Hur styv är Tur Pluv?

MoaJ

Medlem
Hur styv är Tur Pluv?
Såklart jag behöver utveckla frågan i rubriken.

Tur Pluv är ett alternativ jag googlat på, men de få recensioner jag hittar skrämmer mig lite. Den beskrivs som superstyv.

Jag är kvinna av gamla skolan och fostrad på hårda camber-brädor. Har egentligen först på senare år insett vilken bredd det finns. Just nu kör jag på en Jones Airheart 149 och helst bara offpist. Sedan den fick ett köttsår genom belaget har jag börjat kika på alternativ. Tänker att en något mjukare bräda kanske skulle glida smidigare runt träden, men vill kunna köra på utför och inte tulla på kantgrepp om det är isigt.

På spec och beskrivning låter Tur Pluv toppen för ändamålet. Men jag tvekar pga recensioner och det faktum att det är en unisexbräda. För referens är jag 167 cm och väger 58 kg. Jag är orolig att den skulle kräva för mycket av mig och bli otymplig i skogen. Vad tror ni som testat den?

Ps. Jag bor inte inom räckhåll för dedikerade snowboardbutiker och har nästan aldrig möjlighet att testa brädor.

Hur styv är Tur Pluv?
Samma här. Fast mindre kille. Ska klämma lite på en idag om den finns i vettig längd. Åker helst mjukare brädor alla dar i veckan.

Testade flexet på den minsta pluven på Osthang igår och den känns mindre styv än women’s flagship i ungefär samma längd. Eller den är inte lika styv när man flexar mkt som flagship.

Hur styv är Tur Pluv?
Jag har kört den och upplevde den inte som superstyv. Styvare än min flight attendant men inte så jag hade några problem med den.
Tyckte den var rolig med bra grepp snabb respons och en känsla av trygghet i högre fart. Tyvärr körde jag bara i pisten då det inte fanns så mycket annat.
Har hört en del som tycker att flera av Tur s’ brädor är styva men det håller jag inte med om.
Jag väger dock 20kg mer vilket kan spela roll.
Falc tycker jag var roligare att åka på.

Ett förslag är att du ringer till Inlandet och berättar vad du åker på och hur du vill att brädan ska kännas så kan dom ge tips. Dom kan brädor dom.
I slutet av säsongen kommer det gå att prova Tur brädor i Falun. Tur kör då en banker tävling i Falun.

Hur styv är Tur Pluv?
Tycker att skalan för flex på Tur's hemsida stämmer rätt bra. Åtminstone vad jag minns när jag lånade @snowdaddy 159 sist men vägde nog dubbla dig och då känns allt mjukt.
Har nämnda bräda hemma och kände på flexet för att jämföra med min Buteo 157(ska vara 9/10, står fel på hemsidan) vilket är en märkbart styvare bräda.

Om du väljer att köpa en(från Tur eller Inlandet) se till att be om ett neoprenefodral. Tyvärr har Tur inga för deras nya modeller men till Pluv ska det fortfarande finnas.

Hur styv är Tur Pluv?
Pluv har early rise fram och bak. Det gör den lättåkt och förlåtande om man behöver sladda svängarna. Det enda jag har tyckt varit lite negativt är att jag upplever nosen som ganska styv. Det gör att man behöver ha lite extra tryck på den för att den ska svänga fint i början av svängen om man vill ha lite snävare svängar på kant. Å andra sidan gör det också att den står pall när man åker på. Jag rätt imponerad av kantgreppet, men i och med att den har den förlåtande early risen i bak behöver man vänja sig lite hur mycket man måste trycka för att den inte ska sladda när det är hårt.

Jag skulle inte oroa mig allt för mycket för att Pluv är för styv men man behöver inte köpa en onödigt stor storlek av den. Det är fortfarande inte någon mjuk bräda och jag skulle nog ändå säga att den är ganska så aggressiv.

Jag tycker jättemycket om Turbrädorna och har köpt alla modellerna utom splittarna. Just nu är väl Falc roligast, men Pluv funkar överallt och är väl den bräda jag hade tagit med mig om jag bara fick resa med en bräda. Har åkt med den i allt från Kungsberget till Hemavan och det känns som ett tryggt val.

Jag är personligen rätt värdelös på freestyle-åkning så för mig är det bara en bra allmountain/freeride bräda.

Hur styv är Tur Pluv?
Tack för era svar. Jag kör mest i skog av varierande karaktär och har sällan haft problem med att brädan inte bär, men av någon anledning tveksam till att köpa en kortre än 148... Dock har jag upplevt att bara aningen länge och bredare brädor är orimligt tunga att driva runt när det blir tight eller varmsnö. På kalfjället spelar det mindre roll. Men det är så sällan förutsättningar för den typen av åkning, så egenskaperna i skogen känns mycket viktigare. Att den ska funka fint att skära svängar i pisten med också, insåg jag efter att ha råkat köpa en hybridrocker som (flying V) som blev läskig när det var hårt. Kanske vågar jag chansa på Pluven ändå... 😅

Senast ändrad:
Hur styv är Tur Pluv?
Detta med längd (och bredd) på brädor för tjejer har varit uppe några gånger och jag har flera gånger visat att de flesta tjejer åker på större brädor i förhållande till sin storlek jämfört med killar om man börjar räkna lite på det.

Om du som är 167 köper en bräda som är 145 är det ganska precis samma förhållande som att jag som är 187 kör på en 162. Jag tycker att den typ av åkning du säger att du gillar absolut pekar på att du utan problem kan gå ner under 148.

Min fru som är 162 körde under många år på brädor mellan 148 och 151 men sedan ungefär 10 år har hon kört 144 och hon vill absolut inte gå upp längre. Det är såklart många parametrar utöver längden som spelar in på hur en bräda känns men om när det gäller hur en bräda känns att hantera i lössnö och tajt terräng är nog längden den enskilt största.
Tack för era svar. Jag kör mest i skog av varierande karaktär och har sällan haft problem med att brädan inte bär, men av någon anledning tveksam till att köpa en kortre än 148... Dock har jag upplevt att bara aningen länge och bredare brädor är orimligt tunga att driva runt när det blir tight eller varmsnö. På kalfjället spelar det mindre roll. Men det är så sällan förutsättningar för den typen av åkning, så egenskaperna i skogen känns mycket viktigare. Att den ska funka fint att skära svängar i pisten med också, insåg jag efter att ha råkat köpa en hybridrocker som (flying V) som blev läskig när det var hårt. Kanske vågar jag chansa på Pluven ändå... 😅

Hur styv är Tur Pluv?
Spännande notering ändå om brädstorleken! Jag har tänkt att det mest är åkarens vikt i förhållande till karaktären på brädan (vidd, styvhet, spann, stance etc) som avgör lämpligaste längd, men det stämmer säkert att många tjejer kör på större plankor i förhållande till sin egen storlek. Kanske skulle jag också ha skoj på en kortare. Behöver nog testa för att kunna avgöra. 😅

Hur styv är Tur Pluv?
Såklart har åkarens vikt den enskilt största påverkan på hur brädan upplevs men med fel längd och bredd spelar det ju ingen roll om brädans flex är det perfekta.

Försök få till ett test!

Hur styv är Tur Pluv?
Pluv har early rise fram och bak. Det gör den lättåkt och förlåtande om man behöver sladda svängarna. Det enda jag har tyckt varit lite negativt är att jag upplever nosen som ganska styv. Det gör att man behöver ha lite extra tryck på den för att den ska svänga fint i början av svängen om man vill ha lite snävare svängar på kant. Å andra sidan gör det också att den står pall när man åker på. Jag rätt imponerad av kantgreppet, men i och med att den har den förlåtande early risen i bak behöver man vänja sig lite hur mycket man måste trycka för att den inte ska sladda när det är hårt.

Jag skulle inte oroa mig allt för mycket för att Pluv är för styv men man behöver inte köpa en onödigt stor storlek av den. Det är fortfarande inte någon mjuk bräda och jag skulle nog ändå säga att den är ganska så aggressiv.

Jag tycker jättemycket om Turbrädorna och har köpt alla modellerna utom splittarna. Just nu är väl Falc roligast, men Pluv funkar överallt och är väl den bräda jag hade tagit med mig om jag bara fick resa med en bräda. Har åkt med den i allt från Kungsberget till Hemavan och det känns som ett tryggt val.

Jag är personligen rätt värdelös på freestyle-åkning så för mig är det bara en bra allmountain/freeride bräda.
I’m just asking out of curiosity, since I can hardly find anything about this in the German/English forums. How would you decide on the size? I’m considering between a 161 cm and a 164 cm – I’ve been riding boards in this range for the past few years.

My stats: 197 cm, 95 kg, shoe size 46.

Hur styv är Tur Pluv?

I’m just asking out of curiosity, since I can hardly find anything about this in the German/English forums. How would you decide on the size? I’m considering between a 161 cm and a 164 cm – I’ve been riding boards in this range for the past few years.

Hur styv är Tur Pluv?

For your size I would recommend the biggest one, Pluv 164. It still might be to narrow for your boots(depending on size of the outer shell and binding angles)
I'm 180cm between 87-100+ kg(depends on my mood) and mondo size 270 boots. Have the 159 but would have no issue riding the 164, I just it shorter and narrower for my riding and boot size.

Hur styv är Tur Pluv?
For your size I would recommend the biggest one, Pluv 164. It still might be to narrow for your boots(depending on size of the outer shell and binding angles)
I'm 180cm between 87-100+ kg(depends on my mood) and mondo size 270 boots. Have the 159 but would have no issue riding the 164, I just it shorter and narrower for my riding and boot size.
Okay, perfect, thank you for the information. My snowboard boots are 263.5 mm. If the Pluv board is 266 mm wide in the middle, and it gets slightly wider towards the tips, it should fit. Thank you very much!

Tillbaka
Topp