Kompis för turande i vinter

NILSAB
4 inlägg
NILSAB 4 inlägg 1 månad sedan

Då mina vänner är lite väl urbana eller kör snöskoter så söker jag lite nya bekantskaper i vinter.

Akkah, hemavan, gränsen området, abisko, narvik etc. Kan tänka mig längre svängar med rätt person/gäng

Rätt grön på turande, bra fysik, riktig friluftsjunky
Kan gå på hårt uppför eller mysa med varm choklad eller ösa en dag i pisten(flexibel)

Kommer gå lavinkurs i december, pro 1
Älskar att fotografera
Bor i Boden, 27 år

Hör av er om ni har nått tips eller förslag smile

Svar

Professorn
16 inlägg
Professorn 16 inlägg 3 veckor sedan

Har lite av samma bekymmer. Min kompanjon i backarna har flyttat söderut och då jag i stort sett spenderar varje helg under vintrarna i backen så kan det vara trevligt med sällskap.

Har generellt hållit mig till Svanstein, dundret och kåbdalis men har varit till Kittellfjäll och Hemavan. Gränsen området och dylikt är av intresse men har ej ännu tagit mig dit.

Är också grön på turande, gjorde mina första turer förra säsongen men måste säga att jag fick mersmak för det. En liten nackdel är dock att jag står på bräda så det är snöskor som gäller för min del, men då jag har stor förkärlek till terränglöpning och har ställt upp i extremterränglopp så kan jag hålla tempo.

Har ej gått lavinkurs
Bor i Kalix kommun och är 30 fyllda

HannaEngstrom
4 inlägg
HannaEngstrom 4 inlägg 2 veckor sedan

Jag hakar gärna på! Är ett stort fan av naturupplevelser på skidor, byter gärna ut storstadsdjungeln (bor i Stockholm). Jag vill gärna komma iväg någon gång mellan helgerna 22-23 december och 5-6 januari, är det aktuella datum?

/Normaltränad (erfaren skidåkare) men envis och alltid glad i varm choklad. 26 år.

Jonathan-Linden-Eriksson
5 inlägg
Jonathan-Linden-Eriksson 5 inlägg 2 veckor sedan

Halloj!
Sitter i samma sist ! Kompisarna åker i princip enbart pist och då jag nyss köpt nya Lagg och Turbindningar i år vill jag Själv klart nyttja dom i gott sällskap!

Helt grön på Turandet men väldigt god kondition och hungrig på naturupplevelser !

Är 21 år bor i Falun och har rört mig i pisten och på fjället större delar av livet. Hakar gärna på nya äventyr !

NILSAB
4 inlägg
NILSAB 4 inlägg 2 veckor sedan

Härligt! Jag är i Asien fram tills början av december, lite halv dåligt internet... För mig skulle 5-6 januari fungera bra. Tänker gå en lavinkurs i åre 17-19 december och sen kommer brorsan hem över jul så blir umgås med honom då. Ni bor ju mer söderut än mig, har ni nån idé på vars ni skulle vilja åka? smile

Jonathan-Linden-Eriksson
5 inlägg
Jonathan-Linden-Eriksson 5 inlägg 2 veckor sedan

Ja jag tänkte väll mer spontant Jämtlandsfjället i Åre Trakterna. Så vi möts på mitten ungefär? 😊

Om det finns nå bra toppturs berg där?🤔 Finns ju en hel del toppar där omkring området. 😊

some_thing
3 inlägg
some_thing 3 inlägg 2 veckor sedan

Hej alla!

Jag söker också tur-kompisar och är i eran sits. Jag är 25 år och nyinflyttad i Stockholm, men känner ju att gå på tur i fjällen är mer lockande än Stockholms grå-pissiga väder....

Jag är helt grön också på turande, men har åkt sjukt mycket skidor i mina dar så hade varit kul att hängapå och lära sig smile

Erwall
10 inlägg
Erwall 10 inlägg 2 veckor sedan

Jag är också i samma sits! Har tänkt åka från början av januari (5-6 låter mycket bra @NILSAB ) fram till slutet av säsongen. Har haft siktet på alperna (Cham, Verbier eller något annat) men har inte hittat något boende än så jag är öppen för förslag! Åker gärna till flera ställen under vintern, enda kravet är att inte flyga.

Jag är 27 år, bor i Malmö. Testade på toppturande 16/17 första gången och körde en renodlad topptursresa en vecka med lavinkurs förra vintern. Är med andra ord också ganska grön. Kör splitboard.

Christiam
55 inlägg
Christiam 55 inlägg 2 veckor sedan

Kul att ni vill upp på bergen!
Kan vara klokt att ha guide innan man fått hyfsad egen koll.
STF och pureskitouring har bra aktiviteter med guide där man även träffar likasinnade.
Som nybörjare och boende i södra delarna av landet måste man inte ta sig till Jämtlad, Hemavan, Abisko etc. det finns lärorik och rolig åkning så långt söderut som Dalarna.
Finns flera på forumet med bra koll på toppturande. Ta hjälp om det behövs tips.

Christiam
55 inlägg
Christiam 55 inlägg 2 veckor sedan

Jonathan-Linden-Eriksson skrev:

Ja jag tänkte väll mer spontant Jämtlandsfjället i Åre Trakterna. Så vi möts på mitten ungefär? 😊

Om det finns nå bra toppturs berg där?🤔 Finns ju en hel del toppar

Storulvån, bra berg, bra boende.

Erwall
10 inlägg
Erwall 10 inlägg 2 veckor sedan | Senast ändrad Erwall (2 veckor sedan)

Jag var i Storulvån och Sylarna förra vintern i slutet på mars. Gick lavinkurs med STF Storulvån, vilket var superbra. Gillade verkligen topparna där också, särskilt Sylarna. Sylarna har en högalpin feel, lite mer som alperna än något annat man hittar i Jämtlandsfjällen. Nackdelen med Sylarna är att det ligger en bit ut så man måste ta bandvagn dit som STF kör.

Jag och mina vänner hyrde en stuga i Snasahögarna som ligger väldigt nära STF fjällstation Storulvån. Det var en superbra utgångspunkt. Gick inte riktigt att utgå direkt ifrån stugan för tur men 5 minuter med bil på vägen mot fjällstationen så är det bara att välja och vraka. Topparna där är Getryggen, Tväråklumparna, Stor- och Llillsnasen. Alla utom Getryggen har en bit anmarsch men väl uppe kan man åka ner och knata upp igen ganska kvickt. Går att ta flera toppar på en dag utan problem.

Jonathan-Linden-Eriksson
5 inlägg
Jonathan-Linden-Eriksson 5 inlägg 1 vecka sedan

Erwall skrev:

Jag och mina vänner hyrde en stuga i Snasahögarna som ligger väldigt nära STF fjällstation Storulvån. Det var en superbra utgångspunkt. Gick inte riktigt att utgå direkt ifrån stugan för tur men 5 minuter med bil på vägen mot fjällstationen så är det bara att välja och vraka. Topparna där är Getryggen, Tväråklumparna, Stor- och Llillsnasen. Alla utom Getryggen har en bit anmarsch men väl uppe kan man åka ner och knata upp igen ganska kvickt. Går att ta flera toppar på en dag utan problem.

Det låter ju riktigt fett ! Efter lite googling så finns det ju onekligen en del riktigt Nice vyer där uppe. Så skulle va riktigt skoj och köra några dagar där uppe om nån är sugen?

Professorn
16 inlägg
Professorn 16 inlägg 1 vecka sedan

Kul att tråden vaknade till liv!
Från 21/12 fram till 13/1 passar utmärkt för min del då jag har lyckats ta 3 veckor ledigt från jobbet🙂 Kommer även vara ute på en dagstur eller två innan det om snödjupet tillåter.

När det gäller val av fjäll så är jag flexibel, skulle det bli söderut så är det inga bekymmer för min del även om jag bor på de nordligare breddgraderna i vårt land.

Jonathan-Linden-Eriksson
5 inlägg
Jonathan-Linden-Eriksson 5 inlägg 1 vecka sedan

Är ganska flexibel jag med ! bara jag kan söka ledigt i tid så kvittar datumet och vilket fjäll det blir! 😊

Och skönt att många sitter i samma sits ! Blir nog grymt skoj det här !

Erwall
10 inlägg
Erwall 10 inlägg 11 timmar sedan

Hur många här skulle vara intresserade av att hyra en stuga i t.ex. Jämtlandsfjällen under Januari, från ca den 5-6 till månadens slut?

Professorn
16 inlägg
Professorn 16 inlägg 9 timmar sedan

Jag skulle absolut kunna tänka mig någon sådant, måste bara undersöka möjligheten att förlänga ledigheten min med någon vecka då.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook