vilken backe är BRANTAST/SVÅRAST i norden !!!

linkan_110
388 inlägg
linkan_110 388 inlägg 15 år sedan

jag skulle vilja veta vilken backe som är svårast brantast i norden. jag har åkt chocken 2003 v7 och den var ju störtskön men den e också den enda jag har åkt.

"brant nerför gör ingen skada"

www.mattiaslindqvist.com Citera

Svar

Newstream
191 inlägg
Newstream 191 inlägg 15 år sedan

Jag har hört talas om en backe som kallas Väggen och den ska tydligen vara jättebrant. Är det nån som vet hur brant den är? Hur mäter man egentligen lutning, är det i grader eller i procent och vilket blir brantast?

- ooo vad mild den var - Citera
MarkusO
Online 1016 inlägg
MarkusO 1016 inlägg 15 år sedan

Akta dig Newstream... akta dig. Eller vad säger du ea?

Dippankort då? Hur fixar man det? Måste man ha det för att åka nordens brantaste procentgraderbacke?

- Hel och ren? - Citera
Mr_Skoglund
137 inlägg
Mr_Skoglund 137 inlägg 15 år sedan

schyyy..

kkofalla
87 inlägg
kkofalla 87 inlägg 15 år sedan

Ojoj, här snackar vi brantåkning!
Jag åkte gustavsbacken en gång och det kittlade jätte mycket i magen!
Shit asså!

kkofalla
87 inlägg
kkofalla 87 inlägg 15 år sedan

Oj och ett dippankort skulle man haft! Jag skulle kunna ge hur mycket som helst för ett dippankort!
Någon som har ett till salu? Snälla hjälp mig, jag e desperat!

Delfinen
11 inlägg
Delfinen 11 inlägg 15 år sedan

Något av det brantaste jag har upplevt i Norden är nedre delen av OS-backen i Kvitfjell. Klassas som orange. Go there! :-)

AnnikaPannika Citera
FredrikB
1516 inlägg
FredrikB 1516 inlägg 15 år sedan

Asså. Det vad fan vad alla snackar om ett jävla dippan kort. Vad fan är DIPPAN för nått?

el_maco
327 inlägg
el_maco 327 inlägg 15 år sedan

haha, låt mig säga såhär, en likadan tråd har varit uppe förut och den spårade ur rätt rejält vill jag minnas...likaså dippan-tråden som de referar till, en gammal härlig tråd smile

Flamboyat for life! Citera
MarkusO
Online 1016 inlägg
MarkusO 1016 inlägg 15 år sedan

Ta del av freeride-kulturen när den är som bäst:

Brant:
http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=7107&p=1

Värst:
http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=2606

- Hel och ren? - Citera
FredrikB
1516 inlägg

Chocken i Idre kanske...

linkan_110
388 inlägg
linkan_110 388 inlägg 15 år sedan

okaj vad seriöst denna tråd blev men men det kunde blivit kul om alla hade varit seriösa med sina inlägg.

www.mattiaslindqvist.com Citera
evil
365 inlägg
evil 365 inlägg 15 år sedan

den där % vs grader-tråden är grym. Humor på hög nivå smile
The internet makes you stupid

www.randopedia.net Citera
FredrikB
1516 inlägg

Aaa. eller hur... big_smile

sticks
166 inlägg
sticks 166 inlägg 15 år sedan

Chocken var brantast i Sverige med sina 50 grader, Väggen var brantast innan dess med nånstans runt 43 grader. Tror Kvitfjell ligger bra till som Nordens brantaste hang. Svåraste backen är nog hyfsat svårt att avgöra, brant behöver inte nödvändigtvis betyda svårt.

Victorrrr
4 inlägg
Victorrrr 4 inlägg 15 år sedan

chocken i idre!! är klassad som nordens brantaste!!

Kjorling
189 inlägg
Kjorling 189 inlägg 15 år sedan

Men är inte den övre biten av chocken bortsprängd numera. Jag själv har haft turen att fått åka chocken när den var opistad men massor av puder. Fick dock en massa slao gubbar efter mig. Men de snodde ej liftkortet. Jag själv tycker nog att Väggen är den goaste backen av dom alla här i norden. Men de brantaste är ju i offpisten.
//Daniel Kjörling

formen
17 inlägg
formen 17 inlägg 15 år sedan

i kvitfjell i norge så har du vinterhogget med sine 67 grader, trur det skal være det bratteste

Widman
51 inlägg
Widman 51 inlägg 15 år sedan

Jag har hört av erfarna polare att det finns en backe som heter "shocken" ca 68 graders lutning de första 100 metrarna. men ajg vet dock inte om det är sant. Jag har iaf svårt att tänka mig att barnbacken Väggen skulle vara brantast i norden wink.

Yaotzin
34 inlägg
Yaotzin 34 inlägg 15 år sedan

Det är många som chansat sig till ett inlägg här iaf.

Väggen 45 grader. Chocken var nordens brantaste med sina 48 grader tills att de gjorde om den, som Kjorling påpekade. Så nu stoltserar Idre med att ha "Dalarnas brantaste" sen är dessa siffror mest bullshit... detta är sveriges brantaste preparerade pister... mao har detta inget att göra med vad som är brantast... spana runt tills ni hittar något där snön knappt håller fast om underlaget. Då vet ni att det börjar bli brant.

roger ut

texas
43 inlägg
texas 43 inlägg 15 år sedan

Rullevarerännan borde ligga hyffsat till.

texas
43 inlägg
texas 43 inlägg 15 år sedan

eller jaha, det var preparerad backe det gällde... då tar jag tillbaks allt jag sagt!!

/texas smile

Mr_Skoglund
137 inlägg
Mr_Skoglund 137 inlägg 15 år sedan

åhh...

Okej, Väggen har (enligt vissa) i toppen 45 graders lutning, därmed (ofta enligt samma personer) sverige/nordens brantaste/näst brantaste backe. Men på Vallåsen finns ett släpp på säkert 10 meter i slutet av en backe på säker 46-47 grader, så den måste vara ännu värre.

Calm down..
*s* /Skoglund

PO_ljung
43 inlägg
PO_ljung 43 inlägg 15 år sedan

Den fantastiska dialogen med % och grader är igång igen underbart måste spinna vidare. Jag trodde jag hade pejl på % och grader men efter att följt inläggen så vet jag knappt åt vilket håll jorden snurrar...

fafner
128 inlägg
fafner 128 inlägg 15 år sedan

Ingen av de nämda backarna är direkt branta eller som Patrick Vallencant så bra uttryckte det... "If you fall you die"

Peter som själv sällan åker brantare än 100% (meddellutning förståss ;-)

Mr_Goose
6 inlägg
Mr_Goose 6 inlägg 15 år sedan

Håller med Kingping mer grader och procent!! Underhållning på hög nivå, killinggänget släng er i väggen.

PO_ljung
43 inlägg

Nu har jag tänkt lite.

Backar mäter man i Procent! Ni kanske har sett vägskyltarna? Mäts i procent. Grader hör inte hit, grader används i vinkelmätning inte en backes lutning. Anledningen är nog att vi plattskallar ska lättare förstå. För 1% är 1/100 Så för att koppla det med vårt intresse så mäter man en backes lutning genom att dela fallhöjden med åksträckan.
Tex. "Pelles tjut" som är 359 meter lång och en fallhöjd på 60 meter vilket 60/359=16,7% lutning i SNITT. Men ägaren till backen "Nils" vill skryta om "Pelles tjut" så han tar bort den flacka starten, mittpartiet och slutet i kalkylen. För då visar det sig att av de återstående 213 metrarma är fallhöjden 48 meter. 48/213 mäter hemska 22,5%. Nils väljer 22,5% i sin fina nya broschyr som skall locka rika storstadsbor. En fin bluff som många använder sig av. En backe blir ett stup när den har 100 meters längd och en fallhöjd på 100 meter. 100/100=1 dvs 100% (Fast stup är nog redan runt 95% lut)
Strunta i Grader!
Capisce?

PO_ljung
43 inlägg

Vi skulle ju strunta i grader! Backens lutning är intressant? Och du det finns inte så stora gradskivor så man kan mäta skidbackar. smile Ja ja formler finns. Om du ritar en 10cm hög backe och den 10 cm lång och då går backen rakt ner dvs lodrätt. Du menar kanske att katerna mäter 10cm?
Ja den "abiträtande" eller vad det nu hette vinkelsumman på en cirkel är 360 grader och 45 grader är skitbrant i detta fall men låt grader stanna hos termometern! Det blir så jobbigt annars.
Föresten jag har inte så bra koll men finns det anläggningar som mäter backens lutning i grader?

AndersMerenius
74 inlägg
AndersMerenius 74 inlägg 15 år sedan

Har åkt dom flesta sk. branta backarna som dom Nordiska skidorterna vill skryta med. Det värsta jag åkt är nog där dom tävlande kör extremåkning i Röldal Norge. Visserligen ingen pist (hittade bara en när jag var där), men ganska lättillgängligt. Där är dj-la brant och dessutom konvex så man inte ser speciellt långt framör sig.
Anders

Leder
484 inlägg
Leder 484 inlägg 15 år sedan

Hm.. det fins ju ett problem med %, ett fint stup är på ju på 90 graders lutning dvs 0 meter framåt och X antal neråt. Då bli det problem för %:en, X/0 = konsumtecken alltså oändlig lutning i % så nu blev det ju svårare ändå?

Leder

Leder Citera
Mans_Hilling
468 inlägg
Mans_Hilling 468 inlägg 15 år sedan

Mig veterligen så anger Hundfjället väggen i grader. Sen VAR i hela helvete på den sunkiga backen det är 45 grader, det är en annan sak.

För att tjöta vidare om lutning. den där komentaren om att man inte använder grader för att det skall vara lättare för pöblen att förstå? Nja får jag nog säga, vettefan varför de använder den metoden. Efter alla frågetecken som uppstått här så är det uppenbart att procentmetoden är sämmre än grader.

Sen kan jag ju säga att en lodrät backe har 100 graders lutning, gentemot horisonten... Känn på den. Är det någon matematiskt bevandrad som kan förklara för pöbeln när de frågar om jag är helt dum i huvudet och jag itne hinner svara själv så vore det tacksamt...

(hihi, nu blir det en rolig diskussion... smile

PO_ljung
43 inlägg

Oj vad jobbigt allt börjar bli igen. Grader är ju rätt det också fast vägvärket har beslutat att backar mäts i procent vad beträffande.... ja, vägar. Varför har jag blandat mig in detta? Jag borde jobba istället....Får väggen kallas för vägg om den bara mäter 45 grader? borde det inte vara 90 grader? för att få kallas vägg och vid vilken vinkel får en vägg kallas vägg?

el_maco
327 inlägg

okej visst 100 grader gentemot horisonten, nu vill jag att du definerar horisonten för mig tack smileförst o främst är inte horisonten rak så att där får man ju ett oerhört stort problem att lösa..smile men om man tänker sig att en vinkel mellan horisonten och den lodräta backen tas ut kan vi anta att den är 90 grader och isf är den INTE 100% 45 grader = 100% inte fattat det än??

el_maco
327 inlägg

jag vann den här diskussionen förra gången jag fattar inte ens att ni vågar igen big_smile

Leder
484 inlägg
Leder 484 inlägg 15 år sedan

Det där beror ju på.... för då måste vi förs approximera jorden med ett klot. R är jordens radie, som är ungefär 6 600 km, d.v.s. 6 600 000 meter. v är vinkeln (uttryckt i radianer) som bildas mellan jordens mittpunkt - Klippan och jordens mittpunkt - och den givna punkten. s är sträckan utmed jordytan mellan klippan och den givna punkten d.v.s. X meter. Det kan ha med något med det att göra kanzzze och hur långt upp på klippan är man då, nu blir det ju mer knas är man 1,5meter lång eller 2 meter lång... ojoj

Den matematiskt intresserade kan fundera vidare på hur många kilometer det är till horisonten. Antag för enkelhetens skull att en människan står på en slätt och är 2 meter lång för det har ju betydelse sidu.

Eder Leder

Leder Citera
Richi
174 inlägg
Richi 174 inlägg 15 år sedan

Men jag vill veta vilken backe som lutar minst och är enklast i norden...
Själv föredrar jag en 8 graders Spendrups 3,6% efter en hård dag på jobbet som gått i 100% uppförslut....Fan har ni inget annat för er än diskutera sånt här bull!

Livet är inte alltid en dans med trosor! Citera
rabbit
782 inlägg
rabbit 782 inlägg 15 år sedan

För övrigt så har man visat på att Euclidiansk geometri är felaktig och fysiker lutar sig, sedan ganska länge faktiskt, på icke-euclidiansk geometri, kanske ffa Lobachevski geometri där tex vinkelsumman på en triangel är mindre än 180 grader.

Visa gärna på vilka implikationer detta har för den "faktiska" lutningen på tex "väggen".

Ge inte upp, ni kommer att förstå så småningom.

Equal rights and Justice. Citera
PO_ljung
43 inlägg

Skitbra kommentar Richi. Jag lämnar denna dialog förvirrad, trött, törstig, uttråkad och snart arbetslös, övertid ikväll och skitväder ute.

Komihåg att det aldrig farten som dödar det är stoppet!

ViktorAsander

Den backen som e brantast i norde (eller i allafalla sverige) är Chocken jag har själv åkt den och den lutar 47 grader

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 15 år sedan

Som alla väl initierade brantåkare känner till finns inget som stupar så brant som Lindvallens baksida. Här har flertalet av Freerides välkända profiler i sin ungdom vaknat upp med en iskallt skärande huvudvärk och värkande lemmar...

That´s all kids! / MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 15 år sedan

Vet itne hur mkt chocken lutar, lutningen i sig är inget problem, men backjäveln är alltid blank blåis!!!!

skistore.se/mtbstore.se Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook