Husbil i Kanada

Sirblaizner
4 inlägg
Sirblaizner 4 inlägg 3 mån sedan

Hej,

Vi är några kompisar som tänkt att köra husbil i BC området 2-3 veckor nästa säsong. Det vi funderar mest på är reglerna för camping, får man ställa sig och övernatta varsom? Sökt runt lite och hittar att det finns massa campingplatser där man får stå, men egentligen inget om ett förbud att inte ställa sig på nån lite plätt ute i skogen..
Sen om nån har tips på var man ska (eller inte ska) åka och andra nyttiga tips så är det välkommet också!

Tack tack!

Gustaf

Svar

Axl
249 inlägg
Axl 249 inlägg 3 mån sedan

Jag gjorde en sån trip -06 och då var det iaf inga problem att hitta ställen att stå på. Alla vi träffade på var trevliga.

Sulan
103 inlägg
Sulan 103 inlägg 3 mån sedan

Det finns ju ingen allemansrätt. Har inte testat i Kanada, men att bo i bilen i USA funkade dåligt. 50/50 att Highway Patrol kör iväg dig om du vildcampar.

Sirblaizner
4 inlägg
Sirblaizner 4 inlägg 3 mån sedan

Kanon, tack Axl! Hoppas kanadensarna är trevligare än sina grannar.

edelovekillerr
76 inlägg
edelovekillerr 76 inlägg 3 mån sedan

Inga större problem

bigbadwolfen
52 inlägg
bigbadwolfen 52 inlägg 3 mån sedan

Hej,
Gjorde denna resa i 7veckor 16/12-4/2 nu i vinter och kan bekräfta att Kanada är mycket schysstare när det kommer till att campa på skidorter än sina petiga grannar. Några visdomens ord däremot, det kan bli jävligt kallt i BC och bilen vi hyde (cruisecanada) var långt ifrån optimal för förhållanderna. Det är allseasondäck på alla bilarna vilket gör att bilen är jäkligt slirig, speciellt när man kör om lastbilar på vägen mellan revelstoke och kamloops. Värmaren går bara 2h per natt utan landström vilket ledde till att vi vaknade upp i fernie med -29 inne, mindre kul... Även om det finns kök och badrum i bilen fungerar inte vattnet vintertid. Cruisecanada har även tagit ut roadside emergencykittet ur alla sina bilar vilket leder till att man inte kan tanka via extradunk, om ni tänkt göra detta så åk förbi en ford dealership och köp en "emergency fuel nozzle" eller vad det nu heter. Bilen vi hyrde, en ford f150 campertruck, hade nästintill inget förvaringsutrymme heller... Vad vi lärde oss under resan var att köp en generator på nån hardware store direkt så ni får ström och värme i nästan 1 natt, ta med sovsäckar och nån typ av lina för att kunna hänga prylar i taket. Köp en grill så slipper ni leva på snabbnudlar då ingen möjlighet till rinnande vatten=ingen disk=ingen riktig mat men med grill och papptallrikar/plastbestick så är problemet löst. Vill du ha någgra fler tips om feta ställen eller annat praktiskt så är det bara att hojta till!

bigbadwolfen
52 inlägg

Tänk även på att det är ett helvette at duscha och göra nr2 i vissa områden så kan bli lite kass stämning men 2-3veckor borde gå strålande! Var en fet resa jag är glad att jag gjorde men det var ett par riktigt dystra dagar där efter några veckor, kan även säga att jag aldrig skulle åka längre än 3v om jag gjorde om det igen wink

bigbadwolfen
52 inlägg

Och glöm inte snökedjor då däcken är kass! Det som kanadensarna kaller "Snow cables" visade sig vara mkt bättre än de faktiska snökedjor vi testade

Sirblaizner
4 inlägg
Sirblaizner 4 inlägg 2 mån sedan

Satan va bra wolfen, tack för tipsen! Sånt man inte tänker på annars. Och kul att du är nöjd med resan, bådar gott!
Hyrde ni bilen i Vancouver eller?

bigbadwolfen
52 inlägg
bigbadwolfen 52 inlägg 2 mån sedan

Yes, plockade upp den i Vancouver! Om jag skulle ge mina 3 bästa tips så är det helt klart 1. GENERATOR, dödsviktigt!! 2. Grill, kommer öka livskvaliten oändligt då man blir rätt tjurig efter ett par veckor på snabbnudlar och 3. Snow Cables, är att krav att man har i bilen på många ställen. Bara fråga om du undrar över nått, har nog gått på de flesta does and donts på vår resa hehe

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook