Din-skala

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Zaccarin

Ny medlem
Din-skala
Vet någon om mallen för Din-skalan finns på nätet, eller
om det finns någon formel för att räkna ut rätt dinvärde?
Tacksam för svar.

Din-skala
Äh, det är bara skruva skiten åt nått håll och se vad som händer. Om det känns fel får du fortsätta skruva tills det känns bra. =D

Din-skala
Det finns liksom inte något "rätt" värde, utan värdet som passar dig är individuellt. Är du nybörjare och åker lugnt så ställ på vikt/10 minus 1. Ställ hårdare om du är en bra åkare, hoppar mycket och stort, åker agressivt osv. Jag väger 75 kg och har på DIN 9 ungefär.

Din-skala
Har aldrig behövt ställa några bindningarna på mer än 7 , väger 85 kg och åker fort som f..., under "normala" förhållande. Får du "tjuv-utlösningar" beror de oftast på att bindningarna inte e rätt inställda i förhållande till pjäxorna.

När du åker linjer där fall=död/invaliditet eller til varje pris vill vinna en tävling skruva skiten i botten, men glöm för all del inte att skruva tilbaka....

Din-skala
Numer ett nästan klassiskt ämne här på FR, men ack så aktuellt. Gör en fritextsökning på FR, så ser du.

Så här skrev underteckand för att antal år sen:

"Så länge DIN-skalan funnits, har jag ställt in bindningen på min egen kroppsvikt/10, plus-minus 10% (i mitt fall 95 kg, DIN 9-11), beroende på tid på säsongen, var man åker, typ av underlag m m. En indikation på att du måste tajta åt, är om du "kliver ur" bindningen i nåt kraftfullt moment i åkningen, t ex i ingången till en sväng. Dra åt i små steg och prova igen. Jag tycker mig ha upptäckt att de flesta moderna bindningar har så bra elasticitet att det inte är nödvändigt att ställa dom "överhårt". Man sitter kvar ändå, även om man åker lite aggressivt."

Jag vill poängtera vikten av att ändra inställingen i små steg. Annars har man sig kassa korsband ett-tu-tre, eller nåt annat tråkigt. Kolla också in bindningens förspänning, en nog så viktig parameter för fullgod funktion. Fråga en bra skidmek för tips.

FredrikB:s förslag anser jag vara helt förkastligt och rentav omdömeslöst, men han kanske sitter på ett par Din 4-10 och väger 97 kg okammad, vad vet jag?

Rätt, jag svarar nästan alltid på dom här inläggen, Har mina skäl...

Eder
Ace DG

Din-skala
Lyssna på Ace DG, han vet vad han pratar om. Förslag att skruva hej vilt är inte bara korkade utan dessutom farliga. För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Din-skala
Du som är av äldra modell Ace. Fanns den här diskussionen redan på Stein Eriksens tid? Fast då: hur hårt ska man dra åt läderremmarna? ;-)

Din-skala
Ja ska du dra några branta korridorer så skruva dem för i helvete i botten. Ofta är tappad skida förenat med livsfara snarare än tvärtom. Så länge man har laggen på kan man alltid klara sig.

Din-skala
Tja Smurfen!

Så j-vla gammal är inte ens jag (född -55). Den tidens sportmän var gjorda av helt annat virke kan jag försäkra. Såg en störtloppsfilm från 50-yalet vid ett tillfälle, och kunde konstatera att dom åkte förvånansvärt fort, att skidorna inte lossnade vid fall utan förvandlades till ett litet moln tandpetare som sen singade vackert ner i snön, och att hjälm uppenbarligen ansågs vara tecken på feghet inför fienden. ...tror den gode Stein lever alltjämt.

Just ja, remmarna drogs nog tajt som f-n. Har själv f ö haft kombinationen Marker Simplex tådel och långrem på 60-talet. Ja, herreminje...

Ace DG

Din-skala
Fritte!

Korridoråkare är ju ett litet exklusivt släkte med stundom tveksamma överlevnadsinstinkter, så visst, skruva på ni bara!
Ni bör dock inte stå modell för den vanliga pist- och off-piståkande allmänheten.

Tror inte det.

Ace DG

Din-skala
spänn på till laggen sitter...
Håller tyvärr inte med den gamle när det gäller att dra åt extra på dagens bindningar, för det behövs!
Prova dig fram... Väger 70 kg o började på DIN-6, är uppe i DIN 8-11 beroendeunderlag m.m

Senast ändrad:
Din-skala
Jag känner att jag måste dra mitt strå till stacken i denna debatt som återkommer med jämna mellanrum och alltid hedras av inlägg av typen - Dra i botten och lossa ett kvarts varv!

Jo, i de fall en tappad skida innebär en säker död är det tveklöst en god regel! Nu är det dock så att endast ett fåtal av oss här på Freeride frivilligt försätter sig i denna typ av situationer, och i allmänhet är en tappad skida att föredra framför ett brutet ben eller liknande.

Och...den som ställer en fråga avseende DIN-skalan hör definitivt inte till släktet "korridoråkare", eller borde åtminstone inte göra det!

Jag håller på Ace!

MVH/MM

Din-skala
Ställer aldrig hårdare än 11 faktiskt, så OK, jag erkänner, jag är en mjukrygg och grönpistcruiser då...

Närå.
Budskapet, som tydligen även Jarle anammat, är att lära sig bedöma risker, skruva med förstånd och veta vad man gör.

Kan tilläggas att dom korridorer jag oftast ser är dom här på jobbet. Graden av branthet kan ju diskuteras...

God morgon önskar,
Ace DG
37 C och 95 kg

Din-skala
Känner att jag måste skriva lite i den här snart 6 år gamla tråden eftersom frågeställaren inte fick svar på sin fråga. DIN-skalan är framtagen för att på ett standardiserat sätt mäta vridmomentet som krävs för att lösa ut bindningen. Som vissa har påpekat har bindningar dock olika elasticitet, dvs hur länge kraften måste verka innan bindningen löser ut, kraften är dock lika stor vid en viss inställning. Kolla länkarna nedan för att ställa in rätt DIN.

http://www.terrymorse.com/ski/imgs/dinbig.jpg
http://www.dinsetting.com/

De flesta som inte är nybörjare kommer garanterat att hajja till och tycka att det blir ett alldeles för lågt värde. Det har nog mest att göra med coolhetsfaktorn det medför att ha högt DIN inställt. De flesta jag har snackat med har nämligen ingen aning hur det är meningen att man ska ställa in bindningen och höftar därför till hejvilt när de snackat ihop sig med kompisarna.

Till alla som inte vet vilken DIN som passar deras åkstil, dvs efter lång utprovning i varierade förhållanden med rejäla vurpor så man verkligen vet vad man klarar eller (i värsta fall) inte klarar, rekommenderar jag att man börjar på typ 1 enligt skalan. Tycker man bindningen löser ut då den inte ska höjer man till nästa steg enligt skalan tills man är nöjd.

Själv kör jag med 8,5 vilket är något högre än DIN-skalan rekommenderar. De flesta jag åker med är på ungefär samma nivå åkmässligt men ställer av någon outgrundlig anledning upp sina bindningar mellan 11-16. Mina bindningar löser ut när de ska, dvs när jag vurpar hårt. Har aldrig upplevt att jag vurpar pga att de löst ut. Jag väger 80 kg, är 181 cm lång, anser mig vara en typ 2 åkare och har en sullängd på 318 mm.

Återigen, börja lågt och prova er fram!

Ha det bra i backen

//Knappen

Din-skala
Du har uppenbarligen gjort en sökning då du hittat denna gamla tråd, men hur i jössenamn kunde du missa klistrade trådar? Finns en klistrad rackare där detta nämns redan, men det tål väl att nämnas igen så varför inte posta i den?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp