Numer ett nästan klassiskt ämne här på FR, men ack så aktuellt. Gör en fritextsökning på FR, så ser du.
Så här skrev underteckand för att antal år sen:
"Så länge DIN-skalan funnits, har jag ställt in bindningen på min egen kroppsvikt/10, plus-minus 10% (i mitt fall 95 kg, DIN 9-11), beroende på tid på säsongen, var man åker, typ av underlag m m. En indikation på att du måste tajta åt, är om du "kliver ur" bindningen i nåt kraftfullt moment i åkningen, t ex i ingången till en sväng. Dra åt i små steg och prova igen. Jag tycker mig ha upptäckt att de flesta moderna bindningar har så bra elasticitet att det inte är nödvändigt att ställa dom "överhårt". Man sitter kvar ändå, även om man åker lite aggressivt."
Jag vill poängtera vikten av att ändra inställingen i små steg. Annars har man sig kassa korsband ett-tu-tre, eller nåt annat tråkigt. Kolla också in bindningens förspänning, en nog så viktig parameter för fullgod funktion. Fråga en bra skidmek för tips.
FredrikB:s förslag anser jag vara helt förkastligt och rentav omdömeslöst, men han kanske sitter på ett par Din 4-10 och väger 97 kg okammad, vad vet jag?
Rätt, jag svarar nästan alltid på dom här inläggen, Har mina skäl...
Eder
Ace DG