Stellar Equipment skidkläder

Bjorkkis
72 inlägg
Bjorkkis 72 inlägg 3 år sedan

Hej,

Tänkte kolla om någon har testat deras kläder?
Jag är sugen på att köpa deras skaljacka, men svårt att hitta något test eller liknande på detta nya märke.

/Niklas

Svar

Bjerveland
62 inlägg
Bjerveland 62 inlägg 3 år sedan

jag har deras skalbyxor, köpte dem vid jul och har åkt cirka 20-25 dagar med dem hittills.
Har inget negativt att säga om dem tycker dem är sköna och kvaliteten verkar vara riktigt bra.

Vattendroppe
Online 3048 inlägg
Vattendroppe 3048 inlägg 3 år sedan

Min bror har en jacka, och den har varit schysst. Det enda är väl att när vi var ute i regn och snöblandat märktes det skillnad jämfört med mitt flylowställ. Jackan börjar suga upp vatten tidigare jämfört med mitt ställ och efter heldag i pisseväder hade det trängt igenom fukt på valda delar i jackan. Men det är ju vid relativ "extrem" användning, och jag trycker på att det var _fukt_ som trängt igenom, inte nog för droppbildning eller vätning av plagg på insidan.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
bootfitta
818 inlägg
bootfitta 818 inlägg 3 år sedan

Hur är passformen? Liknar den något annat märke som riktpunkt?

PeterAhl
28 inlägg
PeterAhl 28 inlägg 3 år sedan

Har hela stället plus förstärkning och är riktigt nöjd, mer kläder för pengarna finner man nog inte.

kappakomplett
415 inlägg
kappakomplett 415 inlägg 3 år sedan

Köpte en sådan där dunväst. Den är väl helt okej förutom att den där flärpen (eller vad man ska kalla det) som täcker blixtlåset innifrån, den kommer från fel håll. Dvs den kommer från höger sida istället för som man är van från vänster sida. Lite irriterande. Det läcker också dun från västen.

Vattendroppe
Online 3048 inlägg
Vattendroppe 3048 inlägg 3 år sedan

kappakomplett :

Det läcker också dun från västen.

Läcker i princip alltid lite dun från nyfyllda produkter.

gubbfan
695 inlägg
gubbfan 695 inlägg 3 år sedan

Tittade in på deras butik i Åre och klämde litet på deras produkter.
Det är positivt att ettt företag startar en tillverkning med utpris ca hälften mot de mer etablerade märkena.
Deras produkter såg vederhäftiga ut.
Hoppas att dom lyckas.

gubbfan Citera
Meribelbum
2 inlägg
Meribelbum 2 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad Meribelbum (3 år sedan)

Jag har köpt både "Shell jacket" och "Shell pants". Byxorna är bra, lätta och smidiga.
När jag köpte jackan trodde jag att det var en skaljacka av toppkvalitet till halva priset (i jämförelse med andra skaljackor).Tyvärr motsvarar jackan inte mina förväntningar. Eftersom snölåset inte går att ta av så kan man inte använda jackan som en vanlig skaljacka vid vandring, cykling mm. Det finns bara två sätt att ha kragen på, antingen fullt uppdragen eller helt öppen.
Jag blir mer och mer irriterad på kragen desto mera jag använt jackan. Kragen är stel och klumpig.
Sammantaget tycker jag att Stellar Shell jacket är en ordinär skidjacka till ett ganska ok pris.
Det är inte en jacka "med utpris ca hälften mot de mer etablerade märkena".

Bjorkkis
72 inlägg
Bjorkkis 72 inlägg 3 år sedan

Meribelbum :

Jag har köpt både "Shell jacket" och "Shell pants". Byxan är bra, lätt och smidig.
När jag köpte jackan trodde jag att det var en skaljacka av toppkvalitet till halva priset (i jämförelse med andra skaljackor).Tyvärr motsvarar jackan inte mina förväntningar. Eftersom snölåset inte går att ta av så kan man inte använda jackan som en vanlig skaljacka vid vandring, cykling mm. Det finns bara två sätt att ha kragen på, antingen helt uppdragen eller fullt öppen (se bild på Stellars hemsida).
Jag blir mer och mer irriterad på kragen desto mera jag använt jackan. Kragen är stel och klumpig.
Jag tycker att Stellar Shell jacket är en ordinär skidjacka med ett ganska ok pris.
Det är inte en jacka "med utpris ca hälften mot de mer etablerade märkena".

Kag köpte mig en väldigt tunn skaljacka utan snölås från Sweet Protection ist, är super nöjd. Hade den i Andorra i blåsigt kallt väder, fungerade utmärkt med rätt lager under. Och hemma i Götet har jag cyklat några vänder i skogen med jackan och fungerar riktigt bra till det också.

Tack för alla svar!

Meribelbum
2 inlägg
Meribelbum 2 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad Meribelbum (3 år sedan)

Efter min recension av Stellars Shelljacka fick jag ett mejl från Stellar Eq som erbjöd mig att skicka jackan till dem och få pengarna tillbaka.
De skrev att jag var den enda som klagat på jackan/ kragen och då får jag anta att antingen är min jacka ett måndagsexemplar eller så är min hals unik.
All heder åt Stellar Eq som tror så mycket på sitt concept att sälja high-end outdoorkläder via nätet att de osett köper tillbaka en jacka från en missnöjd kund.

ptroedsson
8 inlägg
ptroedsson 8 inlägg 2 år sedan

Nu inväntar jag Stellar Equipments skaljacka och skalbyxa i kevlar. Funderat lite på om den kommer andas tillräckligt men jag gillar tanken med slitstarkt och lite hårdare material.

JR
1 inlägg
JR 1 inlägg 2 år sedan

Vi har flera ställ, någon tunnare dun och en kraftigare dun. Fungerar utmärkt. Bra prisnivå, troligtvis till följd av kapat åf led.

maxenbraxen
3 inlägg
maxenbraxen 3 inlägg 2 år sedan

Till er som köpt dunjackor av dem och har problem med att det läcker dun: Min farsa köpte en dunjacka av dem vintern 15/16 och det började läcka dun. Han gick in till butiken i Åre och de bytte ut den till en nyare modell med tjockare yttermaterial.

ptroedsson
8 inlägg

maxenbraxen :

Till er som köpt dunjackor av dem och har problem med att det läcker dun: Min farsa köpte en dunjacka av dem vintern 15/16 och det började läcka dun. Han gick in till butiken i Åre och de bytte ut den till en nyare modell med tjockare yttermaterial.

Låter ju som bra service iaf! Finns nog måndagsexemplar för alla märken men servicen är viktig när det händer.

kappakomplett
415 inlägg
kappakomplett 415 inlägg 2 år sedan

maxenbraxen :

Som @Vattendroppe sa när jag nämnde saken:

"Läcker i princip alltid lite dun från nyfyllda produkter."

perka99
Online 19 inlägg
perka99 19 inlägg 2 år sedan

ptroedsson :

Nu inväntar jag Stellar Equipments skaljacka och skalbyxa i kevlar. Funderat lite på om den kommer andas tillräckligt men jag gillar tanken med slitstarkt och lite hårdare material.

Har du hunnit få kläderna och vad tycker du om dem isf?

ptroedsson
8 inlägg

perka99 :

ptroedsson :

Tycker de är grymma. Har ej utfört någon tuffare fysisk aktivitet men upplever ändå att den andas väl. Sen gillar jag känslan av det "hårdare materialet" och designen. Dock ej jämfört med den vanliga jackan. Nöjd iaf...

perka99
Online 19 inlägg
perka99 19 inlägg 2 år sedan

ptroedsson :

perka99 :

ptroedsson :

Tycker de är grymma. Har ej utfört någon tuffare fysisk aktivitet men upplever ändå att den andas väl. Sen gillar jag känslan av det "hårdare materialet" och designen. Dock ej jämfört med den vanliga jackan. Nöjd iaf...

Är de hårdare och "prassligare" än tex Gore-Text Pro?

ptroedsson
8 inlägg

perka99 :

ptroedsson :

perka99 :

Är de hårdare och "prassligare" än tex Gore-Text Pro?

Ej provat det men får ingen känsla av det blir störande/svårare att röra sig eller något ljud som uppstår.

Var nog lite otydlig ovan, menar alltså att jag själv ej jämfört med vanliga jackan.

miol11
124 inlägg
miol11 124 inlägg 2 år sedan

Här går att läsa mer

http://www.akaskidor.se/artiklar/prylar … lar-shell/

Elias
65 inlägg
Elias 65 inlägg 1 år sedan

kappakomplett :

Köpte en sådan där dunväst. Den är väl helt okej förutom att den där flärpen (eller vad man ska kalla det) som täcker blixtlåset innifrån, den kommer från fel håll. Dvs den kommer från höger sida istället för som man är van från vänster sida. Lite irriterande. Det läcker också dun från västen.

Från fel håll? Det beror ju på om det är herr- eller damvariant man använder.

Vattendroppe
Online 3048 inlägg
Vattendroppe 3048 inlägg 1 år sedan

Elias :

Från fel håll? Det beror ju på om det är herr- eller damvariant man använder.

Traditionellt ja, men fler och fler väljer att skita i det. Jag har t ex herrkläder från flylow där dragkedjan sitter på "damsidan" och jag vill minnas att det finns damkläder från bergans med dragkedjan på "herrsidan".

eraserx
2 inlägg
eraserx 2 inlägg 1 år sedan

Meribelbum :

Efter min recension av Stellars Shelljacka fick jag ett mejl från Stellar Eq som erbjöd mig att skicka jackan till dem och få pengarna tillbaka.
De skrev att jag var den enda som klagat på jackan/ kragen och då får jag anta att antingen är min jacka ett måndagsexemplar eller så är min hals unik.
All heder åt Stellar Eq som tror så mycket på sitt concept att sälja high-end outdoorkläder via nätet att de osett köper tillbaka en jacka från en missnöjd kund.

Jag har klagat på jackan men främst på huvan som jag omöjligen kan använda tillsammans med hjälm.
SweetP Trooper... Antar att min hals också är unik isf.
Har svårt att tänka mig det skiljer från jacka till jacka!

ptroedsson
8 inlägg
ptroedsson 8 inlägg 1 år sedan

eraserx :

Meribelbum :

Jag har klagat på jackan men främst på huvan som jag omöjligen kan använda tillsammans med hjälm.

Måste prova min med hjälm direkt (ej hunnit prova med hjälm än). Menar ni att det blir för "tight" med hjälm och luva och att luvan är för liten?

Hälsningar Philip

eraserx
2 inlägg
eraserx 2 inlägg 1 år sedan

ptroedsson :

eraserx :

Meribelbum :

Måste prova min med hjälm direkt (ej hunnit prova med hjälm än). Menar ni att det blir för "tight" med hjälm och luva och att luvan är för liten?

Hälsningar Philip

Precis så menar jag. Testade med min skatehjälm som är lite mindre än sweetprotection och då fungerade det bättre men långt ifrån bra, tyvärr.
Bra jacka annars!

perka99
Online 19 inlägg
perka99 19 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad perka99 (1 år sedan)

Någon som har köpt Guide jackan? Funderar på att köpa den men undrar om man kommer sakna sidofickorna?

Vattendroppe
Online 3048 inlägg
Vattendroppe 3048 inlägg 1 år sedan

perka99 :

Någon som har köpt Guide jackan? Funderar på att köpa den men undrar om man kommer sakna sidofickorna?

Kort svar: Nej. De går ändå inte att använda när du har ryggsäck på dig. Jag förstår inte varför inte fler tillverkare väljer att göra dylikt.

Saltum
23 inlägg
Saltum 23 inlägg 1 år sedan

Fast ibland har man inte rygga på och då kan det vara rätt praktiskt!
Kan annars bara rekommendera Stellar. Mycket nöjd med min Shell Jacket
P

ski-aspen
1 inlägg
ski-aspen 1 inlägg 1 år sedan

Åkt med stellars byxa och jacka i 2 säsonger. Har sedan tidigare skidkläder från North Face och Peak. Tycker absolut att Stellar håller samma höga klass. Definitivt mest värde för pengarna.

Il_ciclone_71
1 inlägg
Il_ciclone_71 1 inlägg 1 år sedan

Har just fått hem och provat Guide Shell jacka+byxor. Har dock samma problem som eraserx, det funkar inte alls att ha hjälm (POC Fornix) under huvan, vilket jag tycker är oerhört märkligt. Det går inte att dra upp dragkedjan ändå upp med hjälm på, halsen på jackan är för small. Får bli retur. Synd, gillar konceptet i övrigt.

RasmusWieveg
3 inlägg
RasmusWieveg 3 inlägg 1 år sedan

beställde lite nya grejer nu för säsongen, shell jacket,byxor samt under och mid ställ av stellar, bara hunnit testat dem i ett fåtal dagar men än så länge är jag väldigt nöjd.

måste tilläggas väldigt bra kundservice, hade lite problem med en beställning men dem löste det snabbt och smärtfritt!

Pillard
3120 inlägg
Pillard 3120 inlägg 1 år sedan

Fick hem Red Hot Parka häromdan och hittills har jag varit väldigt nöjd. Luvan är väldigt stor, vilket är lite av ett problem när man har den som "stadsjacka". Jag misstänker dock att jag kommer att vara väldigt nöjd med den "funktionen" när det ska in en hjälm under...

ptroedsson
8 inlägg

Kan bara säga att jag efter två veckor i Sälen och Åre med väldigt varierande temp så är jag supernöjd med Kevlar Shell jacket/pants, underställ och midlayer. Andas, värmer och är praktiska! Verkligen fungerande produkter!

schennings
1 inlägg
schennings 1 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad schennings (1 år sedan)

ptroedsson :

Kan bara säga att jag efter två veckor i Sälen och Åre med väldigt varierande temp så är jag supernöjd med Kevlar Shell jacket/pants, underställ och midlayer. Andas, värmer och är praktiska! Verkligen fungerande produkter!

Hur är hållbarheten? Hur ser det ut nere vid anklarna på byxorna? Jag väntar på ett guide-ställ big_smile

ptroedsson
8 inlägg

schennings :

ptroedsson :

Hur är hållbarheten? Hur ser det ut nere vid anklarna på byxorna? Jag väntar på ett guide-ställ big_smile

Är förstärkt där. Just denna modell var specialutgåva med kevlar så kanske extra hållbart men känns som kvaliteten är god överlag på SEs grejer.

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 7 mån sedan

Hej!

Passar på att lyfta en äldre tråd med min fundering.

Jag har Stellars Softshells pants och Mid jacket, båda plagg som jag verkligen gillar och använder mycket. Kompletterade härom veckan med Lightweight Shell Jacket som verkar vara en trevlig jacka förutom en detalj som gör den mer eller mindre oanvändbar, huvan! Jag köpte jackan för att använda den som förstärknings- samt vind- och regnplagg vid "vandring" i stad, skog och fjäll.

En del kritik på huvan finns att läsa i tråden, i första hand då för att huvan är för liten för att användas med hjälm. I mitt fall är det motsatsen, den är totalt omöjlig att använda utan hjälm eller keps, hur jag än reglerar den faller den ner över ögonen så fort jag rör på mig ... alltså i stort sett oanvändbar när det blåser eller regnar och man vill ha huvan på.

Jag har förbrukat ett antal skaljackor genom åren från Haglöfs, Bergan och North Face, alla med stora hjälmanspassade huvor, och visst, vissa av dem fungerar mindre bra utan hjälm eller keps, men de går att reglera så de i alla fall fyller sin funktion och går att använda ...

Till frågan.

Någon som har erfarenhet av Lightweight Shell Jacket och kan bekräfta min upplevelse (felkonstruerad?)eller har tips på hur man kan reglera huvan så den går att använda?

Någon som har koll på den nya Ultralight Shell Jacket och/eller Shell Jacket och om huvan fungerar utan hjälm/keps? Tycks som den är utformad något annorlunda.

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
dr_cosmo
21 inlägg
dr_cosmo 21 inlägg 7 mån sedan

Mountain_Man :

Hej!
Jag har Stellars Softshells pants.....

Förlåt kapningen MM men jag är sugen på dessa byxor framförallt när jag kör mina träningsrundor på hudar.
Hur funkar dessa med normalstora pjäxor (i mitt fall ett par pinnacle 130)?
Det finns inget snölås vad jag förstår, kör man med öppen dragkedja?

//R

Mountain_Man
4119 inlägg

dr_cosmo :

Mountain_Man :

Hej!

Förlåt kapningen MM men jag är sugen på dessa byxor framförallt när jag kör mina träningsrundor på

Bra fråga, jag har ingen aning, ännu ... det finns en dragkedja som gör att man kan öppna upp benslutet och på det sättet få betydligt vidare byxa i nederdelen, jag kan testa eftersom jag inte bara har ett par Pinnacle 130 utan två par! Men jag tror det kan bli ganska tajt och sannolikt inte optimalt om du vill ha uppknäppta pjäxor med stor rörelse, vilket du vill när du går med dessa pjäxor. Men som sagt, tar ju bara några minuter att testa, jag återkommer ...

/MM

dr_cosmo
21 inlägg
dr_cosmo 21 inlägg 7 mån sedan

Mountain_Man :

dr_cosmo :

Mountain_Man :

Hej!

Förlåt kapningen MM men jag är sugen på dessa byxor framförallt när jag kör mina träningsrundor på

Bra fråga, jag har ingen aning, ännu ... det finns en dragkedja som gör att man kan öppna upp benslutet och på det sättet få betydligt vidare byxa i nederdelen, jag kan testa eftersom jag inte bara har ett par Pinnacle 130 utan två par! Men jag tror det kan bli ganska tajt och sannolikt inte optimalt om du vill ha uppknäppta pjäxor med stor rörelse, vilket du vill när du går med dessa pjäxor. Men som sagt, tar ju bara några minuter att testa, jag återkommer ...

/MM

Thnx!
//R

Mountain_Man
4119 inlägg

dr_cosmo :

Mountain_Man :

Hej!

Förlåt kapningen MM men jag är sugen på dessa byxor framförallt när jag kör mina träningsrundor på hudar.
Hur funkar dessa med normalstora pjäxor (i mitt fall ett par pinnacle 130)?
Det finns inget snölås vad jag förstår, kör man med öppen dragkedja?

//R

Byxorna har en ganska tajt passform och är smala över vaderna och ner till vristen. Det finns en dragkedja som går från övre delen av vaden och ner, öppnar man den får man betydligt större omkrets över vad och vrist (omkring 10 cm vid byxans slut), en elastisk kil ligger under dragkedjan så det blir ingen öppning i byxan.

Drar man upp dragkedjan går det att dra byxan över ett par alpina pjäxor, men det blir tajt över pjäxan. Byxan är tillräckligt elastisk för att det ska fungera även med ett par K2 Pinnacle 130 uppknäppta i gåläge. men blir då uppenbart snäppet tajtare … Så, ja det fungerar om man tycker det är OK att "dra" byxan över pjäxan.

Någon som har koll på hur huvan på Stellar Ultralight Jacket och/eller Stellar Jacket fungerar utan hjälm eller keps?

/MM

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook