Kan Man Tura Utan Stighudar?

hasadsj
1 inlägg
hasadsj 3 mån sedan

Frågan är som rubriken gäller, kan man tura utan stighudar?
Det har kommit till min lärdom att stighudar är förbannat dyrt.. kan man göra egna hudar? t.ex. med gummisnoddar..

Har dåligt med pengar.

klistermärken Citera

Svar

Vattendroppe
Online 2644 inlägg
Vattendroppe 3 mån sedan | Senast ändrad Vattendroppe (3 mån sedan)

Bootpack. Ping @slarvid som kanske skulle vilja stämma upp i en sång nu.

www.randoscando.com/ Citera
Mountain_Man
Online 3983 inlägg
Mountain_Man 3 mån sedan | Senast ändrad Mountain_Man (3 mån sedan)

Det finns säkert begagnade stighudar att få tag på till en billig peng ... det går absolut att göra egna utifrån lämplig korthårig "fäll". Men hur man ska bygga stighudar med gummisnoddar går utanför min världsbild, kan du utveckla det?

Det klassiska alternativet är ju annars stighundar som du får lära dig allt om HÄR.

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Bjersing
173 inlägg
Bjersing 3 mån sedan

Ser ut att funka med en grov trasa om man ska tro Shane McConkey och han hade ju ändå koll!

http://www.youtube.com/watch?v=6JxpgSfYl4o&t=1m14s

Pillard
2225 inlägg
Pillard 3 mån sedan

Alltså, för den stora majoriteten behövs ju inte att skidorna kan glida framåt utan det räcker om man bara kan få stopp på dem bakåt. Så som snålvariant borde ju det mesta som inte glider funka. Bind fast en handduk på belaget eller vad som helst.

erik_lagg
524 inlägg
erik_lagg 3 mån sedan

Kan man ro utan åror? - jo, kanske.

LawndartGustav
973 inlägg
LawndartGustav 3 mån sedan

Gör fiskfjäll på skidorna som fischers hudar eller Voiles skidor. Ja du tappar nog lite glid wink Eller bootpack/handduk/sandpapper eller annat påhitt wink

Live free and die ...ing Citera
drH
48 inlägg
drH 3 mån sedan

http://www.sempermiles.se/forsvarsnyhet … till-salu/

Du får med ett gäng polare också.

/drH

skanken
173 inlägg
skanken 3 mån sedan

nån form av tygliknande tejp? smile

KaitsuH
374 inlägg
KaitsuH 3 veckor sedan

Man kan tura och åka utan hudar, och även utan skidor eller snowboard! Titta på videon: https://www.bergfreunde.fi/hive-nivatus … ExYTEifQ==

KaitsuH Citera
johan
Online 2719 inlägg
johan 3 veckor sedan

Tekniken går framåt! Ser grymt stabilt ut smile bäddar in filmen:

Kaskar
440 inlägg
Kaskar 3 veckor sedan

johan skrev:

Tekniken går framåt! Ser grymt stabilt ut smile bäddar in filmen:

De där är ju perfekta när det är hajken uppåt som är varför man är ute på berget

Kaskar
440 inlägg
Kaskar 3 veckor sedan

Rent teoretiskt ska det väl gå att dra på en 2-300 gummiband runt laggen och få hyfsad stighudskänsla?

Vattendroppe
Online 2644 inlägg
Vattendroppe 2 veckor sedan

Kaskar skrev:

Rent teoretiskt ska det väl gå att dra på en 2-300 gummiband runt laggen och få hyfsad stighudskänsla?

Minus glidet då. Och greppet på hårdare snö. Och fästet mot skidan. Det funkar i nödlägen, men jag skulle inte kalla det njutbart...

www.randoscando.com/ Citera
niillle
106 inlägg
niillle 2 veckor sedan

Vattendroppe skrev:

Kaskar skrev:

Minus glidet då. Och greppet på hårdare snö. Och fästet mot skidan. Det funkar i nödlägen, men jag skulle inte kalla det njutbart...

Eller när gummisnoddarna går sönder mot stålkanten

arvidspappa
30 inlägg
arvidspappa 2 veckor sedan

Nej.

