Trasig Beast?

Pillard
3118 inlägg
Pillard 3118 inlägg 3 år sedan

Efter ganska ringa användning har en del på mina Beast spruckit. Ni ser i ena hörnet av "toe box". Det som händer idag är att när jag trycker ner flärpen för toe box adjust åker den ner längre än i linje med skalet, som den ska vara. Frågan är om detta påverkar funktionen? Jag vill ju inte riskera ett knä pga av att hållbarheten är usel

https://www.freeride.se/img/photo/n/0ae8b4c002880246efd37e44e7be6d1b.jpg

Svar

Corin
1178 inlägg
Corin 1178 inlägg 3 år sedan

Det har hänt på mina med, verkar inte påverka funktionen. Tryck ner med ovansidan på handtaget på staven, så kommer den inte för långt ner heller.

livet är en semester Citera
Hawk100
622 inlägg
Hawk100 622 inlägg 3 år sedan

Inte vad man förväntarsigav 8000kr-bindningar....

Pillard
3118 inlägg

Minst sagt. Kan ju dessutom tilläggas att ena plåten man ska trycka på för att lossa bindningen också lossnat. Inte så konstigt när det är en sjukt tunn liten plåt som sitter på plasten. Eftersom det härr felet har uppstått får man dessutom ta i sam fan för att knäppa upp bindningen så lär väl snart gå sönder hela tådelen.

Maxen99
110 inlägg
Maxen99 110 inlägg 3 år sedan

Försök reklamera, dynafit tar väll typ tillbaka allt?

Pillard
3118 inlägg

Mm, har funderat på det men vill samtidigt inte behöva flytta montering osv

Piglet55
482 inlägg
Piglet55 482 inlägg 3 år sedan

Pillard :

Mm, har funderat på det men vill samtidigt inte behöva flytta montering osv

Det ska väl inte vara några problem att montera i samma hål så länge hålen inte är skadade dvs att du ryckt ur skruvarna.

Men om du är orolig kan du ju alltid skruva på ett par insert så är du helt säker.

herrgard
363 inlägg
herrgard 363 inlägg 3 år sedan

Tycker definitivt du ska ska reklamera sprickan. Montera i samma hål har inte varit något problem för mig i alla fall. Var försiktig när du skruvar i bara så skruvarna kommer i de gamla gängorna och inte river upp nya. Lite epoxy också kanske om du orkar med sånt. Numera monterar jag bara med inserts...

Jag har glott lite på min tådel men ser inte direkt vad som skulle bli sämre av att toeboxflärpen kommer ner längre. Den är väl för att trycka upp stora plastvingen till toppläget så tådelen löser ut tidigare uppåt (pjäxan behöver inte vinklas fram så långt efter att ha släppt i hälen). Annars om pinnarna inte går in till ändläget i pjäxan lägger den ju sig inte i toppläge.

Corin
1178 inlägg

Plåtbitarna på mina har lossnat med, och ena bygeln till toe box adjusten har liksom blivit lite sne och lossnat från sitt fäste. Som sagt verkar det inte påverka funktionen något, men man kanske ska kolla på reklamation i alla fall

Pillard
3118 inlägg

Sådär, nu är min toe box adjust-flärp helt sned och har även hoppat loss i ena leden. Blev stående på berget där "givaren" man trampar ner för att stänga bindningen hamnat i läget längst ner men bindningen var öppen. Fick bända loss givaren med staven för att kunna få tådelen att stänga. Detta resulterade även i att en plastdel kring toe box-adjust nu ramlade bort och flärpen som sagt är halvt loss. En reklamation börjar kännas mer och mer aktuell...

Corin
1178 inlägg

Pillard :

Sådär, nu är min toe box adjust-flärp helt sned och har även hoppat loss i ena leden. Blev stående på berget där "givaren" man trampar ner för att stänga bindningen hamnat i läget längst ner men bindningen var öppen. Fick bända loss givaren med staven för att kunna få tådelen att stänga. Detta resulterade även i att en plastdel kring toe box-adjust nu ramlade bort och flärpen som sagt är halvt loss. En reklamation börjar kännas mer och mer aktuell...

Typ detta som hänt mig med. Har inga problem att stänga tådelen, men man blir ju osäker på hur bra eller dåligt det sitter. Det vara ganska länge sedan de löste ut faktiskt. Jag mailade lite bilder till agenturen och fick till svar att det absolut var en reklamation.

Pillard
3118 inlägg

Intressant! Hade ni också nån diskussion om vem som ansvarar för att montera dit dn hela tådelen på din skida?

Hawk100
622 inlägg
Hawk100 622 inlägg 3 år sedan

Tur det är en billig bindning!
Då är ju sånna här fel inte oväntade.....

Corin
1178 inlägg

Pillard :

Intressant! Hade ni också nån diskussion om vem som ansvarar för att montera dit dn hela tådelen på din skida?

Nepp, det hade vi inte. Jag antar att jag får göra det själv eftersom det var jag som monterade den första gången. De andra bindningsreklationer jag har haft att göra med (både som kund och som återförsäljare) så har kunden fått stå för montering själv.

Pillard
3118 inlägg

Corin :

Pillard :

Nepp, det hade vi inte. Jag antar att jag får göra det själv eftersom det var jag som monterade den första gången. De andra bindningsreklationer jag har haft att göra med (både som kund och som återförsäljare) så har kunden fått stå för montering själv.

Hm, det är där nånstans min ork för en reklamation lite försvinner. Jag behövde krångla en hel del med epoxi sist när jag monterade dem från början och det är jag verkligen inte sugen på att behöva göra igen...

Pillard
3118 inlägg
Pillard 3118 inlägg 2 år sedan

Sådär ja. Insåg att det skulle bli jobbigt i vinter med trasig bindning så jag såg till att få tummen ur och skickade in tådelen till Snowinn. Utan att jag hört nåt kom nu ett paket 2 veckor senare med två nya tådelar.

Det blir ju onekligen lite tudelade känslor kring det. Betyder det att de inte litar på att den nya heller ska hålla? wink

herrgard
363 inlägg
herrgard 363 inlägg 2 år sedan

Är de exakt likadana? Dynafit kanske har fixat problemet på 16/17 eller vad du nu fick för årsmodell smile

Pillard
3118 inlägg
Pillard 3118 inlägg 2 år sedan

herrgard :

Är de exakt likadana? Dynafit kanske har fixat problemet på 16/17 eller vad du nu fick för årsmodell smile

Bra fråga. Ska jag vara ärlig ser lederna vid toe box-grejset lite rackiga ut även på de nya jag fick. Vad är det egentliga problemet på de gamla? Så kan jag försöka leta efter om det ändrats

herrgard
363 inlägg
herrgard 363 inlägg 2 år sedan

Jadu, jag vet inte faktist. Måste ju vara någon snespänning från kanske is när man går mellan gå och åkläge eller när man trycker ned flärpen med staven. Har du någon specialteknik för att trycka ner flärpen efter du stampat i? Mina har klarat sig hittils i alla fall. Jag har bara tappat plåtbiten man ska trycka staven i för att komma ur.

ByB3rg
146 inlägg
ByB3rg 146 inlägg 2 år sedan

Hmm denna 16-tådel. Verkar vara ett jäklar bekymmer. Var 2-3 tådelar som paja under vår korta säsong i Stryn.
Även uppe i gränsen hos oss Schmedjan så komm fölk med dom. Plus min kära kollega The Extrem Lämmel @Corin.

Men frågan om det kommer en redig uppdatering på Besten, både 14 & 16. Då tysken säljer ut båda 2 för 2500.

Den som lever får se......

Adrenalpin Movement Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook