkning då den enligt honom driver skidan bättre på grund av den breda monteringsytan. Om det är stämmer eller inte återstår att se men efter en första anblick så är jag jäkligt peppad att få montera ett par på mina skidor och se vad dom går för. Min första känsla var i alla fall att om dom här funkar som Salomon/Atomic hävdar att dom gör så kommer jag aldrig att gå tillbaka till vanliga bindningar utan gåläge på feta skidor. Men som sagt, det ska bli intressant att testa den på snö istället för att e-spekulera i all evighet.

Och en liten sidenote: enligt Dynastar själva så jobbar dom med en egen turbindning ihop med Plum som ska komma i testversion senare i vinter. Stay tuned.

Glisseur sa:
Och en liten sidenote: enligt Dynastar själva så jobbar dom med en egen turbindning ihop med Plum som ska komma i testversion senare i vinter. Stay tuned.
Att bindningen skulle bli bra, bättre än Duke iaf, kändes givet, men det är ju Dynastarryktet som är spännande! Like på den! Jag kommer utan tvek byta ut mina Sth16 Steel mot Guardians om det går att fixa ett par innan sommarskidåkningen drar igång till våren...

Då har jag fått in tre veckors hårdtestning av Guardian i Åre och Kanada. Så här långt är jag sjukt imponerad av bindningen på nästan alla punkter. Enda minuset är att jag åkte med i en lavin i lördags och tappade båda skidorna, med andra ord blir det svårt att testa hur hållbara dom är över tid.

Setup
Jag monterade upp ett par Salomon Rocker2 -2 från true center och skar till ett par BD Ascension Glidelite-hudar. Pjäxorna som jag använt har varit ett par Salomon Ghost 120, alltså en vanlig friåkningspjäxa utan gåläge.

Terräng och åkning
Allt från stenhård pist i Åre till midjedjupt puder i BC, och det mesta däremellan. Korta turer på upp till en timme i Whitewater och Revelstoke.

Åkkänsla
Mycket, mycket bra. Den (hyfsat) breda monteringsytan ihop med hyfsat låg stack height (26 mm) ger bra skidkänsla. Inget glapp i sidled eller liknande, bara kraft ut till skidan. Efter några åk glömmer man helt bort att man har en bindning med turmöjligheter under foten och kör på som vanligt. Vill du hucka stort med den, inga som helst problem.

Funktion
Solid känsla rakt igenom. Tydliga klick när man kliver i bindningen eller slår ner den i åkläge. Switchen till gåläge är väldigt enkel att använda så fort man får in snitsen med stavspetsen, ett lätt tryck och du är redo att gå. Och att gå tillbaka till åkläge är sjukligt enkelt, bara att fälla bak hälhöjaren och dunka i hälen. Samtidigt innebär det att du kan ta av dig stighudarna utan att ta av dig skidorna, vilket både sparar tid och kraft.

Jag upplevde väldigt lite isbildning mellan hälplattan trots mängder med snö, vilket dock kan inträffa i blöt vårsnö enligt åkare som testat dom länge. Hälhöjaren är enkel att fälla upp med staven även om den kanske skulle vunnit på att sitta lite hårdare fast i det höga läget.

Tådelen är höj- och sänkbar som brukligt hos Salomon. AFD:n glider inte i sidled om någon undrar, med andra ord passar Guardian bäst för vanliga alpinsulor eller gummisulor med en plastremsa i tån.

Gåläge
Mycket bra. Guardian är tung, inget snack om den saken. Men å andra sidan är det här en bindning som är gjord för att köra hårt med, och gå till den typen av åkning, och till det fungerar den klockrent. Se den hellre som ett alternativ till racebindningar med Trekkers än att jämföra den med techbindningar. Det här är en ren slack/sidecountry-bindning för hård åkning, ingenting du tar med dig på Haute Route eller en vecka i Lyngen.

Två lägen på hälhöjaren, nästan platt och hyfsat hög, räcker bra. Det är ganska lätt att peta till hälhöjaren i det höga läget och vips så är man i åkläge inför nästa steg, något som beror mest på dålig hudteknik men även att hälhöjaren skulle kunna sitta lite hårdare i skåran i bindningsplattan.

Bindningen roterar nästan helt utan friktion i pivotpunkten och ger en helt ok gåkänsla. Jag har inte känt något glapp i den men jag lägger in en braskklapp där då skruven som fäster tådelen i bottenplattan skulle kunna ha haft lite större diameter enligt mig för att tåla lite mer sidokrafter.

Väldigt lite flex i sidled när man går på skrå. Dom bägge metallstagen under foten är vridstyva och verkar betydligt mer hållbara än på t.ex. Marker Duke.

Plus
Solid känsla. Suverän åkkänsla. Förtroendeingivande i mängder. Salomons klassiska utlösningsfunktion. Perfekt för slack/sidecountryåkning. Perfekt för friåkning överlag.

Minus
Vikten (om man har tech-bindningar som referens), inget för långa turer. Tendens till ett litet glapp i hälplattan i sidled, alltså plattan där hakarna som håller i häldelen sitter, något som dock är svårt att känna när man åker. Pivotpunkten i tådelen skulle kunna vara lite biffigare för att stå emot sidokrafter ännu bättre.

Helhetsbetyg
9/10. En game changer för friåkning i ordets rätta bemärkelse. Nian är egentligen en reservation för eventuella barnsjukdomar, funktionen är en ren tia för sitt tänkta användningsområde.

Senast ändrad:
Grym recension ... synd att man inte får läsa så ingående recensioner i ÅS, men då får man kanske inte plats med alla bilder! ;-) Trist med lavinen, men du tycks ha klarat dig bra!

/MM

Tillbaka
Topp