Christian Citera
FF
2068 inlägg
FF 2 veckor sedan

Alltså. Allt GÅR. Ta en granruska och silvertejpa fast under skidan. Men det är ju nåt du gör i nödfall när du glömt hudarna eller de gått sönder. Inte nått du gör för att du inte har råd att köpa hudar smile Du borde kunna hitta ett par beg hudar för max 500 spänn som du splittar längs mitten, vips så passar de alla skidor även om de bara var 85 breda från början.

enriico
4 inlägg
enriico 2 veckor sedan

En polare till mig @stojje glömde hudarna när vi skulle göra en kortare tur. Björkris fungerade inte men granris var helt ok.

OSGOOD
1 inlägg
OSGOOD 2 veckor sedan

Har en fd lärare som körde med en repstump som han knöt under turskidan. Funkar utmärkt.

Anders_Nilson
548 inlägg
Anders_Nilson 2 veckor sedan

Stighundar funkar väl som substitut?

Haellgren
555 inlägg
Haellgren 2 veckor sedan

Rax?

SCHAUFELRADBAGGER!!!1 Citera
massa_lagg
8 inlägg
massa_lagg 2 veckor sedan

Nej, det går inte. Köp begagnat. Det är omöjligt och meningslöst att ens tänka tanken.

JohanKristofers
315 inlägg
JohanKristofers 2 veckor sedan | Senast ändrad JohanKristofers (2 veckor sedan)

Allt som innebär att tejpa fast något under skidorna är dömt att misslyckas om tejpen går över stålkanterna. Den kommer skäras av

En kompis använde vanlig sporttejp, som hon tejpade på samma sätt som ett par hudar skulle suttit, efter att hon glömt sina riktiga stighudar hemma. Hade tydligen funkat rätt bra.

Men... Köp hudar. Det är värt det. Begagnade, slitna går att lägga nytt lim på om det skulle behövas. Det finns tutorials på tuben.

Kookaburra
70 inlägg
Kookaburra 2 veckor sedan | Senast ändrad Kookaburra (2 veckor sedan)

En sträv fuskpäls-rock från loppis. Skär i strimlor efter skidans size å sy ihop om he behövs för längden. Gör ett fäste för fören. Sedan ca 5 smala spännband (igenom hål av pälsen på sidorna å över skidan - limma på något strävt som sandpapper på spännbandet). Annars sådana regnbågs-dammvippor på belaget. Detta lär gå åt helvete. Men börjar man fundera så finnes en jäkkla massa möjligheter. Ett hundratal kasserade tandborsthuvuden monterade på rad X längd...vad känns som en stighud?!?...

Det finns väl sådana där "jättehärliga" (dvs gärna ljusrosa) inredningskuddar som känns som en stighud...eller är jag å far efter den där p-våfflan nu igen... big_smile

localplower
11 inlägg
localplower 2 veckor sedan

Frotté, manchester, en böjd gaffel i topparna? Gamla cyckeldäck med lämpligt utskuret mönster?  Tanner hall med ett snöre runt midjan och en spliff hängandes framför näsan? Jag har aldrig haft så mycket idéer om något, någonsin! Ingenting är omöjligt.

Soubster
22 inlägg
Soubster 2 veckor sedan

Jag brukar hugga isär 4 våffeljärn på mitten med yxa för att sedan montera varje del med "taggarna" neråt. Monteringen är enkel med genomgående gängstång och tillhörande m8-mutter på ovansidan. Muttern fungerar även då som vibrationsdämpande.

Annars såg jag en kille en gång som använde avlidna ekorrar under belagen. Han använde buntband rätt över bröstet på de stackarna. Jävla bett bakåt, tydligen fint glid framåt, med undantag när ledarkorrens framtänder gjorde mothugg i snön.

Kookaburra
70 inlägg
Kookaburra 2 veckor sedan

Sesam, öppna dig! big_smile Satan vad stolt jag blir. Det som började i en ren galenskap (det är vår, come-on) slutade 3.5 vintrar senare med nya ISPO-priser för portalen F-R-dot-se. Efter spaltmeter av forumskrift, samarbete med bl.a. Barilla o nord-Indonesiska titanal-producenter så låg skönheten plötsligt där: en stighud för rena lekmän i form av okokt eller nykokt specialblandad bandspaghetti som limmas fast under skidan. Och som enkelt borttages genom att den självupplöser vid kontakt med snö...

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook